Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:37

aerdenhout1 schreef:
Ik zou vannacht geen oog dicht doen als de paarden met dit weer buiten stonden.
Ze staan dus heerlijk binnen in een schone dikke laag stro met hooi, uit de wind en met droge voetjes.

Ik wilde ze net binnen zetten (stallen dicht), maar de mijne vinden het super eng met de wind.
Nu maar weer opengezet en ze staan nu buiten de (schuil)stal met hun kont in de "storm".

aerdenhout1

Re: Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:38

Ik heb open boxen waarbij ze de buurman of vrouw kunnen zien, geen luiken dicht dus!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:39

Die van ons kunnen de paddock in, als het te nat is op het voorstukje met stenen en rubber en als het regent of waait hun stal in en dan om de hoek van de stal gaan staan zodat ze geen wind vangen.
Ze staan alle3 zonder dekens en hebben het totaal niet koud.

Zeker mijn haflinger staat vrijwel heel de dag buiten, zeker met de regen :P

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:39

aerdenhout1 schreef:
Ik heb open boxen waarbij ze de buurman of vrouw kunnen zien, geen luiken dicht dus!

'Maar ze staan wel op stal, dus niet 24/7 buiten :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:41

Ik kijk vanavond als ik laatste keer ga voeren wel hoe ze erbij staan. Als ze rustig zijn, blijven ze gewoon buiten vannacht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:42

Tine, dat ligt er maar net aan.... Een zeiknatte paddock (lees: zwembad) of een droge stal... Dan kies ik toch voor het laatste. Helemaal niks mis met je paard 24/7 buiten houden, maar sommige slaan er een beetje in door. En als ik dan die paardjes tot hun enkels in de bagger zie staan denk ik.... Jij hebt het ergens niet begrepen.

Die van mij staat met een groep van 7 op 3 of 4 hectare.... Die hoeven niet op een kluitje in de bagger te staan, kunnen naar een hoger stuk etc. Terwijl hier thuis ik ze nu echt niet 24/7 buiten zou willen op hun afgezette landje

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:46

stef schreef:
Tine, dat ligt er maar net aan.... Een zeiknatte paddock (lees: zwembad) of een droge stal... Dan kies ik toch voor het laatste. Helemaal niks mis met je paard 24/7 buiten houden, maar sommige slaan er een beetje in door. En als ik dan die paardjes tot hun enkels in de bagger zie staan denk ik.... Jij hebt het ergens niet begrepen.

Die van mij staat met een groep van 7 op 3 of 4 hectare.... Die hoeven niet op een kluitje in de bagger te staan, kunnen naar een hoger stuk etc. Terwijl hier thuis ik ze nu echt niet 24/7 buiten zou willen op hun afgezette landje

Hier heb je gelijk in..
Die van mij staan in de winter niet eens op gras...
Ze hebben 24/7 hooi en hebben een paddock en als die nat is nog een voorstukje met stenen en rubber waar ze kunnen zonnen/staan/lopen.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:48

Onze paarden staan lekker buiten, heel de winter door :)
Ze kunnen in de stallen als ze willen, maar ze staan er echt zelden in (eigenlijk enkel in de zomer voor de vliegen/dazen). Voor de stallen liggen betonnen balkjes zodat het droog is, en ze kunnen in de ronde bak/paddock waar witte zand in ligt en die ook netjes droog blijft.

Verder krijgen ze 3 à 4 maal per dag een portie hooi en voor de rest stro om te knabbelen (anders komen ze vet de winter uit).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:51

aerdenhout1 schreef:

Ik ook... maar de mijne vinden het toch eng.
Ook met bv hagel weten ze niet hoe snel ze de schuilstal uit moeten.
Het tikken op het dak blijven ze eng vinden.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:53

Brainless schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik ook... maar de mijne vinden het toch eng.
Ook met bv hagel weten ze niet hoe snel ze de schuilstal uit moeten.
Het tikken op het dak blijven ze eng vinden.

Dat vinden die van mij dan weer niet eng, er ligt hooi in hun stal, dus al waait heel het dak eraf blijven ze er nog eten :')

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:08

Donna_ schreef:
Jasia :')
Het was een reactie op Tine10 voor jouw post; die heeft haar paarden geschoren. Of ze de benen ook geschoren heeft :+

Tine, da's fijn dan tot nu toe! :)

Oeps :o Sorry haha..

