Paard staat al 2-3 jaar in opgesloten stal, wat doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:32

orienta schreef:
Ik doelde hierop mevrouw :D

Deze berichten worden 9 uit 10 x opgesierd door afgrijselijke foto's die de toestand illustreren...

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:47

Ninx schreef:
orienta schreef:
Ik doelde hierop mevrouw :D

Deze berichten worden 9 uit 10 x opgesierd door afgrijselijke foto's die de toestand illustreren...

Dan lees jij andere dingen dan ik denk ik?
Zie ik toch niet vaak.

liekiej20

Re: Paard staat al 2-3 jaar in opgesloten stal, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:56

sorry voor mijn berichten voor diegene waar het bot voor overkwam, zo was het niet bedoeld maar kan me erg kwaad maken over dit soort dingen omdat er altijd (vaak) omheen gedraaid word ondanks het welzijn van het dier, zorg ervoor dat je in contact komt met de eigenaren van het dier en volg de tips van diegene die hier op hebben gereageerd heb het nog is doorgelezen (snel,snel) er staan zeker handige tips in en ik snap ook wel dat het moeilijk is voor jou nogmaals mijn excuses. ik weet niet waar het paard gestald staat maar zo hier en daar zag ik in belgie? , als je er verder niks aan wilt doen dan is dat jou keus maar denk ten alle tijden aan het dier, en als je het niet an kan zul je toch naar een andere stal moeten gaan wat best moeilijk zal zijn! ik wens je heel veel sterkte hiermee en ik hoop dat het je gaat lukken!!!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:10

russel schreef:
Dan nog zijn er topics dat men zo boos is dat er dierenpolitie is...

Nog eentje, een grote handelsstal...heeft zeker wel goede jonkies in de opfok, maar doet ook voor andere opfok...iemand heeft 2 ruinen, jaarlingen, stonden in 1 stal, jaarlingen worden twenters. Nog steeds in die stal. 1 keer in de week wordt er uitgemest....dus paarden gaan dan in de paddock, ook de pensionners...dus...maar die moesten zelf op de wei zetten..stonden ze op stal werden ze in de paddock gezet...die 2 ruinen mochten dat niet...nee dat buiten zetten kostte nl meer en 2 stallen natuurlijk ook....die paarden moesten er wel uit om uit te mesten...die waggelde de stal uit, want lopen konden ze niet meer......werden in andere stal gezet..uitgemest, terug. In begin wel buiten gezet hoor, maar eigenaar was een keer onverwachts en is toen heel boos geworden....

NIet te geloven..maar ik had zo iemand weggestuurd...

En dan nog zeuren dat er paarden zijn die 'maar' een aantal uren buiten komen in de winter.
Of 144 bellen omdat er paarden in de modder staan.
Wat is er nu erger....
Iedereen weet het altijd beter dan een ander.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:15

nadita schreef:
En dan nog zeuren dat er paarden zijn die 'maar' een aantal uren buiten komen in de winter.

Tja, er zijn veel stallen waar paarden slechts 2 of 4 uurtjes buiten komen in de winter (of helemaal niet)... ik vind dat niet veel verschillen van de in de openingspost beschreven situatie.
Behalve de vieze stal dan... die zal dan ongetwijfeld netjes zijn... tja.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:23

Mijn paarden komen er in de winter ook maar een aantal uren per dag uit. Daarmee zeg jij dus dat ik geen haar beter ben dan degene die zijn paard 3 of 9 jaar opsluit in een stal.
Nou bedankt!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:30

nadita schreef:
Mijn paarden komen er in de winter ook maar een aantal uren per dag uit. Daarmee zeg jij dus dat ik geen haar beter ben dan degene die zijn paard 3 of 9 jaar opsluit in een stal.
Nou bedankt!

Idem hier, dan ben ik ook een mishandelaar! :n

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:00

oei, dat verhaal van russel klinkt mij bekend in de oren:
stel je voor 3 grote trekpaarden, 3 ondervoede zeer magezre ponies en een quarter:
allemaal in een stal van 2,5 bij 3, de stal bestaat uit 3 verdiepingen, geen meter is gelijk van de vloer en de stal uit moet er een afstap van ongeveer 25 a 30 cm genomen worden...de gang tot de muur is ongeveer 2 m breed, daarop moeten de paarden dus de stal afstappen en draaien om de volgende box in te gaan, mogen niet in de wei/bak: worden uitgemest en wisselen dus steeds van stal, trekpaarden ook nog op ijzers, dus lekker stijf, en glijdend de stal uit de volgende in op 2 meter breed beton...
krijgen minimaal stro,en 1x per dag mais!!!! en hooi, enkel 's ochtends dus, de rest vd 24 uur staan ze te kijken, walgelijk, ik kon het niet aan en werk daar niet meer, wat als er een paard valt op mij? geen verz. niks, dit betreft een B&B in limburg(BE) die dus ook nog geld verdienen aan de paarden......kan niks ondernemen, ze krijgen eten en in BE is dat genoeg blijkbaar.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:03

