Huurpijs voor deze locatie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:47

Francis schreef:
Wesco schreef:
Voor de gemiddelde werkende mensen is dit niet haalbaar.

Onzin. Ik heb m'n paarden altijd op zelfdoeplekken gehad, naast m'n werk. Beetje aanpassen en de boel handig inrichten (grote fijnmazige hooinetten zodat ze met de voerbeurt van 's ochtends de hele dag toe kunnen bijv.) dan is het prima te doen. Je moet er inderdaad wél iets voor over hebben... ik ging drie keer per dag naar m'n paard, 's ochtends voor m'n werk uit (en dan kantoorschoentjes en jas in de auto en kaplaarzen over de broek en langere jas aan naar de wei) ging ik voeren, dan aan't eind van de middag voeren en stallen doen en 's avonds laat nog een keer afvoeren voor de nacht en een laatste check. 's Winters is het afzien (ik heb ook wel plekken gehad waar ik 's winters geen water had en dus ook jerrycans water in de auto mee moest nemen) in kou, drek en donker (ook plekken zonder licht gehad, oplaadbare ledlampjesbalk mee voor licht).
En ik had ook plekken waar ik geen bak of iets had dus dan is 'werkjes met je paard doen' ook een kwestie van het bos in of op een hoekje van de paddock/wei...
Het is maar waar je prioriteiten liggen. Voor mij was dat een paardvriendelijke plek waar ze zo veel mogelijk buiten kunnen lopen, met verzorging zoals ík dat wil en als dat op een pensionstal niet betaalbaar lukt , dan doe ik het liever zelf.
En voordat mensen gaan 'ja maren'... Ik ben alleenstaand moeder, heb dus ook werk, honden, een huishouden en m'n kind had in't begin ook nog lagere school leeftijd.

Respect!!
En zo doe ik het ook, plastic bak in de auto met laarzen en regenbroek.Na het werk even omkleden en gaan en ook in de winter slepen met jerrycans.
Ook ik ben alleenstaande moeder maar mijn dochter weet niet beter,even met mama mee naar de paardjes want de paardjes willen ook eten.
Soms is het idd afzien maar ik zou niet anders willen dan mijn eigen stalletje waar ik het op mijn manier kan doen.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:51

Forcalquier schreef:
Wat mij heel erg opvalt is dat nogal veel mensen alles afkraken.

Dit vind ik niks want:
ik wil uitslapen
ik werk
ik heb ook nog een huishouden
moet ik mijn hele leven rondom mijn paard plannen
geen tijd om zo vaak naar mijn paard te gaan

Sorry maar ik heb zelf een stal, voer 4x per dag, heb een kind en ook gewoon een huishouden en een sociaal leven, werk 4 dagen in de week en zelfs mij lukt het om mijn paardjes elke dag keurig te verzorgen. Het is maar net wat je voor je dieren over hebt.

Als je alleen naar je paard wilt gaan om te knuffelen (staat ie ook echt om te springen) en even een uurtje rond wil hobbelen en vooral mooi wil zitten zijn dan moet je lekker naar een luxe stal gaan.....waar er al meer dan genoeg van zijn.
Ga niet iemand lopen afkraken omdat die een plek aanbied voor mensen die echt een paard willen houden zoals het houden van een paard bedoeld is.

En nee ik ken de TS niet maar word een beetje onpasselijk van alle reacties waarbij het lijkt of het paard enkel een soort statussymbool is......kijk ik heb een paard maar ervoor zorgen laat ik lekker aan een ander over.

Ja, maar jij hebt een stal aan huis? Dat is iets heel anders. Als ik bij mijn paard wil komen dan moet ik 15 minuten heen en 15 minutet terug rijden. Dat is dus een reistijd van een half uur per keer, is een uur per dag.
Als je om 8 uur moetbeginnen met werken en je moet daarvoor nog naar je paard toe om te voeren en buiten te zetten, is dat helemaal niet haalbaar. Ofjawel, alles is haalbaar, maar dan mag je wel elke keer vroeg opstaan.

