Dierenpolitie aan de deur voor modder, wie ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Dierenpolitie aan de deur voor modder, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:32

Hier zijn ze geweest toen er ook modder was, maar dat was prima in orde hoor. Ze hebben meerdere plekken bestraat bij het eten en een fijne stal met daarvoor bestraat. De controleur zei zelf al van ach als ze zelf de blub verkiezen moeten ze dat zelf weten. Nu hebben wij de paddock opgeknapt en hebben we eigenlijk nooit meer blub dus nu is het sowieso niet meer aan de orde.

Maar ik zou er niet bang voor zijn, ze zijn hier 1 x geweest voor blub en voor de rest allemaal om belachelijke dingen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:33

Waarom?
Omdat in een groot deel van de gevallen het niet zo geweldig goed is wat er te zien is.
En een leek kan juist dat wel een goed inzien omdat die niet kijkt naar de kosten of niet weet hoeveel tijd het kost.
Terwijl een eigenaar meteen zegt ik kan niet anders betalen.
Maar daar mag een dier niet onder lijden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:34

Schrikdraad: Dat zal vast in sommige gevallen zo zijn. Ik weet zelf dat het bij ons elke keer om onzin ging dus nee ik ga er verder niet bij stil staan of er wakker van liggen.

Natuurlijk zullen ze ook echt erge dingen aantreffen maar volgens die mensen zelf komen ze in ruim 95% van de meldingen helemaal voor nop kijken, dus dat valt allemaal reuze mee.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:21

Ik las hier ergens dat je aan modder niets kunt doen, maar je kunt er toch voor zorgen dat een gedeelte verhard is? Gebroken puin, kunststof roosters erop en afvullen met zand. Paarden hebben een hekel aan modder en staan graag droog.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:28

Jol1 schreef:
Ik las hier ergens dat je aan modder niets kunt doen, maar je kunt er toch voor zorgen dat een gedeelte verhard is? Gebroken puin, kunststof roosters erop en afvullen met zand. Paarden hebben een hekel aan modder en staan graag droog.

Ik zou eerst dit topic goed doorlezen als ik jou was ;)

En 95% van de gevallen zijn hopelijk ook loos.. laten we hopen op dat alle gevallen waarvoor ze bellen loos zullen zijn. Dat betekend dat het goed gesteld is met de dieren in NL. Helaas is dit niet zo, dus een controlende factor is goed, en laten we hopen dat de mensen die hun dieren verwaarlozen ervan leren!

Beter 100 keer langskomen en 1 boete voor verwaarlozing, dan nooit controleren toch?

love_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:51

hoi bij ons staan de paarden /3 /3 gewoon in de wei
met een beetje onderdak. het is wel modderig maar op de meeste plaatsen niet.
bij ons is de politie ook een keer langs gekomen. omdat ze dachten dat we ze niet voerden nou we geven ze elke dag hooi en een beetje biks en water.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :list:

Y;( Y;( Y;( Y;( Y;( Y;( Y;( Y;( Y;( Y;( Y;( Y;(

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:51

Ik ga toevallig morgen verhuizen met mijn knollie.. maar mocht de DP op mijn huidige stalling langskomen... :=
Daar staan de paarden 24/7 buiten, maar het weiland is aardig stuk gelopen.. dus als ze willen piepen over modder....Dan kunnen ze daar hun hard ophalen :+
Wel krijgen ze onbeperkt ruwvoer en hebben we aan een kant flink wat bomen waar bij geschuild kan worden..
voor mij was dit destijds een nood oplossing, dus ben blij dat mijn paard straks weer droge voeten heeft.. maar er staan ongeveer zo'n 50 - 60 paarden.. dus als ze écht kwaad willen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:07

Ja of jij..... :D

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:10

@ Russel: nee hoor.. de meeste paarden hebben het er zeker neit slecht.. staan voldoende koudbloedjes bij die het prima kunnen hebben.. Voor mijn knollie zie ik het echter liever anders ;) Daarbij is het een schat van een boer, die zijn best wel doet.. dus heb totaal geen reden om een DP of wat voor instantie er ook op af te sturen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:26

Ik persoonlijk wil dat ook niet voor mijn paard, dat afzien...nergens voor nodig...zowel niet in de winter als in een zomer met ontzettend veel vliegen, dazen en zengende hitte.....Wel zo lang mogelijk buiten, maar ook weer op tijd naar binnen voor een warme droge slaapplaats en eetplaats...wel samen ravotten...zonder rekken op stal, maar toch ook een stukje luxe, dat mag hij van mij, omdat hij mijn vriendje is... :(:)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:31

Ik heb bij de AID gewerkt en we stuurden écht geen controleur voor een melding van paarden in de blub óf ze moesten constánt in de blub staan want uitzonderingen heb je altijd natuurlijk!
Wij wisten ook dat de paarden buiten beter af zijn dan binnen en als ze het voor het kiezen hadden liever buiten in de blub lopen dan binnen op stal staan!

