Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:45

Sees schreef:
24h/7 stallen mèt geschikte schuilstal, mèt 24h/7 ruwvoer, mèt normale ondergrond, mèt toezicht èn die plek vrij hebben etc etc etc zijn er nu gewoon niet.

Mis, dat is er wel in Gelderland, maar je moet dan misschien tijdig wat moeite doen om je plekje te regelen en dat niet pas in de herfst bedenken. Ik ken meer dan één locatie, maar de kans dat je daar nu nog terecht kunt is klein. Bij ons op stal is de groep in ieder geval helemaal vol.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:46

Hey sas,

Heb even gekeken.

boogstal grootte is 5.10x2.70x2.30 (lxbxh(
deurafmeting 1.85x2.00 (hxb)

prijs incl. btw is 395.00 euro.

Je kan deze zo demonteren in het voorjaar, vindt het misschien wel een goed idee om met J te gaan overleggen, zelf wil ik er best aan meebetalen als dat een probleem xzou zijn.
Weet niet hoe de rest erover denkt.
Voordeel van deze stal is dat alleen de zijkanten dicht zijn, je hebt gewoon een doorloop zeg maar, dus geen paarden die in het nauw komen, e er niet uitkunnen.

Ik hoor wel wast je ervan vindt

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:48

Waratje schreef:
Sees schreef:
24h/7 stallen mèt geschikte schuilstal, mèt 24h/7 ruwvoer, mèt normale ondergrond, mèt toezicht èn die plek vrij hebben etc etc etc zijn er nu gewoon niet.

Mis, dat is er wel in Gelderland, maar je moet dan misschien tijdig wat moeite doen om je plekje te regelen en dat niet pas in de herfst bedenken. Ik ken meer dan één locatie, maar de kans dat je daar nu nog terecht kunt is klein. Bij ons op stal is de groep in ieder geval helemaal vol.

Gelderland is vrij groot, rond arnhem is het niet makkelijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:49

Wij zitten volgens mij maar een kilometer of 20 van Arnhem af........

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:15

Nou, dan hier ook maar:
Mijn nu bijna 8 jarige Tinker x Fries kruising, de ruin Bonte Jaopie (zie Avatar) "woont" zowat zijn hele leven al buiten in een grote weide ZONDER beschutting in Noord-Oost Drenthe. Heb 'm al vanaf veulen van 6 maanden en meneer is year round 24/7 buiten. Heeft in wisselende groepen gestaan, o.a. met 4 Haflingers, maar die gingen vanaf 1 november 's nachts op stal. Meneer bleef gewoon buiten, samen met mijn Shetlander Bartje. Inmiddels staat de Shet van 8 jaar voor verdere belering als kinderpony/mennen achter mijn huis in open stal met aansluitende paddock, zodat Jaopie nu 24/7 buiten staat met een door mij een jaar geleden er bij gekochte Fries x KWPN Tuiger merrietje.
De watervoorziening op het land bestaat uit van die grote hoge "koeien-kuipen", dat bevriest wel in de winter, maar je moet toch minimaal 3 x per dag er heen om ruim kuil/hooi te voeren, zodat 't niet op raakt, en de waterbakken "open te hakken" (maar vaak "hakt" Jaopie ze zelf open).
Twee jaar geleden was het hier een winter met gierende sneeuwstormen etc., toen hebben we een oude paardentrailer IN de weide gezet, met de trekhaak kant tegen de windrichting in, en een zooi stro er in.
Je mag hier in deze regio namelijk ook helemaal NIETS op de hectares agrarische grond bouwen. Dan maar een trailer.
Resultaat: WAT EEN LOL! Het stro werd er uit gewerkt, en in de sneeuw getrapt, en de hele stroeve bekleding van de laadklep is er door de heer Jaopie vakkundig afgesloopt. Alleen daarvoor ging hij er in. Verder schuilden ze er wel naast of achter, uit de wind. Zodra we dat doorhadden, hebben de de trailer zo gedraaid, dat ie dwars de overheersende windrichting blokkeerde.
Dus in die zin maakten ze er wel gebruik van.

Jaopie op stal zetten is alleen leuk als je olifant/neushoorn-proof stallen hebt, of toch al serieuze sloopplannen voor je stalcomplex....

