wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:16

Wow Mindim dat vind ik echt niet kunnen :n walgelijk, om even het bit om te draaien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:16

Urielle schreef:
In de tijd dat ik voor anderen reed, reed ik echt al lang niet meer op de manege hoor :=
Ik ben ondertussen nog twee keer ooit naar de manege geweest: om conditie te krijgen na het bevallen zodat ik op mijn zelf ingereden net zadelmakke paard kon wat ondertussen alweer weken stilstond en.... de instructrices durfden beide keren niks tegen mij te zeggen 'want ik reed te goed' (alsof er niks te verbeteren viel, yeah right!) en ik kreeg op de manege ook nog een driejarige te rijden in zijn eerste lessen :roll: Dat was me het lesgeld dus ook echt niet waard.

Ik zie geld betalen ook niet als een middel om te komen, eerder andersom. Als ik ergens gratis kom of ik krijg betaald heb ik een verplichting, de eigenaar rekent op mij. Als ik zelf betaal (stel dat) moeten ze echt niet mauwen als ik niet kom rijden, ze hebben hun geld gehad (mijn deel van de afspraak) en het staat mij vrij om af te zien van de dienst die ze me in ruil verlenen (rijden van het paard)

Zo kun je het idd ook zien, het kan echter voor de bijrijder een motivatie zijn om wel te komen, ze hebben er immers voor betaald? En in deze tijd is geld een groot goed voor velen hoor, het merendeel loopt er niet van over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:17

lifaya schreef:
Wow Mindim dat vind ik echt niet kunnen :n walgelijk, om even het bit om te draaien...

Ze noemde het de lammert haanstra methode |(

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:18

Pfff... Gebruik jij dan maar de oprotten-en-nooit-meer-terug-kom methode...

Zelf voor foto's zou ik al overleggen als ik er een ander bit in gooide :j

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:20

Mindim schreef:
MerelxG_R schreef:
Waar ik overigens niet bij kom met mijn hoofd, zijn mensen die 2 weken niet op komen dagen, of gewoon niet zuinig zijn met de spullen van een ander.. is dat nou zoveel gevraagd? Ik vind het ook fijn als mijn dekjes en bescherming gewoon netjes terug liggen in 'mijn' kast en dat het tuig netjes opgehangen is zodat ik het de volgende keer weer kan gebruiken, dus dan is het toch een kleine moeite om dat voor een ander ook even te doen. Zéker als het niet jouw spullen zijn.

Mijn paard hingen ze het bit achterstevoren in zodat ie wat scherper was. Stiekum dan he, want het bit wordt wel weer op de goede manier terug geplaatst, gelukkig had iemand het gezien. Maar ook dekens die provisorisch werden op gegooid en noem het maar.

Bovenstaande vind ik echt onvoorstelbaar... ;( Vraag me dan af wat voor een opvoeding die "bijrijders" hebben gehad? |o

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:21

Mindim schreef:
Die had ik beide keren, dus leeftijd zegt ook niet per definitie iets.

Die zijn dan denk ik in hun penny-tijd blijven hangen :')

Hier in de buurt is een meisje die heeft ook ieder paard gereden die er te rijden valt, maar die gaat zo agressief om met het paard.. Dat ik mijn hart vast houd als ik hoor dat ze weer iets anders te rijden heeft.. :n

Ik kan me wel vinden in wat je zegt, dat ze je vertrouwen hebben beschaamd en dan is het moeilijk :j
Maar om een beetje on-topic te blijven denk ik niet dat het betalen van een geldbijdrage een zekerheid kan geven over het vertrouwen van een persoon.
Het zal wel zo zijn, maar die bijrijder kan ook denken; 'Ja ik betaal er ook voor! Dus ik mag dit en dit best doen!' Terwijl jij anders denkt ;)

Ik weet niet hoe het komt dat sommige zo roekeloos met paarden om kunnen gaan, zeker als het niet hun eigen zijn.
Met paarden gebeuren nou eenmaal ongelukken, maar door je netjes te gedragen en te weten wat je doet breng je dit tot een minimum.
Snap niet dat sommige bijrijders dat niet zien, maar alleen willen rijden, crossen, springen over de hoogste hindernissen of wat dan ook..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:25

