zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:35

Ik heb hier 20 balen in folie gewikkeld hooi gekocht, van die grote vierkanten. Voor 40 euro per stuk excl transport (bleek 120 euro te kosten). Kwam dus neer op 46 euro per pak.
Ik vond het een koopje. Had op dik 60 euro per pak gerekend.

Betaalde voor hooi 3 euro per pakje - dit gekuilde hooi is per maand dik 40 euro voordeliger (3 paarden).

We kunnen lang en breed zeuren over wat we duur vinden, maar 3 euro voor een pakje hooi is ronduit goedkoop en 40 euro voor een baal kuil/hooi is een nette prijs. Zelfs voor Friese begrippen.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:48

Hmmm weer dezelfde mensen die anders beweren en weer een zelfde soort topic. Ik ben blij voor de mensen die slechts voor € 15 een baal hooi hebben, maar 98% van de bevolking is overgeleverd aan derden.

Dus dat betekent een weiland (misschien wel gepacht), een loonwerker (die geld moet verdienen) met machines (die aan afschrijving onderhevig zijn), brandstof die in de machines gaan, materiaal, een aanhangwagen en een traktor om de balen af te voeren. Ook daarvoor weer brandstof en afschrijving. De boer wil ook vast een beetje geld verdienen. En dan nog wat uurloon erbij. Als iemand mij € 15 per baal hooi kan leveren, kom ik vandaag nog een jaarvoorraad halen :+ En dan heb ik 't niet over graszaadhooi, want dat krijgen mijn paarden ECHT NIET! Dan betaal ik nog liever € 90 per baal..

Ik ben nog steeds erg blij met € 40,00 per hooibaal (kwaliteitshooi), schaarste of niet :D

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:59

joyce B schreef:
Regelmatig lees ik dat mensen hun gras gewoon verkopen terwijl het er nog op staat, ik ben dus wel benieuwd wat daar een goede prijs voor is, omdat je dan zeker bent van een bedrag, maar het risico of het goed pul wordt en de kosten, zijn niet voor jezelf... Dat klinkt aantrekkelijker dan een kleine winst op je eigen balen waar je wel het gedoe van hebt en het risico op kosten.

Vorig jaar heb ik afgesproken met de boer die mest brengt dat hij zou maaien, schudden en de pers betalen. Ik had een x aantal kleine pakjes nodig en de rest was dan voor hem. Door het slechte weer is alles in grote balen (met plastic) gegaan en heb ik s'winters elke 2 a 3 weken een baal teruggehaald. Dit jaar had ik na 2 sneden zelf genoeg (grote balen in plastic) en de 3e snee is voor hem. Van de 3e snee is een gedeelte in kleine pakjes gegaan (15 stuks) en de rest wordt nu opgegeten door zijn 3 koeien, omdat het land anders kapot zou worden gereden door de loonwerker met zijn grote materiaal.

Bovenstaande gaat allemaal met gesloten beurs. Alleen kan ik nog een 15 a 20 kleine pakjes ophalen van de winter in ruil voor de 3e snee.

Vorig jaar koste het hem geld, dit jaar kost het mij geld. Volgend jaar zien we wel weer. We zijn elkaar iig nodig.
Daarom stoor ik mij ook zo aan de lasterlijke praat aan het adres van de boeren. Mijn ervaring is dat we allemaal hard werken aan het kunnen voeren van onze paarden en pony's.
Tuurlijk zijn er mensen die misbruik maken van de (gewezen?) schaarste, maar om nu te zeggen; elke boer wordt op dit moment rijk van het hooi gaat mij 3 bruggen te ver.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:04

En wat dachten jullie van de agrarier die maar 2 cent de kilo aardappelen krijgt ??

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:20

Rijke boeren.... Right... In bijna geen enkele sector, wij krijgen bijv 5ct voor een scharrelei.. bij een kostprijs van 7,5. Wat meer ontopic, normale prijs voor een snede gras drie Tot vierhonderd euro per hectare. Dit jaar is hier in de omgeving ook 500 betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:38

Dees schreef:
Ik heb hier 20 balen in folie gewikkeld hooi gekocht, van die grote vierkanten. Voor 40 euro per stuk excl transport (bleek 120 euro te kosten). Kwam dus neer op 46 euro per pak.

