WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 23:51

Wij hebben een bosmaaier inderdaad en dat gaat goed :) . De wilgen geven op de middag heel veel schaduw in de bak, waardoor ik ook met het warme weer goed kan rijden. Onze buren hebben net hun wilgen weer geknot, na 7 jaar. Het beste is het om de 3 a 4 jaar te doen, wat wij ook van plan zijn.
Die staan ook rondomrond hun omheining, net als bij ons net aangeplant, en zijn perfecte schutting voor de paarden tegen de regen/zon en nog lekkere hapjes als er bladeren of takken vallen. Knotten kan ook perfect met de omheining errond, je zet er een ladder tegen en trekt de tak naar de kant zonder draad met een touw errond. Is een beetje (lees: redelijk veel) werk, maar het gaat allemaal en ik vind het een echt fijn om omringd te zijn door bomen :j .
De grote bomen aan onze bak zijn zo'n 15 jaar oud en nog nooit geknot, ze groeien ook super de hoogte in en vangen amper wind. Onze andere loten zijn dit jaar pas aangeplant en nu zo'n 5cm dik, dus dat duurt nog even voor het echte bomen zijn.
Heb zelf bij iedereen die ik ken met wilgen alleen maar goede ervaringen gehoord, niemand die er spijt van heeft om wat meer privacy te hebben en daarnaast ook wat meer onderhoud.

Mijn paarden worden in de zomer niet echt veel te dik, staan meestal beter in de zomer dan in de winter aangezien ik dan moet bijvoeren en ze al snel te dik worden als ze dan wat te veel krijgen. Kevje06 slaat de nagel op de kop waarom wij dat doen, hier is het net hetzelfde probleem.
De oudste haflinger hou ik wel goed op conditie doordat ze aan het werk is, dat scheelt al veel in hoeveel ze kan hebben qua gras. De andere is een bijna jaarling en een 3-jarige, die zijn natuurlijk niet aan het werk maar groeien goed en zijn tot nu toe nooit echt te dik (scheelt dat ze héél veel uit zichzelf rondrennen :P )

We hebben 5 stallen, allen in goede staat, ik zal eens kijken of ik er morgen foto's van kan vinden en posten. Er is een heel klein beetje opknapwerk aan, maar ze zijn nog maar een 3'tal jaren oud, daar hebben we echt geluk mee gehad!

Nog bedankt iedereen voor de leuke reacties :D

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 10:29

Hier de foto's van de stallen. Als we ze beginnen op te knappen (rubberstrips ipv ijzeren strips aan de zijkanten etc) maak ik wel betere foto's.

Dit is de stal die apart staat, op de OP in de wei links bovenaan.
Afbeelding

Dan hebben we nog een stallengebouw met 4 stallen en een zadelkamer, 2 stallen komen uit in het weiland onder in de bak op de OP, de andere 2 ieder in een langs smal weiland links in de OP.
Beetje moeilijk om er een beeld van te geven aangezien ik er nog nooit bewust foto's van gemaakt heb.

Zicht vooraan:
Afbeelding
Links 2 stallen die openen naar de weide links, in het midden de zadelkamer, rechts een stal die nu ook hooiopslag is, die opent naar het L-vormige weiland.

Zicht achteraan (met pony, aangezien ik er geen heb zonder pony :') ) :
Afbeelding
Links de stal die gelijk ligt met de stal rechts vooraan, maar dan rug aan rug. In het midden een opslaghok (zit rug aan rug met de zadelkamer) dat nog geen echte deur heeft, wordt gemaakt, rechts zijn dan de 2 stallen die openen naar het land waar mijn pony in staat.
Hier hebben we inderdaad ook even strookbegrazing geprobeerd omdat het land veel te hoog stond (niet meer gemaaid voordat ze er op gingen). Maar dat was dus zoals ik al gezegd heb geen succes.

Zicht zijkant aan het winterland heb ik niet, maak ik binnenkort eens :j

_Jessie

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:43

wauw super leuk! Jaloers :D haha
dit is echt een project waar ik al jaren van droom maar ja geld heb ik daar echt niet voor. Ooit...
maar vind het echt super mooi worden!! ben heel benieuwd straks!

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:17

wij zijn ook bezig met onze verbouwing van ons weiland enzo, we hebben nog niet zo lang geleden een boerderij gekocht. We hebben inmiddels een voorlopige bak aangelegd en de meeste nieuwe palen erin geslagen. Er zaten wel al hele mooie stallen bij :)
fotos kan eventueel ook als iemand het wil zien

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:27

Iemand een idee hoe ik een wasplaats kan maken?
Ik heb een betonnenvloer, met afvoer. Hierop wil ik graag een wasplaats maken.
Zelf denk ik aan twee palen in de grond, met aan elke kant een touw.
Ik vraag me alleen af, of dit sterk genoeg is.
Ik heb op horsefriend.nl een zwenkarm gezien voor de tuinslang. Iemand ervaringen?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 08:20

Hiervoor kan je denk ik best een eigen topic aanmaken op VSW, ni_ne, aangezien mensen dan gemakkelijker terechtkomen bij jou vraag :) . Wij gaan zelf 2 treinbilzen in beton zetten voor de poetsplaats, dat moet op zich sterk genoeg zijn als je ze diep genoeg plaatst.