Maar goed, het is niet te vergelijken, maar ik sta op een stal waar alles voor mij gedaan wordt. Ik moet alleen zelf voer krachtvoer aanschaffen. Ik betaal hier 125 euro per maand voor.
Als ik hier op een stal zou staan waar ik alles zelf zou moeten betalen/ doen dan zou ik gemiddeld veel meer geldkwijt zijn dan dat ik nu doe. Dus ik zou er nooit voor kiezen.

@ ts, wie gaat de weidesverzorgen? Daar komen natuurlijk ookheel wat kosten bij kijken. Stel je voor dat je de weides opnieuw moet inzaaien, wie betaald dan de loonbedrijf die ingehuurd moet worden?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:59

Idd Forcalquier, ik heb ook op een pensionstal gestaan maar dan nog deed ik 't meeste zelf. Daar werd alleen 's ochtends gevoerd en buiten gezet voor me, dat was luxe! En daar had ik een luxe stal met stromend water en licht... Maar binnen zetten en mesten deed ik zelf, want dan bleef de stal schoner en kon hij langer buiten blijven en voer zette ik klaar voor 's ochtends dus ik voerde ook m'n eigen voer. Dat was een pensionstal waar het regime in de buurt kwam van hoe ik het graag wil (afgezien van 24/7 vrije inloop zoals ik 't liefst heb), maar voor mij zijn dat echt minimale eisen. Als ik niet zelf mag mesten en niet m'n eigen voer mag voeren, dan wil ik er al niet eens staan. En bij de meeste stallen staan de paarden winters pas rond 10/11 uur buiten en om 4 uur alweer naar binnen... vind ik ook niks.

Nu met m'n nieuwe pony wil ik 't iets 'luxer' en dus iets op een plek waar ik het samen met iemand kan doen zodat ik niet meer 3 keer per dag ergens heen hoef. Dat heb ik nu ook want ze staat bij een kennis aan huis. Die heeft haar eigen 2 paarden en de mijne staat er bij. We doen het werk samen, als ik tijd heb mest ik alle drie de stallen, zij zet ze buiten en binnen en dan staan ze dus voor 7 uur 's ochtends ook al buiten en 's avonds laat pas weer naar binnen... ook 's winters. Dat het donker is boeit een paard echt niet. Voor mij is dit ideaal want nu kan ik ook een dag overslaan als dat uit komt, m'n paard wordt dan wel verzorgd, maar wel op de manier zoals ik het zelf ook zou doen.

@ Mias, ik kan niet voor Forcalguier spreken, maar mijn zelfdoeplekken hebben op 500 meter, 1 km. 5 km. 7 km. en 12 km. gelegen... (dat laatste is dus ook niet te doen voor een zelfdoeplek waar je 3 keer daags heen moet, dan is eigenlijk 5 km. de max. vind ik zelf. Die van 12 ging ik dus ook maar 1 keer per dag heen maar daar hadden ze vrije in/uitloop en hing de eigenaar het gevulde hooinet wat ik 's avonds klaar legde voor me op).

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:03

Inderdaad Mias dat was mijn gedachte ook toen ik de post van Forcalquier las.
Wanneer ik naar mijn paard ga is dat 15km verderop,daar heb ik voor gekozen omdat het een plek is waar ze overdag zomer en winter buiten staat en snachts binnen.

Dan werk ik al full-time op een afstand van 30km enkele reis,dus dan zit je dag aardig vol.
Wanneer je je paarden aan huis hebt en je werkt dan een aantal dagen in jezelfde woonplaats dan is het al makkelijker om in de pauze even naar huis te rijden of wanneer je thuis bent even naar achter te lopen,dus inderdaad geen vergelijk!

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:13

Francis schreef:
@ Mias, ik kan niet voor Forcalguier spreken, maar mijn zelfdoeplekken hebben op 500 meter, 1 km. 5 km. 7 km. en 12 km. gelegen... (dat laatste is dus ook niet te doen voor een zelfdoeplek waar je 3 keer daags heen moet, dan is eigenlijk 5 km. de max. vind ik zelf. Die van 12 ging ik dus ook maar 1 keer per dag heen maar daar hadden ze vrije in/uitloop en hing de eigenaar het gevulde hooinet wat ik 's avonds klaar legde voor me op).

dat van die 12 km is nog wel te doen, als zeeen eigen in/uitloop hebben en de staleigenaar zelf de hooinetten op wil hangen. Dat ou ik dan ook nog wel willen doen. Helaas is dat gewoon niet haalbaar ivm mij werk.
En hoedoen jullie het als jullie avond of nachtdiensten hebben? En als jullie op vakantie gaan?

