Ervaringen met onbeperkt hooi??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:46

Dank jullie wel :) Heb sinds kort alles zelf in handen mbt voeren en dan blijf je toch steeds maar twijfelen heb ik gemerkt :')
De kleine is te dik, maar deze hoop ik nu op de nieuwe stal eens eindelijk terug op gewicht te krijgen (het eten zelf onder controle en ook meer mogelijkheden tot echte trainen, alleen nu even niet :P ), de andere zit momenteel goed op gewicht denk ik, ik vind hem er toch goed uitzien.

Misschien moet ik nu met de nieuwe baal het allemaal eens goed gaan bijhouden.
Ik heb nu 2 weken met een baal gedaan, maar ben pas de laatste week hooi beginnen afwegen, de eerste week was dus op het gevoel en toen is er wel wat door gegaan :+ De 3e pony is een C-pony'tje, dus die geef ik niet zoveel als de andere 2.

Ik heb op dit moment 2 hooibakken (zo van die houten kisten) en ik heb nog 2 speciekuipen staan (een ronde & rechthoekige). Alles is gemaakt om hooinetten in te hangen, dit heb ik afwisselend geprobeerd. Ben er niet zo van overtuigd dat dit beter werkt, maar misschien is dat maar een idee van mij (als je die pony op dat hooinet ziet afvliegen en daaraan ziet trekken & sleuren := volgens mij gaat het echt niet veel langzamer en vindt hij het juist een uitdaging om die dingen zo snel mogelijk leeg te krijgen). Ik zit nu te denken om eens te proberen om een hooinet open te knippen en dan daarmee te werken (dus vastmaken onderin in de hoeken). In het begin wilde ik zo'n draadmat maar dat is er om diverse redenen niet van gekomen. Maar misschien dat het met een open net ook kan werken. (heb verder toen hij nog alleen stond ook een tijdje een hooinet in de stal gehad, dit had ik als hooikussen, maar nu is de stal veel te modderig := maar dit kan ik eventueel wel weer doen als ik de tegels enzo eindelijk heb kunnen leggen). Ik heb dus in ieder geval wel verschillende plaatsen waar ik het over kan verdelen en kan er eventueel nog wel wat bijfabriceren, er zijn altijd mogelijkheden :)

FahyaFemke

Re: Ervaringen met onbeperkt hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:49

ik heb dus zo'n houten kist als hooibak. met daarin een aanhanger net ofzo? die zijn echt wel stevig, maar mijn paard trekt zo hard het kuil er tussen uit dat de gaten daar al in zitten :')
Ik moet dus echt eens zo'n rek gaan kopen, want dat zal ze niet kapot trekken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:50

Die aanhangernetten heb ik al vaak gelezen dat die eigenlijk niet zo stevig zijn.
De hooinetten die ik nu heb kunnen wel wat hebben (daar is al serieus aan gesleurd :P ) dus kan het daar eens mee proberen. Moest het niet werken en ik heb er toch nog 1 nodig dan koop ik er gewoon weer een nieuwe, momenteel liggen ze toch werkloos :Y)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:52

Ja inderdaad :j
Je kan ook nog van die aanhangwagen netten kopen (die zijn ook niet echt heel duur)...
Of bv. 2 hooinetten over elkaar heendoen.

De C pony staat bij de rest als ik het goed begrijp?
Anders is het nog een optie om die op oud hooi te zetten of eerder in dit topic gezegd graszaadhooi (hierin ben ik niet thuis).

Veel plezier met knutselen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:56

Neen, de C-pony staat apart, dus die doet eigenlijk niet mee in het verhaal, alleen eet die dus wel van mijn hooibaal mee :+ Dus het is niet dat 500 kg over 2 pony's verdeeld wordt, vandaar dat ik haar even erbij vermeld ;)

2 hooinetten over elkaar heen heb ik ookal geprobeerd, werd mijn pony alleen nog maar bozer van :+ En eten moet natuurlijk ook niet één en al frustratie zijn vind ik := Als het morgen niet te hard stormt ga ik al eens wat proberen met een net :)

(oud hooi & graszaadhooi en dat soort toestanden is hier echt niet aan te komen, stro is eventueel nog een optie maar dus enkel grote balen, veel andere opties heb ik niet := )

Edit; ik bedoel trouwens met 'de kleine' de D-pony, de kleinste van mijn 2 pony's. Zie net dat dit misschien verwarrend was :+

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:10

Mijn pony's ( connemara's: sober ras dus) staan overdag in de wei, waar nog ruim gras voorhanden is, en krijgen zodra ze binnen komen onbeperkt hooi:Ik zorg dat er altijd een bultje ligt. Dat hooi is dan wel wat grof, langstengelig graszaad hooi. Door de manier van voeren( zie foto hieronder) kan het hooi niet vertrapt worden, er is dus geen sprake van verspilling.

