Paard in 's nachts stand overdag wei, erg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:11

Als het over jouw paard gaat, nou ik snap niet dat er nog pensions zijn die dat doen...en 13 uur in een houding gedwongen worden? Is toch dierenmishandeling? Dier wil toch lekker rond kunnen lopen in stal en daar gaan liggen en zo gaan liggen zoals hij het zelf kiest.?

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:18

bethje31 schreef:
Ik denk wel dat ze in Lipica weten wat ze doen hoor, denk niet dat het imbecielen zijn of zo...eeuwenlang ervaring enzo......maar ja wat weten zij er nou van he..

Zij stammen uit de tijd dat een paard een gebruiksvoorwerp was.
En ja, ik weet dat er nog steeds mensen zijn die zo denken...
Gelukkig denken de meesten daar toch anders over en zien zij hun paard als huisdier dat zij houden voor hun plezier en daar zo goed mogelijk voor zorgen.
Op de dag dat ik mijn paard in een stand moet zetten geef ik 'm weg aan de eerste de beste die hem wel een stal kan geven!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:19

Als je de achtergrond weet bij een plaatje, dan weet je in dit geval ook dat de Lippizaners in Lipica niet de hele dag in een stand staan en zeker niet zielig zijn..Zelfde geldt voor elke situatie waarin een paard gehouden wordt....
Worden als dierenmishandeling kun je echt niet gebruiken in deze context...voor dierenmishandeling moet je even naar ander recent onderwerp kijken hier op bokt, over die friese merrie met een gezwel......

bethje31

Re: Paard in 's nachts stand overdag wei, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:21

sorry "woorden" ipv. "worden"...wordt een beetje scheel van mijn computer... :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:46

Als ik het goed begrepen heb zouden eigenlijk alle stallen in 1e instantie per 1 januari 2012 (?) of was het nou 2011(?) verplicht zijn hun stands aan te passen naar "normale"stallen.
Maar aangezien veel manege eigenaren niet op tijd dit gerealiseerd krijgen, hebben ze uitstel verleend.

Toevallig dat we het er een paar weken geleden op de manege over hadden. Daar hebben ze ook nl. stands voor de manegeponies. Die zien er niet meer uit...en al helemaal niet vergeleken met de stands in Lipica.
Ik heb het idee dat er ook helemaal niks meer aan gedaan wordt, met het oog op de komende verbouwing die ze dus verplicht zijn te doen. Nu is eigenlijk alles erg verouderd daar, ook het tuigage....en de gewone stallen, waar de betonblokken uit de muur vallen |( . Van de ene kant hebben deze mensen echt het goed voor met de paarden, want ik heb nog geen enkel oud paard verkocht zien worden...die gaan op pensioen op de wei totdat ze noodgedwongen ingeslapen moeten worden. Maar echt zakelijk is dat dus niet. En ik vraag me dus ook wel eens af of er geldgebrek is waardoor de boel er zo verouderd uitziet, Tis dat de sfeer er zo gemoedelijk is, de eigenaren echt superaardig en mijn kind het er naar de zin heeft, anders weet ik niet of ik er nog heen zou gaan.

Ik hoorde dat ze op een andere manege in de buurt waren gaan kijken hoe die het opgelost hadden, want die hadden de stands veranderd in stallen. Volgens alles hadden ze dus alleen maar een deur achter de stand gemaakt, maar de stand zelf was nog net zo smal als voorheen....en een groter paard kon zich dus niet in de box draaien. Alleen eentje die erg lenig is.

Ik meende echter dat er ook minimum afmetingen komen voor stallen? Weet iemand of dat verplicht wordt dat bijv. ponies tot ca. 1.50m in een stal van minimaal 3 x 3 m moeten en paarden van ca. 1.75m minimaal 3,5 x 3,5m moeten hebben.
Want als dat het geval is, hebben ze echt veel te veel paarden en dus te weinig plek om ze allemaal in het huidige gebouw te stallen.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:49

Uren achtereen tegen een muur aankijken. Mwah, ik zou er voor mijn paard ook niet voor kiezen. Maar ieder zijn mening.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:55

Paard in een stand erg ? Ja dat is erg en dan niet zomaar erg maar heel erg erg. Daar moet je niet eens over willen nadenken dat moet je gewoon je paard niet aan doen, zoek een pension waar je paard de hele dag en nacht buiten kan in indien je die niet vindt zoek er dan eentje met een grote box waar paard kan liggen, draaien, en naar buiten kan kijken en nog beter: ook nog kan neuzen met buurpaard. Ik hoop echt dat je hier niet voor gaat kiezen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:00

Vreemd toch dat het al jarenlang verboden is in het buitenland, maar hier nog geaccepteerd wordt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:09