Omdat ik Jaopie toch ook in de winter door wilde kunnen blijven rijden, heb ik hem, na aanmaak van een beetje wintervacht, een 0-grams ongevoerde regendeken met vaste halskap opgelegd, eerst een Bucas, vorig jaar een Vantaggio (dit zijn merken dekens), dat werkte uitstekend, regen/wind/storm/sneeuw deerden hem dan verder niet, en ik kon 'smorgens gewoon opzadelen zonder gepoets, nat paard, manenklitterij, etc. de vacht bleef veel korter, maar op de plekken waar de deken open was zoals buik, hoofd, keel/hals en natuurlijk de benen, werd het haar wel dikker.
Ik vind dat ideaal, het is net een scheren-zonder-geschoren te zijn model. Mooie zonnige winterdag? Ging de deken een aantal uren af. En voor de nacht weer op. Bezweet van 't werk? Zweetdeken eventjes er onder, in de tussentijd je rij-spullen/stal-gedoe opruimen, of laten drogen, aanvegen, verzin maar een klusje, dan er weer onderuit.
Nooit enige kou vanwege "platte vachtharen" bemerkt!

Wordt het weer zo bar, zetten we gewoon de trailer weer in de weide, bij ONTZETTEND bar winterweer zoals hier gezegd wordt -20 of zo zal ik denkelijk toch gaan uitwijken naar de privestallen een paar boerderijen verderop, tot het ergste winterweer voorbij is. Dat kost echter wel een paar centen, maar is in de paddocks beschutting, en de stallen zijn Jaopie-proof, dit echter alleen in noodgevallen.
Hoe de jonge 2,5 jarige merrie Khavanna het de komende winter gaat doen in de open weide, wat vorig jaar ook geen probleem was, moeten we nog bezien, zij krijgt GEEN deken natuurlijk en mag een lekker dikke eigen pluchevacht krijgen.
Ze is echter nogal tengertjes, zo te zien heeft de Friese invloed het afgelegd tegen de KWPN-Tuiger-vader, dus die hou ik heel goed in de gaten, of zij niet terugvalt. Maar die krijgt sowieso bijgevoerd omdat ze nog in de groei is.

Voor mensen-met-geld is misschien dit nog een optie als je niets "vast" in het weiland mag zetten: http://www.coverallbenelux.bv (maar je kunt het met enige handigheid wellicht goedkoper zelf nabouwen)

Overigens lopen mijn paarden permanent ZONDER ijzers, nooit beslagen geweest ook, is ook niet nodig in hun geval, maar zo wel: ijzers en sneeuw of gladheid is een (gevaarlijke) ramp als ze 24/7 buiten lopen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:01

Pashon schreef:
Nee mijn mening staat jou niet aan omdat je dondersgoed weet dat er een grote kern van waarheid in zit.

En ik weet dondersgoed wat een bos doet qua wind en regen tegen houden en dat is verrekte weinig, hoe ik dat weet? omdat mijn paarden staan op een stuk met bos, waar ze zelfs in het bos lopen.

Vind je het goed als ik niet meer in ga op jouw posts? Ik heb netjes aangegeven hoe ik me voel bij jouw toon en jij wenst dat te negeren. Ook prima maar dan negeer ik jou voor nu.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:03

Waratje schreef:
Sees schreef:
Een ongevoerde regendeken leg ik juist niet op. Áls er een deken op zou komen, is het een gevoerde die warmte kan 'genereren', een ongevoerde deken verhindert het paard zijn vacht op te zetten. Mijn paarden zet zijn haren ook op als de vacht nat is.

Als de vacht echt heel nat is wordt het een stuk moeilijker om hem serieus op te zetten. Maar ook hier is het ene paard het andere niet, bij ons staat een Haflinger met een veel pluiziger vacht (met regen dus niet handig) en een Welsh Cob met een op het oog veel dunnere vacht, maar die is veel beter voor het afwateren. Dat is ook logisch als je kijkt naar de herkomst van die rassen: Haflinger heeft in de winter sneeuw, geen regen en de Welsh Cob juist regen en nauwelijks sneeuw. (wat niet wegneemt dat de Welsh Cob met regen heel snel in de schuilstal gaat staan.....)
Een regendeken is zo licht, die drukt echt de vacht niet plat. Wat hij wel doet is de wind tegenhouden en daarmee neemt hij dus een reden weg om de vacht op te zetten. Juist een gevoerde deken drukt de vacht plat, waardoor je dus relatief meer vulling nodig hebt om het comfortabel te hebben.

