Te luxe voor shetlander?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 21:33

chanel1985 schreef:
Hmm, als ik daar zou staan, zou ik het daar niet mee eens zijn, mijn paard komt amper buiten, maar diegene die een shetmander hebben die mogen gewoon buiten, is niet echt eerlijk hé, immers betalen ze hetzelfde stalggeld maar krijg je niet hetzelfde.

In de winter staat ze dan ook op een plek waar de paarden niet zouden kunnen staan.
En zomers op die grasbaan,, tsja ik weenie hoe hun dat regelen

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:43

Luxe? Voor jou ja. Ik zou er niet willen staan. Mijn dieren mogen lekker 24/7 naar buiten met inloopstal. Dat is in mijn ogen luxe voor een paard, en niet die dingen als stapmolens en een solarium.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:50

Ik ken de stal en zou mijn shetlander er echt niet stallen hoor, maar goed dat moet iedereen zelf weten.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:52

Ik vind het zowieso duur!!
Een shet neemt véél minder dan een groot paard, het solarium hangt voor hem te hoog. Stapmolen... lukt dat of is de onderkant open en loopt hij er onderdoor.

Het is maar net wat je doet. Ik had mijn shetten vroeger voor de kar. Best intensief. Ik had een inloopstal, paddock er aan vast's nachts deed ik de deur dicht, wel gewoon met stro op de vloer en zodra het regende stonden de heren ook in de box trouwens. . In de stal kregen ze hooi en een handje biks. Had ze in de winter een gevoerd regendekentje op zodat ze niet te dik in het haar kwamen.
Geloof dat ze het wel prima vonden. Elke dag even mest uit de paddock halen en box gewoon 1x per week ofzo.

Ik denk dat je een véél goedkopere plek kan vinden en zou het dus echt niet doen.

Cath

Re: Te luxe voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:07

Als je dit allemaal niet erbij hebt misschien. Maar alle stallen zijn hier rond deze prijs, of 100 euro duurder.

Ja, er zijn wel hele simpele stallen maar dan heb je een hele slechte, of geen bak. Zo een stal ken ik, die is 200 euro per maand, staan ze met z'n allen in een paddock de hele dag s'winters maar dan krijgen ze de hele dag geen voer en water...

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:19

Malouke schreef:
Mijn shet wordt wel intensief gebruikt.

uit een ander topic:
Malouke schreef:
Ik doe met mijn shet het zelfde als met mooi weer...

- Wandelen
- Vrijheidsdressuur
- Poetsen
- Knuffelen
- En nog meer...

Dat vind ik persoonlijk geen intensieve training?
Ik dacht misschien men je heel fanatiek ofzo, maar niet ?

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 23:27

Zaina schreef:
Malouke schreef:
Mijn shet wordt wel intensief gebruikt.

uit een ander topic:
Malouke schreef:
Ik doe met mijn shet het zelfde als met mooi weer...

- Wandelen
- Vrijheidsdressuur
- Poetsen
- Knuffelen
- En nog meer...

Staat ook en nog meer ;) eigenlijk alles behalve mennen

Dat vind ik persoonlijk geen intensieve training?
Ik dacht misschien men je heel fanatiek ofzo, maar niet ?

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 23:29

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:30

wat doe je dan, rijden?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:31

Ik denk dat mensen nogal rap denken dat ze "intensief" bezig zijn terwijl dat al bij al niet zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:33

@ ts: wat wil je nou eigelijk horen :Z :?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:35

Ik denk: nee joh, als je dit voor je shet over hebt super!! Zal hij heel blij mee zijn!!!

Not... Sorry. Mijn pony heeft een schuilstalletje van 4 bij 3 met uitloop. Momenteel is dat dicht door de blub. Dus hij heeft nu een oppervlakte beton en zijn stalletje met een dikke laag stro. Als de blub weg is krijgt hij weer een groot stuk voor 's nachts. Ik hoor hem niet klagen :P

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:37

volbloedfan schreef:
@ ts: wat wil je nou eigelijk horen :Z :?

Dat ze heel goed is omdat ze zoveel geld overheeft voor een shetlander, die waarschijnlijk niet heel blij wordt van een stapmolen, solarium en opgehokt zitten. :)

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 00:04

Gelukkig heeft iedereen zijn eigen mening en moet hij doen met zijn paard/pony waar hij gelukkig van wordt en waar vooral het paard/pony gelukkig van wordt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:09

Ben je eigenlijk ook van plan om alles te gebruiken?
Je zegt stapmolen, maar voor een shet die met grote paarden mee moet lopen zal die toch flink tempo er in moeten zetten om mee te komen?
En zoals al vaker gezegd het solarium, hoe ga je dat doen want ik kan me inderdaad voorstellen dat dat weinig nut heeft voor zo'n kleine tenzij ze hem in hoogte kunnen verstellen.

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 00:11

Tigra_ schreef:
Ben je eigenlijk ook van plan om alles te gebruiken?
Je zegt stapmolen, maar voor een shet die met grote paarden mee moet lopen zal die toch flink tempo er in moeten zetten om mee te komen?
En zoals al vaker gezegd het solarium, hoe ga je dat doen want ik kan me inderdaad voorstellen dat dat weinig nut heeft voor zo'n kleine tenzij ze hem in hoogte kunnen verstellen.