Geld vragen zou ik puur doen, zodat de wil om te komen groter zou worden. Vertrouwen kweek je daar echt niet mee, die illusie ben ik allang voorbij.
Ik bedoel alleen er mee te zeggen dat je als eigenaar soms voor feiten wordt geplaatst waardoor een bijrijdster je meer kost dan opplevert en dat ik me in dat opzicht voor kan stellen als men een bijdrage vraagt. En dat een heleboel bijrijdsters niet zo trouw zijn en niet alle eigenaren geen geld hebben of geen tijd hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:30

Mindim schreef:
vuurneon schreef:
Mindim, waarom reageerde je op mij dat ik met mijn instelling het terrein bij jou niet op kwam? Best bijzonder namelijk dat je dat uit 1 zin kan halen... :)

Om de berichten in dit topic, als je de instelling hebt die daar uit over komt, dan nee bedankt.

Toch bijzonder dat je zo snel kan oordelen, jammer eigenlijk. Gek genoeg deel ik jouw opvatting dat een goede, betrouwbare bijrijder juist winst is voor de eigenaar en geen geld hoeft te vragen.
Ik heb zelf al jaren een eigen paard en ja, ook al jaren bijrijdster erbij. Ik vraag geen cent, ik zou ook niet durven. Schat van een meid, goede vriendin van mij geworden en is al jaren trouw aan mijn pony. Zij vindt het fijn om met haar hobby bezig te zijn en ja, de klusjes horen erbij maar doet ze zonder bezwaar.
Ik heb zelf ook nooit betaald dus dan vraag ik ook niet snel geld.

Maar een maneg is iets compleet anders, daar heb ik nooit klusjes hoeven doen en was het puur de lusten en niet de lasten. En daarbij nog goede begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:37

Citaat:
Simpel, op een manege heb ik nog nooit uitgemest, was ik niet verantwoordelijk voor het voeren en kreeg wel prof. Begeleiding! En er was een warme kantine haha en geen blubber!
Dus puur lol, niet de lasten.
Tja, ik betaal ook voor mijn lol toch?
Bij mijn verzorgpaard was ook wel afzien toen. Ook erg leuk hoor, maar daar betaal ik geen cent voor.

Dit zijn jouw berichten geplaatst in dit topic. Je komt dan over als iemand die graag idd de lusten wil en niet de lasten en iemand met zo een instelling komt bij mij het terrein niet op. Slaat toch niet per definitie op jou, maar wel op de instelling waarmee je in dit topic overkomt.
Ik vel daarmee geen oordeel over jou, maar wel op iemand die zo een instelling heeft. Ik ken je niet dus kan over jou verder geen oordeel vellen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:39

Het verschil zit em heel simpel in het betalen, voor alleen de lusten wil ik best betalen (zoals bij een manege) Maar komen er ook portie lasten bij (zoals bv, stalwerk bij een verzorgpaard) Dan ga ik er niet voor betalen. Dan doe ik het met liefde, maar wel gratis. Want dan zie ik het als een win/win situatie voor eigenaar en mijzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:42

vuurneon schreef:
Het verschil zit em heel simpel in het betalen, voor alleen de lusten wil ik best betalen (zoals bij een manege) Maar komen er ook portie lasten bij (zoals bv, stalwerk bij een verzorgpaard) Dan ga ik er niet voor betalen. Dan doe ik het met liefde, maar wel gratis.

En voor een bijrijdpaard op een volpensionstal, zou je dan daar bereid zijn voor te betalen? Veel bijrijders hoeven geen lasten te dragen qua stalwerk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-12-11 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:43

@Mindim, natuurlijk, elk mens streeft naar zoveel mogelijk lusten en het liefst helemaal geen lasten... Lasten ach, we moeten ze toleren maar zeker niet accepteren :(:)

Sterker nog, ik ben nog steeds opzoek naar een leven met enkel lusten en absoluut geen lasten..... het is mij helaas nog niet gelukt :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:45

Misschien, als het een paard is waarvan ik veel kan leren dan zal ik het zeker overwegen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:45

Danique_G schreef:
@Mindim, natuurlijk, elk mens streeft naar zoveel mogelijk lusten en het liefst helemaal geen lasten... Lasten ach, we moeten ze toleren maar zeker niet accepteren :(:)

Sterker nog, ik ben nog steeds opzoek naar een leven met enkel lusten en absoluut geen lasten..... het is mij helaas nog niet gelukt :P

