1x per week uitmesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daphiezz

Re: 1x per week uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:03

Wij staan op vlas/ zaagsel en ik haal elke dag de drollen en de (rooie) plasplek eruit. Daarbij gooi ik elke dag de hele stal om (alles op 1 bult en opnieuw in stal verdelen)
Mijn stal blijft hierdoor vrij lang schoon en hoef er maar 1 keer pw nieuw strooisel bij te gooien. (strooisel wordt wel bruin maar is niet vies)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:22

Ik vind het helemaal niks. ook als ze in een hoek poepen, dan heb je een stinkende berg aan het einde van de week en in de zomer een vliegenplaag

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:46

Verschilt erg per paard denk ik hoe vaak er gemest moet worden. Ik zelf heb een inloopstal waar stro in ligt en 2 pony's. De pony's plassen wel op stal, maar mesten er niet. Bij mij werkt het dus prima door maar 1x per week uit te mesten en verder (niet eens dagelijks, niet nodig namelijk) een plakje stro op te strooien. De stal is niet vies en de pony's liggen heerlijk droog en warm.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:01

Mijn pony stond eerst volpension op stro en werd ook maar 1 x per week uitgemest. Dit heb ik 1 maand vol gehouden , want het was zo vies. Dus stond ik zelf elke dag poep eruit te halen, omdat hij flinke rotstraal tot gevolg kreeg. Ik doe het nu zelf en sta op vlas. Elke dag alle poep eruit met een handschoenhtje en 1 x per week de natte plekken

olettalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:59

Ik mest zelf iedere dag uit, drollen en vaak ook de natte plekken. Het zou helemaal niks zijn voor mijn paard om 1x in de week uit te mesten.. Dat zou helemaal niet goed zijn voor haar hoeven, al dat ammoniak tast haar hoeven behoorlijk aan..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:16

Bij ons op stal halen we de boxen om de week leeg met een machine. Er word stro bij gegooid als het nodig is. Het scheeld op 54 stallen enorm veel stro en de stallen zijn eigenlijk alleen de laatste 2 dagen wat viezig. onze stal is wel heel hoog en luchtig, dit systeem werkt niet in lage dompige stallen.
Ik ken trouwens veel stallen die het op deze manier doen. Het scheeld veel werk en stro. 30 stallen mesten, opstrooien en gangen en plaats schoon met 2 personen in 2,5 a 3 uur. Dat de ene week en de andere week 24 stallen. Dat is dus 5 uur werk in 2 weken op 54 stallen, probeer dat maar eens met dagelijks mesten!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:22

Ik vind het ook vies, liever elke dag natte plekken eruit en drollen eruit en dan het oude stro ff gladtrekken en dan lekker verse laag stro eroverheen en 1 x per week veeg ik ook de hele bodem goed aan en gaat al het vuil eruit, ook hier daarna ff oude stro gladtrekken en dan weer laag verse stro overheen.

Ik hoef dan ook maar 1 box te doen, maar ik kan het me wel voorstellen dat het zo gedaan wordt op grote stallen, het is gewoon erg veel werk, als ze maar wel elke dag schone stro krijgen en dat er drollen eruit gehaald worden.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:51

Ik ree op een stal waar er maar 1 keer uitgemest werd. Ongelofelijk vies zijn die stallen. Ook krijgen ze maar 2 keer per week schoon stro. 1 keer tussen door en als de stal gemest word. Ga niet zelf uit mesten dan worden ze super kwaat. Ook mag je geen extra stro pakken ookal staat je paard op beton. Zielig! Ben er weg gegaan.

Robin23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:19

ik zou er niet blij mee zijn als je stal maar 1 keer in de week word verschoont
wij verschonen het om de dag ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:13

Tsja... Het is best vies werk , maar ik vind het een stuk fijner om gewoon uit te mesten wanneer het nodig is inplaats van een schema, :+

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:45

Ik mest elke dag uit: mest uit de stal en stal recht trekken. Mijn pony's staan op vlas.
1x in de week haal in de natte plekken uit de onderlaag en krijgen ze een nieuwe baal vlas erbij.

Vind het een prima systeem, ruikt niet en ik ben ook veel minder tijd kwijt dan met stro

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:46

En idd 1x per week uitmesten vind ik wel wat weinig, maar hangt er denk ik ook vanaf of je elke dag de mest eruit haalt en hoe lang je paard op stal staat en hoeveel bodembedekking je paard heeft.

met stro vind ik 1x p week uitmesten wel weinig.....

