Goedkoper om een paard aan huis te hebben?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:51

Ik heb agterberg vlokken, zelf gehaald, maar je hebt ze ook van sorgdrager en die zijn iets anders, maar net zo goed...gewoon prijsopgaven doen.....zelf halen en zelf er door heen frezen....

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:52

russel schreef:
Ik heb agterberg vlokken, zelf gehaald, maar je hebt ze ook van sorgdrager en die zijn iets anders, maar net zo goed...gewoon prijsopgaven doen.....zelf halen en zelf er door heen frezen....

Oke en in combinatie met wat voor soort zand?
En mag ik misschien een prijs daarvan weten? Of iig een geschatte prijs?

Anoniem

Re: Goedkoper om een paard aan huis te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:56

Ik geloof dat het 1.10 per kg kost, ik heb rivierzand, dan de M3, maar volgens Agterberg is daar te veel variatie in waardoor ze dat niet meer gebruiken...dat blijkt achteraf toch te zwaar te zijn en dat klopt, daarom heeft hij gewassen kwartszand, dat gewassen is om verontreinigen er uit te hebben, zodat het zand mooi schoon en egaal blijft....maar dat heb ik nog nergens gezien bij zandbedrijven, daar zal je wellicht wel om kunnen bellen...dus waar je dat haalt.....maar dat is fijn zand, dat kan niet meer op mijn toplaag, dat zakt weg....jij zou dus wel een doek er tussen moeten spannen.....

Je zou voor het doek dat zwarte antiworteldoek kunnen nemen en aan elkaar laten naaien door een zeilnaaier....dan heb je perfect doek en betaalbaar, want ik geloof dat zo een doek dan iets van 1100 euro kost. dan heb je een mooie verende bodem, je toplaag verdwijnt niet in de grond...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:59

Wij hebben alles thuis staan, hier kosten de paarden gemiddeld €1000 per jaar.
Da's dus exclusief de investering in infrastructuur.
We hebben er 6 (7de op komst), 2 paarden onder het zadel, 1 fokmerrie, 1 oudje op pensioen en een 2- en 3-jarige.
Hooien doen we zelf, +- 70 grote pakken per jaar.
We hebben binnenpiste, buitenpiste, stapmolen, +- 1,5ha weiland aan huis. Verder hebben we alles bij elkaar nog een 2tal ha waar de jonge paarden op lopen en een 4tal ha om te hooien.

De investering in infrastructuur is uiteraard niet niks, maar dat betaalt zich op basis van jaren makkelijk terug. Voor dezelfde infrastructuur voor de sportpaarden waren we hier in de buurt makkelijk €3500 per jaar armer, terwijl dat nu €1000 is.

In onze buitenpiste ligt gewoon de ondergrond zoals hij daar is. Een stuk dennebos gekapt, stronken uitgegraven, zand naar bovengehaald, stronken begraven en zand als bovenste laag gelegd. Al bij al goedkoop geregeld en ligt, mits voldoende beregenen, zeer goed.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:01

Ivm die snippers, denk eraan dat als je de grond later, om een of andere reden, zou moeten afvoeren, je je blauw betaald, aangezien het restafval is en niet gewoon grond...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:04

ik heb mijn paarden niet aan huis staan, maar wel op een 'eigen' stuk grond.

afgelopen 1,5 jaar flink geinvesteerd om de boel naar m'n zin te maken o.a: nieuwe omheining, aanleg rijbak, verbouwing stal, aanschaf sproei installatie enz. dat gaat flink in de papieren lopen en dan ben je zeker niet goedkoper uit dan op een pensionstalling.

maar nu het allemaal ongeveer klaar is en ik alleen kijk naar de daadwerkelijke kosten van de verzorging, dan ben ik in de winter wat duurder uit dan op een pensionstalling en in de zomer veel goedkoper. uiteindelijk ben ik gemiddeld dus wel wat goedkoper uit, maar dan moet je die investeringen ff niet meetellen ;)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:05

En wat voor rijbak heb jij aangelegd? :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:06