Francis

Re: Huurpijs voor deze locatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:22

Op vakantie ga je dus niet. Of je regelt iemand die het voor je doet. Avond/nachtdiensten draai ik niet dus da's voor mij niet aan de orde.
12 km. is te doen als het zo kan ja, maar ik heb ook plekken gehad waar niemand bij woonde of waar degene die er bij woonde niks deed omdat het geen paardenmensen waren. Dan moet je er dus zelf 3 keer per dag naar toe en dan is 12 km. echt wel te ver, want ik moet idd ook nog andere dingen doen op een dag. Om het werkbaar te houden moet je zoiets dus wel dichtbij hebben, óf een eigenaar moet in ieder geval íets voor je willen doen waardoor je een keer minder heen hoeft. 't Is of 't een of 't ander...

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:25

Ik zou niet meer dan 40 euro per maand willen geven als je ook nog zelf voor hooi en stro dient te zorgen.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:30

Ik heb mijn paarden niet aan huis hoor,huur ook gewoon grond van de gemeente maar 't is idd geen 12 km rijden. Maar ook ik werk op 35 km van huis en elke dag is een race tegen de klok, toch zou ik niet anders willen.

Mijn paarden gaan om 07.00 uur naar buiten en om 23.00 weer naar binnen,dus ik mest de stallen maar 1x per dag en s'avonds mest ik de weide en paddock nadat ze beweging hebben gehad. Natuurlijk is het flink aanpoten maar 't scheelt dat ze veel buiten staan.

Het is ook geen aanval op mensen die fulltime werken of door afstand beperkt zijn, ik vind alleen opmerkingen als: ik wil uitslapen en ik ga mijn leven niet rondom mijn paard plannen nogal verkeerd vallen,dan moet je een mooie poster aan de muur hangen en geen leven wezen aanschaffen.

Maar dat is mijn mening en je hoeft het er absoluut niet mee eens te zijn.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:32

Francis schreef:
Op vakantie ga je dus niet. Of je regelt iemand die het voor je doet. Avond/nachtdiensten draai ik niet dus da's voor mij niet aan de orde.
12 km. is te doen als het zo kan ja, maar ik heb ook plekken gehad waar niemand bij woonde of waar degene die er bij woonde niks deed omdat het geen paardenmensen waren. Dan moet je er dus zelf 3 keer per dag naar toe en dan is 12 km. echt wel te ver, want ik moet idd ook nog andere dingen doen op een dag. Om het werkbaar te houden moet je zoiets dus wel dichtbij hebben, óf een eigenaar moet in ieder geval íets voor je willen doen waardoor je een keer minder heen hoeft. 't Is of 't een of 't ander...

Ik ga wel op vakantie, 2x per jaar waarvan 1x per jaar 3 weken. Ik heb het voordeel kennissen te hebben waar ik ze kosteloos mag brengen als ik op vakantie ga.Misschien ben ik gewoon te verwend en kijk ik daarom anders naar hoe sommige mensen over hun paarden praten :o

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:34

Sugarfoot schreef:
@loulou: Dat klopt!

Inmiddels hebben we nog 1 plekje over vanaf juni/juli. Als er genoeg animo is kunnen we altijd nog uitbreiden.

Over het algemeen zit alles mee, afgezien van het feit dat we 6 weken moeten wachten met bouwen i.v.m. een bezwaartermijn wat betreft het kappen van een eik. We hopen na de winter zo spoedig mogelijk te beginnen.

ik vind 125 euro voor kale stalling echt heel duur, vooral als er geen fatsoenlijke bak is.

maar goed, als jullie de stallen vol krijgen.....

