Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fleurtje100 schreef:Vraag me wel af of de mensen die om 17.00 voor het laatst voeren, dan de dag erna pas weer rond 8 uur op stal zijn. Ik vind dat een vrij lange tijd om de paarden niet in de gaten te houden. Als ze overdag buiten komen is als er een koliek krijgt de kans het grootst dat dit 's avonds is. En het is niet fijn als je daar de volgende ochtend pas achter komt. Ik vind het toch wel fijn als er een laatste ronde is op stal, bij voorkeur met voerronde zodat gezien wordt of een paard gaat eten.
Lynn_Nikita schreef:makkelijk gezegd, even opstaan en weer terug naar bed...., niet iedereen heeft de wei en stallen achter het huis liggen. ik hoef nu gelukkig maar 5 minuten te rijden.
Snorgens rond 8.00-9.00 uur en smiddags rond 1600-1700 uur
Ik heb een slowfeeder voor de 3 grotere en voor de shet een net.
Ik zie wel overal tijden, maar hoeveel geven jullie per paard?
Wat geven jullie?
RenWaBl schreef:Bij mij gaat het op het moment nu zo (ligt geheel aan stage / school etc):
Maandag t/m vrijdag
08:00 Brokken, daarna gelijk op de wei met hooi.
18:30 Naar binnen, eventueel werken, daarna brok met hooi.
Zaterdag en zondag
07:45 Brokken, daarna gelijk op de wei met hooi.
(14:00 Nog wat hooi op de weide; is niet altijd.)
18:00 Naar binnen, gelijk brok met hooi.
Quido456 schreef:Dus een baal per dag is meer dan genoeg voor een KWPNer en shetter?
Dit wordt wel gevoerd in een slow feed systeem, en is totaal niet rijk
Fleurtje100 schreef:kleinvosje schreef:Dat vind ik eerlijk gezegd niet kunnen jesito, paarden hebben baat bij een beetje regelmaat, dat jij uit wilt slapen omdat je uit bent geweest mag een paard niet onder hebben te lijden. Dan maar even je nest uit om te voeren en er dan weer in...
Een paard heeft geen baat bij regelmaat, een paard heeft baat bij het grootste deel van de dag wat te eten te hebben. In 'het wild' is er ook niet op gezette tijden eten maar is een paard 16 uur per dag bezig met eten. Als je als eigenaar een paard niet aan vaste tijden laat wennen en wel zorgt dat hij altijd wat te knabbelen heeft kun je best flexibel met voertijden omgaan.
Ik heb dat ook gemerkt op pensionstallen (waar wel op vaste tijden gevoerd werd), waar veel ruwvoer werd gevoerd was het gewoon rustig rond voertijd en bleef het ook rustig als er een keer een uurtje later gevoerd werd.