Ach ja wie niet :D En sommigen willen hun lasten wat verlichten door een bijrijder te nemen of dat nu financieel of qua rijden of stalwerk is. Persoonlijk vind ik de lasten totaal geen punt en wil ik ook de financiele last van anderen niet verzwaren, maar eerlijkheid en consequentie daarvoor in de plaats zou dan wel fijn zijn. Wordt dat niet gegeven, dan grijpt men sneller naar het hanteren van een financiele vergoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:46

vuurneon schreef:
Misschien, als het een paard is waarvan ik veel kan leren dan zal ik het zeker overwegen. :j

Schelen we elkaar toch niet veel :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:48

Haha zei ik toch? :D

Ik hoop dat je net zo'n geweldige bijrijdster vind als ik al jaren heb :j
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-12-11 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:50

Nou ik vind ook dat de bijrijder mee moet betalen, al zullen de kosten wel verschillen. De een is geen 100 euro kwijt per maand, maar de ander moet wel 400 euro per maand betalen (zoals ik dus) dus hoeveel je vraagt is afhankelijk van hoeveel jij zelf betaald.
En ik zou het ook vragen omdat ze dan meer verantwoordlijkheid nemen als ze ervoor moeten betalen. Als ze niks betalen denken ze er te gemakkelijk over het doet hun toch niks als ze niet komen, of als ze spullen kapot maken tis niet van hun. Maar als ze meebetalen zijn ze wel wat meer verantwoordelijk en denken ze wel 2 x na over dingen.
En ook gewoon omdat paardrijden een dure sport is.
Ik heb zelf nu geen bijrijdster, maar als ik er in de toekomst wel 1 nodig heb dan ga ik zeker een bijdrage vragen. :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:51

_Nancy schreef:
Waarom zou je een bijrijder nemen als je toch alleen maar ziet dat zij je spullen gebruikt en het zo sneller sluit..
Of je kunt niet rijden wanneer zij komt rijden, terwijl je toch wel zin hebt om te gaan.

Neem dan géén bijrijder :roll: Je neemt toch een bijrijder omdat je tijd te kort hebt en juist wíl dat ie meer gereden wordt.
Ja, dan slijt het tuig misschien sneller..
Maar het is óf je paard staat stil, óf het tuig slijt sneller, de keus is aan de eigenaar ;)

Naaltje schreef:
niet iedereen neemt om die reden een bijrijder"

_Nancy schreef:
Waarom dan?
[/quote]

In mijn geval:
Ik heb zelf altijd de kans gehad pony's en paarden van anderen te verzorgen, en rijden, en later zelfs wedstrijden starten, ook toen ik nog geen geld had voor een eigen paard en toen mijn eigen pony geblesseerd was en daarna ongeschikt was voor de sport. Ik hoefde er niet voor te betalen (enkele gevallen werd gevraagd of ik de pony/het paard wilde leasen tegen stalkosten, dat heb ik toen niet gedaan omdat ik zelf al een eigen pony had en expres niet een er bij kocht)
Ik geef anderen ook graag de kans om een priv'epaard of pony te verzorgen en te rijden, een manier om lekker met de paardenhobby bezig te zijn.
Daarnaast heb ik nu een paard en pony die goed samen op de trailer kunnen en vind het leuk om zo regelmatig samen met iemand te rijden. Ik kan paardenrijdende vriendinnen of kennisjes vragen, maar kan ook de verzorgster/bijrijdster een plezier doen.

De pony is inmiddels 20 jaar. hij kan met pensioen, heeft ook in zijn jongere jaren (met 12 kreeg hij spat) meerdere keren langere perioden vrij gehad, 2x omdat hij kreupel was van de spat, en verder omdat ik toen geen bijrijder had en zelf andere paarden te rijden had waar ik les mee nam en wedstrijden mee mocht rijden en dus maar weinig tijd had om hem er nog naast te rijden. Kon hem prima lang stil laten, en dan weer rustig wat opbouwen, of af en toe een rustig buitenritje rijden.
Voor de pony is het dus niet nodig, maar aan de andere kant gun ik hem ook wel wat extra aandacht en als ik daarmee iemand anders een plezier kan doen is dat helemaal mooi.

