Hoe houd ik mijn stal schoon-vlas dilema

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe houd ik mijn stal schoon-vlas dilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:40

Ja.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 15:43

Ik denk dat dat mijn volgende probeersel ook maar gaat worden. Ik heb niets over de mest hoop te zeggen dus ik hoef me over het voormaat daar van geen zorgen te maken. Ik gooi er morgen of ineens weer 3 pakken op en ga het nog 1 maal proberen of alles gaat eruit en ik stap over op een mengsel. Dat hebben er hier overigens wel meer.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:48

Fairytail schreef:
Andere bodembedekking kan helaas niet (ik sta op een pensionstal) tegels heb ik gehad maar dan loopt het naar de buren en ik kan hun natuurlijk niet voor twee paarden laten strooien ;)
Ik hoor van meer bij ons op stal dat ze meer zijn gaan gebruiken. Als het nou droog bleef prima maar dat lukt me dus niet.
Simon start jij elke maand met 5 nieuwe balen?

Ik heb de box nog niet helemaal leeg gehad. Heb wel 1x 1,5 kruiwagen eruit gehaald en toen moesten er 2 zakken bij in die week en andere weken redt ik het met 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:55

Ik haal indien mogelijk elke dag de mest en plasplekken eruit, de rest maak ik weer vlak, en 1 a 2 keer per week gooi ik er wat schoons bij op. Als ik dit niet doe worden de stallen binnen no-time ontzettend vies.
Ik heb trouwens rubberen matten onder het vlas liggen (gewoon koeienmatten, dus niet vochtdoorlatend), en begin met 1 pak vlas per stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 17:05

Die rubbermatten heb ik slechte ervaring mee, ben zelf meermaals uitgegleden, maar paard dus ook...die durfde op gegeven moment niet meer te gaan liggen.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:34

Handig om te weten :Y) hooi wordt hier door de hele stal heen gelopen, dus sta altijd te zeven. Plus dat ze haar benen niet hoog genoeg optilt als ze naar achteren loopt dus voorkant vd stal *gehele breedte* was dus vaak kaal. Vandaar dat we aan de voorkant dunne rubbere matten hebben liggen.

Methode 1)(die niet beviel)
1) Beginnen met 3 pakken vlas
2) elke dag drollen er uit en hooi eruit zeven(zoveel mogelijk)
3) elke week in totaal 2 a 3 zakken bij strooien
4) om de 3 a 4 dagen natte rode plekken eruit halen.
Conclusie: veel werk aan de stal, kostbaar, voorkant van de stal nog steeds kaal en geen warme laag in de winter.

Nouja dit werkte dus voor geen meter. Op advies van bepaalde stalgenoten methode 2:

Methode 2)(die goed bevalt)
1) Beginnen met 3 pakken vlas(3x3 stal)
2) Elke dag drollen er uit en hooi eruit zeven(zoveel mogelijk)
3) Schoon vlas naar de kanten. Apart bergje voor het wel droge maar (donker) bruine vlas
4) Rode en bruine bergjes een beetje afschrapen(dus niet tot op de bodem van de stal) en verplaatsen naar de kale plekken (beton) in de stal. Dit gelijkmatig verdelen.
5) hierna het (donker)bruine vlas er over en aanstampen.

Dit doe je 1 a 2 keer in de week. In het begin stadium kan het zijn dat je soms nog wat langer moet wachten omdat er dan niet altijd al genoeg rood/bruin vlas is.

6) Hierna weer een goede laag vlas er over heen verdelen
7) 1x p.w. een nieuwe baal bijstrooien

Dit houdt voor ons in dat 50% van de stal zelf een "koek" creerde en dat we ivm het naar achter slepen van het vlas aan de voorkant, de andere 50% zelf de "koek" moesten gaan maken. Dit deden we dus door het rode en donkerbruine naar voren te gooien + een laagje droog maar donkerbruin vlas erover.

* door de warmte van de bodem en door het mengen van het bruinige laagje met schoon vlas droogt het vlas zichzelf.
* je paard staat op een mooie dikke laag vlas dus optimaal en zuinig gebruik van je vlas en het belangrijkste je paard heeft droge en warme voeten!

Wij besteden altijd veel aandacht aan de stal o.a. door het vele hooi wat zich mengt met het vlas. Anderen zijn in principe binnen 20 min of korter zelfs) klaar met hun stal -> methode 2.