Mijn shet is trouwens van de zomer geschoren geweest, maar dat is nu niet meer te zien.. Ondanks de deken lijkt meneer toch meer op een bizon dan op een paard _O-

Jooke schreef:
Die van mij staat ook 24/7 buiten,
met bomen en struiken om achter te schuilen,
zo kan hij uit de wind staan.
Land is perfect droog, geen waterplasje te bekennen.
Voer hem onbeperkt hooi bij.
Hij heeft een flinke wintervacht,
ik check elke dag even of de onderste laag van de vacht nog droog is.
Vandaag was er op zijn rug nog maar een centimeter ongeveer van zijn onderste vachtlaag droog,
Dus zit te twijfelen of ik hem een regendekentje om zal doen.
(gaat om een shet van 6 maand)
Wat zouden jullie doen?

Als zijn huid niet nat is zou ik hem lekker zonder laten staan..
Als je nu alleen een (ongevoerde) regendeken om doe, dan kan de vacht zijn werk niet meer doen.. Doordat je de vacht plat drukt met de deken, "werkt" de vacht niet meer.. Waardoor ie het mét deken dus wss kouder zal hebben dan zonder..

gabjj8 schreef:
Die van ons kunnen de paddock in, als het te nat is op het voorstukje met stenen en rubber en als het regent of waait hun stal in en dan om de hoek van de stal gaan staan zodat ze geen wind vangen.
Ze staan alle3 zonder dekens en hebben het totaal niet koud.

Zeker mijn haflinger staat vrijwel heel de dag buiten, zeker met de regen :P

Mijn haf staat ook zo'n beetje 24/7 buiten (behalve als ze eten heeft, dat krijgt ze binnen :j )..
Van de week was het ontzettend hard aan het hagelen, maar mevrouw blijft heerlijk buiten staan..
Mijn shet daarentegen gaat al naar binnen als ie nog maar dénkt dat het gaat regenen _O-

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:09

Bedankt voor je advies Jasia,
als de huid nat is, is het dan wel een idee om een regendeken om te doen?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:10

Al dat gedoe van 'het regent/waait/omweert dús het paard moet naar binnen' vind ik zo'n onzin..
De paarden staan hier 24/7 buiten, in een paddock met een voorstuk van steen en een inloopstal.
En de paarden staan echt alleen in de stal als ze gaan liggen/rollen omdat de paddock nattig is, maar voor de rest staan ze gezellig met zijn allen buiten, ook met dit weer.
En nog nooit heeft er maar 1 staan rillen of met de haren overeind.
En dit zijn geen natural horsemanship paarden, nee, er staan ook 4 dressuurpaarden die M1, M2 en Z2 lopen. :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:13

mijn haflinger staat het hele jaar door buiten. Hit actief stal. Ze was gister lekker vies dus had aardig wat tijd in de regen doorgebracht haha. Ze hebben ook een binnen verblijf. Waar ze met veel wind regelmatig staat.

yliljeey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:15

hallo,
mijn paardje staat het hele jaar door ook buiten.
Half Arabier nergens last van. tot nu,
die harde wind en ook nog eens regen. {:)-:(
Wij hebben dus een regendeken om gedana.
Nergens meer last van.
Echt een tip!

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:22

Mijn paardjes staan het hele jaar door buiten,ze kunnen in de wei maar ook in de paardebak die altijd droog is. Ze hebben de beschikking over een ruime inloopstal,lekker vol houtkrullen,maar ze staan bijna altijd in weer en wind buiten. Je hoeft er geen medelijden mee te hebben. Ze hebben zelfs nog gras in de weide,maar gaan binnenkort over op hooi.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:23

Ik heb vorige week 2 van mijn paarden ook naar binnen gehaald, de rest stond al 's nachts binnen. Ik heb helaas geen schuilstal en mijn paddock en wei staan blank nu, dus ik heb ze liever op stal nu, ze hebben wel een paar uur buiten gestaan vandaag, maar wilden graag weer naar binnen rond 17u toen ik kwam om te voeren. Ik ben er wel voor om ze zo lang mogelijk buiten te laten, maar wat niet gaat, dat gaat niet :n

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:24

Jooke schreef:
Bedankt voor je advies Jasia,
als de huid nat is, is het dan wel een idee om een regendeken om te doen?

Als hij gewoon zijn eigen wintervacht heeft aangemaakt, niet geschoren wordt en gezond is, zal zijn huid niet nat worden hoor..
Ik zou een veulen/jonkie lekker bloot rond laten lopen, goed voor zijn weerstand!