Betaalde voor hooi 3 euro per pakje - dit gekuilde hooi is per maand dik 40 euro voordeliger (3 paarden).

We kunnen lang en breed zeuren over wat we duur vinden, maar 3 euro voor een pakje hooi is ronduit goedkoop en 40 euro voor een baal kuil/hooi is een nette prijs. Zelfs voor Friese begrippen.

Ik zit in groningen en met rondbellen kom je per pak op het ogenblik op 7.00 ongeveer. Mijn zus heeft 330 pakjes hooi bij de 1e snede, bij de 2e minder, maar das binnen no time weg. Mensen willen hooi reserveren, zodat het bij mijn zus op het erf blijft liggen, maar dat doen ze niet.
Hier gaan grote ronde balen soms voor 25 a 30 euro weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:39

Ariebren schreef:
En wat dachten jullie van de agrarier die maar 2 cent de kilo aardappelen krijgt ??

Daarom liggen de uien hier nog op het land, denk ik en gaat de andere oogst voor.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:51

Mindim schreef:
Ik zit in groningen en met rondbellen kom je per pak op het ogenblik op 7.00 ongeveer.

Als je nu nog zit te bellen, ben je echt wel te laat.
Hooi koop je in juni/juli. In oktober betaal je altijd de hoofdprijs ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:54

Dan moet het er wel zijn Dees, een van onze vaste leveranciers heeft pas een paar weken terug kunnen hooien voor de eerste keer!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:57

Hooi van een paar weken terug wil jij helemaal niet meer aan je paard voeren ;)
Daar zit niets in.

Wat raar dat een van je vaste leveranciers toen pas voor het eerst heeft kunnen hooien.
Dan heeft hij de mooie momenten echt wel laten schieten: begin juni, eind juni, medio/eind juli... Wat heeft hij toen van het land gehaald waardoor het geen hooi heeft kunnen worden?
Oftewel: snel een andere leverancier zoeken - deze heeft duidelijk de hooiproductie niet als prioriteit.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:02

@Mindim

op marktplaats voer ik postcode 9727 en een straal van 50 km.
ik zie Staan als prijzen
4,00
4,50
4,50
5 * 5.00
5,50
6.00
6.00
6.50
en dan pas 7 euro.
Dus hoezo kun jij alleen van 7 euro vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:08

schrikdraad schreef:
@Mindim

op marktplaats voer ik postcode 9727 en een straal van 50 km.
ik zie Staan als prijzen
4,00
4,50
4,50
5 * 5.00
5,50
6.00
6.00
6.50
en dan pas 7 euro.
Dus hoezo kun jij alleen van 7 euro vinden?

Omdat het in een straal moet zijn waarin het kan worden opgehaald. Dus als je bij de plaatselijke boeren haalt, betaal je dat. Verder wil men geen verpakt hooi.

Een kennis heeft inderdaad te laat hooi ingekocht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-10-11 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:09

Dees schreef:
Hooi van een paar weken terug wil jij helemaal niet meer aan je paard voeren ;)
Daar zit niets in.

Wat raar dat een van je vaste leveranciers toen pas voor het eerst heeft kunnen hooien.
Dan heeft hij de mooie momenten echt wel laten schieten: begin juni, eind juni, medio/eind juli... Wat heeft hij toen van het land gehaald waardoor het geen hooi heeft kunnen worden?
Oftewel: snel een andere leverancier zoeken - deze heeft duidelijk de hooiproductie niet als prioriteit.

De perioden die je noemt, toen stond er hier nog maar amper gras om pakjes van te draaien hoor.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:11

Ik heb uiteraard jou postcode niet.
Dit is een willekeurige in groningen.
Maar ik kan me bijna niet vootstellen dat het elders in groningen ineens zo heel veel anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:14

schrikdraad schreef:
Ik heb uiteraard jou postcode niet.
Dit is een willekeurige in groningen.
Maar ik kan me bijna niet vootstellen dat het elders in groningen ineens zo heel veel anders is.