Leuk dat jullie zelf een boederij hebben kunnen aanschaffen, Majken!

Ik ben echt een ontzettende geluksvogel hoor Jessie, ik hoop dat voor jou die droom ooit ook in vervulling gaat :D :j

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:10

oo wauw dat hoop ik ook haha :D moet ik eerst weg uit de randstad hier maar dat is niet zo erg :D
Ben echt heel benieuwd als je helemaal klaar bent. Mijn handen gaan gelijk jeuken om mijn stal onder handen te nemen haha

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:19

Ine23 ik denk dat het bij jou heel mooi word ! :)

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:19

oja en leuk pony trouwens!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 20:32

Goed nieuws :D !
Vandaag hebben ze gewerkt en als alles een beetje mee zit zijn ze zondag klaar!!! Kan best zijn dat er nog een dagje (of 2...) bijkomt als het weer te slecht is en de regen alles in het water doet vallen, maar ik ben toch erg blij dat het begint te korten! Als de draden er staan en de poorten zijn gezet gaat het echt prachtig zijn, dan maak ik wel een filmpje waar ik een ronde door het hele weiland stap, dan is alles veel duidelijker dan op de foto.

Dankje Majken! Het is niet echt een charmante foto van haar vind ik, maar ik vind het ook een érg leuke pony :) .
Dit is een mooiere foto (compleet offtopic maar kan het niet laten)
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 7767_n.jpg

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:38

Leuk nieuws ! Ben benieuwd naar het filmpJe.

Wat een super mooie foto ! Echt een prachtig beestje :))

Deirdre2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:17

Wat ontzettend leuk om te lezen allemaal, ben erg benieuwd hoe het eruit gaat zien!
Ik wilde er zelf ook mee beginnen, maar vond mezelf toch nog iets te jong om zo'n project op me te nemen!
Veel plezier en succes!

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:31

Ine: Zijn ze klaar met de palen of nog niet?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:28

Ik ben wel benieuwd hoe ver je ondertussen bent. T wordt weer tijd voor een update!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:49

Ben gisteren mijn beoband en de isolatoren gaan ophalen. Op de band (700m) kreeg ik 30% korting wegens overstock. Had hij ooit teveel gehad en raakte hij niet echt vanaf, meeste mensen vragen de bruine variant en hij had teveel grijze gehad.

Heb er tegelijk ook de isolatoren bijgervaagd. Nou, als ik de zware versie nam kreeg ik die aan 50% korting. Heb er toch zo'n 240 nodig dus gelijk op ingegaan!

Voor de beoband en isolatoren moest ik aan normaal tarief zo'n €1200 betalen. Heb alles gisteren meegehad voor maar €700...

ga even de prijzen opzoeken voor weidepalen. Krijg van stalbaas z'n handelaarskaart mee als ik ze in een bepaalde zaak ga halen, als handelaar krijgt hij er 20% korting... deze week dus even lekker prijzen vergelijken!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:46

Dat is wel heel gunstig en "voordelig" Varekaj!

Ben heel benieuwd weer naar de foto's :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:45

Zal deze week foto's maken, ze geven toch mooi zonnig weertje :j

Ben erg blij met die financiele meevaller hoor, is toch een klap geld.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 11:02

Ik weet niet of je mijn foto's bedoelde of niet, Jessie, maar ik post er ook maar weer :j

Da's een meevaller Varekaj. Hier lopen de kosten ietsje hoger op ;) , maar dat kan ook niet anders op ons weiland.

Vorige week hebben ze dus toch kunnen werken, er was gevreesd dat het niet ging gaan door het slechte weer, maar dat viel gelukkig nog mee. Ze hebben nog erg gevochten met opkomend grondwater etc, maar alle palen staan!
Elke paal waar meer dan 1 isolatorverbinding opkomt (dus een 3 punt isolator, met verbindingen tussen verschillende weilanden) staat in beton gegoten, wat het slimste was om te doen ivm onze zachte grond.
Gisteren zijn de tussenpoortjes met rek al gezet en vandaag beginnen ze met de draad te spannen en nog wat graafwerken te doen om onze stroom te laten doorlopen onder de grond waar de ijzeren poorten komen. Alles dat ze zetten qua isolatoren ed is van Gallagher, waar ik echt blij mee ben aangezien ik over de kwaliteit erg goede dingen hoor en het beu was dat elke isolator brak om de zoveel tijd. Dan is het me deze investering waard :j

Het stroomdraadapparaat dat we krijgen wordt van Ako en gaat zo'n 10 00V geven, dus daar moet mijn lieve Raven wel achter blijven staan. Het is een nieuw soort apparaat, dat in spaarmodus gaat als het niets van druk op de draad voelt. Als er dan wel druk op komt gaat hij 1 minuut extra stroom geven zodat het dier er weer van weg gaat. Als de druk blijft aanhouden gaat hij weer op spaarstand, mocht je paard vastzitten in de draad krijgt hij dus maar 1 minuut echt voelbare stroom. Zo gaat de batterij ook weer wat langer mee, mooi meegenomen!