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:47

1 x perweek is vind ik veel te weinig ik doe het zelf elke dag

spoenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:51

Mijn paard en pony staat op houtkrullen en ik haal elke dag de vuile plekken eruit. Ik kan het absoluut niet hebben dat mijn paarden vuil staan.
Ook op de kleine weide waar ze in de winter lopen kuis ik elke dag hun mest op.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:16

1997suus schreef:
Ik ree op een stal waar er maar 1 keer uitgemest werd. Ongelofelijk vies zijn die stallen. Ook krijgen ze maar 2 keer per week schoon stro. 1 keer tussen door en als de stal gemest word. Ga niet zelf uit mesten dan worden ze super kwaat. Ook mag je geen extra stro pakken ookal staat je paard op beton. Zielig! Ben er weg gegaan.

Even een verandering: Op die stal word er nu nog maar 1 keer in de 2 weken gemest. 'Dat is warmer' zegt de eigenaar maar zelf denken ze niet aan de hoeven van de paarden en gezondheid..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:25

1 keer in de 2 weken mesten is echt niks mis mee hoor heb al jaren mijn paarden zo en staan er altijd schoon bij met schone hoeven. Doordat al het nat blijft liggen en ik 2 weken pot zie je geeneens nat! Poep word en dan wel elke dag uitgehaald en opgestrooid.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:47

Tooske schreef:
1 keer in de 2 weken mesten is echt niks mis mee hoor heb al jaren mijn paarden zo en staan er altijd schoon bij met schone hoeven. Doordat al het nat blijft liggen en ik 2 weken pot zie je geeneens nat! Poep word en dan wel elke dag uitgehaald en opgestrooid.

Daar word niet het mest en plas weg gehaalt;)Dus dat is een rommeltje daar.Als het lukt maak ik eens een foto van een stal daar

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:50

Pfoeee
Moet ik bij mijn stal niet proberen, 1 dag niet uitmestten is echt de max
anders is het een vieze paasei :o
Nee zou er niet blij mee zijn als het maar 1 x in de week mocht

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:56

Iris82 schreef:
Wij mesten iedere dag uit, natte plekken en drollen.
Droge stro wordt dan uitgespreid over de grond en een laag nieuw stro er overheen.
Stal gaan bijna nooit helemaal leeg. Bovendien vind ik dat hartstikke zonde van al het goede stro dat er nog ligt. Enkel om de stalwanden + vloer schoon te maken zou ik alles eruit halen.

Zoals Iris82 doe ik het eigenlijk ook altijd.
Een enkele keer wil ik een dagje opstrooien.
En in de winter als het koud is, laat ik een klein laagje vuil liggen.

Als ik niet dagelijks mest en pis eruithaal, dan krijgt mijn paard rotstraal.
(als ik wel dagelijks mest harde hoeven, maar dat vind de hoefsmid minder erg als rotstraal :+ )

Ik heb 3 maanden op een stal gestaan waar ze 1 keer per week gemest werden.
En ik stond dagelijks het zelf te doen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:58

Bij vorige stal waar ik stond was ook 1 keer per week, en de rest van de week kwam er niks bij in, paardje stond dus als t ware een week lang in dr eigen poep :n

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:46

Ja dat is smerig!

Chamaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:04

Vind dat er op z'n minst iedere dag de drollen uitgestept moeten worden, hoeveel stro je er dan ook overheen gooit maakt niet uit, maar de drollen maakt de rest ook vies is mij vertelt zeg maar. Als je het 1x in de week grondig doet: ok, maar toch wel de drollen.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:59

Als ik zo lees hier dat mensen 1x per week uitmesten, vraag ik mij af wat de achterliggende reden is: kosten of tijd besparing of omdat er niet meer nodig is??

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:02

Bij ons wordt de stal ook elke dag verschoont, dat vind ik wel zo fijn, ookal poept en plast mijn pony wel keurig in de 2 achterste hoekjes :')

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:13

Lotteettol schreef:
Als ik zo lees hier dat mensen 1x per week uitmesten, vraag ik mij af wat de achterliggende reden is: kosten of tijd besparing of omdat er niet meer nodig is??

Dat is het beleid van de pensionstal waar ik sta dus tja..
Als zou ik het niet anders willen. Al zou mijn merrie elke dag gemest worden zou ze elke dag vies staan. Aangezien ze elke dag een nieuwe bodem moet aanmaken.