Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:09

Onze paarden staan graag buiten, maar óók graag binnen. Zeker met warm weer en er dus veel horzels zitten etc. staan ze gewoon bij het hek te wachten tot ze naar binnen mogen.
Verder trekken ze ook regelmatig d'r neus op, wanneer de wei erg nat is.

Het heeft dus in mijn ogen echt niet alleen met eten te maken waarom een paard naar binnen wil.

Anoniem

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:11

Nee, volgens mij ook niet.
En mijn paard staat echt zoveel mogelijk buiten, maar altijd kan gewoon niet, helaas.

DeniseM

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:15

Mijn paarden staan ong. vanaf mei tot oktober 24/7 buiten.
En 's winters komen ze ong 1,5 uur de stal uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:16

pmarena, zeggen dat iets onzin is, is nog steeds een van de zwakste argumenten ooit :).

Een paard doet niets zonder reden en doet alles omdat een ander dier of een mens het voor hem beslist.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:21

Emerald schreef:
En hier ga je de fout in.. (bij het dikgedrukte stuk) Een paard dat niet 24/7 buiten staat, staat niet automatisch 24/7 binnen. Als je iedereen die hun paarden 's nachts binnen hebben staan onder de noemer '24/7 binnen' plaatst, blijft dit een eindeloze discussie.

Klopt, maar dat was voor de discussie wat makkelijker, dat is natuurlijk niet het geval.
Maar ik vind persoonlijk wel, dat een stapmolen, ondanks dat het wel goed is voor de doorbloeding en voor de afwisseling, nog steeds een slap aftreksel is van het natuurlijke fourageergedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:22

DeniseM schreef:

Dat vind ik ook niks, dat is van het ene naar het andere uiterste :=

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:23

Lovely schreef:
De mensen die er voor zijn om een paard de vrije keuze te laten of denken dat een paard graag zelf kiest, hebben in elk geval niet veel begrepen van het wezen 'paard'. Paarden nemen van nature niet graag beslissingen en er is geen paard op de wereld dat graag zelf keuzes maakt.

De mensen die maar tegen wil en dank blijven beweren dat paarden het beste af zijn in een weitje met een schuilstal doen dat waarschijnlijk omdat het ze aan de middelen of motivatie ontbreekt om beter voor hun paard te zorgen.

Het eerste deel ben ik met je eens. In een natuurlijke situatie staan paarden in een kudde en zijn daar een leidhengst en een leidmerrie bij. Het meest natuurlijke is dus groepshuisvesting. Een paard alles zelf laten kiezen gaat niet werken. Zodra je als mens met een paard omgaat moet jij die rol op je nemen.

punt 2 krijg ik echt de kriebels van. Over wat voor middelen of motivatie heb jij het dan? Een gouden knop op je stal? een stapmolen? de motivatie om wedstrijden te rijden, want dat is waar het paard voor geboren is? Kun je dat iets meer toelichten?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:25

k4tink4 schreef:
Lusitano, daar heb je zeker een heel goed punt!

Echter ben ik het niet geheel met je eens wat betreft stalondeugden, mijn 4 jarige zuigt wel eens lucht (niet zorgwekkend veel en erg) terwijl ze eigenlijk altijd in grote uitloopstallen heeft gestaan en kon gaan en staan waar ze wil. Ook is ze nooit in aanraking geweest met een luchtzuigend paard. Ze is de enige bij ons in de kudde die het doet.. Al ben ik het zeker met je eens dat je de kans op stalondeugden vergroot met 23u p dag stal..

Misschien heb jij er wel meer kijk op, maar ik heb geen flauw idee waar het vandaan komt. Ze heeft echt alles en krijgt dagelijks aandacht van mens en dier. Tijdens het poetsen of als ik met haar bezig ben doet ze het nooit..

