Vieze stal, welke bodembedekking werkt het beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:46

laddie schreef:
Natuurlijk maakte ik me daar ook zorgen over , voordat ik er aan begon en in het begin waren de hapjes happen.
De dame en Heer ,kwamen er echter snel op terug, HELE DROGE HAP,............ _/-\o_ , snabbelen beviel beter,en dus nog nooit problemen gehad!

Hm oke zal er eens over denken en gaan informeren daar wat het verzenden gaat kosten.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:54

DanielleDH schreef:
Wij gebruiken vlas. Dat produceert de minst hoge mesthoop... Laatste keer betaalde ik 7 euro voor een baal ahum!?)

Nee dus....de Hippo Gold ook 7 euro (en meer in een baal) en absorbeert meer en verteerd compleet ;)

laddie

Re: Vieze stal, welke bodembedekking werkt het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:19

En razendsnel!!!!! :D

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:10

laddie schreef:
En razendsnel!!!!! :D

whaaahaa, lijkt bijna of we aandelen hebben _O-

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:51

Nou ja......Ik bedacht me daarstraks,dat het net leek of we aandelen hebben!
Helaas geen aandelen..nog,maar ga toch eens praten met Jack! _/-\o_ .
HippoGold is nou eenmaal geweldig! :D

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:17

Mijn haflinger is ook een ransbak eerste klas, stro en houtvezel was binnen 2 dagen echt een ranzige en vooral natte boel en daar stond hij dan lekker doorheen te beren. Nu staat hij sinds kort op woodpellets, echt super spul :wow: hiermee staat hij een paar weken op een mooie droge ondergrond want het obsorbeert enorm goed, elke dag alleen de mest eruit en dat is binnen twee minuten gedaan. Hij is er zelf ook schoner door geworden want hij doet het nu in een hoek en loopt er niet meer doorheen te beren. Zijn plas verdwijnt helemaal en het wordt helemaal niet soppig oid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:14

Ik gebruik al meer dan tien jaar aubiose, niet goedkoop maar het bevalt me toch het best. Ook een soort van zachte houtvezels oid gehad, dat was zeer moeilijk en zwaar uitmesten. Ook hippogold gehad, ik vond het wel erg fijn spul maar de aubiose net iets fijner, hippogold verteerd idd wel razendsnel, aubiose doet er iets langer over en is wat duurder in gebruik. Pak aubiose is 9.75 voor 20 kilo, ik ben voor één box gemiddeld één baal per week kwijt.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:31

Ik gebruik vlas,en heb 2 mini`s samen in een stal staan.
Ik start op met 3 tot 4 balen.
Dan eerste tijd alleen de drollen eruit halen en weer rechttrekken,vervolgens haal ik 1 of 2 keer in de week de echte natte doordrenkte koek eruit.
De rest verspreid ik weer en gooi er eens in de week een nieuw pak bij(soms anderhalf om een goede dikke laag te houden).
Gaat tot op heden goed zo :D

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:52

Helaas is die van mij op vlas net zo vies.
Krijgt nu 2 balen per week en zit rubbere mat sinds gister in zijn stal..

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 09:01

Dames (heren misschien) Ik ga verhuizen, niets geen gedoe meer over vieze bodems maar naar een fijne stal waar ze iedere dag lekker vers stro krijgen. Een mooie buitenbox in de frisse lucht en geen lastige regeltjes en goede verzorging!!!!!! Ik heb een opzegtermijn van een maand en heb ook besloten hem weer van vlas af te halen, aangezien ik dus bij moest betalen ging dat in de papieren lopen met die viezerik. Hij staat weer op stro! Bedankt iedereen voor de hulp!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:03

Lijkt me de beste oplossing. Succes met de verhuizing en veel plezier op de nieuwe stal :)

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 09:05

txs lorette, inderdaad de lastige situatie is hiermee opgelost en de staleigenaar (huidige) vond me toch maar een zeur waar ze grijze haren van kreeg ivm de bodembedekking dus die is blij dat ik wegga...
Nou excuse me dat ik het beste voor mijn paard wil.

Kortom alle partijen blij!

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:09

Veel plezier op jullie nieuwe plekkie...fijn vooruitzicht! :j

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:52

mijn paard heeft in geen 3 jaar rotstraal gehad,ik deed de stal zelf.
op een vorige stal waar de stal ook gedaan werd had hij ook rotsraal
nu heeft ie het weer rotstraal aan allebei ze voorhoeven.
mijn paard is absoluut geen viezerik hij mest achterin en zal er nooit in gaan staan en hij plast ook op 1 plek.
ik hoop dat het niet erger word,maar met de weersvoorspellingen vrees ik dat ze voorlopig wel ff op stal moeten blijven staan en er niet uitkomen.
dan maar braaf iedere dag 10 minuten in de biotex en detox druppeltjs geven om het een beetje in de hand te houden

missliessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:36

en je paard op vlas zetten?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:03

mijn lease paard staat ook op stro en is een viespeuk, en wij halen nu maximaal 1 kruiwagen perdag uit de stal, en dat gat vullen we op met oud (schoon) stro, en waar het oude stro is weggehaald, komt weer nieuw stro.

maar wij hebben dan wel weer onbeperkt stro

edit: ze staat samen met ''haar'' shet in een stal van 4 x 4.5

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:11

Ik zal dit eens even goed doorlezen, ik heb namelijk ook net zo'n varken als de ts op stal staan.
Iedere dag is het weer soppen door de stal.
Hij staat van 09.30 uur tot ong 20.00 buiten.