Het solarium geeft genoeg warmte af voor een shet,, een shet die daar al is maakt er wel is gebruik van. Maar weet niet of ik het ga gebruiken.
Stapmolen wordt als zij erin staat op een lagere stand gezet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:15

Malouke schreef:
Gelukkig heeft iedereen zijn eigen mening en moet hij doen met zijn paard/pony waar hij gelukkig van wordt en waar vooral het paard/pony gelukkig van wordt

Volgensmij weet jij dan niet precies waar vooral je pony gelukkig van wordt... in ieder geval niet van max. 3 uur per dag buiten in de winter. Ik vind dit belachelijk weinig, welke regio woon je?

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:16

En de box dan, als ze daar in staat? Neem aan dat ze niet over het schot kan kijken.. beetje sneu. Dan is 3 uur wel heel weinig hoor.

Weet je wat het is? Je hebt het niet nodig.. en dan zou ik zeggen, zet dat geld wat je overhoud lekker achteruit en koop daar een leuk menwagentje van en ga met 't beestje mennen ofzo.. Als je dan toch intensief met hem bezig wil (Als hij tenminste 3 is..)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:19

Malouke schreef:

Zoveel 'meer' dan mennen kan je eigenlijk niet met een shet :')
Voor rijden gok ik zo dat je te groot bent.

Ik snap niet dat je niet wilt inzien dat dit eigenlijk allemaal flauwekul is voor je shet. Jammer dat je niet naar al het commentaar luistert of reageert op de kritische vragen die je gesteld worden.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:08

Wat fijn dat ze alles op de maat van je shet aanpassen.
Jij kent je pony het beste. Ik kan me best voorstellen dat niet elke pony blij is om met slecht weer buiten te staan. Dus dan heb je een mooie tussenweg.

Ik ken de stal niet. Terwijl ik best in de buurt woon. Ik hoop dat jij en je pony het daar erg naar hun zin krijgen. Laat even weten hoe de verhuizing is gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:47

IndianLady schreef:
Malouke schreef:

Ik snap niet dat je niet wilt inzien dat dit eigenlijk allemaal flauwekul is voor je shet. Jammer dat je niet naar al het commentaar luistert of reageert op de kritische vragen die je gesteld worden.

Volgens mij wil jij niet inzien dat je véél meer kunt met een Shet dan mennen,en óók intensief.

@TS: mijn Shet staat al 2 jaar 's nachts op stal,overdag in de paddock en in de wei,is geschoren. Mijn pony kan en wil niet buitenstaan met slecht weer,ponylief wil altijd eerder naar binnen dan mijn paard,en laat het ook duidelijk merken :')

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:40

horzlover schreef:
Sorry maar ik vind de meeste reacties een beetje naar, het is geen sportpony enz enz enz, je kan je shet op verschillende manieren houden. Je hebt namelijk ook sport shets of misschien rijd ze er wel intensief mee weet veel en TS wil alleen maar antwoord op de vraag of het te luxe is en niet of he voor een sportpony is of niet. Het is ook wat je pony fijn vind als hij een stapmolen nou leuk vindt en een solarium lekker ik zou het doen als ik het geld er voor had hoor! het is naar de behoefte van je paard dat lijkt me belangrijker dan hetv of je het te luxe vind , ik vind dat shets hier een beetje als onderdeurjes weg worden gedaan terwijl ze hardstuikke leuk zijn en ook goed kunnen worden in de sport

helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:53

Ik vind dat je een shetlander en een sportpaard echt niet mag vergelijken hoor. Ten eerste is er al het verschil in koudbloed / warmbloed, ten tweede een SUPER groot verschil in genen!

Wilde Shetlandpony's moesten vroeger tijdens ijzige winters overleven op oa zeewier. Ze zijn van nature uitgerust met een superdikke, zelfs lange vacht en een gigantische bos manen en staart, om het lekker warm te hebben. Ondanks dat ze zo klein zijn, zijn ze ijzersterk en totaal niet zwak.

Ons modern warmbloedpaard is gefokt voor de paardensport, niet om op een of ander koud eiland zien te overleven of te werken in de mijnen. In de geschiedenis alleen al zit een gigantisch groot verschil, en dat zit echt wel in onze paarden in hoor.

Een shetlander is géén KWPN'er.

Natuurlijk, je kan hem alles gewoon maken: een warm stalletje, scheren, krachtvoer, hoefijzers,... en hij zal al snel even "flauw" worden als zijn grote soortgenoten. Net zoals sommigen hun sportpaarden juist leren natuurlijk te leven: geen dekentjes, geen hoefijzers, 24/7 weidegang...

Gewoonte is alles bij paarden.

Of je je shetlander / kwpn'er / haflinger / shire of wat dan ook op stal wil zetten of niet, is puur een persoonlijke keuze, en meestal om praktische redenen (zoals rijden, mennen,...) Die dieren passen zich wel aan. Maar om daardoor maar meteen shetlanders met gewone paarden te vergelijken? Die vat ik even niet :)

TS, als je enkel van plan bent te poetsen en VD te doen en zo van die dingen, vind ik het persoonlijk onnodig voor je pony om hem op een pensionstal te zetten. Maar uiteindlijk beslis jíj wat je doet met je paard, en niet wij :) Zolang jij het maar naar je zin hebt!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:03

Persoonlijk vind ik dat je je flink laat afzetten en hoop ik dat je dat zelf door heb. Wat een onzin, als je toch zoveel geld uit geeft koop dan een paard waar je mee kan rijden en zet die shet lekker op de wei!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:38

xJitskee schreef:
IndianLady schreef:

Volgens mij wil jij niet inzien dat je véél meer kunt met een Shet dan mennen,en óók intensief.

Noem eens wat. En dan bedoel ik ook echt iets waarmee je elke dag minstens 1 uur in traint.
Misschien is mijn shetlander dan gewoon te gewoontjes voor zulk soort 'luxe'.