Mijn kans, paarden dichtbij huis, waar rekening mee houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duuk2011

Re: Mijn kans, paarden dichtbij huis, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:13

Nou Zuzu dat is dus wat ik eigenlijk wilde zeggen! Haha

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:14

en het is echt niet onze bedoeling om je te kwetsen hoor ;)
maar je moet toch zelf ook wel een beetje begrijpen dat je zulk reacties krijgt als je zegt ik ben 31 jaar oud en ik mag niet paardrijden van mijn ouders...

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:25

ik begrijp je frustratie echt heel goed ... ik heb zelf ook in die situatie gezeten op een pensionstal waar mijn paard niet goed werd verzorgt en waar er ook verders niets mogelijk was met de ideeen die ik aandroeg
daar word je inderdaad wanhopig van ,dat begrijp ik
maar als je ziet dat je paarden niet de minimale verzorging krijgen die ze nodig hebben en als je zelf ook niet tevreden bent, dan zul je actief naar een andere oplossing moeten gaan zoeken

zeggen we hebben geen geld voor een huis met grond is natuurlijk een beetje onzin , want wie heeft daar nu wel geld voor??
dat zou ik ook wel willen en velen met mij denk ik...
maar tussen de stalling bij je ouders en geen geld vor een eigen huis met grond , zitten natuurlijk nog vele andere oplossingen ;)

maar ik ben dagenlang van 's ochtends vroeg tot's avonds laat in de auto gestapt en in een straal van 20 km naar alle pensionstallen geweest en bij mensen met paarden aan huis gestopt ...nee heb je , ja kun je krijgen .... 9 van de 10 keer zeggen ze nee ik heb niets , maar erachteraan volgt wel vaak een 'ik weet nog wel een adresje waar je het kunt vragen'
marktplaats afzoeken , advertenties bij de supermarkt ophangen , bij de gemeente vragen of ze grond hebben te huur of te koop enz enz

mijn motto is altijd ' niet klagen , maar dragen en een oplossing zoeken'

en ik ben je nu echt niet aan het aanvallen ... ik probeer je te motiveren om iets aan de situatie te veranderen , want buiten het feit om dat de paarden niet krijgen wat jij vind dat ze nodig hebben ....JIJZELF voelt je duidelijk ook helemaal niet lekker bij de situatie en zorg ervoor at de relatie met je ouders er niet onder gaat lijden ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:27

Zuzu heeft wel een punt. Als je je paarden op pension hebt staan, heb je je te houden aan bepaalde regels.
Maar een pensionhouder kan niet voor jou bepalen of en waar je mag rijden.

Dat TS niet zelf mag bepalen of ze buiten gaat rijden lijkt me zeer frustrerend.

Gelukkig heb ik de luxe (nou ja, ook niet altijd fijn) dat ik mijn paarden aan huis heb. Ze hebben met 2,5 paard ruim een hectare land tot hun beschikking. Toch lopen ze altijd maar op een vierde van dat stuk, om ander stukken rust te geven of te 'bewaren' voor de winterperiode.
Dus op een kleiner stukje zou ik niet zo erg vinden. Mijn paarden lopen ook maar een uur of 4 in de winter buiten. In de zomer wel langer....

Maar er zijn idd veel paarden die helemaal nooit 'los' komen.
Het lijkt me wel vreselijk veel werk om er regelmatig heen te gaan, omdat het ook niet vlakbij is, maar toch nog 3 km van huis. Maar mss kan je man overdag wat voor je doen? Had begrepen dat hij overdag thuis is? Hij kan ze bv buiten zetten, de stal schoonmaken en zorgen dat er water en hooi/stro is. Mits zijn gezondheid dat toelaat.