freeride schreef:
oei, dat verhaal van russel klinkt mij bekend in de oren:
stel je voor 3 grote trekpaarden, 3 ondervoede zeer magezre ponies en een quarter:
allemaal in een stal van 2,5 bij 3, de stal bestaat uit 3 verdiepingen, geen meter is gelijk van de vloer en de stal uit moet er een afstap van ongeveer 25 a 30 cm genomen worden...de gang tot de muur is ongeveer 2 m breed, daarop moeten de paarden dus de stal afstappen en draaien om de volgende box in te gaan, mogen niet in de wei/bak: worden uitgemest en wisselen dus steeds van stal, trekpaarden ook nog op ijzers, dus lekker stijf, en glijdend de stal uit de volgende in op 2 meter breed beton...
krijgen minimaal stro,en 1x per dag mais!!!! en hooi, enkel 's ochtends dus, de rest vd 24 uur staan ze te kijken, walgelijk, ik kon het niet aan en werk daar niet meer, wat als er een paard valt op mij? geen verz. niks, dit betreft een B&B in limburg(BE) die dus ook nog geld verdienen aan de paarden......kan niks ondernemen, ze krijgen eten en in BE is dat genoeg blijkbaar.

Hoe verdienen ze er dan geld aan als ze niet uit de stal komen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:07

Shanelle schreef:
nadita schreef:
Nou bedankt!

Idem hier, dan ben ik ook een mishandelaar! :n

Hmmm ik ook geloof ik :D :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:10

Maar met Orienta twijfel ik er oprecht aan dat paarden die er gezond / gevoed uitzien helemaal niet uit stal komen. Dat kan fysiek niet. Voer erin maar geen beweging is problemen met de stofwisseling, koliek etc. Dat overleven paarden toch geen jaren?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:15

Babootje schreef:
Maar met Orienta twijfel ik er oprecht aan dat paarden die er gezond / gevoed uitzien helemaal niet uit stal komen. Dat kan fysiek niet. Voer erin maar geen beweging is problemen met de stofwisseling, koliek etc. Dat overleven paarden toch geen jaren?

Ja hoor, kijk maar naar pensionstallen id randstad.... 2 uurtjes naar buiten op een priegelpaddock, en dan nog 1 uurtje ohz...... wat is 2 uur vrije uitloop nou op 24 uur?!
Die paarden krijgen vroeg of laat problemen.... maar dood gaan, nee... meestal niet direct.... verval sluipt erin he?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:16

Ninx schreef:
Babootje schreef:

Ja hoor, kijk maar naar pensionstallen id randstad.... 2 uurtjes naar buiten op een priegelpaddock, en dan nog 1 uurtje ohz...... wat is 2 uur vrije uitloop nou op 24 uur?!
Die paarden krijgen vroeg of laat problemen.... maar dood gaan, nee... meestal niet direct.... verval sluipt erin he?

Ga je daar nu mee vergelijken?
Door dit soort teksten neem ik dus dit soort topics ook niet serieus

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:17

nadita schreef:
Nou bedankt!

Ja, een paard dat zeker een half jaar per jaar (winter) slechts een paar uurtjes buiten komt heeft het niet al te best..... Alleen 's nachts op stal moet kunnen vind ik.
Maar paarden die 2 uur zonder eten naar de lucht mogen koekeloeren op een stukkie zand, en dan weer lekker naar binnen... ja, dat vind ik triest.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:18

orienta schreef:
Ninx schreef:

Wat is nu echt het verschil dan? Het maakt maar 2 uurtjes per dag uit.... Feitelijk exact hetzelfde toch?
Leg jij mij dan het verschil uit, ik ben bereid te leren...

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:20

Het topic gaat over een paard wat al negen jaar opgesloten staat in een stal en jij gaat dat nu vergelijken met paarden die in een klein paddock overdag 2 uur staan? Dat vind ik nogal een verschil.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:21

Ninx schreef:
nadita schreef:
Nou bedankt!

Ja, een paard dat zeker een half jaar per jaar (winter) slechts een paar uurtjes buiten komt heeft het niet al te best..... Alleen 's nachts op stal moet kunnen vind ik.
Maar paarden die 2 uur zonder eten naar de lucht mogen koekeloeren op een stukkie zand, en dan weer lekker naar binnen... ja, dat vind ik triest.

Wie zegt dat mijn paarden op zand staan koekeloeren:? Jij neemt maar zo iets aan.
Mijn paarden komen op de wei, maar daar staat in de winter niet veel te eten. De haf en miniature kunnen ook in de uitloop en paddock, maar die zijn liever in hun stal.
Zeker als het schijtweer is.