Wat betreft schuilstallen, tegenwoordig kun je heel goede tijdelijke schuilstallen kopen, bijvoorbeeld bij Tackstore.nl. Een kennis van me heeft dat in de winter in een gebied waar ook enorm moeilijk wordt gedaan over schuilstallen (is echt onmogelijk), maar dit wordt wel toegestaan. Wel moet de constructie dus in het voorjaar weer worden afgebroken. Het kost wel wat, maar het is wel degelijk en goed spul.

Dank je Waratje, aan dit soort tips heb ik tenminste wat.

Over de regendeken verschillen we van mening ;) maar dat is niet erg. Ieder kijkt naar zijn of haar paard wat het beste is.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:04

Sees schreef:
Een ongevoerde regendeken leg ik juist niet op. Áls er een deken op zou komen, is het een gevoerde die warmte kan 'genereren', een ongevoerde deken verhindert het paard zijn vacht op te zetten. Mijn paarden zet zijn haren ook op als de vacht nat is.

mijn regendekens zijn zo licht dat ze het opzetten van de vacht niet tegenhouden.
ze liggen niet eens op de rug, de bovenkant van de deken vormt een rechte lijn van de schoft naar de kont.
dus zeker op de rug - toch een kwetsbaar deel van je paard - kan de vacht prima rechtop gaan staan.
waarmee ik niet wil zeggen dat je een deken moet opleggen, jij kent je eigen situatie het beste :)

een 'droog' stuk grond is wat mij betreft een stuk grond dat niet modderig is.
zand laat het water goed door en is dus ook snel 'droog'.
een stuk beton is wat hard om op te liggen, maar met wat rubber matten erop kan dat ook gebruikt worden als 'droge' ligplaats.
nogmaals voor de critici: ik héb een schuilstal, de paarden staan er zelden in, erin liggen doen ze nooit.
die liggen veel liever lekker in het zand :D

wellicht kan je hier ook nog leuke ideeën opdoen: http://www.paddockparadijs.nl

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:44

Sees schreef:
Over de regendeken verschillen we van mening ;) maar dat is niet erg. Ieder kijkt naar zijn of haar paard wat het beste is.

Gisteren een paar hele lichte regendekens gekocht van Amigo (1 deken was aan vervanging toe, ander paard was uit haar deken gegroeid), echt heel erg licht nylon niemendalletje, kan het je aanbevelen ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:59

Waratje schreef:
Sees schreef:

Ik bedenk dit niet nu net pas. Knap dat mensen denken te weten hoe ik in elkaar steek en wat ik tot nu toe gedaan heb op basis van één topic ;). Het komt misschien zo over maar geloof maar dat dat niet zo is.

Ik ben al meer dan anderhalf jaar aan het kijken naar pensionstallen. Iedere dag kijk ik op MP e.d. Ik heb in de afgelopen anderhalf jaar zowat iedere stal die adverteert of die ik aan de weg kan zien liggen in een straal van 30km bezocht. Alle stallen waar ik op gewezen wordt door kennissen/fora e.d. heb ik bekeken. En nee, geen één voldeed aan hetgeen geboden moet worden aan een paard om de dieren een fijn leven te bieden. Óf de wei was van zodanige slechte aard (klein, blubber e.d.) dat ik mijn paard er niet in wilde hebben, óf het voerbeleid was knudde, óf de omheining hing met strotouwtjes aan elkaar, óf er was geen toezicht, geen soortgenoten, louche stallen, genn overleg mogelijk etc etc etc.

Ik ga echt niet over één dag ijs, dat mogen jullie van me aannemen. Als mijn geld en tijd steek ik in mijn kostbare dieren, ook dát mogen jullie van me aannemen. Áls er ergens écht een betere plek is op ALLE fronten, sta ik voorraan in de rij. Ook al is deze verder rijden en/of duurder.

Op dit moment is dit de beste (beschikbare) plek én een van de betere in de omgeving als ik zo vrij mag zijn ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 13-10-11 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:05

: "Op dit moment is dit de beste (beschikbare) plek én een van de betere in de omgeving als ik zo vrij mag zijn ".

:j _/-\o_

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:15

Terpentijn, dank je wel voor je uitgebreide uitleg. Als een trailer wél zou mogen, hebben we hier nog wel een ouwe staan die wellicht voor een prikkie dienst zou kunnen doen als 'schuilmuur'. Ik ben wel bang dat de paarden hem idd volledig zullen slopen :D. Maar goed dan is de optie van Packer misschien beter.

Packer, heb je ook een site? Of is dat die Waratje aanbeveelt? Ik ben ook best bereid wat te betalen hoor ;). En áls we wel hadden mogen bouwen, weet ik zeker dat onze stalhouder iets prachtigs zou kúnnen fabriceren!