Hopelijk hebben anderen er ook wat aan. Hier werkt het goed :) Maar échte viespeuken... ik vrees dat die altijd meer bodembedekking zullen gebruiken!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:11

pff wat een werk en smerig haha. Ik ben dagelijks in 10 minuten klaar en met nat eruit hoogstens 15.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 08:40

hier ook een stuk sneller.

vond het gisteren alleen wel irritant worden. donderdag nog uitgemest en zak erbij gegooid. gisteren was het midden al weer rood en nat.

weer een kruiwagen eruit gehaald. Nog niets erbij gegooid. hoop het uit te kunnen stellen tot donderdag. he wel een flinke berg van buiten naar binnen
geharkt en alles glad getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:03

Esther dat ze het hooi door de stal smeren, is een teken dat ze lekker veel hooi krijgen?? Dat is fijn, zou ik het harken wel voor over hebben..maar gebruiken jullie dan ook een hark? Ik dus wel, een tuinharkje..

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:05

goedkoper is het echter hier allang niet meer. Ik zit nu met 10 zakken vlas voor 6 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:16

70 euro...neem ik aan??

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:28

Ik sta nu sinds bijna 2 maanden in een grotere stal en ik merk dat ze absoluut schoner is, dan hiervoor. Doe nu ongeveer een week met een pak vlas. Voorheen deed ik maar 4 hooguit 5 dagen met een pak.
Ze staat nu weer binnen voor de winter, dus ben benieuwd hoe de stal zich houdt, maar ik heb goede hoop.

Hoeveel kost een pak vlas tegenwoordig bij jullie?

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:33

Ik heb ook een heeel erg smerig paard (merrie) en een iets schonere ruin, beide in pension.

Wij zijn begonnen met 5 pakken vlas per stal, maar sinds een paar maanden ben ik overgegaan op krul. Nu heb ik standaard 1 krulbaal per week en koop ik ongeveer 2 balen vlas erbij per maand. Dit wordt op den duur vanzelf gemengd. Ik heb het idee dat dit beter werkt. Wel pot ik het vlas nu een beetje op, nu ze minder lang buiten staan. Plas haal ik er pas uit als het gaan soppen. Voor die tijd laat ik het lekker liggen (het ruikt niet) en gaat er een laag droog strooisel overheen. Zo krijg je een mooie (warme) bodem. Er komt geen schoon spul in de buurt van de achterkant van mijn stal. Als ik er een nieuwe baal ingooi, werk ik van voor naar achter. De voorste strook gaat steeds verder naar achteren en de nieuwe baal ligt gedeeltelijk op de voorste strook met een hogere bult voorin de hoek schoon spul onder de voerbak. Dit werkt momenteel eigenlijk heel goed. De merrie (mega draaikont en smeerkees)) staat zelfs niet meer op het beton en de stal ziet er schoner uit.

momenteel staan ze in stallen van 3x3 maar ze gaan naar een stal van 3.5x3.5. Bij ons kost een vlasbaal €7 en krul €8.

Bij mij scheelt het alleen wel (van de laatste weken) dat er een aantal paarden weg zijn gegaan. Toen heb ik al het schone spul uit die stallen gehaald en bij mijn paarden ingegooid. Scheelt zo 6 kruiwagens :D

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:17

russel schreef:
70 euro...neem ik aan??

ik denk voor mij bedoeld of niet?

ik heb 6,50 per baal betaald maar vond er alleen niet super veel inzitten. (ben zaagsel balen gewend)

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:19

russel schreef:
Esther dat ze het hooi door de stal smeren, is een teken dat ze lekker veel hooi krijgen?? Dat is fijn, zou ik het harken wel voor over hebben..maar gebruiken jullie dan ook een hark? Ik dus wel, een tuinharkje..

Gewoon een plastic harkje. En dan met zo'n mestvork nog een beetje zeven. Ze krijgen.normale porties hooi. Die van mij us erg kieskeurig en bepaalde soorten hooi eet ze slecht. Ze eet het liefst lang stengelig en goed droog hooi. Maar dat is er niet altijd.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 16:44

Ik heb 1/1 er twee balen ingedaan en hoop dan toch om de 5 dagen met een pak te kunnen. Wil nog steeds met de matten gaan proberen omdat zich in het midden geen plak vormt. Als ik wat van de plak achter neem dan draait ze het helemaal open in het midden en wordt het echt smerig daar begin ik dus niet meer aan.

thebjank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:22

Fairytail schreef:
Ik heb 1/1 er twee balen ingedaan en hoop dan toch om de 5 dagen met een pak te kunnen. Wil nog steeds met de matten gaan proberen omdat zich in het midden geen plak vormt. Als ik wat van de plak achter neem dan draait ze het helemaal open in het midden en wordt het echt smerig daar begin ik dus niet meer aan.