Dat denk ik niet hoor. Ik heb ook een merrie gekend die zwaar lucht zoog terwijl ze nauwelijks contact met mensen had en de hele dag op het land stond. Die bleek overigens een maagzweer te hebben.
Fysiek ongemak (of pijn) wil dus ook nog wel eens een reden zijn om zoiets te ontwikkelen.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:26

Een stapmolen is absoluut niet te vergelijken met fourageer gedrag op de wei. Maar daar is dat ding ook niet voor gemaakt, voor zover ik weet. Ik gebruik hem nooit, maar de anderen bij ons op stal gebruiken hem wel. Eigenlijk alleen voor droogstappen na een douche...

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:27

Mijn paard staat overigens het hele jaar door 24-7 buiten. Hij heeft een stuk zand, weiland en schuilstallen tot zijn beschikking. Waar het hooi wordt bijgevoerd liggen stelconplaten zodat het geen blubberzooi wordt. Het is een ruin en hij heeft 4 merries in zijn kudde.
Ik moet daarbij wel toegeven dat mijn situatie echt ideaal is en dat dat wellicht niet voor iedereen mogelijk is. Maar groepshuisvesting is dat wel.
Dan wellicht ruinen van merries scheiden om de grootste ellende te voorkomen.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:27

Yamcha schreef:
DeniseM schreef:

Dat vind ik ook niks, dat is van het ene naar het andere uiterste :=

Dat kan je wel niks vinden, maar ik heb echt geen andere keus.
We hebben hier een paddockje waar ze in mogen.
Maar ik heb een hengst en die kan niet bij de kudde.
En mijn ruin houd niet van vieze voeten, die maak ik echt dood ongelukkig in de blubber.
Als het een beetje droog is en redelijk weer gaat hij wel een paar uurtjes naar buiten.

En daarom mogen ze van de zomer lekker genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:35

@ Lusitano: wat heeft een stapmolen hier nu mee te maken?
En dat iets niets met het natuurlijke gedrag te maken heeft, maakt het niet persé verkeerd. Rijden is ook heel onnatuurlijk, maar daarom niet verkeerd, toch?
Lusitano schreef:
punt 2 krijg ik echt de kriebels van. Over wat voor middelen of motivatie heb jij het dan? Een gouden knop op je stal? een stapmolen? de motivatie om wedstrijden te rijden, want dat is waar het paard voor geboren is? Kun je dat iets meer toelichten

Denk dat Lovely bedoelt dat een paard op een weitje met schuilstal gooien, gewoon wel lekker makkelijk is. Je hoeft niet na te denken over wat je paard eet, of het menu klopt, of hij/zij genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijgt, wat je overigens wel zou moeten doen, het meeste gras op de Nederlandse weides is koeiengras en veel te eenzijdig en te rijk voor paarden.
Je hoeft dan over een heleboel dingen niet na te denken, dekens, het ritme van je paard, je pakt hem, je gaat rijden en je gooit hem terug....... geen verzorging, niks. Ik heb hier echt geen gouden knoppen op stal, maar mijn paard wordt wel elke dag gepoetst, hoeven uitgekrabt, de smid komt regelmatig, ze heeft een vliegendeken voor als het warm is, en de dazendruk is nog niet zo hoog dat ik ze naar binnen haal, dekens voor in de winter zodat ze niet teddy wordt, en ik het zweet er goed af kan halen, zodat ik haar niet kletsnat buiten hoef te zetten...... enz, enz. Maar die dingen kosten wel tijd en energie. En geld.
DeniseM schreef:
Maar ik heb een hengst en die kan niet bij de kudde.

Laat hem ruinen, dan kan hij wel bij de rest. Vind het sneu dat het dier een geïsoleerd leven moet leiden omdat hij hengst is, daar heeft hij ook niet om gevraagd.
DeniseM schreef:
Dat kan jij wel niks vinden maar ik heb geen andere keus.

Natuurlijk wel, you do have a choice. You just don't like it.