Erg hè, en dat sommige mensen het hier nog verdedigen... Dan zijn er toch heel wat onderzoeken en discussies van de laatste 10 jaar langs je heen gegaan als je nu nog geloofd dat dit een geoorloofde manier van paarden houden is.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:10

Als die stents de helft kosten van een normale paardenmaatbox, want ze zijn maar de helft aan afmeting, dan kan ik mij de beweegreden voorstellen, maar om hier uberhaupt een voet binnen te zetten om het maar te overwegen, dus weer niet.. ;(

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:12

Ik heb effe wat opgezocht,

Citaat:
De Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit heeft eind 2007
aangegeven wetgeving te overwegen als de paardensector niet komt met plannen die het
welzijn van paarden binnen drie jaar verbeteren.

Citaat:
Art. 3.3
De algemeen geldende norm is dat de afmetingen van een box de oppervlakte moet
hebben van tweemaal de stokmaat van het paard in het kwadraat. Deze norm is ook als
richtlijn door de Sectorraad Paarden vastgesteld. Dit betekent dat een paard met een
stokmaat van 1.65 meter in een box moet staan van minimaal 3.30 meter bij 3.30
meter.
In deze boxen kan een paard bijvoorbeeld liggen en gemakkelijk opstaan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:37

Sorry hoor.

Maar die foto slaat echt alles.

Kijk eens naar de zijwanden, hoe die er uit zien, en kom dan eens hier op stal kijken haha.
Als je stallen er zo afgetrapt uitzien maken die beesten dus wel degelijk duidelijk het niet tof te vinden, zo'n stand.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:45

Chaos schreef:
Sorry hoor.

Kijk eens naar de zijwanden, hoe die er uit zien, en kom dan eens hier op stal kijken haha.
Als je stallen er zo afgetrapt uitzien maken die beesten dus wel degelijk duidelijk het niet tof te vinden, zo'n stand.

Voernijd....? Ik zie sommige boxen........................

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:18

Cinnnndy schreef:
Citaat:
Mijn pony heeft 25 jaar zolang ik hem had in een stand gestaan hij is 36 geworden zonder stalondeugden!!!
Hij ging wel om 8 uur naar buiten en najaar winter 19.00 naar binnen en lente zomer om 21.00 binnen.(en ook met regen en sneeuw)
Op stal wel altijd genoeg ruwvoer.
Hij kon ruim liggen en had een raam om naar buiten te kijken.

Mooi voorbeeld :D Maar toch lijkt het mij niet voor niets dat het nu eigenlijk niet meer mag..

Ik ken ook rokers van 92 maar dat wil niet zeggen dat het gezond is.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:35

het was niet dat mijn pony niet in een box mocht hoor!
we hebben dat meerdere keren geprobeerd maar hij was dan juist niet te genieten ging als een gek slaan tegen de muur lag niet meer in de stal.
Zodra hij op de stand stond ging hij snachts weer liggen.

Overigeens staat mijn paard wel op die stal in een box en was de stand alleen voor mijn oudje nu hij er niet meer is is de stand opslag geworden

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:37

HolyPope schreef:
Chaos schreef:
Sorry hoor.

Voernijd....? Ik zie sommige boxen........................

Tja, er zijn ook boxen waarin paarden zich niet prettig voelen.
Ik snap niet waarom je niet gewoon streeft naar het beste voor je paard.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:43

Manege's moeten alle paarden in boxen gaan zetten. De lessen gaan 50% omhoog. Over stalling spreek ik nog even niet.

Zal niet lang duren of manege's die geen weidegang kunnen bieden zullen gesloopt moeten gaan worden.

Paardrijden is van huisuit altijd al een elite sport geweest, die is nu een beetje aan 't verdwijnen, maar de elite MOET weer terug in de sport.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:58

Een elite sport...vertel dat maar aan die shetjes die voor € 25 afgelopen weekend op de markt verhandeld werden.
Ze zijn nog goedkoper dan een handtas. En dus voor elke leek betaalbaar.
En er waren er genoeg die voor de leuk een ponietje meenamen, zonder te weten wat ze zich op de hals haalden.
Voor die ponies heb ik nog de meeste angst, dat die niet de verzorging krijgen die ze behoren te krijgen.
Mensen hebben geen idee dat die dieren wormkuurtje en een hoefsmid nodig hebben, of niet te veel gras of hooi in de winter.
Zometeen krijgen we nog dezelfde toestanden als in Engeland; kinderen die zich een pony kopen en weer op straat gooien als ze hem moe zijn of het dier ziek wordt en dan vervolgens doodleuk weer een nieuwe kopen. Gewoon ..omdat het voor iedereen (zelfs kinderen) betaalbaar is.