Als je op zoek bent naar pakjes hooi en niet naar in plastic verpakt hooi, kom je soms op andere bedragen uit.
In een straal van 15 kilometer is geen pakje hooi te koop en dan begint het met 2e snede hooi a 7 euro per pakje, bij een straal van 25km.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:21

Nou Mindim, vind dat als je zoveel wensen heb ten aanzien van je voerinkopen, en dan ook nog zo laat in het seizoen... tja, dan mag je eigenlijk niet zeuren over 7 euro per baaltje.
Want je wilt niet alleen het baaltje hooi kopen, je wilt het ook nog in opslag en dan eens per zoveel weken een aantal ophalen. Er zijn maar weinig boeren die daar interesse in hebben. Terecht dat ze dan meer euro vragen.

Raar dat er bij jullie in Grunn rond de mooie periodes geen gras heeft gestaan. Zo ver zit ik niet van Grunn af en hier was zowel de grasgroei als de temperaturen dik in orde hoor. Je zou toch zeggen dat de bodem in Grunn ook niet zoveel afwijkt van die van Frl, zo niet zou ze vruchtbaarder moeten zijn. Of moest er gehooid worden van land waar de hele winter vee op had gelopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:26

Dees schreef:
Nou Mindim, vind dat als je zoveel wensen heb ten aanzien van je voerinkopen, en dan ook nog zo laat in het seizoen... tja, dan mag je eigenlijk niet zeuren over 7 euro per baaltje.
Want je wilt niet alleen het baaltje hooi kopen, je wilt het ook nog in opslag en dan eens per zoveel weken een aantal ophalen. Er zijn maar weinig boeren die daar interesse in hebben. Terecht dat ze dan meer euro vragen.

Raar dat er bij jullie in Grunn rond de mooie periodes geen gras heeft gestaan. Zo ver zit ik niet van Grunn af en hier was zowel de grasgroei als de temperaturen dik in orde hoor. Je zou toch zeggen dat de bodem in Grunn ook niet zoveel afwijkt van die van Frl, zo niet zou ze vruchtbaarder moeten zijn. Of moest er gehooid worden van land waar de hele winter vee op had gelopen?

Wil je mijn posts iets beter lezen? Want je haal een aantal zaken door elkaar.
Ten eerste heeft mijn zuster hooi in de verkoop, mensen die bij haar bestelden wilden het hooi daar laten staan, maar dat wil ze niet (groot gelijk), dus ik wil mijn hooi helemaal nergens laten staan.
Ten tweede was een kennis op zoek naar hooi, niet ik en dan naar pakjes hooi.
Ten derde waarom zou ik liegen over hoe hoog het gras hier was. Het gras was in mei/ juni te kort om hooi van te persen. En nee, er heeft geen wintervee op gelopen, er loopt helemaal niets op in de winter. Meerdere mensen hadden hier in de buurt dat probleem. Hoge uitschieters met weinig gras daaronder.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:37

postcode 9201 meer naar het westen als ik het goed zeg.
3 * 4,50
2 * 5,00
5,50

ik zal het wel niet begrijpen als mensen dan 7 gaan betalen.
Dan ben je dief van eigen portemonnee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:41

en daar zitten we ook niet ;)
Ik weet waar ik zit en in een omtrek cvan 25 km is gewoon pakjes hooi, 7 euro en dan ook nog bieden vanaf :D Balen hooi in plastic ging niet, want het zou voor 1 paard zijn. Het euvel is al lang opgelost door het paard buitenshuis te stallen.

Hier wordt voornamelijk graan, aardappelen, uien, bieten en mais verbouwd. Het grasland dat er is, is voornamelijk koeienland, welke de boeren zelf allemaal gebruiken en de rest graszaadhooi, wat dus niet aan paarden wordt gegeven. Kleine balen in plastic zie je hier niet zoveel, alleen grote balen. En pakjes hooi al bijna helemaal niet, boeren doen dat amper, dus dat moeten dan hobbieboertjes zijn (zoals mijn zus) met 2 hectare land wat ligt te liggen. Dus zo vreemd is het niet dat dan ook hooi wat schaarser wordt hier en mede daardoor duurder. Maar kon je voorheen hier een opak hooi voor 3.50 euro kopen, nu betaal je al rond de 7.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:47

ik heb pas begin juni de eerste snee kunnen oogsten (4 dagen mooi weer en droog in het pak, dag er na ging het regenen) omdat het gras daarvoor niet goed groeide omdat ik pas laat had kunnen bemesten (te natte bodem in de winter) en het daarna een lange periode erg droog was. Je had sprietjes of bloemetjes, maar daaronder gewoon echt kort gras...

