orienta schreef:Ik doelde hierop mevrouw
Deze berichten worden 9 uit 10 x opgesierd door afgrijselijke foto's die de toestand illustreren...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
russel schreef:Dan nog zijn er topics dat men zo boos is dat er dierenpolitie is...
Nog eentje, een grote handelsstal...heeft zeker wel goede jonkies in de opfok, maar doet ook voor andere opfok...iemand heeft 2 ruinen, jaarlingen, stonden in 1 stal, jaarlingen worden twenters. Nog steeds in die stal. 1 keer in de week wordt er uitgemest....dus paarden gaan dan in de paddock, ook de pensionners...dus...maar die moesten zelf op de wei zetten..stonden ze op stal werden ze in de paddock gezet...die 2 ruinen mochten dat niet...nee dat buiten zetten kostte nl meer en 2 stallen natuurlijk ook....die paarden moesten er wel uit om uit te mesten...die waggelde de stal uit, want lopen konden ze niet meer......werden in andere stal gezet..uitgemest, terug. In begin wel buiten gezet hoor, maar eigenaar was een keer onverwachts en is toen heel boos geworden....
NIet te geloven..maar ik had zo iemand weggestuurd...
nadita schreef:En dan nog zeuren dat er paarden zijn die 'maar' een aantal uren buiten komen in de winter.
freeride schreef:oei, dat verhaal van russel klinkt mij bekend in de oren:
stel je voor 3 grote trekpaarden, 3 ondervoede zeer magezre ponies en een quarter:
allemaal in een stal van 2,5 bij 3, de stal bestaat uit 3 verdiepingen, geen meter is gelijk van de vloer en de stal uit moet er een afstap van ongeveer 25 a 30 cm genomen worden...de gang tot de muur is ongeveer 2 m breed, daarop moeten de paarden dus de stal afstappen en draaien om de volgende box in te gaan, mogen niet in de wei/bak: worden uitgemest en wisselen dus steeds van stal, trekpaarden ook nog op ijzers, dus lekker stijf, en glijdend de stal uit de volgende in op 2 meter breed beton...
krijgen minimaal stro,en 1x per dag mais!!!! en hooi, enkel 's ochtends dus, de rest vd 24 uur staan ze te kijken, walgelijk, ik kon het niet aan en werk daar niet meer, wat als er een paard valt op mij? geen verz. niks, dit betreft een B&B in limburg(BE) die dus ook nog geld verdienen aan de paarden......kan niks ondernemen, ze krijgen eten en in BE is dat genoeg blijkbaar.
Babootje schreef:Maar met Orienta twijfel ik er oprecht aan dat paarden die er gezond / gevoed uitzien helemaal niet uit stal komen. Dat kan fysiek niet. Voer erin maar geen beweging is problemen met de stofwisseling, koliek etc. Dat overleven paarden toch geen jaren?
Ninx schreef:Babootje schreef:Maar met Orienta twijfel ik er oprecht aan dat paarden die er gezond / gevoed uitzien helemaal niet uit stal komen. Dat kan fysiek niet. Voer erin maar geen beweging is problemen met de stofwisseling, koliek etc. Dat overleven paarden toch geen jaren?
Ja hoor, kijk maar naar pensionstallen id randstad.... 2 uurtjes naar buiten op een priegelpaddock, en dan nog 1 uurtje ohz...... wat is 2 uur vrije uitloop nou op 24 uur?!
Die paarden krijgen vroeg of laat problemen.... maar dood gaan, nee... meestal niet direct.... verval sluipt erin he?
nadita schreef:Mijn paarden komen er in de winter ook maar een aantal uren per dag uit. Daarmee zeg jij dus dat ik geen haar beter ben dan degene die zijn paard 3 of 9 jaar opsluit in een stal.
Nou bedankt!
orienta schreef:Ninx schreef:
Ja hoor, kijk maar naar pensionstallen id randstad.... 2 uurtjes naar buiten op een priegelpaddock, en dan nog 1 uurtje ohz...... wat is 2 uur vrije uitloop nou op 24 uur?!
Die paarden krijgen vroeg of laat problemen.... maar dood gaan, nee... meestal niet direct.... verval sluipt erin he?
Ga je daar nu mee vergelijken?
Door dit soort teksten neem ik dus dit soort topics ook niet serieus
Ninx schreef:nadita schreef:Mijn paarden komen er in de winter ook maar een aantal uren per dag uit. Daarmee zeg jij dus dat ik geen haar beter ben dan degene die zijn paard 3 of 9 jaar opsluit in een stal.
Nou bedankt!
Ja, een paard dat zeker een half jaar per jaar (winter) slechts een paar uurtjes buiten komt heeft het niet al te best..... Alleen 's nachts op stal moet kunnen vind ik.
Maar paarden die 2 uur zonder eten naar de lucht mogen koekeloeren op een stukkie zand, en dan weer lekker naar binnen... ja, dat vind ik triest.
nadita schreef:@ Supervixen: er zijn altijd mensen die denken dat ze boven je staan omdat zij denken dat hun paarden het het beste van allemaal hebben.
Echter, je kan helemaal niet over een ander oordelen.... meestal weet men van elkaar niet hoe de situatie is.
En ik geloof zeker dat iedereen het beste mijn zijn paard voor heeft. Maar de een heeft nu eenmaal niet de mogelijkheden die een ander weer wel heeft.
Maar een paard wat NOOIT zijn stal uitkomt voor beweging of wat dan ook, is natuurlijk uit den boze.
Dit zijn imo uitzonderingen.
Babootje schreef:Maar met Orienta twijfel ik er oprecht aan dat paarden die er gezond / gevoed uitzien helemaal niet uit stal komen. Dat kan fysiek niet. Voer erin maar geen beweging is problemen met de stofwisseling, koliek etc. Dat overleven paarden toch geen jaren?
Ninx schreef:Ja hoor, kijk maar naar pensionstallen id randstad.... 2 uurtjes naar buiten op een priegelpaddock, en dan nog 1 uurtje ohz...... wat is 2 uur vrije uitloop nou op 24 uur?!
orienta schreef:Ga je daar nu mee vergelijken?
Door dit soort teksten neem ik dus dit soort topics ook niet serieus