Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Emerald schreef:En hier ga je de fout in.. (bij het dikgedrukte stuk) Een paard dat niet 24/7 buiten staat, staat niet automatisch 24/7 binnen. Als je iedereen die hun paarden 's nachts binnen hebben staan onder de noemer '24/7 binnen' plaatst, blijft dit een eindeloze discussie.
Lovely schreef:De mensen die er voor zijn om een paard de vrije keuze te laten of denken dat een paard graag zelf kiest, hebben in elk geval niet veel begrepen van het wezen 'paard'. Paarden nemen van nature niet graag beslissingen en er is geen paard op de wereld dat graag zelf keuzes maakt.
De mensen die maar tegen wil en dank blijven beweren dat paarden het beste af zijn in een weitje met een schuilstal doen dat waarschijnlijk omdat het ze aan de middelen of motivatie ontbreekt om beter voor hun paard te zorgen.
k4tink4 schreef:Lusitano, daar heb je zeker een heel goed punt!
Echter ben ik het niet geheel met je eens wat betreft stalondeugden, mijn 4 jarige zuigt wel eens lucht (niet zorgwekkend veel en erg) terwijl ze eigenlijk altijd in grote uitloopstallen heeft gestaan en kon gaan en staan waar ze wil. Ook is ze nooit in aanraking geweest met een luchtzuigend paard. Ze is de enige bij ons in de kudde die het doet.. Al ben ik het zeker met je eens dat je de kans op stalondeugden vergroot met 23u p dag stal..
Misschien heb jij er wel meer kijk op, maar ik heb geen flauw idee waar het vandaan komt. Ze heeft echt alles en krijgt dagelijks aandacht van mens en dier. Tijdens het poetsen of als ik met haar bezig ben doet ze het nooit..
Yamcha schreef:DeniseM schreef:Mijn paarden staan ong. vanaf mei tot oktober 24/7 buiten.
En 's winters komen ze ong 1,5 uur de stal uit.
Dat vind ik ook niks, dat is van het ene naar het andere uiterste
Lusitano schreef:punt 2 krijg ik echt de kriebels van. Over wat voor middelen of motivatie heb jij het dan? Een gouden knop op je stal? een stapmolen? de motivatie om wedstrijden te rijden, want dat is waar het paard voor geboren is? Kun je dat iets meer toelichten
DeniseM schreef:Maar ik heb een hengst en die kan niet bij de kudde.
DeniseM schreef:Dat kan jij wel niks vinden maar ik heb geen andere keus.
Lusitano schreef:Lovely schreef:De mensen die er voor zijn om een paard de vrije keuze te laten of denken dat een paard graag zelf kiest, hebben in elk geval niet veel begrepen van het wezen 'paard'. Paarden nemen van nature niet graag beslissingen en er is geen paard op de wereld dat graag zelf keuzes maakt.
De mensen die maar tegen wil en dank blijven beweren dat paarden het beste af zijn in een weitje met een schuilstal doen dat waarschijnlijk omdat het ze aan de middelen of motivatie ontbreekt om beter voor hun paard te zorgen.
Het eerste deel ben ik met je eens. In een natuurlijke situatie staan paarden in een kudde en zijn daar een leidhengst en een leidmerrie bij. Het meest natuurlijke is dus groepshuisvesting. Een paard alles zelf laten kiezen gaat niet werken. Zodra je als mens met een paard omgaat moet jij die rol op je nemen.
punt 2 krijg ik echt de kriebels van. Over wat voor middelen of motivatie heb jij het dan? Een gouden knop op je stal? een stapmolen? de motivatie om wedstrijden te rijden, want dat is waar het paard voor geboren is? Kun je dat iets meer toelichten?
Emerald schreef:De hoeveelheden land en diversiteit van de begroeiing en ondergrond is te beperkt in nederland om een 'natuurlijk' paardenleven na te bootsen.
Emerald schreef:Als je ze dan willens en wetens toch buiten houdt in de winter, denk je niet echt aan je paard.
Emerald schreef:Onze paarden leven niet meer in het wild. Al heel lang niet meer. Beweging en buiten zijn is goed, maar helemaal doorslaan naar de andere kant is ook niet goed. Paarden in het wild worden niet oud. Onze verzorgde paarden wel. Waarom? Omdat ze niet tot het uiterste hoeven te gaan om te overleven in het koude jaargetijde. Omdat ze verzorgt en vertroeteld worden. Omdat ze warm gehouden worden.
kimmie261 schreef:zover ik weet zijn er maar weinig dieren die hele winters overleven buiten,zelfs schapen gaan op stal in de winter,evenals koeien,alleen een paard moet zich blijkbaar in een nat en koud kikkerlandje als nederland zich helemaal happie de peppie voelen als ie buiten in de kou staat te vernikkelen..
Yamcha schreef:Denk dat Lovely bedoelt dat een paard op een weitje met schuilstal gooien, gewoon wel lekker makkelijk is. Je hoeft niet na te denken over wat je paard eet, of het menu klopt, of hij/zij genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijgt, wat je overigens wel zou moeten doen, het meeste gras op de Nederlandse weides is koeiengras en veel te eenzijdig en te rijk voor paarden.
Je hoeft dan over een heleboel dingen niet na te denken, dekens, het ritme van je paard, je pakt hem, je gaat rijden en je gooit hem terug....... geen verzorging, niks. Ik heb hier echt geen gouden knoppen op stal, maar mijn paard wordt wel elke dag gepoetst, hoeven uitgekrabt, de smid komt regelmatig, ze heeft een vliegendeken voor als het warm is, en de dazendruk is nog niet zo hoog dat ik ze naar binnen haal, dekens voor in de winter zodat ze niet teddy wordt, en ik het zweet er goed af kan halen, zodat ik haar niet kletsnat buiten hoef te zetten...... enz, enz. Maar die dingen kosten wel tijd en energie. En geld.
Yamcha schreef:@ Ninx: Daar heb jij volledig gelijk in
Ninx schreef:Yamcha schreef:@ Ninx: Daar heb jij volledig gelijk in
Hihihi, fijn![]()
Kijk... er zitten soms best voordelen aan je paard wel binnenzetten... verplicht.
In mijn geval zou dat kunnen zijn om voedselopname meer te beperken/ controleren. Maar ook de vallende esdoornbladeren straks, of groene eikels (waardoor mijn paard dus gisteren koliek had :-( ).
Maar meestal is het gewoon niet nodig.
Mijn paarden vinden het binnen prima, maar als het hooi op is willen ze weer naar buiten.... Ze kunnen zelf kiezen.
Wanneer ik straks echter in een natte sneeuwbui met een zwetend paard thuis kom, gaan ze eerst naar binnen om op te drogen... en daarna pas weer (met deken) naar buiten.
Toch denk ik niet dat paarden er ongelukkig van worden om op stal te staan.... maar ik zou ieder paard gunnen dat het overdag gewoon de benen kan strekken en sociaal kan zijn met andere paarden....
Ik ben wel van mening dat ieder paard dat intensief gebruikt wordt beschermd moet worden tegen intensieve regen. Paarden kunnen zich goed beschermen tegen droge kou, maar langdurige nattigheid is voor bijna alle paarden toch wel funest....