Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Urielle schreef:In de tijd dat ik voor anderen reed, reed ik echt al lang niet meer op de manege hoor![]()
Ik ben ondertussen nog twee keer ooit naar de manege geweest: om conditie te krijgen na het bevallen zodat ik op mijn zelf ingereden net zadelmakke paard kon wat ondertussen alweer weken stilstond en.... de instructrices durfden beide keren niks tegen mij te zeggen 'want ik reed te goed' (alsof er niks te verbeteren viel, yeah right!) en ik kreeg op de manege ook nog een driejarige te rijden in zijn eerste lessenDat was me het lesgeld dus ook echt niet waard.
Ik zie geld betalen ook niet als een middel om te komen, eerder andersom. Als ik ergens gratis kom of ik krijg betaald heb ik een verplichting, de eigenaar rekent op mij. Als ik zelf betaal (stel dat) moeten ze echt niet mauwen als ik niet kom rijden, ze hebben hun geld gehad (mijn deel van de afspraak) en het staat mij vrij om af te zien van de dienst die ze me in ruil verlenen (rijden van het paard)
Mindim schreef:MerelxG_R schreef:Waar ik overigens niet bij kom met mijn hoofd, zijn mensen die 2 weken niet op komen dagen, of gewoon niet zuinig zijn met de spullen van een ander.. is dat nou zoveel gevraagd? Ik vind het ook fijn als mijn dekjes en bescherming gewoon netjes terug liggen in 'mijn' kast en dat het tuig netjes opgehangen is zodat ik het de volgende keer weer kan gebruiken, dus dan is het toch een kleine moeite om dat voor een ander ook even te doen. Zéker als het niet jouw spullen zijn.
Mijn paard hingen ze het bit achterstevoren in zodat ie wat scherper was. Stiekum dan he, want het bit wordt wel weer op de goede manier terug geplaatst, gelukkig had iemand het gezien. Maar ook dekens die provisorisch werden op gegooid en noem het maar.
Mindim schreef:Die had ik beide keren, dus leeftijd zegt ook niet per definitie iets.
Mindim schreef:vuurneon schreef:Mindim, waarom reageerde je op mij dat ik met mijn instelling het terrein bij jou niet op kwam? Best bijzonder namelijk dat je dat uit 1 zin kan halen...
Om de berichten in dit topic, als je de instelling hebt die daar uit over komt, dan nee bedankt.
Citaat:Simpel, op een manege heb ik nog nooit uitgemest, was ik niet verantwoordelijk voor het voeren en kreeg wel prof. Begeleiding! En er was een warme kantine haha en geen blubber!
Dus puur lol, niet de lasten.
Tja, ik betaal ook voor mijn lol toch?
Bij mijn verzorgpaard was ook wel afzien toen. Ook erg leuk hoor, maar daar betaal ik geen cent voor.
vuurneon schreef:Het verschil zit em heel simpel in het betalen, voor alleen de lusten wil ik best betalen (zoals bij een manege) Maar komen er ook portie lasten bij (zoals bv, stalwerk bij een verzorgpaard) Dan ga ik er niet voor betalen. Dan doe ik het met liefde, maar wel gratis.
Danique_G schreef:@Mindim, natuurlijk, elk mens streeft naar zoveel mogelijk lusten en het liefst helemaal geen lasten... Lasten ach, we moeten ze toleren maar zeker niet accepteren![]()
Sterker nog, ik ben nog steeds opzoek naar een leven met enkel lusten en absoluut geen lasten..... het is mij helaas nog niet gelukt
_Nancy schreef:Waarom zou je een bijrijder nemen als je toch alleen maar ziet dat zij je spullen gebruikt en het zo sneller sluit..
Of je kunt niet rijden wanneer zij komt rijden, terwijl je toch wel zin hebt om te gaan.
Neem dan géén bijrijderJe neemt toch een bijrijder omdat je tijd te kort hebt en juist wíl dat ie meer gereden wordt.
Ja, dan slijt het tuig misschien sneller..
Maar het is óf je paard staat stil, óf het tuig slijt sneller, de keus is aan de eigenaar
Naaltje schreef:niet iedereen neemt om die reden een bijrijder"
_Nancy schreef:[/quote]Waarom dan?
comeclose schreef:Vanuit de eigenaren snap ik heel goed dat ze geld vragen voor het berijden van hun paard. Als het waren loop je dan als eigenaar maar alles te betalen terwijl iemand anders er profijt van heeft.
Maar aan de andere kant snap ik van de bijrijdsters ook dat ze geen geld willen betalen, ze doen de eigenaar een plezier en draaien (meestal) ook op voor de minder leuke klusjes die bij het verzorgen van paard hoort.
Ik zelf als ruiter zou geen geld betalen om een paard bij te rijden. Dit omdat ik op een niveau rijd en de ervaring heb waarbij ik eigenlijk geld zou moeten vragen aan de eigenaar. En daarbij ben ik erg serieus en ambitieus tijdens het rijden.
Als eigenaar zou ik alleen geld vragen als de persoon zelf niet erg veel ervaring heeft en niet ambitieus is. Kort gezegd wordt het paard er beter op als hij/zij gereden wordt door een bijrijder? Nee, dan vraag ik er geld voor. Wordt het paard er wel beter op zal ik er geen geld voor vragen en in sommige gevallen misschien zelf betalen.
_Nancy schreef:Je moet geen paard nemen als je het niet kan betalen, of alleen maar rond kan komen als je een betalende bijrijder hebt, dan heb je de zaakjes slecht geregeld.
Sterre schreef:_Nancy schreef:Je moet geen paard nemen als je het niet kan betalen, of alleen maar rond kan komen als je een betalende bijrijder hebt, dan heb je de zaakjes slecht geregeld.
Soms heb je een paard gekocht onder ideale omstandigheden en is geld geen issue.
Als geld om wat voor reden dan ook (werkeloos worden, scheiding etc.) wél een issue wordt en je dan de keuze moet maken "paard verkopen omdat ik het financieel niet meer rond kan breien" of "een betalende bijrijder zoeken zodat ik het paard kan houden", zou de keuze voor mij snel gemaakt zijn.