Pony's zijn goed op gewicht, mijn ruintje moet ik waarschijnlijk binnenkort iets meer gaan bijvoeren (Hij krijgt nu naast zijn hooi 2 x 0,5 kg subli zonder). Hij is wat afgevallen, en nu perfect op gewicht, maar er moet niet meer af.

Ik denk dat in de gevallen waarop het onbeperkt voeren niet lukt omdat de pony's dan echt te dik worden er mogelijk te lekker, of te 'rijk' hooi gevoerd wordt ( Ik lees hierboven zelfs over kruidenhooi!!)

Wil je onbeperkt voeren ( zonder al te veel gedoe met netten) dan moet je mi grof, langstengelig, schraal hooi gaan voeren.
En ja... ook hier aten de pony's die moesten omschakelen naar het onbeperkt beschikking hebben over eten in het begin te veel. We hebben een pony op stal die ci een 3 a 4 maanden er voor nodig had om te wennen, maar na een rijk weideseizoen lukt het deze winter prima met het onbeperkt hooi. Pony stopt nu gewoon al best snel met eten, sochtends ligt er altijd nog voldoende, én ze blijven dus allemaal echt mooi op gewicht!

Afbeelding

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:13

Mooie stallen Riarg!
Zou je iets meer kunnen vertellen over het graszaadhooi? Om welk soort kan ik bv. het beste vragen bij mijn hooiboer?
Is graszaad duur of duurder als normaal hooi?
etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:15

Je moet het allemaal maar voorhanden hebben ...
En dat kruidenhooi kan je zien als krachtvoer, zitten goede eigenschappen in die mijn pony (op termijn) goed zouden moeten gaan doen, dus dat wilde ik wel eens proberen. Hij krijgt daar geen 5 kilo van ofzo.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:16

Bij ons staand de paarden 24/7 op de wei en krijgen ze inmiddels onbeperkt hooi omdat er ook weinig gras staat op het moment.
Het hooi wordt verstrekt in bakken met roosters er in die mee zakken zodra het hooi minder wordt. De roosters zijn best fijn mazig dus de paarden moeten er moeite voor doen. Erg fijn die bakken en de paarden eten zich tot nu toe niet tonnetje rond en ik heb nog wel een fjord.
Had pas geleden gelezen dat paarden niet langer dat 6 uur geen eten mogen krijgen want dat is slecht voor de spijsvertering. Ook heb ik van mensen gehoord dat hun paarden maagzweren hadden gehad en daardoor vaak koliek als gevolg van te weinig ruwvoer en te lang achtereen geen ruwvoer.
Ik kan wel een foto maken van de bakken mocht er intresse zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:17

@Sabine:
Als je pony zo gefrustreerd reageert op die netten dan kun je ook een deel van het hooi wèl los in de bak voeren. Dan kan hij zijn eerste honger stillen met het losse hooi en heb je kans dat ie daarna rustiger met de netten aan de slag gaat.
Als je voor onbeperkt gaat zou ik meerdere systemen met elkaar combineren. Bijvoorbeeld een heel fijnmazig net, maar ook een plek met een minder fijnmazig net. En voordroog gemengd met stro zou ik ook zeker doen, en op een andere plek eventueel gewoon alleen voordroog. Kijk, ze hoeven niet continu het voordroog vrij tot hun beschikking te hebben, als er ergens nog stro beschikbaar is (of een mengsel), dan hebben ze gewoon nog mogelijkheid om toch te fourageren zonder dat dat per sé het lekkerste moet zijn. Afhankelijk van hoe ze dan reageren bij de volgende voerbeurt kun je dan nog steeds een paar kilo van het voordroog/stro los in de bak leggen.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoeveel voerplekken heb je voor de 2 ponies die bij elkaar staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:21

Dank je wel NiFallor, kan inderdaad nog kijken hoe ik het ga doen :j Ga morgen alvast wat proberen als ik de kans heb :) Dat van een gedeelte los is wel een goede optie, ga ik zeker proberen :j

Op dit moment heb ik voor de 2 pony's 4 voerplekken, de 2 'vaste' hooibakken en dan nog 2 speciekuipen. Dit kan eventueel nog uitgebreid worden maar ik zit even met een opbouw van een paddock paradise dus het is allemaal nog even uitzoeken en bekijken (en vooral hopen dat ze de boel eens laten staan want anders komt er nooit wat van := :') ).