Woensdag komen ze pas de ijzeren poorten zetten en gaat het helemaal af zijn, ze hebben wat vertraging opgelopen doordat het zo nat was in de grond. Maar alles dat nu steenhard staat, zal dus volgende winter ook zo goed staan.

Hier kan je zien dat de wei linksboven in de OP breder is geworden, de palen zijn gezet en het weiland is zo'n 1.5meter a 2 meter breder geworden. We moeten nog wat opruimen, maar hoe meer plaats voor de paarden hoe beter.
Afbeelding

Dit is de nieuwe toegang tot de bak (de rekkers staan waterpas, jammer genoeg staat onze grond niet zo :') ) :
Afbeelding

En dit is de toegang tot de wei met links de poort voor het linker weiland in de OP en rechts voor de bak:
Afbeelding

In de vierkante palen komt een ijzeren poortje, zodat we gemakkelijk zelf toegang krijgen tot ons stuk.

Vandaag maak ik weer nieuwe foto's, hopelijk gebeurd er iets drastischer :D

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:06

Ja bedoelde inderdaad van jou land!! Gaaf zeg! Die palen vind ik ook wel heel erg mooi.
word ook heel netjes afgewerkt allemaal wat ik zelf altijd wel belangrijk vind.

Varekaj: ook zeker een grote mee vallen! maar bedoelde met de haakjes meer dat het al duur genoeg is ;)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:10

Ine, weet je zeker dat je niet teveel ruimte onder het draad hebt? Uitbreken onder het draad door is volgens Belle heel makkelijk! Dus laat dat Raven maar niet horen :P

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 11:17

Alles staat waterpas en is met de meetlat op de centimer juist gezet, ben daar ook erg blij mee :j . Elke isolator staat op exact dezelfde hoogte, afgemeten met meetlat en potlood, elke paal staat even hoog, ... Erg fijn inderdaad!

De onderste draad hangt op zo'n maximaal 55centimeter (soms lager ivm hoogte van het land dat verschilt), weet niet of Raven daar nog onder raakt :+ . Als er gras is ontsnapt ze eigenlijk niet, dus ze heeft een hele lente en zomer om te wennen aan de klap stroom die ze krijgt mocht ze het proberen. Tegen de winter zien we dan wel weer, mocht ze het weer gaan proberen komt er gewoon een 4e draad op het winterland :) . Ik vreesde er ook al voor, maar uiteindelijk gaat ze toch moeten leren dat stroom gelijk is aan 'auw' :')

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:38

ziet er mooi uit!!

ik heb mijn onderste draad op 15 cm ivm de shetten. stroom op de manen voelen ze meestal bijna niet, dus vandaar een lage draad, dan krijgen ze stroom op de neus en dat voelen ze wel }>

gallagher spul is inderdaad erg fijn. stroomapparaat klinkt ook fijn. ik heb ook 10.000 V. alleen dan niet zo'n luxe uitvoering die uitgaat als er lang druk op de draad zit. klinkt wel ideaal. al vraag ik me wel af wat hij doet als een een draad breekt en op de grond terecht komt. geeft hij dan ook geen stroom meer?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 14:12

Daar zeg je wat... Moet ik ook even naar horen, denk dat hij dan wel blijft werken omdat de druk dan uiteindelijk weer wegvalt? Echt helemaal uit gaat hij nooit denk ik, maar gaat wel terug naar een heel laag voltage (kijk ik even na hoeveel precies als ik het apparaat zelf heb)

Haha, met de shetters is het inderdaad handig om de draad op die hoogte te hebben }> . Ik ga Raven (die is 1.30 en in de groei, wordt eind april 1 jaar) er ook gewoon tegen duwen met haar neus als ze er net is, klinkt best zielig maar zo weet ze het ook meteen. Met de nieuwe omheining wordt niet gespeeld :Y)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:38

Ziet er goed uit !
Moest even de OP erbij halen om te kijken hoe ookalweer precies, maar ik snap 'm :) (het hek waar een ijzeren poort komt)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:43

Wauw, wat een leuk project voor jezelf! Dit wil ik later ook haha. Ik heb niet alle posts gelezen, eigenlijk alleen maar de foto's bekeken, maar woon je ook op dat land? Of heb je het los gekocht? En als je er niet woont, ben je dan niet bang voor mensen die zomaar je weiland in gaan lopen enzo?