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:38

Oke, voor deze stal zou ik niet veel betalen maar bedenk het Is anders:
VOer klaargezet? Dan voert de staleigenaar, kwestie van even een bak voer en krat hooi omkeren (met 6 paarden, 5 minuten perkeer.. 10 minuten per dag)
En paard word na het ontbijt buiten gezet (6 paarden is 3 keer lopen is ook 5 a 10 minuten werk)
Binnen zetten via schema.

Dan zit je op 20 minuten werk per dag waar je wat mij betreft 50 euro per maand meer voor kunt vragen.

Dan word hooi en stro voor een prijs gekocht, voor dezelfde prijs mag dit gekocht worden. JE maakt 1 lijstje met 6 namen. Wil de eigenaar een baal zet je die klaar en zet een streep.
EInde van de maand: prijs x aantal baaltjes = extra prijs. Dit kwam ik op heel wat stallen tegen, willen ze ander spul? Kan maar zelf regelen.

Ik denk dat je dan 100 euro kunt vragen + bijkomende kosten voer, dan komt een eigenaar aardig aan de 200-250 euro pm hea ;)dus nog wel erg veel!!

Zoals je het zelf beschrijft hebben wij hier in de randstad ook, daar betaal je 30 euro. En hier zijn de prijzen gok ik hoger dan daar..

Edit@ daarbij nog even. Hoefsmid en da wil ik dan dus absoluut wel zelf regelen. Momenteel heb ik dezelfde als mijn stal, maar ik vraag of er meer moeten en samen komen we tot een afspraak bij de smid. Het is niet de bedoeling dat iemand anders dat voor mijn paard beslist.

Da hetzelfde, bij acuut gevaar zal mijn staleigenaar de da bellen en dat is heerlijk. Verder regel ik het zelf en dat gaat niet veranderen.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:34

Ik heb twee plekken
Een doe het kompleet lekker zelf plekje voor mezelf
Daar staan twee van mijn paarden 70,00 in de maand (samen) en hooi 35,00 grote ronde waar ik drie weken nu mee doen.
Ze komen dan op ongeveer 12 kilo hooi per paard per dag.
Ligt op de route van huis naar werk en ligt om 3km van mijn huis Ga dus zeker twee keer op een dag zo niet vaker langs.
Geen bak, automatisch water zo lang het niet vriest dan zelf slepen het liefst van huis zodat ik het iets lauw kan meenemen.
Ik werk 4,5 dag heb 2 kids en 1 :D man ( die all-round is in huis) werkt 5 dagen.

Twee andere paarden
Jong nog.
Een net ingereden andere komt volgend jaar staan op pensionstal 150,00 (volgend jaar 160) per maand.
Buitenbak, automatisch watersysteem en pensionhouder koopt/voert de balen hooi aan in de wei zo gauw het nodig is.
Hij sleept de wei zo gauw er om gevraagd wordt.
Was plaats, verwarmde kantine met koffie/choco automaat (0,20 ct) grote poetsplaats kan buiten of binnen.
Alles is te overleggen met hem of met andere weidegenoten.

Ik ben met beide blij.

Ga binnenkort wel verkassen met die twee.
Ga naar 120 per paard in de maand en heb
Overdekte bak, buitenbak, longeerbak, kantine, plek voor trailer.
24/7 buiten Grote weide ( wintermaanden hooi is 35 extra)kudde 20 stuks.

O en bos op steenworp afstand

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:01

@Forcalquier: Bedankt voor je reactie! :j

@Mias: Inzaaien e.d. gebeurd door onze buurman, tevens goede vriend, tevens de eigenaar van de grond die wij huren. Dit kost ons een kleine extra bijdrage.

Wij zijn geen grote pensionstal, we hebben slechts 6 boxen waarvan er eerst maar 4 echt gebruikt worden. We hebben er nu nog 1 over en dan zitten we voor 2012 vol. Perikelen over 'wie mest wat uit' hebben wij niet, we hebben het 'geluk' dat iemand 2 paarden in een aparte weide wil. Dat houdt in dat de 7 paarden twee aan twee of drie aan drie staan.

