Weiland delen met paard met ijzers achter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 09:47

Kwanyin schreef:
En dat een paard beter af is zonder ijzers, dat is ook wat JIJ vindt. Andere mensen denken daar weer anders over. Dus je hebt gewoon sowieso al retegeluk dat die eigenaresse het überhaupt wil doen. Had zij gevonden dat die ijzers er best wel onder moesten blijven, en de rest van de kuddegenoten had er niets op tegen, dan kon je zelf nog beginnen zoeken met wat je met je paard zou doen.
Het is inderdaad je goed recht om te beslissen wat je voor je paard wilt, al wil je hem enkel tussen witte ruinen op de wei zetten. Maar dan moet je niet klagen als iemand jouw eisen inwilligt, alleen dat het nog 3 weken duurt. Je laat in je posts heel duidelijk (zeker de eerste) dat je dat nog veel te lang vindt. In de plaats daarvan zou je heel blij moeten zijn dat iemand dat wil doen.

Alweer die "eis", hoezo kunnen jullie niet lezen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 09:51

Nikass schreef:
Oh het is mijn probleem... wie is hier nou egoistisch?

Dit was een reactie op de opmerking van Waves

meggiemeg

Re: Weiland delen met paard met ijzers achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:59

Ik snap je bezorgdheid, maar met paarden in een kudde kan er altijd wat gebeuren, met of zonder ijzers. De paarden kunnen een jolig moment hebben en uit glijden, peesblessure kan daardoor ook makkelijk opgelopen worden (eigen ervaring) Wie geef je dan op dat moment de schuld?
Ik kan me goed voorstellen dat de eigenaresse van het paard zegt prima de achter ijzers kunnen er af maar wel als de hoefsmid komt over 3 weken, zij moet dan extra kosten maken voor het verwijderen van achterijzers wat in eerste instantie niet haar eigen initiatief is. Dat is iets wat jij wilt. Ik zou dan zeggen betaal de hoefsmid als je het zo graag wilt en de risico's wilt verminderen.
De eigenaresse is het niet aan jou verplicht om ijzers te laten verwijderen.

Tevens vind ik het ook aan de pensionhouder om te kijken in welke groep een paard het beste inpast. Hij is daar verantwoordelijk voor, hij ziet hoe de paarden onderling zijn op het land. Dat houdt echter niet tegen dat de rangorde weer vast gesteld moet worden als er een ander paard bij komt.

angela1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:23

Ik vind je behoorlijk egoistisch!! Ik kan begrijpen dat je er druk over maakt, maar de eigenaresse heeft toegezegt dat ze de ijzers er onder uit wil halen, dus wees daar blij mee, want ik had het echt niet gedaan!! Dat ze daarmee nog drie weken wacht, kan ik me ook heel goed voorstellen, want dan nu de ijzers er onder uit en over een paar weken moet de hs weer komen om te bekappen, aangezien de hoeven nu waarschijnlijk te kort zijn om meteen te bekappen... Dus ik sluit me aan bij de anderen die aangeven dat jij dan de kosten voor de extra komst van de hs betaald of iig een groot deel op je neemt, wees blij dat de eigenaresse mee denkt... Blijkbaar heb je ook totaal geen vertrouwen in je pensionhouder, aangezien hij de meeste kijk heeft op het feit of paarden bij elkaar kunnen of niet, is het dan geen betere optie om een andere stal te gaan zoeken? En als de eigenaresse niet wil dat de hs eerder komt, dan zul jij een oplossing moeten vinden, als jij het te gevaarlijk vind...

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:43

Nikass, ik lees al even mee en krijg het gevoel dat op het moment dat de mening afwijkt van wat jij wilt dit niet goed bij je valt.

Maar nu heb ik op 6 pagina's zo veel verschillende dingen gelezen, dat ik me echt afvraag wat nu precies het probleem is?