Toen niet bemest na de eerste snee om armer gras te krijgen, en eerst wilde het gras weer niet groeien, pas toen het in juli en augustus zo veel regende met warme temperaturen schoot het ineens de grond uit.
Helaas toen pas half/eind augustus een goede gelegenheid om te maaien, maar toen durfde ik niet vanwege voorspelling van onstabiel weer met kans op onweersbuien, daarom 1e week september pas de 2e snee er af. gemaaid met nog een regendag te gaan (boerenwijsheid dat regen in het gras niet uit maakt als het net gemaaid is omdat het nog moet afsterven, dus met oog op droogtijd die gok genomen) en vervolgens 3 dagen kunnen drogen met de laatste 2 dagen boven de 25 graden, lekker windje en veel zon, dus wel mooi droog in de baal gegaan. Hoe droog kan ik volgende maand pas vertellen, dan begin ik met de 2e snee. Die eerste snee wordt bewaart tot later omdat die zeker weten zo droog is als hooi en nu de koudere periode er aan komt.

Het is 1 ding dat het weer lang genoeg goed moet zijn, je moet ook nog voldoende gras hebben op zo'n moment, en zeker als je niet intensief bemest en dus geen 3 of 4 snedes van het land kunt halen, heb je toch eerder dat beide voorwaarden niet samen komen op het gewenste moment :P

Opvallend was de snelle groei van het gras na de 2e snee. Zo langzaam als dat ging na de 1e snee, zo snel was het weer lang genoeg om af te grazen na de 2e snee! Je zag het groeien! Heb nu dus ruim voldoende gras om nog na te weiden, alleen is het zo nat dat ik ze nu niet op het hooiland durf te laten grazen omdat ik bang ben dat ze het stuk lopen. Hopelijk komt er een goede droge winter aan met een temperatuurtje van een paar graden boven nul (zodat de bak niet bevriest :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:52

Hier waren het dus ook sprietjes en bloemetjes met daaronder kort gras. Aangezien het hier niet in plastic wordt geperst, maar we hier graag gewone pakjes hooi hebben, was het gewoon te kort, ook nog in juni. Ook al had je het gemaaid, voor pakjes hooi was het ook geen goede weersvoorspelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:30

Dees schreef:

Als ik jou was dan kocht ik nog wat in en reed naar Gelderland om het daar voor de hoofdprijs te verpatsen ;). Plus een beetje commissie voor de tipgever (moi).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:41

volgens mij moeten ze uit Gelderland dan eens Marktplaats afspeuren naar advertenties uit Groningen en Friesland ;) Nog voldoende aanbod in de prijscategorie van €35,- tot €50,- alhoewel ik nu steeds meer advertenties zie zonder prijzen maar met bieden of op aanvraag :P
Kan toch best uit om daar een stukje voor te rijden als je als pensionstal een volle vracht nodig hebt zou je denken, of met meerdere particulieren bij elkaar...

Hier doen de paarden/hobby/koeienboeren uit de omgeving ook wel met elkaar stro halen vanaf het land. 1 heeft de pers, anderen flinke trekkers met aanhangwagens en met elkaar de mankracht om de boel op de kar te laden en dan bij elkaar de schuur in te zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:55

Nou ja, als Dees het wil doen en mij de helft geeft, dan organiseer ik wel een leuke route :D.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 00:18

Tja, wij hebben ook pas eind september voor het eerst gehooid. Er viel om de paar dagen wel een bui regen en ons land ligt vrij laag, zodat de (veeen) grond ook niet goed droogt, dus zo vreemd is het niet dat de hooioogst zo slecht is.