Ik lees nog heel veel reacties over het ontbreken van een degelijke bak. Ik verzoek jullie om even het topic door te lezen, waar ik aangeef dat het bijna onmogelijk is om op deze grond een rijbak te plaatsen. In een ander topic van mij kunnen jullie lezen waarom dit niet mogelijk is, even zoeken.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:37

Sugarfoot schreef:
Ik lees nog heel veel reacties over het ontbreken van een degelijke bak. Ik verzoek jullie om even het topic door te lezen, waar ik aangeef dat het bijna onmogelijk is om op deze grond een rijbak te plaatsen. In een ander topic van mij kunnen jullie lezen waarom dit niet mogelijk is, even zoeken.

goede reden of niet, feit blijft dat je geen goede bak hebt/krijgt ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:55

Roozzy schreef:
Ik zou niet meer dan 40 euro per maand willen geven als je ook nog zelf voor hooi en stro dient te zorgen.

Waarom maar 40 euro? Je krijgt een stal en weidegang, wat denk je dat dat de eigenaar kost? De huur of koop van een stuk grond en bouw en onderhoud van stal en weide en omheining is echt niet gratis... Kijk maar eens wat een beetje schrikdraadhouders kosten, en de handvaten, verbinders en het lint, het aparaat is prijzig en alles heeft een beperkte levensduur van een aantal jaren en dan is het versleten en aan vervanging toe!

Met zulke minimale bedragen heb je voor mijn gevoel geen enkel reëel idee van de werkelijke kosten...

Het is mooi dat er mensen zijn die hun wei of stallen niet (meer) gebruiken en deze tegen een minimaal bedrag ter beschikking stellen, of zelfs gratis omdat het gezellig is of in ruil voor wat hulp of onderhoud, maar echt, de kosten van tegenwoordig zijn niet te zuinig!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:03

lonnie schreef:
Sugarfoot schreef:

goede reden of niet, feit blijft dat je geen goede bak hebt/krijgt ;)

Feit blijft, dit is zoals het is en opmerkingen hierover veranderen helemaal niets ;)

@joyce B: Zoals jij het omschrijft, zo kun je onze onze stal inderdaad zien. Helaas gaat iedereen er vanuit dat een stal haar klanten het liefst helemaal kaal plukt, maar paarden houden is nou eenmaal niet goedkoop.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:23

Op zo'n stal zou ik ook niet willen staan...
Ik zou zelf zorgen voor inkoop van het hooi en vlas/stro. Je zet een groot pak hooi open en deelt het vebruikte hooi door het aantal klanten, plus een beetje winst.
Hebben ze vlas of een baaltje stro nodig? Prima, schrijf maar op het bord, dan zorg ik dat ik het klaarzet voor je box en ik teken een baaltje af in mn eigen boekhouding. Zelf laten pakken begin ik niet aan, ivm diefstal.
Eind vd maand, al het verbruikte bij elkaar optellen, plus de huur van de kale box van redelijke prijs.
Laat de mensen een rooster maken wie er wanneer buitenzet en binnenhaalt (2 personen laten doen bv), degene die binnenhaalt ruimt ook de mest en zo zorg je ervoor dat iedereen een dag aan de beurt is.
Voeren in de ochtend zou ik wel doen dan, als men zn emmertje met voer klaarzet en een speciekuip met hooi klaarzet voor de volgende ochtend.
Je zou er ook een buitenzet service bij aan kunnen bieden, 25euro om buiten te zetten bv per maand extra, noem maar wat.

Ik denk dat je op die manier het beste verdiend als pensionstalhouder en het minste werk eraan hebt.

Ik vind je land wel erg klein voor 6 paarden in pension. Als het om eigen paarden gaat is het wat anders (denk aan kapottrappen en niet goed voor de klandizie en wat denk je van bijvoeren van hooi zomers, want het gras is zo op op zo'n klein stukje met 6 paarden). Hoe is de weide, gelegen op zandgrond Of klei of veen? Ook iets om rekening mee te houden in de wintermaanden, met al die regen.
Wij zitten zwaar ellendig hier, mn vorige land was helemaal droog, zowel zoners als swinters..daar betaald de klant graag voor, de paarden dag en nacht buiten met schuilstallen..