Dan liever in een stand bij mensen die wel weten hoe ze een paard moeten verzorgen, maar als enige minpunt dus stands hebben (voor zolang het nog duurt).

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:08

Helemaal mee eens met @Isabonny en niet te vergeten sommige manege eigenaren die de shetjes voor niks krijgen; die gooien er zo vijf 5 !! in een box !!!

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 06:53

bethje31 schreef:
Als je de achtergrond weet bij een plaatje, dan weet je in dit geval ook dat de Lippizaners in Lipica niet de hele dag in een stand staan en zeker niet zielig zijn..Zelfde geldt voor elke situatie waarin een paard gehouden wordt....
Worden als dierenmishandeling kun je echt niet gebruiken in deze context...voor dierenmishandeling moet je even naar ander recent onderwerp kijken hier op bokt, over die friese merrie met een gezwel......

Ze zijn niet zielig omdat ze er niet de hele dag in staan? Geen enkel paard in wat voor situatie dan ook is zielig?
Zielig dat er mensen zijn die zo denken!
Het is bijna of je zeggen wil: Het is maar een paard!
Die stands bij Lipica mogen er dan mooi uitzien maar dat ziet een paard echt niet hoor.
Die wil zich net als jij gewoon kunnen bewegen en omdraaien, dan liever in een lelijke stal dan in een mooie stand.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:44

Conclusie: je hebt stands en stands en je hebt boxen en boxen. Een stand hoeft niet per definitie slecht te zijn en een box niet per defenitie goed ;)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:55

BaileyMix schreef:
Laten we het eens anders stellen;

[i]Hoi,

Graag jullie mening hierover. Tuurlijk is een box het beste, maar wat vinden jullie hiervan:

Het beste is: paarden 24/7 in een wei met schuilstal(len)

Nanda schreef:
Conclusie: je hebt stands en stands en je hebt boxen en boxen. Een stand hoeft niet per definitie slecht te zijn en een box niet per defenitie goed ;)

Niet mijn conclusie.
Een stand vind ik per definitie slecht.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:26

hmmm ideaal; nee belange na niet.
dramatisch; ook niet (mits ze goede bodem hebben, lang touw of zelfs los, voldoende hooi hebben, en wel normaal kunnen krabben enz)

Ik ken een stal hier niet heel ver van daan (ik noem geen namen) met sport paarden, allemaal "hoger" niveau (nouja staan ook wat kleine ponys just for fun) die staan wel in een mooie box hoor, niks aan het handje zou je denken. Maar die paarden zijn allemaal zo gek als een duur van de zenuwen, de ene is een waver, de volgende kribben bijt, de andere zit de hele tijd te pielen om het slot open te krijgen, weer een anders is verschrikkelijk agresief naar zn buren, luchtzuigers ect. blijk het dat die paarden NOOIT buiten komen! (alleen met trainen in de buitenbak, en ze worden lang niet iedere dag gereden, misschien zelfs niet iedere week) Toch staan ze vrij goed bekent. en als je er naar vraagt "tjsa is te gevaarlijk voor sport paarden" ! wat dat betreft vind ik dan dat deze dieren het minder hebben als in een stand, die wel op land mogen..

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:32

MisticRider schreef:
hmmm ideaal; nee belange na niet.
dramatisch; ook niet (mits ze goede bodem hebben, lang touw of zelfs los, voldoende hooi hebben, en wel normaal kunnen krabben enz)

Ik ken een stal hier niet heel ver van daan (ik noem geen namen) met sport paarden, allemaal "hoger" niveau (nouja staan ook wat kleine ponys just for fun) die staan wel in een mooie box hoor, niks aan het handje zou je denken. Maar die paarden zijn allemaal zo gek als een duur van de zenuwen, de ene is een waver, de volgende kribben bijt, de andere zit de hele tijd te pielen om het slot open te krijgen, weer een anders is verschrikkelijk agresief naar zn buren, luchtzuigers ect. blijk het dat die paarden NOOIT buiten komen! (alleen met trainen in de buitenbak, en ze worden lang niet iedere dag gereden, misschien zelfs niet iedere week) Toch staan ze vrij goed bekent. en als je er naar vraagt "tjsa is te gevaarlijk voor sport paarden" ! wat dat betreft vind ik dan dat deze dieren het minder hebben als in een stand, die wel op land mogen..

In dat geval is het de vraag; Wat is er slechter?
Denk dat je je als paardenbezitter moet afvragen wat er beter is.
Gelukkig zijn er ook een hoop sportpaarden die wel dagelijks buiten komen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:35

stands zijn niet voor niets verboden, alle maneges hebben hun stands tot stallen moeten ombouwen, goede zaak want dat is echt niet meer van deze tijd, paard kan zn kont letterlijk niet keren en staat tegen de muur te staren, dus nee geen voorstander van stands