geschoren paard onder de deken vandaan halen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:09

In_Black schreef:
Weet je wat ik zielig vind, een paard dat geschoren en wel onder een deken staat, de deken afpakken wanneer ze winterse buien voorspellen, het regent dat het giet en het een halve orkaan waait.
Een beetje kou is nog tot daar aan toe maar al dat vocht is funest. Het paard was geschoren en stond onder een deken dus heeft niet dat vet in de vacht wat de vacht waterafstotend maakt. Dat vind ik pas zielig.

paard staat toch niet buiten zonder dek?
hij kan gewoon uit de wind en droog staan en met vriendjes :j
de temp is 10 gr of hoger dus koud is het zeker niet!

bfsunshine

Re: geschoren paard onder de deken vandaan halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:12

Het zou niet goed zijn voor het paard als ze buiten zou staan met de regen, maar als mevrouw het koud zou hebben, kan ze naar binnen. Dus het is helemaal aan haar zelf wat ze doet. En ze is slim genoeg om dan naar binnen te gaan dan.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:14

Nog steeds niemand die in de gaten heeft dat een paard soms ook maar een dom dier is, en niet automatisch naar binnen gaat met rotweer.
Verder geloof ik dat de TS de weersvooruitzichten voor de komende dagen nog niet heeft gezien.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:19

In_Black schreef:
Nog steeds niemand die in de gaten heeft dat een paard soms ook maar een dom dier is, en niet automatisch naar binnen gaat met rotweer.
Verder geloof ik dat de TS de weersvooruitzichten voor de komende dagen nog niet heeft gezien.

Ik weet niet wat voor paarden jij kent dan, maar die van mij gaat altijd onder een boom staan met rotweer/ of met veel zon. :+ En peeps schuilt ook als het te erg is. Als ze niet naar binnen gaan, hebben ze er vaak geen last van. Dit paard kan ook nog heel de dag door bewegen, even rennen en ze is weer warm. :7

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:29

Zo op de foto te zien heeft je paardje al weer mooi wat haar. Ze hoeven niet perse van dat megalange winterhaar te krijgen, als het maar heel veel haar is. Mijn fries heeft ook korte haren, maar t staat wel heul dik. Koud heeft ie t niet, staat gewoon dag en nacht buiten zonder deken.
Met scheren verwijder je echt niet al het huidvet, er blijft altijd wat achter, en wordt ook gewoon weer aangemaakt.
Ik vind dat t prima kan, maaaar ik zou t wel ff afbouwen. Weet niet hoeveel gram hij op had liggen. Maar stel nu 300 gr, dan doe je een paar dagen 100 gram en dan een paar dagen 0 gram, en dan helemaal af. Ze passen zich snel aan de omgevingstemperatuur, duurt echt geen weken. Had je een veel dunnere deken, dan zou ik beginnen met een paar dagen over dag de deken af te doen en 's nachts op. Daarna helemaal af. Volgende week wordt t weer iets warmer, ideaal om je paardje de deken af te laten wennen.

Enne longontsteking krijgen ze eerder van in t zweet rijden, onvoldoende droogstappen en dan dik inpakken in een weet ik veel hoeveel grams deken en buiten gooien, want "ze is toch goed ingepakt?".

Vaak hebben wij zélf het koud, en menen we dat onze paardjes dat ook hebben, ze zijn niet van suiker, al wordt dat helaas wel heel vaak gedacht en worden ze ook zo gemaakt.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:29

Wat is dat nou voor vraag, wat voor paarden ik ken? Er zijn genoeg paarden die niet gaan schuilen, die zich laten verkleumen en nat regenen. En wat is een peeps? Verder ben ik geen stadskind van drie hoog achter die paarden alleen kent van internet, boekjes en televisie :7
Jullie denken er veel te licht over. Een geschoren paard neem je de deken niet af midden in de winter en zeker niet met slecht weer op komst. Maar er mag hier zeker alleen maar luid worden geklapt als je zegt dat het een wijs besluit is zeker?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:32