De matten kan ik echt aanraden! Ik heb ook een draaikont en na 3 weken had ze nog geen bodem.
De mat die er in ligt is een 'normale' rubbere deurmat, zo'n een met die gaten er in. Bij een rubberboer in de buurt is die op de maat gesneden, zo;n 1.5 bij 1.5 meter. (en nee, zo klein is haar stal niet maar zo groot was de plek die ze steeds kapot liep ;-) )
Het vlas blijft in de gaten liggen en op deze manier maak je een bodem. Binnen een week had ze al een redelijke bodem en nu, zo'n 6 weken (gokje) heeft zij een supermooie bodem.

Zelfs al zou je paard de bodem op de mat kaal lopen ligt ze niet op een betonnenvloer. Ik kan het je zeker aanraden!! (let wel op met de kleine deurmatjes, ik denk dat dit gaat verschuiven en niet zal helpen, je zal er een op maat moeten laten snijden)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:55

IK dacht eigenlijk aan een dunne dichte mat maar zo een zou ik ook kunnen overwegen word het niet heel vies als ze er toch plassen?
Ik betaal overigens 7,- per baal en gebruik ook een simpel tuinharkje.

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:05

Wat een handig topic met jullie ervaringen met de vlasstallen. Die van mij staat ook op vlas. Ga nog ff wat pagina's bijlezen :+ :D :Y)
Hier zijn de balen 7,50euro.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 12:04

Wat is jullie ervaring met hoefzweren op vlas eigenlijk?

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:54

mijn merrie staat ook op vlas. ze poept en plast op de achterste strook (ongeveer 1 meter) van de stal en gooit daar de voorkant van de stal overheen. (heel fijn :( ) Stond dus voor op beton en had een berg achter waar ik de poep uit moest vissen.

Heb nu nadat ik alle mest verwijderd heb en de stal heb rechtgetrokken, de voorkant met warm water gesproeid totdat het redelijk nat was. Goed aangeklopt met de schep en toen even laten rusten. 2 pakken nieuw vlas erop en ze staat nu nog steeds goed.
Er is nu een mooie bodem die ze niet zomaar meer los krijgt.
Super dus!!!

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:19

Hoi,

met hoeveel balen vlas zouden jullie beginnen in een box van 3 x 5?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 11:31

3 bij 3 zeker 4 aangezien het 15 vierkante meter ipv 9 is dus 6 meer zal ik er 2 pakken bij gooien (extra). Beter teveel dan te weinig.

Ik heb nu alweer 4 pakken gebruikt dus elke 4 dagen ofzo. Heb van het weekend (bijna) de hele stal leeg gehaald. Ze had de poep overal doorheen gesmeerd alles was nat en mijn potlaag was kapot (kippen waren opgehaald bij stal dus onrust) heb besloten te stoppen met potten het werkt bij ons niet. Ik ga elke dag de plek eruit halen en alles omscheppen zoals ik van meerdere als tip te horen heb gekregen. Ik ben liever 8 pakken kwijt en lekker fris dan nu 8 pakken en 2 balen stro en helemaal smerig. Ook ivm een hoefzweer (alweer) wat ik toch toeschrijf aan het vlas. Ik heb er nu 2 balen vlas in een restje wat overbleef en een halve baal stro erdoorheen. Ik moet zeggen dat het nu niet eens zo kaal gelopen was, misschien door de wisselde vezel structuur?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:50

@gambler21; mijn paarden in een stal van 4X5 krijgen 3 pakken, maar er zijn hier veel mensen die veeel meer gebruiken, dus ik denk dat je even moet kijken hoeveel je fijn vind.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:48

Ik verbruik potverdrie om de 3 dagen een baal, het grondwater is gestegen waardoor mijn betonnen vloer gewoon ook vochtig word.. het is gewoon een rib uit mijn lijf!!