Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bethje31 schreef:Ik denk wel dat ze in Lipica weten wat ze doen hoor, denk niet dat het imbecielen zijn of zo...eeuwenlang ervaring enzo......maar ja wat weten zij er nou van he..
Citaat:De Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit heeft eind 2007
aangegeven wetgeving te overwegen als de paardensector niet komt met plannen die het
welzijn van paarden binnen drie jaar verbeteren.
Citaat:Art. 3.3
De algemeen geldende norm is dat de afmetingen van een box de oppervlakte moet
hebben van tweemaal de stokmaat van het paard in het kwadraat. Deze norm is ook als
richtlijn door de Sectorraad Paarden vastgesteld. Dit betekent dat een paard met een
stokmaat van 1.65 meter in een box moet staan van minimaal 3.30 meter bij 3.30
meter.
In deze boxen kan een paard bijvoorbeeld liggen en gemakkelijk opstaan.
Chaos schreef:Sorry hoor.
Maar die foto slaat echt alles.
Kijk eens naar de zijwanden, hoe die er uit zien, en kom dan eens hier op stal kijken haha.
Als je stallen er zo afgetrapt uitzien maken die beesten dus wel degelijk duidelijk het niet tof te vinden, zo'n stand.
Cinnnndy schreef:Citaat:Mijn pony heeft 25 jaar zolang ik hem had in een stand gestaan hij is 36 geworden zonder stalondeugden!!!
Hij ging wel om 8 uur naar buiten en najaar winter 19.00 naar binnen en lente zomer om 21.00 binnen.(en ook met regen en sneeuw)
Op stal wel altijd genoeg ruwvoer.
Hij kon ruim liggen en had een raam om naar buiten te kijken.
Mooi voorbeeldMaar toch lijkt het mij niet voor niets dat het nu eigenlijk niet meer mag..
HolyPope schreef:Chaos schreef:Sorry hoor.
Maar die foto slaat echt alles.
Kijk eens naar de zijwanden, hoe die er uit zien, en kom dan eens hier op stal kijken haha.
Als je stallen er zo afgetrapt uitzien maken die beesten dus wel degelijk duidelijk het niet tof te vinden, zo'n stand.
Voernijd....? Ik zie sommige boxen........................
bethje31 schreef:Als je de achtergrond weet bij een plaatje, dan weet je in dit geval ook dat de Lippizaners in Lipica niet de hele dag in een stand staan en zeker niet zielig zijn..Zelfde geldt voor elke situatie waarin een paard gehouden wordt....
Worden als dierenmishandeling kun je echt niet gebruiken in deze context...voor dierenmishandeling moet je even naar ander recent onderwerp kijken hier op bokt, over die friese merrie met een gezwel......
BaileyMix schreef:Laten we het eens anders stellen;
[i]Hoi,
Graag jullie mening hierover. Tuurlijk is een box het beste, maar wat vinden jullie hiervan:
Nanda schreef:Conclusie: je hebt stands en stands en je hebt boxen en boxen. Een stand hoeft niet per definitie slecht te zijn en een box niet per defenitie goed
MisticRider schreef:hmmm ideaal; nee belange na niet.
dramatisch; ook niet (mits ze goede bodem hebben, lang touw of zelfs los, voldoende hooi hebben, en wel normaal kunnen krabben enz)
Ik ken een stal hier niet heel ver van daan (ik noem geen namen) met sport paarden, allemaal "hoger" niveau (nouja staan ook wat kleine ponys just for fun) die staan wel in een mooie box hoor, niks aan het handje zou je denken. Maar die paarden zijn allemaal zo gek als een duur van de zenuwen, de ene is een waver, de volgende kribben bijt, de andere zit de hele tijd te pielen om het slot open te krijgen, weer een anders is verschrikkelijk agresief naar zn buren, luchtzuigers ect. blijk het dat die paarden NOOIT buiten komen! (alleen met trainen in de buitenbak, en ze worden lang niet iedere dag gereden, misschien zelfs niet iedere week) Toch staan ze vrij goed bekent. en als je er naar vraagt "tjsa is te gevaarlijk voor sport paarden" ! wat dat betreft vind ik dan dat deze dieren het minder hebben als in een stand, die wel op land mogen..