Wat wij (= pensioneigenaresse en ik) voor idee hebben is dat ze zich gewoon parkeren aan hun hooibak en ieder dat ding leeg eet en dan gaan ze eens kijken of er ergens anders nog wat te vinden is. Denk dus niet dat ze echt problemen hebben qua eten en rangorde daarbij, of dat het stoelendans is ofzo, het zijn gewoon 2 vreters :+

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:21

@ Doei:
Ai.... dat zou ik moeten navragen bij mijn pensionhouder. Ik hem gevraagd om goed, schraal, grofstengelig hooi in te kopen voor de winter, waarop hij met graszaadhooi kwam. Dit is vorig jaar zo goed bevallen dat we deze winter hetzelfde hebben in gekocht. Ik weet zo niet wat het kost, ik betaal mijn pensionprijs inclusief onbeperkt hooi, maar volgens mij is het niet duurder ( ik dacht zelfs goedkoper) dan gewoon hooi. (als je googled op de kiloprijs van graszaadhooi dan lijkt het of het goedkoper is dan gewoon hooi.)

En dánk voor het compliment over de stallen: ben erg blij dat ik hier sta!

@ Sabine: dat zie je idd goed met dat kruiden hooi: heel goed te gebruiken als krachtvoer!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:08

Los voeren , verschillende netten , kruidenhooi , Lucerne , ponies die lopen te klieren en gestresst aan de netten lopen te plukken , hongerig lijken en bij aankomst zonder eten staan.... pffft wat een gedoe :P

Waarom zou je in hemelsnaam los hooi gaan voeren :+

Probeer het nou gewoon eens onbeperkt joh :)

Maak minimaal 3 voerplaatsen , stouw die netten of bakken lekker flink vol met je gewone ruwvoer vermengd met stro , laat die Lucerne en dat kruidenhooi lekker vervallen , geef ze als je goede stofjes wilt geven als "kracht" voer de VoerGezond brokjes.

En dan staan ze nooit zonder ruwvoer waardoor ze de hele dag op hun gemakje kunnen eten , niet hoeven te stressen en bunkeren als je ze weer hooi hebt gegeven , ze staan niet zonder hooi hun maag te verpesten en te boel te slopen , hoeven zich niet te ergeren aan elkaar (concurrentie voor eten is voorbij) en ze hoeven hun systeem ook niet te overbelasten met te gulzig eten...omdat ze geen "honger" meer kennen :)

Al gaan ze zoals zoveel paarden die vaak zonder eten hebben gestaan , in het begin flink bunkeren.
Dan meng je er gewoon meer stro doorheen :)

De Lucerne laat je dan weg als ze te dik worden.

Hier krijgen ze juist een emmer Lucerne erbij elke middag zodat ze niet te dun worden als ze niet op het gras komen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:02

In theorie is het toch allemaal makkelijk hé :+
Ik ben al van september aan het proberen om Voergezond-brokjes hier te krijgen, dit heb ik opgegeven. Dus ik doe het met andere dingen, spelt & lucerne. Spelt heeft ook heel goede eigenschappen dus die wil ik er wel inhouden (en de lucerne is dan vanzelf nodig), het kruidenhooi heeft ook voordelen dus dat schaf ik ook niet af. Ben er lang genoeg mee bezig geweest om hun 'krachtvoer-ratsoen' op te bouwen, ga ik nu niet ineens zomaar afschaffen omdat anderen dat beter vinden :+

En waarom los hooi heb ik al een paar keer duidelijk gezegd: omdat de boel letterlijk afgebroken wordt als er netten in het spel zijn, en bij los hooi gaat alles netjes op. En ik kan wel proberen omdat jij zegt dat dat werkt, maar er zijn er ook genoeg die zeggen dat het niet werkt en ik ken mijn pony en heb dus schrik om het zomaar te proberen ... Mag toch gewoon hoop ik? Er is niet maar 1 juiste weg, ik probeer de juiste manier te zoeken voor MIJN pony('s).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:18

Maar dan denk je toch om een raar hoekje :P (niet lüllig bedoelt hoor verder :) )

Als je wèl los hooi wilt geven omdat de boel afgebroken wordt (wat ze doen omdat ze weten dat het hooi op gaat....dus het knopje "bunkeren-als-er-hooi-is" staat volop te branden) maar dat je GEEN onbeperkt hooi wilt geven...omdat je anders denkt dat ze te veel gaan eten. (wat je weer kunt beperken door er stro doorheen te mengen)

Dan trek je toch een verkeerde conclusie ? :)

Voor het probleem "paarden vallen te erg aan op hun eten" is los hooi geven geen echte oplossing...ook op dat losse hooi zullen ze aanvallen , dat werken ze dan bovendien snel naar binnen (wat niet zo gezond is) , waarna ze weer een tijdje zonder eten staan (wat niet zo gezond is) waarna ze staan te trappelen voor de volgende voerbeurt en je ze blijft stimuleren om snel-snel veel te eten omdat het immers telkens op gaat.... en de ander ook meevreet waardoor ze die als concurrentie zien en je dus haat en nijd kweekt onderling.

Los hooi voeren is dus simpelweg geen oplossing voor je probleem : paarden die te fel zijn op het hooi / een tijd zonder staan.