Ach, en alles went. Ik heb mijn paarden (voordat ik hier kwam wonen) ook op een pensionstal. Ik moest er 3 keer per dag heen, omdat ze bang voor mijn peerd waren ;) Moest zelf de stal doen en haar buiten en binnen zetten. En daar moest ik ook 3 km voor rijden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:46

Leorah schreef:
Heb de hele nacht wakker gelegen van jullie geroep en geschreeuw hier. Verdorie, snap dan toch dat ik het juist goed wil doen, maar gewoon heel beperkt ben. Ik werk me al jaren suf op zoek naar een vast contract, maar die krijg ik maar steeds niet, daarom kunnen we geen huis met wat ruimte kopen. Was het maar zo makkelijk.

Ik heb niemand horen roepen of schreeuwen hoor, nergens hoofdletters gezien? Ik begrijp dat je het goed wilt doen en beperkt bent. Maar ik krijg ook het idee dat je snel onder de indruk bent als iemand je tegen spreekt, zou dat kunnen kloppen?

Heb je het bijvoorbeeld wel eens uitgeprobeerd om gewoon met je paard buiten te rijden, ook al vinden je ouders het niet goed? Of leg je je er normaal gesproken bij neer als ze nee zeggen en uit je je frustratie als zij het niet merken (bijvoorbeeld op bokt)? Wat gebeurt er als je toch uit rijden gaat; weet je zéker dat ze je met paard en al op straat zetten? Hebben ze dat echt wel eens tegen je gezegd? Of ga je er zelf van uit?

For all we know zijn het gewoon mensen die het nergens voor nodig vinden en uit gewoonte 'nee' zeggen. Weten ze dat je op het punt staat om elders een weiland te huren dat eigenlijk te klein is omdat je hun regels te beknellend vindt? Als ze weten hoe erg je er mee zit en ze zeggen alsnog nee dan vind ik ook dat je beter weg kunt gaan. Maar als ze eigenlijk niet weten hoe jij je bij hun regels voelt kunnen ze hun regels ook niet aanpassen he?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 23:15

uhm.. zie hier: Leorah @ [ITP] Genieten van de ijskoude winterzon in het bos!

Ennehm.. in gesprek gaan heb ik al zoooooo vaak geprobeerd, dat heeft totaal geen enkel effect. Ik uit trouwens nooit mijn frustratie op bokt haha, dit was de eerste keer dat me dat gebeurde. Ben daar normaal heel voorzichtig in maar het zat me even tot hier, dus vandaar... Ik heb het er wel over gehad dat ik dichter in de buurt misschien iets had gevonden.

Het is trouwens niet puur uit onvrede hoor (nu met de vorst wel, maar normaliter is er niet veel te klagen), maar omdat ik sowieso binnen nu en ...... zelf iets moet hebben (ouders willen minderen, zoals eerder in het topic genoemd)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:03

super dat je gewoon gegaan bent en zo te zien heb je enorm genoten ;)

ik snap best dat je ouders bezorgd zijn en dat is ook normaal dat ouders dat zijn en blijven hoe oud je ook bent, maar als je bij hun in de bak rijd kan je er ook afvallen en zeer ernstig gewond raken of nog erger , paardrijden is nou eenmaal niet zonder risico en je ouders zouden je daar gewoon hun vertrouwen in moeten geven ....
maar misschien als je vanaf nu gewoon toch steeds iets vaker de stoute schoenen aantrekt en gewoon gaat rijden dat ze wat minder gaan zeuren op den duur en inzien dat het toch best onzin is dat ze je dat verbieden op deze leeftijd

maar nogmaals als je zulke moeilijke ouders hebt die moeilijk van iets zijn te overtuigen en je nu toch gewoon gedaan hebt waar jij zin in hebt ....goed van jou :j
je moet er ook een beetje zelfvertrouwen in krijgen ....

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:51

ik ben zelf wel benieuwd of je de wei gaat nemen.. want daar ging het topic toch over ?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:23

Leorah schreef:
Konden je ouders je zo maar bezig zien .., dan ga je toch niet tegenwerken als ouder ?