Waratje, misschien ben ik dan ook al wel bij jullie op stal wezen kijken :o . Dank je wel voor de regendeken tip. Mócht het nodig zijn, heb ik nog een hele stapel dekens liggen. Ik wil echter alleen een deken opleggen in úiterste nood, ik ben nog steeds van mening dat een paardenvacht e.e.a. het beste zelf reguleren kan :j.

Fojoe, mijn regendeken ligt ook in één rechte lijn, nu je het zegt... Ik ga er voorlopig maar van uit dat een deken niet nodig is en zo wel dan ga ik er nog eens héél goed over nadenken. Worden rubber matten niet enorm glad? En krijg je die wel uitgegraven na een enorme sneeuwbui?

Jackyline, :D.
Laatst bijgewerkt door Sees op 13-10-11 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:15

Oeps dubbelpost :o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:31

Sees schreef:
Waratje, misschien ben ik dan ook al wel bij jullie op stal wezen kijken :o . Dank je wel voor de regendeken tip. Mócht het nodig zijn, heb ik nog een hele stapel dekens liggen. Ik wil echter alleen een deken opleggen in úiterste nood, ik ben nog steeds van mening dat een paardenvacht e.e.a. het beste zelf reguleren kan :j.

Onze stal (noord van Ede) wordt niet geadverteerd, er is altijd voldoende interesse van mensen die het viavia horen. Dus ik betwijfel of je bij ons bent geweest ;)
Ik ben ook geen fan van dekens, maar mijn merrie van 25 krijgt bij ernstig slecht weer (regen/wind) toch wel een deken op en we hebben een watje dat last krijgt van zijn rugspieren, die loopt in de winter dus wel met een deken op. De beide WPN-dames willen we in principe ook zonder deken houden, maar wel met een deken beschikbaar als het nodig is. Mijn jonkie is vorige winter geschoren geweest (vorige eigenaar), dus hoe ze het doet moet nog blijken, maar voorlopig ziet het er goed uit voor een dekenloze winter. :j

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 17:21

Waratje schreef:
Onze stal (noord van Ede) wordt niet geadverteerd, er is altijd voldoende interesse van mensen die het viavia horen. Dus ik betwijfel of je bij ons bent geweest ;)
Ik ben ook geen fan van dekens, maar mijn merrie van 25 krijgt bij ernstig slecht weer (regen/wind) toch wel een deken op en we hebben een watje dat last krijgt van zijn rugspieren, die loopt in de winter dus wel met een deken op. De beide WPN-dames willen we in principe ook zonder deken houden, maar wel met een deken beschikbaar als het nodig is. Mijn jonkie is vorige winter geschoren geweest (vorige eigenaar), dus hoe ze het doet moet nog blijken, maar voorlopig ziet het er goed uit voor een dekenloze winter. :j

Ik heb een paar stallen in (en rond) Bennekom bekeken, ik weet niet meer precies welke en hoe ik er bij ben gekomen. Ik hou de dekens ook achter de hand hoor ;).

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:01

Sees schreef:
Fojoe, mijn regendeken ligt ook in één rechte lijn, nu je het zegt... Ik ga er voorlopig maar van uit dat een deken niet nodig is en zo wel dan ga ik er nog eens héél goed over nadenken. Worden rubber matten niet enorm glad? En krijg je die wel uitgegraven na een enorme sneeuwbui?

voor alle duidelijkheid: ik heb het hier over stalmatten :)
glad worden ze normaal niet, dat spul is anti-slip.
uitgraven is wat anders, maar eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom je dat zou doen, mijn paardjes vinden sneeuw iig heerlijk om in te liggen 8-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:23

Ik heb niet alles gelezen. Excuses. Maar ik heb wel paarden die 24/7 buiten staan, maar wel met schuilstal.
Nu woon ik in zweden en hier is het verplicht om in de koude maanden een lighal (zoals ze een ruime schuilstal noemen) ter beschikking te hebben voor de paarden of, indien je die niet hebt, de paarden snachts op stal te zetten.
Reden: paarden moeten de kans krijgen om af en toe droog en uit de wind en regen te liggen.
Nu neem ik aan dat die regelneming niet uit de lucht is gegrepen.
De huidige regels mbt paardenwelzijn zijn goed onderbouwt.
Nu is het hier kouder dan in nl, maar vaak ook minder nat.