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:42

amen! onze paarden gaan ook liever naar buiten (in de blub) dan binnen blijven.. denk dat ze vandaag met die sneeuw niet naar buiten gaan, maar afgelopen week lekker met het zonnetje buiten op de wei gestaan hoor :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:15

Net verhuisd naar een stal met mooie droge paddocks, die nu bevroren zijn en er zal nu sneeuw inliggen. Maar daar gaan ze gewoon in want de grond is redelijk egaal zeg maar dus ze struikelen niet over bevroren ribbels. Overigens is mijn paard niet zo'n druktemaker in de paddock, staat gewoon lekker te suffen... :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:43

en mijn paarden staan liever niet de hele dag op stal en niet in de blub.
En nu met de sneeuw hebben ze ook een frisse neus gehaald.

Het rotste weer vind ik als het na deze harde vorst gaat dooien.
Water kan nog niet weg, de bovenlaag gaat dan wel snel kapot.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:50

Hier staan ze het liefste in de wei met gras :P

Maarja als ze dat kapot lopen door de nattigheid , dan vermaken ze zich ook wel op het zand en de bestrating , geen enkel paard zou in de modder MOETEN staan. Ze moeten toch minimaal een beetje rond kunnen wandelen zonder gevaarlijke taferelen hoor.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:36

Mijn wei is bij de ingang wel blubberig omdat daar veel gelopen wordt en mijn jongste zich daar heel graag aan staat te stellen als ze naar binnen gebracht worden of als andere mensen hun paard in of uit de wei halen. Die rent dan het liefst langs de draad af, kont in de lucht en gek doen maar. Mijn ouwetje is echt net een varken, rollen doet ze bijvoorkeur op natte plekken, uitbuiken ook. Maar ze hebben plek genoeg om droog en beschut te staan. Overigens komen ze nu het zo koud is maar een uurtje of 4 buiten op de wei. Even lekker de benen strekken, sprintje trekken en vooral lekker vies worden. De oudste is 32, en tja niet zo heel makkelijk meer dik te krijgen dus ik denk dat ik ze ooit ook wel kan verwachten. Nu is ze goed op gewicht en heeft ze een deken op maar het is altijd maar afwachten hoe ze er na de winter uit ziet als de toch verkregen wintervacht er af komt. Maar van mij mogen ze komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:03

Wei opengegooid, was mooi vast bevroren met dikke laag sneeuw....wat een lol hadden ze....dan is het wel weer fijn zo dit weer...

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:31

Ga ik zo ook doen! Ff voorzichtig er heen wandelen en dan ff lekker gek doen! De jongste houdt er alleen helemaal niet van! Die blijft dicht bij mij meestal!

Cilouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:23

Inprincipe zal de dierenpolitie alleen bij je aan de deur staan naar aanleiding van een melding bij 144.

Gegronde of ongegronde reden, er is een melding gedaan en die controleren ze.

We leven in Nederland en iedereen weet dat het hier in de natte periodes modder is, wat helemaal geen probleem hoeft te zijn.
Mits er een droge plek is of een (loop)stal om droog te kunnen liggen en de eigenaar zal erop toe moeten zien dat het paard door de modder geen hoefproblemen en mok krijgt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:34

Nou geloof mij dat ze écht niet voor iedere melding op pad gaan hoor Cilouise!
Je krijgt ook mensen aan de telefoon die een koe zo zielig vinden kijken of dat het toch wel erg is dat er wel 30 schapen in een weiland staan!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:02

Collega's van me hebben 144 gebeld en er werd van alles gevraagd voor dat de DP in actie kwam.
Dus die gingen een hele checklist af, of het paard kon schuilen, hooi en water had etc.

Ik denk dat ze proberen een melding zoveel mogelijk door de telefoon te beoordelen en bij twijfel of een duidelijk gegronde klacht gaan kijken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:12

Dat zou dan al een hele verbetering zijn!

Cilouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:07

Alle meldingen die bij 144 binnen komen en worden uitgezet naar de des betreffende instantie worden in behandeling genomen dus indien nodig ook de zielig ogende koe.

Vanuit 144 kan een melding uitgezet worden naar:
De dierenpolitie indien er een indictie is van een overtreding dus strafrecht.
De LID (landelijke inspectiedienst Dierenbescherming) bestuursrechtelijk, oa. in bewaring nemen van dieren.
De AID indien het om bedrijfsmatig gehouden dieren gaat.
De Afdelings Inspecteurs van de Dierenbescherming indien het om controle's en mentaliteits veranderingen gaat. De AI's kennen hun werkgebied vaak erg goed en kunnen zo de LID en dierenpolitie weer ondersteunen.

144 staat nog in de kinderschoenen en nu komen meldingen nog wel eens bij de verkeerde instantie terecht.
Waardoor de dierenpoltie nog wel eens bij meldingen staan waar de AI's eigenlijk heen hadden gemoeten.
Maar ook zetten de AI's nogal eens meldingen weer door naar de dierenpolitie.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:27

Nou neem maar van mij aan dat de AID (bestaat trouwens niet meer, is nu nVWA) écht niet naar een zielig kijkende koe gaat waar de meldster de hele nacht niet van heeft kunnen slapen omdat hij ook wel depressief kon zijn!
Ze gaan al naar veel te veel loze meldingen.

Cilouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:31

O Chanicha werk jij bij de aid/nvwa....