We gaat nu hemparade proberen...

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:35

Op mijn stage heb ik hetzelfde probleem, maar we hebben afvoerputten in de stallen, dus dan is vlas geen optie denk ik? Dat loopt dan vast allemaal door het putje :P

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:42

Asjemenauw schreef:
Mijn paard is ook een viespeuk.
Al het stro dat in haar stal komt maalt ze weg, blijft er alleen een berg poep en veel nattigheid over.

Ik heb haar nu een paar maanden op vlas staan. Wij verbruiken 3 zakken vlas per week: op maandag begint de geheel leeg geschepte stal met 2 zakken vlas, donderdag komt de derde zak erbij.
Elke dag scheppen we de keutels eruit, halen we het verzadigde vlas eruit en strooien we als normaal op.

Haar stal is en blijft een puinhoop vergeleken met de gemiddelde stal, maar ze staat nu in elk geval droog.

Haar stal hebben we versierd met veel speelgoed, een zoutsteen, een mineralen blok en haar hooi/kuil krijgt ze in een netje.
Ze poept en plast nu wel op vaste plekken ... maar de hoeveelheid poep en plas is er niet minder om hoor ...

3 zakker per week..?? dat is best veel.. bij ons red je het met 1 zak max 1.5.. wij doen wanneer we beginnen met het vlas 3 á 4 zakken.. dan elke dag netjes de mest eruit en recht harken. 1x in de week ook het rode eruit en dan 1 pak erbij.. bij sommige gooien we er nog wel eens een halve zak tussendoor schoon.. en na een week of 10 haal je er alles een keer uit en begin je opnieuw met een droge stal.. het staat ook op de vlas zakken hoe je het moet gebruiken....

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:57

Hier verbruiken we voor de grootste smeerder (KWPN ruin) 10 pakken stro per maand en de shet (allebei aparte stal) samen bijna 2 pakken stro per week (inloopstal). Dan staan ze buiten van 7 - 18uur.

Ik verbaas me dus over het rondkomen van 4 pakken stro per maand, want dat verbruiken we zelfs voor de shets al die de hele dag buiten (kunnen) staan!

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 14:04

sinds ik verhuisd ben naar een stal waar hij iedere dag gewoon lekker vers stro krijgt, gaat alles helemaal prima! schoon stalletje, geen viezigheid, schone voeten! lekker liggen, warm bedje, Ik ben oooh zo blij!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:13

super om te horen meid! jola mag ivm stof geen droog hooi en op stro dus ze staat ook op vlas en is een viezerik! gelukkg gaat dat nog redelijk :=

Femkebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:12

@viv1992: wij hebben in het hoekje een putje, en hebben evengoed vlas in de stal. We hebben gewoon zo'n rond bakje met 4 bakstenen eromheen en elke dag bij het uitmesten weer ff goed een rondje eromheen vegen. Dat gaat gewoon goed, nog geen verstopping gehad.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:38

renate85 schreef:
Ik zal dit eens even goed doorlezen, ik heb namelijk ook net zo'n varken als de ts op stal staan.

Oke hemperade is geen succes...
pfff wat een ammoniak lucht na 3 dagen..
Het is nog wel redelijk droog maar geen succes, ben meer dan een half uur zoet.
Overal en nergens liggen drollen door zijn stal heen, kreeg gewoon een zere schouder van al dat schudden.

Ik zal dat wood pellets eens proberen, hoe liggen die prijzen ongeveer?
En is het net zoiets als strokorrels?? (was geen succes hier overigens)

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:47

renate85 schreef:
renate85 schreef:

Oke hemperade is geen succes...
pfff wat een ammoniak lucht na 3 dagen..
Het is nog wel redelijk droog maar geen succes, ben meer dan een half uur zoet.
Overal en nergens liggen drollen door zijn stal heen, kreeg gewoon een zere schouder van al dat schudden.

Ik zal dat wood pellets eens proberen, hoe liggen die prijzen ongeveer?
En is het net zoiets als strokorrels?? (was geen succes hier overigens)

Denk dat je dat met alle goed absorberende bodembeddekking hebt, het is even wennen hóe je moet mesten en schudden. Ook bij mij (gebruik Hippo Gold) liggen die drolletjes overal omdat het vocht eruit trekt en de drollen dus uitelkaar vallen. Mijn bijrijdster heeft ook nog even moeite hoe ze het nou moet doen ;)
Die ammoniaklucht verbaasd me wel wat, had je wel iedere dag de natte plek weggehaald en de rest weer lekker doorgehusseld?? Als ik dat niet doe gaat het ook stinken hoor maar vele malen minder als op stro, dan sprongen de tranen uit je ogen van de scherpe lucht iedere dag weer en was de bodem zeiknat ondanks flink opstrooien dagelijks.