De paarden worden in een weide geplaatst, waarbij 1 paard achter ijzers heeft, jij wilt dat niet en eigenaar heeft toegezegd binnen 3 weken ijzers te verwijderen. Dat vind je niet snel genoeg, maar wil je een oplossing daarvoor vinden of alleen je ongenoegen uiten?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:15

TS, hoe moet het anders geïnterpreteerd worden? Jij opent geen topic "ik vind ijzers bij een weidegenoot maar niets, en mijn stalgenoot is zo vriendelijk om de hare er onder uit te halen. Joepie, wat vriendelijk." Nee, je opent een topic "ik vind ijzers bij een weigenoot ongehoord, een paard is meer paard zonder ijzers(je letterlijke woorden), mijn stalgenoot gaat ze er onder uit halen maar ik moet wel nog 3 weken wachten zeg!"
Kan je in de plaats niet gewoon blij zijn dat ze het überhaupt voor je wil doen en niet gaan miepen over die 3 weken? Desnoods hou je je paard apart en als daar echt geen enkele mogelijkheid toe is en je hebt zovéél schrik, dan maar 3 weken binnen.

Als paarden trouwens andere lens blijven slaan in een kleine groep met veel ruimte, dan zou ik dat paard sowieso niet in de groep willen. Met of zonder ijzers, dat blijft een groot risico. Maar dan gaat het dus dat ik niet bij een paard wil staan omdat die gewoon te overdreven dominant en gemeen is naar mijn paard, niet omdat hij toevallig ijzers zou hebben. Liever bij een braaf rustig paard met ijzers, dan eentje zonder die je paard de hele wei doorjaagt. Of niet?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:21

Zoals ik al eerder heb vermeld. Paard dan nog 3 weken op stal houden en dan in de weide! Geen last meer van de achterijzers.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:32

Sorry TS, maar ik ben het ook eens met iedereen die zegt dat je juist heel blij mag zijn met een stalgenoot die de ijzers eraf wil halen. Dat vind ik echt ontzettend meedenkend van haar. En dat het dan nog drie weken duurt vind ik meer dan logisch. Ze hoeft toch geen extra kosten te hebben omdat jij niet wil dat haar paard ijzers heeft? Ik vind dat een beetje omgekeerde wereld eigenlijk. Als je ze er eerder af wil dan zou jij die kosten van de HS kunnen overnemen.. maar zelfs dan.. En voor zover ik weet is het hebben van hoefijzers achter normaal en niet verboden. Dus in principe zie ik in eerste instantie helemaal geen reden voor haar om ze eraf te laten halen wanneer haar paard er wel beter op zou lopen. Dus ik denk eigenlijk dat je het hebt getroffen met haar.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:49

Inderdaad, TS, ik begrijp ook het doel van je topic niet helemaal. Wat had je verwacht dat wij als bokkers met oplossingen zouden komen, als de eigenaresse van het paard met de achterijzers al aangegeven heeft de ijzers er onder vandaan te laten halen?

Bij mijn pony zouden ze er niet onder vandaan gaan, overigens, dan zou je maar met stal moeten overleggen datie met een ander groepje de wei op gaat, de mijne heeft de ijzers wel nodig en die ga ik er niet vanaf laten halen omdat een stalgenoot dat toevallig beter vindt. Ze zitten er met een doel onder.
Dat je stalgenoot dus al met je mee wil denken om ze er af te halen als de hoefsmid er toch is, is dan toch hardstikke fideel van haar?
Wat is dan je probleem?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:53

Als je mijn weidegenootje was, en mijn paard stond op ijzers. dan had jij mooi pech.