Je kunt je paarden ook ergens anders stallen toch?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:40

zover ik weet zijn er maar weinig dieren die hele winters overleven buiten,zelfs schapen gaan op stal in de winter,evenals koeien,alleen een paard moet zich blijkbaar in een nat en koud kikkerlandje als nederland zich helemaal happie de peppie voelen als ie buiten in de kou staat te vernikkelen..

nou best,maar mijn paarden dus niet.. :)

en tja,opsluiten,tuurlijk,maar op dit moment staan ze ook "opgesloten" in hun wei,terwijl ze mss best op de wei van de buren willen lopen,want daar is het gras veel groener als in hun eigen wei..

en ik heb hier een ruin,die je echt niet zou willen dat die zijn loopstal zou moeten delen met de rest van de paarden hoor,hahah staat ie alleen binnen en de rest buiten... :+

nee hoor,hier gaan ze gewoon op stal,met het deurtje dicht,ieder een eigen plekje en ze staan heerlijk te eten :) ,en ze doen het er prima op!beter als dat ik menig 'buitenpaard' erbij zie staan...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:43

Lusitano schreef:
Lovely schreef:
De mensen die er voor zijn om een paard de vrije keuze te laten of denken dat een paard graag zelf kiest, hebben in elk geval niet veel begrepen van het wezen 'paard'. Paarden nemen van nature niet graag beslissingen en er is geen paard op de wereld dat graag zelf keuzes maakt.

De mensen die maar tegen wil en dank blijven beweren dat paarden het beste af zijn in een weitje met een schuilstal doen dat waarschijnlijk omdat het ze aan de middelen of motivatie ontbreekt om beter voor hun paard te zorgen.

Het eerste deel ben ik met je eens. In een natuurlijke situatie staan paarden in een kudde en zijn daar een leidhengst en een leidmerrie bij. Het meest natuurlijke is dus groepshuisvesting. Een paard alles zelf laten kiezen gaat niet werken. Zodra je als mens met een paard omgaat moet jij die rol op je nemen.

punt 2 krijg ik echt de kriebels van. Over wat voor middelen of motivatie heb jij het dan? Een gouden knop op je stal? een stapmolen? de motivatie om wedstrijden te rijden, want dat is waar het paard voor geboren is? Kun je dat iets meer toelichten?

Lovely is echt briljant he? Punt is twee is echt weer stereotypisch dolkomisch....

Ook ik ben wederom reuzebenieuwd welke middelen, en welke mate van motivatie we tevoorschijn moeten trekken om een paard blij te maken.
Ik zal voor de gelegenheid haar even uit mijn foeilijst plukken, want nu wil ik het geheim van het werkelijk gelukzalige paard ook wel eens leren kennen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:46

Emerald schreef:
De hoeveelheden land en diversiteit van de begroeiing en ondergrond is te beperkt in nederland om een 'natuurlijk' paardenleven na te bootsen.

Misschien zijn er dan wel te veel paarden?!
Iedereen denkt tegenwoordig maar recht te hebben op een paard, terwijl ze dat paard tegelijkertijd helemaal niet de ruimte en het leven kunnen bieden waar een paard behoefte aan heeft. Dus zetten ze hem in een hokje op een manege/pensionstal dat meer weg heeft van een paardengevangenis. En zeggen dat hij het zo goed heeft daar en dat ze zoveel van hem houden. :')
Ik wil ook wel een zeehondje, maar ik heb geen eigen stuk zee; mag ik de zeehond daarom in m'n badkuip houden?

Emerald schreef:
Als je ze dan willens en wetens toch buiten houdt in de winter, denk je niet echt aan je paard.

Mijn paarden leven buiten, het hele jaar door. Ze hebben een heerlijke loopstal waar ze zelf in en uit kunnen lopen, ze kunnen zelf beslissen of ze binnen of buiten staan. In de winter kiezen ze vrijwel altijd voor buiten blijven. Dat vinden ze blijkbaar heerlijk, anders zouden ze wel naar binnen gaan (wat ze in de hete zomer dan ook wel doen). Koud hebben ze het niet; ze hebben een dikke wintervacht en onbeperkt hooi, zodat ze zich warm kunnen houden.
Maar in jouw beleving moet ik een deur in de stal plaatsen, de paarden binnen zetten en de deur op slot doen? Dan zou ik dus beter voor ze zorgen, volgens jou?