Onze paarden maken wel veel gebruik van de schuilstal, mn als het nat is. Als het regenachtig is, slapen ze zonder uitzondering in de schuilstal, waar ze lekker droog liggen.
We hebben nochtans een grote wei (6 ha) met stukjes bos erom. Genoeg bomen dus. Slechts rond de stal, waterbak en greppel is veel modder bij nat weer. Het overgrote merendeel van de wei wordt niet modderig.
Maar ze liggen dus toch liever gewoon droog.
Dat geeft mij het idee dat een droge plek toch aangenaam is, op zijn minst een aantal uren per etmaal.

Toen we de schuilstal nog niet klaar hadden, (vlak na verhuizing) hadden we een noodstal in de garage gebouwd waar ze snachts ingingen, op vers stro en met een fikse berg hooi.
Altijd wat te knabbelen dus.
En ik had het idee dat ze dat prettig vonden.
Ze gingen ook dan altijd liggen (zag je aan het strobed)

Sinds ik dat gedrag van de paarden goed heb bekeken, ben ik toch voorstander van droge ligplaats, liefst in schuilstal, maar anders toch paar uurtjes per dag in de stal (savonds laat tot smorgens heel vroeg?)

In jouw geval dus lastig. Maar je zet met slecht weer het paard al af en toe even binnen? Dan zou ik gewoon dat aanhouden. Gewoon met erg guur weer (regen en wind is het ergste) je paard een paar uurtjes per dag de kans geven om even droog te staan/liggen) Kan net zo goed overdag als snachts, want vaak is het weer snachts juist 'rustiger'

Dekens hebben ze hier ook niet. Ook nooit gehad

*edit* wat ik nu ff bedenk ivm de stomme regels in nl, die het bouwen van een schuilstal niet mogelijk maakt...
Is er geen handige willy die een soort stacaravan voor paarden kan ontwikkelen? Een schuilstal op wielen dus. Evt in modules die makkelijker verplaatsbaar zijn, maar ook aan elkaar te bevestigen zijn?
Theoretisch verplaatsbaar en dus toegestaan, neem ik aan

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:08

Hey sas,

Heb het besproken op stal, over een mobiele schuilstal.
Dit schijnt van de gemeente niet te mogen, dus helaas nee te horen gekregen.

Erg jammer, maar meer kunnen we er denk ik dan ook niet aan doen.

Gr. An

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:51

packer schreef:
Hey sas,

Gr. An

Volgens mij zitten jullie in Arnhem he?? Ja, gemeente Arnhem staat helemaal niets toe en bij het minste of geringste is sprake van een bouwwerk waarvoor je een vergunning moet hebben. Stukje bestrating, het planten van een boom, etc. etc.: mag allemaal niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:03

Hier staan ze altijd buiten...met schuilstal.

Ik ben 100% voor het buiten houden van paarden , maar ze moeten gewoonweg wel ergens uit de regen en felle zon kunnen gaan staan. Helemaal zonder goede schuilmogelijkheid daar zou ik echt nooit vrijwillig voor kiezen :n

Een boom / bosrand is leuk voor de zomer om de zon wat tegen te houden , maar juist in de winter als je van die verschrikkelijke dagen achter elkaar koude wind en nattigheid hebt...dan heb je niet zoveel aan bomen helaas. Hebben de paarden dan nog een stuk zand waar het water snel wegzakt , en een goede deken op zodat ze niet tot op het bot verkleumen door de door-en-door natte vacht , dan komen ze de winter wel door maar het is wel een sneu gebeuren hoor , heel armoedig.... Rena van mij had het ook niet zo fijn op haar vorige plekje waar alleen een afdakje was. En dan is een afdakje nog veel beter dan een boom :=

Ik hoop ook echt dat het flink hard gaat vriezen , dat weer is ideaal voor de paarden , laat maar komen +:)+ Lekkere droge vorst +:)+

Maar die ellende met wekenlang aanhoudende dagen van aan 1 stuk modder , regen en kou , bah. Daar moet een paard echt uit weg kunnen vluchten hoor , lekker overdekt hun hooi kunnen knabbelen terwijl buiten het weer tekeergaat :brr:

Tijdens dergelijk weer zijn de paarden i.m.o. nog veel beter af als ze 's nachts naar binnen gaan , in plaats van de klok rond in die ellende staan te overleven :=

Hier maken ze best veel gebruik van de stal , ze gaan er graag in en de Fjord slaapt er graag in :)

Ook het zand vinden ze geweldig.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:12

wuswa schreef:
packer schreef:
Hey sas,

Gr. An

Volgens mij zitten jullie in Arnhem he?? Ja, gemeente Arnhem staat helemaal niets toe en bij het minste of geringste is sprake van een bouwwerk waarvoor je een vergunning moet hebben. Stukje bestrating, het planten van een boom, etc. etc.: mag allemaal niet.

klopt helemaal, hier mag helemaal niets. Ontzettend balen, maar we kunnen er niets aan doen. Nu maar in de barre tijden overdag naar stal en hem maar op e wasplaats zetten om een paar uur droog te staan

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:19

pmarena schreef:
Hier staan ze altijd buiten...met schuilstal.