En daarbij, ijzers komen hard aan, maar gebrokkelde hoeven trekken winkelhaken. Tis maar wat je liever hebt,
Paarden weten hoe ver ze kunnen gaan. T zijn meestal de baasjes die drama maken.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:56

tja sorry TS, maar als je die ijzers nou allemaal zo'n probleem vind moet je lekker een andere wei zoeken ;)

Als jij bij mij op de wei kon staan had je lekker pech gehad. Ik vind het erg egoïstisch van je, jíj wil zelf je paard in de wie zetten, dus andere mensen moeten zich maar aanpassen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:05

Nikass schreef:
maris76 schreef:
Als je allemaal gaat bedenken wat er mis kan gaan met je paard kun je beter geen paard nemen, ga maar dammen ofzo...
Beest kan zich ook verstappen terwijl je erop zit en bijv. een peesblessure oplopen, ga je er dan ook nooit meer op om de risico's te beperken? :roll:

Kun je niet een wat intelligentere reactie geven?
Ik heb al meerdere keren aangegeven dat er altijd risico's zijn, maar je hoeft geen extra risico's te lopen. Ik vind dat degene van het paard met ijzers ook een verantwoordelijkheid heeft naar de andere twee paarden toe.

Diegene heeft helemaal niks te maken met die andere paarden.
Als je een dominant paard hebt kun je hem daar toch ook niet voor straffen?

Ik vind het al heel wat dat diegene de ijzers er voor jou af wilt laten halen en dat je hier bezwaar tegen maakt ?
Gewoon op wei zetten..

Paard zonder ijzers kan net zo'n grote blessure geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:57

In principe heeft die dame ook geen verantwoordelijkheid naar jouw paard en de andere paarden toe, het is immers de pensionbaas die de indeling doet, en niet zij. Zij vraagt hier ook niet om, ze wil vast ook gewoon het beste voor haar paard en een gropeje waar die het best inpast. dat wil jij ook.

De oplossing is er al, de ijzers gaan er onderuit, maar naar jouw mening niet snel genoeg. maar meebetalen wil je dan weer niet. Logisch toch dat die dame dan ook niet even snel snel de hoefsmid gaat bellen? Moest die dame zoch zorgen maken dat haar paard niet klikt met het jouwe en dat er risico zou zijn, dan zou ze ook niet akkoord gaan om ze samen te zetten. Echt, heb gewoon wat meer vertrouwen in de goedheid van anderen, ze nemen echt niet zomaar risico's met andermans dieren hoor. dan zou je pensionbaas niet veel klanten meer overhouden.

Heb er gewoon vertrouwen in, als het risico te groot was zouden ze die combi echt niet maken hoor. Als het goed is is de pensionbaas overdag erg vaak aanwezig als de paarden buiten staan, hij jheeft opties en kansen genoeg om ze te observeren en die persoon weet vast wel wat hij doet.

Dit is niet aanvallend bedoeld zoals jij het opvat, maar maak je gewoon niet zo druk. Ongelukken kunnen altijd, het zijn en blijven dieren en de belissing om jouw paard en dat andere paard samen te zetten zal wel degelijk oged overwogen zijn.

Je wil je paard trouwens absoluut niet bij eentje met brokkelhoeven, want de wondes die je daarvan kan krijgen, dat wil je ookniet zien, en dan spreek ik weer uit ervaring...

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:08

Mijn paard heeft een paar jaar geleden achter nieuwe ijzers onder gekregen.
Vrolijk springend ging ze daarna de wei in.
Ze raakt met een achteronder haar voorheen met een aderlijke bloeding.
Moet ik dan zeggen vanwege haar springen mag ze geen ijzers meer.

Je kan je paard niet tegen alles beschermen. Hoe graag je ook wilt.
De eigenaar wil je tegenmoet komen. Wees daar blij om.
Dat het nog even duurt zal je voor lief moeten nemen. En anders je paard tot die tijd binnenhouden.
Denk ook aan de ondelinge verstandhouding, die je nu op de spits drijft.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:33

Volgens mij is het ijzer paard er nu opeens bijgekomen omdat de staleigenaar dat wel een goed plan vindt. TS heeft daar blijkbaar niet zoveel over te zeggen. Ze is niet blij met die achterijzers, en moet nu drie weken overbruggen. Ik lees nergens dat ze lelijk doet, zij wil haar paard niet met een ander paard dat vierkant staat, en dat is imo haar goed recht.

Ze wordt in dit topic nu erg aangevallen, maar ik vind dat ze gelijk heeft, het is haar paard en als zij niet wilt dat ie met een maatje met achterijzers staat, dan gebeurt dat niet. Zij is toch de baas over haar paard?
Zou leuk worden als de stalbaas opeens alles bepalen, maar niet de dierenarts betaald.