Ik denk dat het ook wel kan als ze kan bewegen en uit de wind staat wat je schrijft en met deze vacht maar houd het gewoon in de gaten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:33

Ik kwam net je topic tegen van de hitstal. Daar vind ik de vacht van je pony toch vrij dun ogen. Tuurlijk niet ieder dier wordt heel erg behaard, maar als ik haar met mijn welshkruising vergelijk dan zit je haf wel heel kort in de vacht nog. Ik zou zelf het risico niet nemen, maar ik ben dan ook echt een miep met mijn dieren.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:36

In_Black schreef:
Wat is dat nou voor vraag, wat voor paarden ik ken? Er zijn genoeg paarden die niet gaan schuilen, die zich laten verkleumen en nat regenen. En wat is een peeps? Verder ben ik geen stadskind van drie hoog achter die paarden alleen kent van internet, boekjes en televisie :7
Jullie denken er veel te licht over. Een geschoren paard neem je de deken niet af midden in de winter en zeker niet met slecht weer op komst. Maar er mag hier zeker alleen maar luid worden geklapt als je zegt dat het een wijs besluit is zeker?

De paarden die ik ken, doen dit iig niet. Maar ik sta dan ook bij een boer, met paarden die gewend zijn buiten te staan, net als Peeps, de merrie waar het hier om gaat. Tevens ben ik ook geen stadskind, dus vind die opmerking een beetje kort door de bocht, en al was ik het wel, wat maakt me dat minder dan jij bent?

En van een beetje regen smelten ze echt niet hoor, en helemaal haflingers niet. We hebben het niet over een arabier met een dun velletje, die geschoren is en zonder deken buiten gegooit wordt zonder schuil mogelijkheid. :+

Edit: Niet om de arabieren af te kraken, maar de gemiddelde arabier kan toch minder goed tegen slecht weer dan een haflinger ;)
Laatst bijgewerkt door bfsunshine op 08-12-11 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:36

TS schrijft dat t paardje 2,5 maand geleden geschoren is... tis dus geen nét geschoren paardje, das wel een heel verschil. Een nét geschoren paard zou ik ook niet meteen zijn jas uitdoen, maar dit paard is 2 en een halve maand geleden geschoren, dat was half september zo ongeveer. Die heeft echt al wel tijd gehad om weer wat vacht aan te maken.

Edit: Nog even over t krijgen van een evt. longontsteking. Afgezien van het onvoldoende droogstappen enz enz (heb ik hierboven al ergens geschreven) onstaat LO meestal door de aanwezigheid van een bacterie of virus. En dat kan de haflinger van TS net zo goed krijgen als nét geschoren paardjes met een weet ik veel hoeveel grams dekbed. Ligt in zo'n geval dus niet aan t dek en t wel of niet ophebben van zo'n ding.
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 08-12-11 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:38

Past je deken wel goed ?
Je hebt ook t-shirtjes voor onder het deken tegen schuren van borst/shoft enzo . Zou niet ineens de dekens afdoen. is te koud ookal heeft hij wat haar denk ik :)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:40

capopjekop schreef:
Ik kwam net je topic tegen van de hitstal. Daar vind ik de vacht van je pony toch vrij dun ogen. Tuurlijk niet ieder dier wordt heel erg behaard, maar als ik haar met mijn welshkruising vergelijk dan zit je haf wel heel kort in de vacht nog. Ik zou zelf het risico niet nemen, maar ik ben dan ook echt een miep met mijn dieren.