Ik ben 100% voor het buiten houden van paarden , maar ze moeten gewoonweg wel ergens uit de regen en felle zon kunnen gaan staan. Helemaal zonder goede schuilmogelijkheid daar zou ik echt nooit vrijwillig voor kiezen :n

Een boom / bosrand is leuk voor de zomer om de zon wat tegen te houden , maar juist in de winter als je van die verschrikkelijke dagen achter elkaar koude wind en nattigheid hebt...dan heb je niet zoveel aan bomen helaas. Hebben de paarden dan nog een stuk zand waar het water snel wegzakt , en een goede deken op zodat ze niet tot op het bot verkleumen door de door-en-door natte vacht , dan komen ze de winter wel door maar het is wel een sneu gebeuren hoor , heel armoedig.... Rena van mij had het ook niet zo fijn op haar vorige plekje waar alleen een afdakje was. En dan is een afdakje nog veel beter dan een boom :=

Ik hoop ook echt dat het flink hard gaat vriezen , dat weer is ideaal voor de paarden , laat maar komen +:)+ Lekkere droge vorst +:)+

Maar die ellende met wekenlang aanhoudende dagen van aan 1 stuk modder , regen en kou , bah. Daar moet een paard echt uit weg kunnen vluchten hoor , lekker overdekt hun hooi kunnen knabbelen terwijl buiten het weer tekeergaat :brr:

Tijdens dergelijk weer zijn de paarden i.m.o. nog veel beter af als ze 's nachts naar binnen gaan , in plaats van de klok rond in die ellende staan te overleven :=

Hier maken ze best veel gebruik van de stal , ze gaan er graag in en de Fjord slaapt er graag in :)

Ook het zand vinden ze geweldig.

Dat zou onze voorkeur ook hebben, het punt is dat mn paard het helemaal geweldig vindt op deze stal. hij is helemaal opgebloeidt. En om nu weer te verhuizen plus e bijbehorende stress voor mn paard, dat wil ik hem niet aandoen.

pmarena

Re: Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:22

Dat snap ik , maar als je een betere plek zou hebben dan is die tijdelijke stress het wel waard natuurlijk , zonder betere plek zou ik die stresskip van mij ook niet verhuizen :)

Helaas is ze best wel wat keertjes verhuist , maar steeds naar een beter plekje en nu staat ze dan uiteindelijk op de wei die we hier achter het huis hebben kunnen huren , dat was ook de reden dat we dit huis gekocht hebben dus na een zoektocht van jaren staat ze nu lekker aan huis....het kost wat (geld en moeite) maar dan heb je ook wat :)

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:52

pmarena schreef:
Dat snap ik , maar als je een betere plek zou hebben dan is die tijdelijke stress het wel waard natuurlijk , zonder betere plek zou ik die stresskip van mij ook niet verhuizen :)

Helaas is ze best wel wat keertjes verhuist , maar steeds naar een beter plekje en nu staat ze dan uiteindelijk op de wei die we hier achter het huis hebben kunnen huren , dat was ook de reden dat we dit huis gekocht hebben dus na een zoektocht van jaren staat ze nu lekker aan huis....het kost wat (geld en moeite) maar dan heb je ook wat :)

Tja geld en moeite, we hebben ons huis te koop staan, omdat we buiten willen gaan wonen, zodat we hidde bij huis kunnen hebben staan, helaas is de huizenmarkt momenteel een drama.
En wat betreft stalling, heb hem vaak verhuisd afgelopen jaar, heb gezegd als ik hem nu ga verhuizen dan alleen achter ons nieuwe huis.
Voorlopig dromen we nog maar even verder

pmarena

Re: Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:58

Dat is wel een mooi vooruitzicht , als dat er in zou zitten :)

Ik ken het probleem , heb mijn huis nu al bijna 3 jaar te koop staan....