En ook al wil de TS alleen met andere vosjes oid in de wei staan, het is haar paard en zij is dus de baas.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:04

Ja en Nee Abiola.
Je gaat met je paard op een pensionstal staan, daar hebben ze vast huisregels en er is geen mogelijkheid om een paard alleen op de wei te zetten als ik het goed gelezen heb.
Wat als het paard van TS nu het enige paard is wat geen ijzers heeft en alle andere paarden wel?
Ik vraag me af hoeveel ongelukjes daar op stal gebeuren met paarden die rondom ijzers hebben, of andere ongelukjes? Je mag van de pensionhouder verwachten dat hij weet wat hij doet.
Je mag als klant je wensen uiten maar of deze ook uit gevoerd worden is een tweede. Doen ze dat niet dan is het aan jou wat je dan doet, blijven staan of vertrekken.
Het lijkt me dat je gaat kijken op stal en dat je dingen bespreekt voordat je besluit om je paard ergens te stallen, je kiest dan voor hun spelregels. Heb je dat niet besproken moet je ook niet achteraf gaan klagen.
Een pensionhouder kan moeilijk zeggen tegen een nieuwe klant (of een reeds bestaande klant waarvan het paard door omstandigheden toch rondom op ijzers moet komen te staan) sorry maar je paard is niet welkom want hij moet in dat groepje komen te staan en daar wil een van de eigenaren niet dat er een paard met achterijzers bij komt te staan. Dat is verlies van broodwinning voor de eigenaar, dat gaat toch wel erg ver!
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 29-03-12 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:05

Het zou leuk zijn als de stalbaas niets meer kan bepalen. Iedereen zijn eisen hoe en waar en met wie en hoe lang het paard op de wei moet staan. Dat zal nog eens een soep worden. Onderling overleg kan altijd maar de stalbaas is de eigenaar van het domein en de stalbaas bepaald het eindverdict.Als je dat niet wil, dan moet je een privéwei huren. Want als er eentje mag kiezen hoe hij zijn paard exact wil zetten, dan gaat de rest vanzelfsprekend ook roepen "en ik alleen bij zwarte paarden!" "en ik zonder ijzers!" "en ik van 7 tot 5" "en ik met maximum 3 andere paarden!"...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:07

Ik snap werkelijk niet waarover de TS zo aangevallen wordt, haar vraag is gewoon of jij je paard wel of niet samen met een paard met ijzers achter wilt zetten, verder niks :)
Ik vind de reacties over het algemeen wat overtrokken, eigenlijk. Ik heb de berichten van TS nog eens doorgelezen en ik lees echt nergens dat ze eist dat de ijzers er nú onder vandaan moeten. Dus imo leg je TS woorden in de mond en vervolgens val je haar aan op iets wat ze nooit gezegd heeft, persoonlijk vind ik dát erg oneerlijk.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:23

Nikass schreef:
Ik vind het belachelijk dat ik risico's moet lopen omdat een ander te beroerd is om de hoefsmid te laten komen. Wat als haar paard wel trapt en mijn paard een breuk of iets oploopt? Gaat zij dan ook de dierenarts kosten betalen? Nog los van alle ellende die je daarvan hebt en die je niet financieel kunt oplossen? Oja, ze kan dan natuurlijk "sorry" zeggen... heb ik lekker wat aan :(

Nikass schreef:
Ik vind dat degene van het paard met ijzers ook een verantwoordelijkheid heeft naar de andere twee paarden toe.

Nikass schreef:
Ja ik heb er problemen mee, want ik loop het risico, zij niet

Nikass schreef:
Hoi, ja dat klopt, ik heb die keus en die oplossing komt er wel.
Weet niet hoe mensen er bij komen dat ik van iemand verwacht dat ie de smid eerder laat komen, ik zou het wel normaal en geen moeite vinden als je toch al van plan bent de ijzers eraf te halen. Maar ik heb dit nooit van haar verwacht of geeist. Dit is interpretatie van de bokkers.