Je bent voorzichtig, doet de juiste dingen met een fris paard op onbekend terrein en geniet ervan beide van koude oor tot oor :) en je denkt ook aan je eigen veiligheid (anderen wisten waar je heen ging)
Maw: je weet verhipte goed waar je mee bezig bent.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:00

Vinden je ouders elk bos link of alleen het emergo? Het scheelt dat je een vrouw bent maar het emergo heeft natuurlijk wel een reputatie...
Voor wat je wei betreft, wat is eigenlijk de totale oppervlakte? Ik heb hier een zandpaddock van ca. 900 vierkante meter en daar staan ze (een A, C en Dpony) de hele winter in, ruimte zat en rennen ook lekker rond. Gelukkig heb ik wel grasland erbij maar als het niet anders was zou ik ze ook het jaar rond op ruwvoer in die paddock kunnen houden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 18:09

Ik ken de reputatie van het emergobos haha, mn ouders wonen er al bijna 20 jaar tegenover grinz.

De totale oppervlakte is een dikke 1500 M2.

Ik heb dus een berekening gemaakt van de maandkosten.. En ik vind het best veel eerlijk gezegd. Zie ik iets verkeerd in deze berekening of hoe zien jullie het?

wei excl. 75
water 40
stroom 10
brok 25
kuil 40
mest 25
stal?
rijbak?
omheining?

Excl. dierenarts, hoefsmid, wormkuur, onvoorziene kosten, reiskosten

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:09

ik denk dat je water op zijn duurst 10 euro moet rekenen , en hoogstwaarschijnlijk is het nog wat minder

ik was op mijn vorige wei iets van 7 euro per maand kwijt , en ik had nog een eendenbad van dik 1000 liter wat ik elke week opnieuw vulde

ik denk dat je om op te starten best een hele berg kwijt bent aan stal , bak en omheining ....dat is een hele grote investering

ik zelf had nieuwe palen voor ca 700 euro (5,95 euro per stuk) en draad was denk ik ook al iets van 500 euro en schrikdraadapparaat was iets van 200 euro en dan nog alle isolatoren - verbindingsstukjes en poortgrepen enz. ook dik 300 euro denk
maar dat ligt er maar net allemaal aan hoe jij het zelf gaat aanpakken , het kan ook allemaal misschien goedkoper , maar ik had wel goed naar de kwaliteit gekeken van al dat spul zodat ik er toch wel heel wat jaartjes plezier van kan hebben voordat alles weer aan vervanging toe is

graafwerk om de zandpaddock en de stenen paddock aan te leggen was iets van 500 euro en het zand voor in de zandpaddock en zand voor onder de tegels was dik 1200 euro

maar goed nogmaals het kan vast goedkoper als je voor mindere kwaliteitsspullen gaat , want wij hebben bewust voor alles gekozen voor goede kwaliteit.....maar dan heb je een idee wat ik zowiezo kwijt was op 2000m2

ja zo zie je maar dat iets van je eigen echt niet lekker goedkoop is zoals veel mensen vaak roepen.......

ik vind 40 euro kuil wel goedkoop klinken , maar goed ik weet niet wat de hooi/kuil prijzen bij jou in de buurt zijn en hoeveel je voert

ik betaal 6 euro per baaltje hooi en zit dus aan dik 150 euro hooi in de maand....

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 20:14

Ik moet even kijken of ik kleine balen of een grote baal voordroogkuil beter kan gebruiken. Dit omdat ik niet weet of een grote wel snel genoeg "op" gaat. Zo'n grote ronde baal kost hier 35 euro. Kuil heb je op zich minder van nodig dan hooi. Ik ben niet zo'n hooi-liefhebber (vaak stoffig/schimmelig enz en vroeger konden we het de helft van de tijd nat maken daardoor).