Baal zelf als een stekkr dat mijn 2,5 jarige mini mét deken staat, maar goed.. Hij is erg ziek geweest en het kon nu niet anders.. Voor het eerst in 6 jaar paard-hebben dat ik een deken gebruik :=

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:28

jesito schreef:
Ik heb mijn paarden eens op een plek gehad staan waar ze dag en nacht buiten stonden.
In de zomer was het geweldig maar in de winter stonden ze de hele dag in de blubber.
In de stal en rondom was verhard maar daar lag modder die onder de hoeven meegedragen was en poep en sneeuw.
Het werd iedere dag opgeruimt maar na 2 uurtjes vaak alweer helemaal vies, met als gevolg dag in dag uit nat.
Ondanks dat ze 24/7 ruwvoer hadden en goed voer kregen, zag ik mijn paardjes afvallen.
Gewoon van stres en onvrede.
Dit wil ik nooit meer!!!
Mijn paardjes staan snachts op stal en lijken zich daar prima bij te voelen.
Ze staan van 8.00 tot 19.00 buiten ook nu in de winter.
Mijn shet ligt heel vaak nog te maffen als de pensionhouder komt voeren, hij vind het heerlijk op stal.
Dag en nacht buiten kan wel maar er moet genoeg plek zijn en ze moeten echt helemaal droog kunnen staan en liggen, anders vind ik het geen prettig idee.

Ik ook niet meer, daarom hebben wij hier thuis met de bouw van de stal rekening gehouden met zowel vrij in en uit lopen, als voor ieder paard een eigen box (minimaal 3 bij 3,50) kunnen maken, en omdat het hier vaak nat is na veel regen flink veel verharding rondom de stal.
onze stal en paddock
De inloopstal,nog niet opgestrooid (ruim 6 bij ruim 7)
Afbeelding
Hier werden de frames/flexibele wanden gepast, kunststof zat er nog niet in, maar geeft idee van hoe we het opgelost hebben.
Afbeelding
Standaard hebben we nu de grote inloopstal als inloopstal en de andere dubbele stal als 2 boxen. Die zijn nu even buiten gebruik, maar mocht het nodig zijn kunnen we ze zo weer opstrooien.

Zandpaddock er voor dus geen vieze modder die ingelopen wordt, en we vegen elke dag en dat is voldoende.
Bij deze nattigheid staan ze vooral binnen en op de stenen op zoek naar ruwvoer of om water te drinken en lopen af en toe even de paddock in als ze ergens iets interessants zien wat ze van dichterbij willen bekijken. Bij droog weer zie je ze ineens wel weer langer buiten staan.

Als er buiten onvoldoende droge plekken zijn in de zandpaddock, strooien we ruimer op, of een deel van de paarden gaat op stal met hun eigen box zodat ze zeker weten lekker kunnen liggen.
Nu met dit weer en 10 cm water op het land, of zelfs dikke modder, vind ik niet diervriendelijk...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:53

Ik heb ze lekker buiten, maar ze kunnen rondom de stal staan (en 1 box is open) Dus er is wel een windstil plekje te vinden! :j

Maar ik heb de toegang naar de grote wei wel afgesloten nu.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:58

Joyce_B: daar is maar een woord voor: WAUW! :oo

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:16

weetje ik had een vraagje, onze paardjes hebben nu nog alleen bescherming beschutting van bomen, maar kan je evt ook een schuilstallentje maken ZONDER bouwvergunning?

bv. heel simpel gezegd , 3 palen in de grond slaan in een hoek, dan 2kanten met windzeil bekleden en dan de bovenkant ook met windzeil of golfplaten?! zou dat kunnen?

MENSEN DIT IS GEWOON ALS HEEL SIMPEL GEZIEN. DUS NIET DENKEN OMG WAT GAAT DIE NU WEER DOEN.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:17

als mijn paarden niet droog konden staan, zou ik ze ook in de nacht in de stal zetten, hier is de loopstal altijd droog, we vegen regelmatig de stallen waardoor het geen blubberzooi word, de stal is beklinkend en in 2 van de 3 stallen, liggen rubbere matten.
We voeren hooi met speciale hooinetten, waardoor het niet zo snel word vertrapt en ze langer met hun eten doen.

ehm, joyce B ken ik jou niet van een ander forum ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:18

Sjieke Wriemel Joyce_B! Wouw wat luxe en mooi gedaan.

Jamie. Zonder bouwvergunning is vaak weinig toegestaan .Wij hebben dat opgelost door container te plaatsen die als het moet verplaatst kan worden en dan is er dus geen bouw vergunning voor nodig. In onze gemeente wordt redelijk veel getolereerd dus dan zou je het erop kunnen wagen. Is dus ook per gemeente afhankelijk.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:20

haha dan kunnen wij het schudden hoor hier met Heiloo XD

Het land is niet van mij maar van een boer met verschillende stukken land, wij zouden al iets simpels moeten hebben dat makkelijke te verplaatsen is maar niet te veel kost.... wat een eisen wat een eisen XD

maar dan zouden we al langs de gemeente moeten gaan?
Weet u de kosten van zo'n container?