Uit deze stukken geeft TS imo toch aan dat ze niet alleen vaagt wat wij ervan vinden, maar dat ze zelf niet snapt waarom haar stalgenoot de smid niet eerder laat komen, dat ze er problemen mee heeft, dat ze het onverantwoordelijk vindt van haar stalgenoot dat zij nog drie weken moet wachten tot de ijzers er onder uit zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:31

Ja en? Dat maakt dat ze eist dat de ijzers er onder uit moeten?

Ze is gewoon niet blij dat haar paard samen met een paard met ijzers onder wordt gezet, ook al is het voor 3 weken. Ze heeft het volste recht om die mening te uiten, lijkt me. En zij zou graag zien dat de smid eerder komt, maar ik lees nergens een eis, ze schrijft dat ze het niet verwacht en niet eist.

Volgens mij wilt ze alleen graag voor die weken dat haar paard niet met een paard met ijzers onder samen wordt gezet, en er zijn legio andere oplossingen te bedenken dan alleen de ijzers er eerder onder uit, toch?

Vraag me alleen af wat jij nu wilt bereiken bij TS.
Want je valt haar er meerdere malen op aan, en vrij agressief ook nog, maar een andere oplossing dan 'slikken en je mond houden' heb je verder ook niet, geloof ik?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:53

Yamcha TS geeft aan er niet voor te willen betalen, ze benaderd wel de eigenaresse van het paard, deze is bereid om de achterijzers er onder uit te laten halen alleen dan wel als de smid komt over 3 weken. Ik vind dit netjes van de eigenaresse van het paard, ze is TS tenslotte niets verplicht. Ik snap ook heel goed dat die eigenaresse zich voor 3 weken geen extra kosten op de nek haalt. Daarom is denk ik de meerderheid ook in zijn reacties zo van dan betaal je het toch als het zo'n groot probleem is.

Ik wil komt in mijn ogen toch vrij dringend over, als men scrhijft het zou fijn zijn als komt prettiger over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:55

Ik begreep dat dat toch al zou gebeuren, dat dat niet speciaal voor TS was, maar zal even teruglezen, want daar ben ik niet zeker van. Hmm nog even teruggelezen, maar kan het er niet helemaal uithalen:
"De eigenaresse heeft beloofd de ijzers er onder uit te halen, want paard heeft ze toch niet nodig".

Volgens mij is het probleem vooral dat de paarden samen gezet worden en TS daar niets over te vertellen heeft, terwijl ze dit toch wel eng vindt. En dáár heb ik echt alle begrip voor. Een mogelijke oplossing is dan om je paard tijdelijk achter een draadje te zetten, maar ik geloof niet dat dat kan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:00

Oplossing is simpel en reeds aangegeven. Als je er echt zoveel moeite mee hebt, jouw paard dan maar drie weken van de wei afhalen. En dankbaar zijn dat je stalgenoot het wil doen. Niet komen zeggen dat je het haar verantwoorderlijkheid vindt dat ze haar smid geen drie weken eerder wil laten komen en dat je het wel normaal vindt dat ijzers er eerder onder uit zouden moeten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:03

Imo hetzelfde als Meggie, biedt dan aan om in de kosten te delen als de eigenaresse de smid eerder wil laten komen.
Of idd als Kwanyin, paard nog niet het land oplaten als dit mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 29-03-12 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:03

Ik snap de zorgen van TS wel maar denk ook wel dat ze zich een hoop spookverhalen laat aanmeten. Een paard kan net zo goed verwondingen oplopen van een blote hoef als een met ijzer. Ze kunnen ook vieze beetwonden krijgen van een ander, zich door het draad heen laten jagen, onderuit gaan met nattigheid tijdens een jolige ren/bok bui ga zo maar door.
Paarden in een koppel geeft nu eenmaal risico's, alhoewel ik een paard ken dat zichzelf aardig toetakeld terwijl het alleen loopt...