Je maakt het daarmee eerder erger :=

Snap je wat ik bedoel ?

Deze "oplossing" is helemaal geen oplossing , houdt het probleem juist in stand of maakt het erger :)

spephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 17:47

Iedereen bedankt voor zijn (uitgebreide) antwoorden!!!! :D
Ik ga het gewoon een tijd proberen en dan merk ik vanzelf wel hoe het gaat.

(ps. Het was niet mijn bedoeling om in dit topic een discussie op gang te brengen, echter alleen de ervaringen van andere hierover te horen.)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:49

Ach, voor elk iets zijn er voorstanders en tegenstanders en eigenlijk krijg je overal en altijd wel een discussie haha. Alhoewel ik de discussie hier wel netjes vind verlopen, ook al blijven de meningen uiteen lopen.

Hier dus wel 24/7 hooi, maar 9 vd 10 x als ik dr ben eten ze geeneens het hooi. Ik geef gemiddeld zo een 4 tonnen hooi per dag voor 2 paardjes (E+D). Van die action tonnen. Ik doe 2 weken over zo een vierkante baal met een slowfeeder. Nu is het wel zo dat mijn paardje wel wat bij mocht komen, dus dat ze wat aan zou komen is niet zo verkeerd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:50

Discussie is juist zinvol :j zo krijg je vaak wel meer informatie :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:40

@inky_devil kan je een foto posten met jouw systeem?
Ik ben zoiets aan't zoeken zodat ze hun hooi minder makkelijk binnen schrokken

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:31

[quote="keona"]ik zelf zou dit geen fijn idee vinden dat ze maar 2 x per dag hooi krijgen,de maag is veel te lang leeg.hier door kunnen er problemen ontstaan,maagzweer.ik zou toch zeker 4x per dag hooi voeren,en nog liever onbeperkt.kan hij niet een grote baal in de wei zetten voor de paarden[quote

ja, mee eens, ik ben op zoek naar een nieuwe stalling!

thanx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:44

Ik voer onbeperkt en heb deze hooikisten van metaal staan (open model).
http://www.paardenschoenen.nl/htm/hooikisten.htm
Ik heb een fjord en een shire, beide veelvraten maar ze eten nu 1,5 kleine baal per dag met z'n tweeën. Bij mij gaat het net als bij Tamadine, ik zie ze vaker slapen dan eten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:50

Dat ziet er wel mooi uit Repelsteel , maar trekken ze het hooi daar niet heel erg uit waardoor ze het alsnog over de grond uitsmeren ? :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:56

spephanie schreef:
Iedereen bedankt voor zijn (uitgebreide) antwoorden!!!! :D
Ik ga het gewoon een tijd proberen en dan merk ik vanzelf wel hoe het gaat.

(ps. Het was niet mijn bedoeling om in dit topic een discussie op gang te brengen, echter alleen de ervaringen van andere hierover te horen.)

Ik vind de discussie best goed :)
Hopelijk komen hier meer bokkers kijken en overtuigd dit hun met het oog op onbeperkt hooi voeren.
Als je op marktplaats onder hooibak/stapelbak/stapelkist/dolav zoekt kom je voor niet te duur (45 euro) kunststoffen bakken tegen van 1.00x1.20x80 (of kleiner of groter).
Zonder dat het veel geld kost kan je met een normale hoeveelheid aan hooi, onbeperkt voeren :j
Dus niet meer kosten aan het aanschaffen van hooi of meer mestafvoer etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:00

pmarena schreef:
Dat ziet er wel mooi uit [naam] , maar trekken ze het hooi daar niet heel erg uit waardoor ze het alsnog over de grond uitsmeren ? :)

Het hooi dat ze er via de boven- en zijkant uittrekken eten ze meteen op, maar het brokkelhooi dat er onderuit valt niet want daar kunnen ze niet bij. Als ik de kisten aan de kant schuif gaan ze dat wat op de grond ligt meestal wel eten tenzij het erg nat is geworden omdat het regenwater onder de kist door is gelopen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:10

dit systheem hier boven heb ik zelf gemaakt,even een of enkele palletboxen kopen op internet en dan een ijzeren rooster maken dat in de kist past,touwtjes aan de vierhoeken van onder naar boven aan het rooster,zo kan het rooster mee zaken maar niet er uit.omdat het nu zo modderig is en mijn kleinste pony bij de kisten weg zakte tot zijn knieen,heb ik nu een aanhangernet dubbelgevouwen dat binnen op de grond hangt.ik heb het kleine net je hebt nog een maatje groter.ik hoef dit net nu maar 1x perdag vol te duwen.maar wel echt bom vol.dan eten ze met nu 2 paarden en 2 pony's er van de veulens heb ik even appart gezet inverband de mega modder.maar deze 2 systhemen werken goed en zijn niet duur om te maken