Maar de infrastructuur waarin je geïnvesteerd hebt is, als hij vergund id, wel z'n investering waard.
Dus dat haal je er zo wel uit.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:23

ik huur de grond en ik heb geen vergunning, dus mij levert die investering iig niks op ;)
om die reden wilde ik er ook niet veel geld aan uitgeven en wilde ik geen producten gebruiken waarbij je veel afvoerkosten hebt.
ik heb mijn bak dus laten keren (wit zand naar boven laten halen) en toen hij daarna te zwaar bleef naar m'n zin heb ik er kokos doorheen laten frezen.
mijn bak is nu fijn te rijden mits ik hem nat genoeg hou, vandaar dus ook die sproeiers aangeschaft.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:27

Okee :) Bij ons mag het best iets meer kosten want er gaat dan veel op gereden worden.. Maar we proberen natuurlijk wel zo goed mogelijk te vinden voor zo weinig mogelijk :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:29

ik weet niet wat je uit wil geven? bij de pension stalling waar ik heb gestaan hebben ze een namaak agterberg laten aanleggen.
super bak :j ik heb er laatst foto's van in een ander topic gezet, zal wel ff zoeken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:31

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:31

Okee ben benieuwd :) Weet je toevallig ook wat die heeft gekost?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:33

Oeff! Dat ziet er super mooi uit zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:35

Maar is er nu eerst kokos onder gegaan en dan een toplaag met veel zand?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:41

even voor de duidelijkheid: dat is niet mijn bak he (zou ik willen :P )

als je goed kijkt zie je eerst een laag van grof puin (bakstenen enz) met daarop een laag fijn puin.
dan doek en daarop de toplaag van zand met snippers.

er ligt trouwens ook nog drainage onder.

mijn eigen bak is een bak van zand met in de toplaag kokos erdoorheen gefreest. maar dat moet je dus ff niet verwarren met de bak hierboven want die heeft een heel ander kostenplaatje.

wat hij heeft gekost ? geen idee, ik ga ervanuit minder dan een echt agterberg bodem. maar goedkoop zal hij nog steeds niet zijn.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:42

10.000 ongeveer?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:43

daar zul je minsten aan moeten denken, maar ik denk eigelijk dat hij nog een heel stukje duurder is.
echte agterberg is rond de 25 a 35.000 geloof ik?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:44

Agterberg moet je wel vanaf 20.000 gaan denken idd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:44

Als het zand met snippers is van agterberg alleen, dan weet ik dat een vrachtwagenlading 1900 euro kost en aan 1 vrachtwagen heb je niet genoeg. 3 tot 4 vrachtwagens heb je minstens nodig.

Dus 10.000 is geen slechte gok.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:49

ik ben erg blij met mijn bak van zo'n 1500 euro :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:51

Zou ik ook zijn, ben al 4000 kwijt, maar nog steeds niet tevreden....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:15

Wij hebben in onze binnenpiste een 2dehands bodem liggen, met geopad (agterberg is gewoon een merknaam hiervan).
Kennis wou een nieuwe bodem, en wij hebben zijn bodem overgenomen. Superbodem, en heeft ons alleen de vervoerskosten en het aanleggen gekost. Een bodem die nieuw (bijna 15 jaar geleden) al €25 000 kostte, enkele jaren geleden extra vezels bij ingefreesd zijn en nu echt nog perfect is hebben wij voor alles bij elkaar net geen € 2000.

Maar da's dan ook echt enorm vele geluk hebben.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:24

Hier een bodem van ongeveer €12.000 euro....zand, drainage,puin, zand en geopad.
Ik vind hem perfect, geen water!! zelfs na dagen regen hoeft er maar een paar uur droog te zijn en is hij weer prima te doen. Soms in de zomer wordt het té droog en gaat het "ontmengen" en komt er los stuifzand bovenop te liggen. Dan sproei ik de bak en is hij weer ok

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:10

dit is mijn bak zoals hij er vanochtend bij lag:

Afbeelding