Succes en ook veel plezier :) ..moet je eerlijk bekennen, met zo'n klein stukje land, zou ik er niet veel geld voor over hebben..

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:57

@Amy77: Hooi/bodembedekking e.d. wordt ook door ons geregeld, even lezen.

Een rooster maken wie wanneer binnen- en/of buitenzet is bij ons niet van toepassing. Tot nu toe wil men hier zelf verantwoordelijk voor zijn en aangezien we nog maar 1 plekje over hebben wordt deze alleen verhuurd aan iemand die dit ook wil.

Het weiland is helemaal niet klein, er staan ook maar 4 paarden...... Er hebben maximaal 8 paarden op gelopen vorig jaar en dit ging prima, wel eerder beginnen met hooi bijvoeren inderdaad.

Nogmaals, bij genoeg animo is uitbreiding wat betreft het weiland zeker mogelijk.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:58

Amy77 schreef:
Ik vind je land wel erg klein voor 6 paarden in pension.

Heb je enig idee hoeveel 1,88 ha grond is? Ik heb gemiddeld tussen 15 en 20 paarden op 1,6 ha grond lopen, nu bijna een jaar lang en er staat nog gewoon gras op, stuklopen doen ze bijna niet...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:57

Ja, ik heb zelf ook een stal gehad, 2 hectare land op zandgrond..ietsjes meer, had er 7 ijslandse paarden oplopen en een haflinger en zomers moest er gewoon hooi gevoerd worden (waardoor ik er slecht op verdiende tot haast niets). stuklopen deden ze daar idd niet op, omdat het altijd droog was..besefte me dat we in een hele luxe positie verkeerden, vandaar mijn vraag of het op klei of veen is en het een modderpoel laten worden eventueel.
Zoals jullie lezen, heb ik het dus luxe gehad (wel alles primitief hoor, maar weide was gewoon fijn) en ben er zo hard op achteruit gegaan op deze plek (veen) en ook al heb ik het in kampjes verdeeld en paddocks, toch is het na vannacht, na die enorme hoosbuien waar ik geen rekening mee heb gehouden, echt een zwembad geworden en zwart en staan ze tot aan hun pijpbeen in de drek..ships..

Ik zou dus niet op een stal willen staan waar ze in de modder moeten staan..omdat ik zie hoe ze het nu bij mij hebben en ik ze meer gun..voor een stukje zoals ik het nu heb, zou ik ds niet veel geld over hebben ;) Zo iets beter uitgelegd, de verschillen?
6 stuks gaan dus prima op een goede grond (vandaar dat ik daar ook naar vroeg) of de mogelijkheid tot pddocks..daar betaald de klant graag voor (althans, ik dus haha).

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:32

@Amy77: Ik begrijp je wel hoor, elk land is weer anders. Wat dat betreft valt het hier nog reuze mee.

Overigens zijn we al druk bezig met een deel van onze achtertuin slopen, in januari worden de nieuwe stallen geleverd. 1 maart moet alles klaar zijn ivm verhuur van de stallen.

Ik denk dat er t.z.t. nog wel een topic komt van de bouw, voor de geïnteresseerden! :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:11

altijd leuk en interessant!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:16

ShamalArabs schreef:
Amy77 schreef:
Ik vind je land wel erg klein voor 6 paarden in pension.

Heb je enig idee hoeveel 1,88 ha grond is? Ik heb gemiddeld tussen 15 en 20 paarden op 1,6 ha grond lopen, nu bijna een jaar lang en er staat nog gewoon gras op, stuklopen doen ze bijna niet...

Zandgrond lijkt me heerlijk. Hier staan 20 paarden op 20 ha. En nu is alles een modderige bedoeling, zakken nog net niet tot de knieën weg :/

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:25

Veengrond misschien? :P

heb 3ha en wil niet meer dan 6 paarden en dan houd ik ze ook nog van de wei als die erg nat is en ze er in wegzakken O:) Wat een dramagrond in natte tijden... Bij droogte blijft het hier wel lang groen...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:28

Ja ook veen/klei hier :x rot bodem voor weidegang idd. Gras is in notime weggelopen en duurt ook nog eens lang voordat t terug gegroeid is.