Niet zomaar dingen roepen en aannemen als je helemaal niet weet hoe de situatie is.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:23

@Ninx : Paarden die elke dag buiten komen, ook al is het maar enkele uren per dag is toch nog altijd beter als een dier wat altijd maar opgehokt staat.
En ook beter dan een paard op een pensionstal die alleen zijn stal uitkomt om gereden/gelongeerd te worden.

Dat is appels met peren vergelijken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:23

Op mijn pensionstal mogen ze er ook maar van 12 tot 4 uit in de winter en dan alleen nog als het niet vriest overdag, want anders moet je ze zelf buiten zetten en dat gaat niet altijd ivm werk.

Ik verzorg mijn paard zo goed als ik kan; ik ga er 's avonds altijd naar toe en als ik dagen vrij ben, ga ik 's morgens om te rijden en uit te mesten, zet ik haar 's middags een tijdje in de wei en ga ik 's avonds weer om haar los te laten in de bak of te longeren..

Natuurlijk zou ik ook het liefst willen dat ze dag en nacht buiten stond maar dat is gewoon niet altijd haalbaar.. maar om nou te zeggen dat mijn paard het niet best heeft.. grote onzin.\

Ik ben het helemaal met je eens nadita.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:25

Kun je niet met de (stal) eigenaren gaan praten? Mischien is er iets te overleggen met de eigenaren? Mischien is het ontwetendheid: er worden immers zoveel paarden opgesloten en als er één schaap over de dam is ... Lijkt me in dit geval sterk, maar ik zou eerst verhaal gaan halen bij de eigenaren, voor je stappen gaat ondernemen!

En anders anoniem de dierenbescherming bellen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:28

@ Supervixen: er zijn altijd mensen die denken dat ze boven je staan omdat zij denken dat hun paarden het het beste van allemaal hebben.
Echter, je kan helemaal niet over een ander oordelen.... meestal weet men van elkaar niet hoe de situatie is.

En ik geloof zeker dat iedereen het beste mijn zijn paard voor heeft. Maar de een heeft nu eenmaal niet de mogelijkheden die een ander weer wel heeft.

Maar een paard wat NOOIT zijn stal uitkomt voor beweging of wat dan ook, is natuurlijk uit den boze.
Dit zijn imo uitzonderingen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:34

nadita schreef:
@ Supervixen: er zijn altijd mensen die denken dat ze boven je staan omdat zij denken dat hun paarden het het beste van allemaal hebben.
Echter, je kan helemaal niet over een ander oordelen.... meestal weet men van elkaar niet hoe de situatie is.

En ik geloof zeker dat iedereen het beste mijn zijn paard voor heeft. Maar de een heeft nu eenmaal niet de mogelijkheden die een ander weer wel heeft.

Maar een paard wat NOOIT zijn stal uitkomt voor beweging of wat dan ook, is natuurlijk uit den boze.
Dit zijn imo uitzonderingen.

Precies.
Daarom twijfel ik ook ernstig over deze verhalen in dit topic over paarden die NOOIT uit hun stal komen, als ik de reactie van sommige lees over zielige paardjes die in een paddock moeten staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:35

Babootje schreef:

Ninx schreef:

orienta schreef:

Nee helemaal mee eens Orienta. Hier toevallig ook een Randstad stalpaard en ik ken genoeg paarden op stal van een zeer respectabele leeftijd zonder noemenswaardige problemen. Sommige die inmiddels van ouderdom nog maar een paar tanden hebben zouden niet eens overleven "in de natuur". Dus laten we a.j.b. ophouden al die extremen die je constant op 24/7 buiten topics tegenkomt te benoemen. Daar zijn er al genoeg van. Misschien kan Ninx beter daar preken. Volgens mij hadden wij het hier over paarden die helemaal niet buitenkomen. Dat helemaal niet buitenkomen, en er doorvoed uitzien. Tja daar twijfel ik aan. Voer erin en geen beweging? Dat overleven ze volgens mij geen jaren.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:36

Hoe is het toch mogelijk dat topics altijd weer ontaarden in dezelfde discussie die hier al jaaaaaaarenlang gevoerd wordt.
De naturals tegen de (veelal) Randstad paardenhouders. Please laat elkaar eens in de waarde zeg.
Er zit toch zeker wel een heel verschil in paarden die nooit hun stal uitkomen en paarden die in de winter niet op het land komen.
Wat sneu om elke gelegenheid weer aan te grijpen om uit te halen naar 'stal'paarden, bah.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:36

Nadita; een paard dat nooit buitenkomt is inderdaad verschrikkelijk.
Maar de opmerking dat er genoeg paarden maar 2 uurtjes uit hun stal komen gelijk is aan (ongeveer) mishandeling vind ik niet terecht.