Stro kost hier 3 euro p/p (kleine pakjes), dat vind ik een beetje lastig in te schatten hoeveel ik daarvan nodig ga hebben, aangezien ik niet weet hoeveel tijd ze in de "stal" door gaan brengen en hoe ze deze vervuilen.

Ja de waterkosten heb ik waarschijnlijk wel erg hoog ingeschat, omdat de eigenaar van het grond me vertelde dat het 2 cent per liter kostte, maar dat klopt gelukkig niet.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:32

mijn ervaring met een schuilstal vol stro is dat ze hem als stront/pieshokgaan gebruiken en dat dan dus liever binnen als buiten doen ...gevolg hoge strokosten en afvoerprobleem
misschien is rubbertegels een goedkopere minder arbeidsintensieve oplossing ;)

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:57

Weet niet of ik er overheen gelezen heb of niet, maar waar ga je kuil en stro onderbrengen? Is er bestrating waar kuil op kan staan en een droge plek voor stro?

Voor schuilstal, ik heb laatst ergens gezien dat iemand windgaas om palen had gespannen, met golfplaten dak. Heel effectief en niet erg duur...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:40

Moeilijk Leorah. Water is idd hoog, volgens mij kost water iets van een euro per cub.
En als je voordroog neemt, wat al bijna hooi is, dan kan je daar rustig met 2 paarden van voeren. Lastig is, dat je eigenlijk nooit weet wat je krijgt.....
Heb je al een plek voor mestafvoer? Omdat je daar een bedrag van 25 euro voor rekent.

Als ik het allemaal zo lees, zou ik het niet doen. Je bent toch vrij veel geld kwijt, en zal er ook veel werk aan hebben.
Je moet nu 30 km rijden naar je ouders, maar je paarden worden daar verder wel verzorgd. En je kan daar, als het weer weer beter wordt, ook gewoon rijden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:28

hier is stroom en water betaald, voor 2 pony's met 35 euro per maand.

Wij voeren grote kuilbalen, wel redelijk droog kuil, 250 kg in 14 dagen, en dat blijft goed, zomer en winter.

Danielliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:11

Dat is niet veel grond ja. Als ik jou was zou ik het niet doen en het gewoon bij een stal stallen. Als je het toch doet (jou keus) dan zou ik wel af en toe een grote wei huren bij een stal/manege waarin ze "echt" gek kunnen doen, waar ze genoeg ruimte hebben etc.

SCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:31

Mijn nicht heeft 2 shetlanders en die gebruikt een tuinhuisje als inloop stal, die mocht ze van haar buren hebben. Ik weet niet of die trouwens een vloer hebben of dat ze betegelt moeten worden anders moet je natuurlijk ook nog opzoek naar betaalbare tegels. Dus misschien is er iemand bij jou in de buurt die ook een tuinhuis heeft ( ze zijn natuurlijk in verschillende maten) en kun je die voor een spotprijsje ophalen. Je kan anders ook wel op marktplaats zoeken naar tuinhuisjes, misschien vind je wel wat, wat groot genoeg is voor je paard en je pony.
Succes!

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:55

Hier vlakbij hebben ook mensen midden in het dorp/stad 2 kwpn paarden aan huis staan. Ze hebben een bak, en daarnaast ongeveer net zo groot als de bak een weiland, wat ze momenteel in 4en hebben gedeeld. De bak ziet er zo op het oog iets kleiner uit dan het normale formaat bak. Ze hebben dan daarnaast nog stallen (kan je vanaf de weg niet zo goed zien, geen idee wat ze daarin nog allemaal hebben.)
Het kan dus wel! ;-)
Ben benieuwd of je al een keuze hebt gemaakt!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:27

en?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:32

misschien is het al geopperd, ik weet het niet.

is bij jullie geen manege/stal in de buurt waar je misschien een bakkaart kan kopen en daar gaan rijden? als het landje al zo klein is, is misschien zo'n kaart handiger. ;)