Paarden aan huis is duurder dan paarden in pension, alleen per paard meer is het dan meestal weer goedkoper omdat je dan de voorzieningen al hebt en alleen de extra voer en strooiselkosten kunt rekenen (en eventueel de extra stal/box die gebouwd moet worden)
Meestal rekenen mensen die extra hoge woonlasten niet mee, maar als wij geen paarden zouden willen hebben aan huis hadden we echt geen huis met 3ha weiland gekocht, geen bak, paddock en stallen hoeven bouwen en een stuk minder gemeentelijke- en waterschaps lasten gehad. Om verder onderhoud wei, omheining, sloten, extra water en energie maar niet te vergeten.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 06-12-11 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

comeclose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:51

Vanuit de eigenaren snap ik heel goed dat ze geld vragen voor het berijden van hun paard. Als het waren loop je dan als eigenaar maar alles te betalen terwijl iemand anders er profijt van heeft.
Maar aan de andere kant snap ik van de bijrijdsters ook dat ze geen geld willen betalen, ze doen de eigenaar een plezier en draaien (meestal) ook op voor de minder leuke klusjes die bij het verzorgen van paard hoort.

Ik zelf als ruiter zou geen geld betalen om een paard bij te rijden. Dit omdat ik op een niveau rijd en de ervaring heb waarbij ik eigenlijk geld zou moeten vragen aan de eigenaar. En daarbij ben ik erg serieus en ambitieus tijdens het rijden.

Als eigenaar zou ik alleen geld vragen als de persoon zelf niet erg veel ervaring heeft en niet ambitieus is. Kort gezegd wordt het paard er beter op als hij/zij gereden wordt door een bijrijder? Nee, dan vraag ik er geld voor. Wordt het paard er wel beter op zal ik er geen geld voor vragen en in sommige gevallen misschien zelf betalen.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:00

Vraag me ondertussen toch wel af waarom de bijrijders niet zelf een paard kopen, hebben ze de lusten en de lasten. ~~}>
Ik heb zelf een bijrijder die 1 x pw in een les mee rijdt en nee, daar vraag ik niets voor. Zij vindt het fijn om dan niet op een manegepaard te hoeven rijden en het is fijn in geval van vakantie dat mijn paard dan door een bekende gereden wordt. Verder rijd ik haar gewoon het liefst zelf.
Ik vind wel dat als je een aantal x in de week een paard wilt rijden het niet meer dan normaal dat er dan in de kosten bijgedragen wordt. Zeker als je het niet over een paard in een weilandje hebt die verder niet echt iets kan, maar een paard waar je echt iets mee kan doen, zoals fnrs en onderlinge wedstrijdjes rijden.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:03

comeclose schreef:
Vanuit de eigenaren snap ik heel goed dat ze geld vragen voor het berijden van hun paard. Als het waren loop je dan als eigenaar maar alles te betalen terwijl iemand anders er profijt van heeft.
Maar aan de andere kant snap ik van de bijrijdsters ook dat ze geen geld willen betalen, ze doen de eigenaar een plezier en draaien (meestal) ook op voor de minder leuke klusjes die bij het verzorgen van paard hoort.

Ik zelf als ruiter zou geen geld betalen om een paard bij te rijden. Dit omdat ik op een niveau rijd en de ervaring heb waarbij ik eigenlijk geld zou moeten vragen aan de eigenaar. En daarbij ben ik erg serieus en ambitieus tijdens het rijden.

Als eigenaar zou ik alleen geld vragen als de persoon zelf niet erg veel ervaring heeft en niet ambitieus is. Kort gezegd wordt het paard er beter op als hij/zij gereden wordt door een bijrijder? Nee, dan vraag ik er geld voor. Wordt het paard er wel beter op zal ik er geen geld voor vragen en in sommige gevallen misschien zelf betalen.

Hier ben ik het echt niet mee eens!

Jij als bijrijder hoeft net zo min als de eigenaar geld hoeft te vragen.

Jij hebt een hoog niveau, goed!
Paard heeft veel potentie, goed!
Win-win

Precies dezelfde redenen als andersom, je doet elkaar een plezier.

Ladypronk, de bijrijder heeft net zo goed de lasten! Niet denken dat bijrijders alleen maar rijdenrijdenrijden.. Zij doen meer!
Dat is echt weer zon uitdrukking wat nergens op slaat :n

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:10

_Nancy schreef:
Je moet geen paard nemen als je het niet kan betalen, of alleen maar rond kan komen als je een betalende bijrijder hebt, dan heb je de zaakjes slecht geregeld. :n

Soms heb je een paard gekocht onder ideale omstandigheden en is geld geen issue.
Als geld om wat voor reden dan ook (werkeloos worden, scheiding etc.) wél een issue wordt en je dan de keuze moet maken "paard verkopen omdat ik het financieel niet meer rond kan breien" of "een betalende bijrijder zoeken zodat ik het paard kan houden", zou de keuze voor mij snel gemaakt zijn :) .