Ik ben geen miep maar ik vind precies hetzelfde. Wij hebben ze overdag buiten pakweg 8 uren lang (dravers) ze zijn niet geschoren, kunnen uit de wind en zelfs droog staan als ze willen maar geen haar op mijn hoofd die er over denkt om nu mijn ongeschoren paarden zonder deken naar buiten te sturen. Een dikke deken hoeft echt niet maar doe er dan minstens een gevoerde niet te zware regendeken op.
Famke, een paard ontwikkelt geen complete wintervacht binnen twee en een halve maand. De aanmaak van de wintervacht is een proces wat in de zomer al begint. Ga je daarna scheren dan is dat proces dus al verstoord.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:43

Idd dat is verstoord, maar wil niet zeggen dat het paard niet voldoende heeft aangemaakt om zich in de winter te kunnen redden. Bovendien is t een haflinger, en die is niet te vergelijken met een draver.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:44

Ze heeft meer vacht dan mijn ongeschoren paard met regendeken. :+

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:47

Aan de foto's te zien vind ik dat er echt veel te weinig haar op zit om de kou aan te kunnen en zoals ik al zei, een paard wat een tijd lang onder een deken heeft gestaan mist het beschermende vetlaagje in de vacht.
Haflingers of dravers maakt verder niet veel uit. Laat je een draver gewoon dekenloos de hele winter door, dan redt die zich ook best, als je maar voldoende ruwvoer geeft. Dravers zijn net echte paarden :D en krijgen ook gewoon een wintervacht. Ik heb ze op tijd onder dekens gezet om te voorkomen dat ze niet veranderen in pluizebollen. Zo lastig met werken, en daarna weer opdrogen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:50

In_Black schreef:

midden in de winter??
het is 10 graden buiten >;)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:50

Ik denk er niet licht over. Mijn wedstrijd paard was 3/4 volbloed en toen die volop in training was, stond ze ook onder een deken in de winter (ongeschoren) en 's nachts op stal (om te voorkomen dat ze teveel wintervacht zou krijgen). Toen ik door omstandigheden niet meer kon rijden, heb ik haar het deken afgelaten (vanaf september kreeg ze die normaal op, het jaar daarop niet meer) en stond ze vrolijk 24/7 buiten. Wel met schuil mogelijkheid. Andere jaren wel eens last gehad in de winter van een snotneus, maar de jaren zonder deken geen centje pijn. Ze paste zichzelf aan.

Edit: en tuurlijk is een draver ook een echt paard. Alleen is een haflinger van nature beter bestand tegen barre weersonstandigheden. Dikker vel onder andere.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:54

mirgino schreef:
In_Black schreef:

midden in de winter??
het is 10 graden buiten >;)

En ook nog herfst :j

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:36

ze heeft beschikking tot een ruim binnen verblijf , waar madame 9van de 10x te vinden is met regen, wind of hagel. Morgen ochtend vroeg gaan we kijken. Twee jaar geleden heeft ze swinters in sloot gelegen met dunne vacht en dek op. Heeft ze ook niks aan over gehouden. Als ze geen droge plek had was t een ander verhaal

Disc0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:04

Ik zou langzaam gaan afbouwen en uiteindelijk zonder deken proberen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:14

Ik vind de foto's die je plaatste wel meevallen, bij een deken heb je altijd wat wat gekreukte haren op de schouders en bij een slecht passende deken wordt het veel erger.
De plek die ze in de lies heeft kan onmogelijk van de deken komen als je je bilriemen goed hebt afgesteld, daar moet een andere oorzaak voor zijn.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:16

Ik lees al een aantal keren ze voelt lekker warm aan maar naar mijn idee is dat een teken dat de vacht niet goed isoleert en dat ze dus veel warmte kwijt raakt.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:17

yvonnedv schreef:
Ik lees al een aantal keren ze voelt lekker warm aan maar naar mijn idee is dat een teken dat de vacht niet goed isoleert en dat ze dus veel warmte kwijt raakt.

Exact.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:21

ik zou het zeker niet doen! Is het geen optie om haar met een 'walker' deken te zetten? Speciale dekens voor in de stapmolen, waarbij de schouders vrij zijn! Van ANKY zijn er verschillende diktes, fijne dekens. Zo blijven in ieder geval de rug en lendenpartij lekker warm!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:27

Ik zou je paard ook niet zonder deken naar buiten doen, ook al is het inmiddels al een tijd geleden dat ze voor het laatst geschoren is. Zorg voor een goed passende deken, ga niet met lapmiddelen werken als borstbeschermers, die kunnen soms nog erger zijn dan de kwaal zelf.