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:14

Sterre schreef:
_Nancy schreef:
Je moet geen paard nemen als je het niet kan betalen, of alleen maar rond kan komen als je een betalende bijrijder hebt, dan heb je de zaakjes slecht geregeld. :n

Soms heb je een paard gekocht onder ideale omstandigheden en is geld geen issue.
Als geld om wat voor reden dan ook (werkeloos worden, scheiding etc.) wél een issue wordt en je dan de keuze moet maken "paard verkopen omdat ik het financieel niet meer rond kan breien" of "een betalende bijrijder zoeken zodat ik het paard kan houden", zou de keuze voor mij snel gemaakt zijn :) .

Hoe snel denk jij een betalende bijrijder te vinden?
Je vindt niet 'even' een bijrijder die wil betalen en ook nog geschikt is.

Ik had wel verwacht dat dit verhaaltje zou komen :D Was in ander topic ook zo.

Die dingen kunnen altijd gebeuren, maar als eigenaar hou je toch rekening, en dus per maand een bedrag opzij voor het paard, mocht je ooit in die situatie komen.
En je komt niet ineens in zon financiele probleem terecht, daar gaat een heel verhaal aan vast en het gaat dan steeds slechter.
Dat zul je dan zelf ook zien en als je zo'n dalende lijn ziet, is het tijd om dingen anders aan te pakken en te overwegen :j ;)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:15

Ik ben altijd van mening geweest:

Als mensen op mijn pony willen rijden, dan moeten ze ervoor betalen.
Als ik een aantal dagen niet kan gaan en ik zoek iemand die hem die dagen verzorgt voor mij, dan is het gratis en zou ik eigenlijk moeten betalen :P

Nu had ik een bijrijdstertje en die heeft 4 maanden op mijn pony gereden, zowiezo 2x per week en vaak nog meer. Ik ben bijna altijd meegegaan om haar te ondersteunen tijdens het rijden en om haar tips te geven ed Heb veel tijd en energie erin gestoken om haar te helpen met rijden enz. Hiervoor hoefde ze geen bijdrage te betalen aan mij, wel heeft ze 65 euro mee betaald aan het zadel omdat ik die speciaal voor haar en een andere bijrijdster heb gekocht, in totaal was ik 300 euro kwijt aan het zadel met spullen. Anders had het zadel er niet gekomen, want ik rij er niet op ik men ermee. Toen ik een maand geleden verhuisde naar een duurdere stal heb ik ze wel gezegd dat ze 1x per week mee moesten doen in de groeples, 5 euro per keer. Zo worden hun beter en mijn pony word beter. Nu heeft ze echter in 1 keer besloten te stoppen omdat ze iets dichterbij heeft gevonden en was dan ook nog zo brutaal om te vragen of ze geld van het zadel terug mocht :S
En dan was ik zielig enz. omdat ik het geld niet wou terug geven. 4 maanden lang heeft ze gebruik gemaakt van mijn spullen en mijn dure manensprays enz en moest ook nog eens meer gaan voeren omdat er op gereden werd. Kortom, ik maakte allemaal kosten, zodat die meiden lekker konden rijden en dan word je zo in 1 dagen even op zij gezet.

Wel apart is dat ik dit ook mee maakte toen ik nog verzorgde. Ik heb echter nooit betaald voor verzorgpony's vanwege t feit dat ze mij nodig hadden omdat ze zelf niet konden. Toen ben ik ook vaak zo weg gestuurd omdat ze toch nog wel tijd hadden en mij niet meer nodig hadden. Sta je dan met je goeie gedrag in weer en wind! Uiteindelijk besloten zelf een kleintje te kopen en niet meer afhankelijk te zijn van verzorgpaarden, heb ik het nu andersom ook haha :P

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:18

Ik vind het nogal raar om te zeggen 'Ze heeft mijn dure manensprays gebruikt', want die heeft ze vast niet voor haar eigen haar gebruikt :D
Maar voor jouw paard, dus wat dat betreft vind ik dat nogal raar.

Maar ik vind het wel gemeen van ze dat ze zomaar ineens weggaan :n
Daar zou ik ook van gaan koken :j

Maar dat is onrechtvaardig behandelt worden, imo. En daar kan ik niet goed tegen :n