Emerald schreef:
Onze paarden leven niet meer in het wild. Al heel lang niet meer. Beweging en buiten zijn is goed, maar helemaal doorslaan naar de andere kant is ook niet goed. Paarden in het wild worden niet oud. Onze verzorgde paarden wel. Waarom? Omdat ze niet tot het uiterste hoeven te gaan om te overleven in het koude jaargetijde. Omdat ze verzorgt en vertroeteld worden. Omdat ze warm gehouden worden.

Mijn paarden hoeven inderdaad niet tot het uiterste te gaan om te overleven, want ze hebben altijd eten, drinken, een warme slaapplek en een schuilplek tot hun beschikking. Iets waar wilde paarden inderdaad veel meer moeite voor moeten doen om dat te vinden.
Dat betekent nog niet dat het beter voor ze is om ze op te sluiten en te isoleren, en dat ik daarom zou doorslaan. Ik vind dat echt een bekrompen gedachte.
Nee, puur natuur bestaat niet meer. Maar je kunt er wel voor zorgen dat je je paard een zo natuurlijk mogelijk c.q. zo paardgericht mogelijk leven biedt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:52

kimmie261 schreef:
zover ik weet zijn er maar weinig dieren die hele winters overleven buiten,zelfs schapen gaan op stal in de winter,evenals koeien,alleen een paard moet zich blijkbaar in een nat en koud kikkerlandje als nederland zich helemaal happie de peppie voelen als ie buiten in de kou staat te vernikkelen..

Dat schapen en koeien naar binnen gaan, is voor het gemak van de boer en om het land te sparen. Nièt omdat ze anders dood zouden vriezen.
De koeien worden dan ook allemaal geschoren, anders hebben ze het veel te warm binnen.
Die vacht wordt dus ook niet voor niets ontwikkeld (net als bij paarden); dat is namelijk het werk van moeder natuur waardoor ze prima in de kou kunnen leven.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:53

Als ik voor mezelf spreek, ik vind het fijn als mijn paard buiten staat als het kan, maar ik vind het ook een fijn idee als hij binnen kan als het echt bar en boos is hoor. En dat komt omdat hij echt een gloeiende hekel heeft aan regen. Mijn vorige paard en het paard van mijn stalgenootje geven daar echt helemaal niks om, maar hij :)

Ik postte eerder dat hij gewoon de wei opgaat als het regent, maar dan heb ik het ook over een bui, of een dagje 'wat' regen waar een regendeken volstaat om niet doorweekt te worden.

Als het hoosweer is (en vooral als het onweert, brrr) gaat die van mij wel naar binnen hoor.
En als ik niet weet wat het weer snachts gaat doen gaat hij ook naar binnen.

Zie een beetje op tegen de winter, want het is een rotondergrond waar we een behoorlijk eindje over moeten als het gevroren heeft en ze moeten dan naar buiten, (het is zo al ietsje aan de gladde kant en die van mij staat nog niet eens op ijzers) dus nog eens even kijken hoe dat allemaal gaat...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:54

Yamcha schreef:
Denk dat Lovely bedoelt dat een paard op een weitje met schuilstal gooien, gewoon wel lekker makkelijk is. Je hoeft niet na te denken over wat je paard eet, of het menu klopt, of hij/zij genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijgt, wat je overigens wel zou moeten doen, het meeste gras op de Nederlandse weides is koeiengras en veel te eenzijdig en te rijk voor paarden.
Je hoeft dan over een heleboel dingen niet na te denken, dekens, het ritme van je paard, je pakt hem, je gaat rijden en je gooit hem terug....... geen verzorging, niks. Ik heb hier echt geen gouden knoppen op stal, maar mijn paard wordt wel elke dag gepoetst, hoeven uitgekrabt, de smid komt regelmatig, ze heeft een vliegendeken voor als het warm is, en de dazendruk is nog niet zo hoog dat ik ze naar binnen haal, dekens voor in de winter zodat ze niet teddy wordt, en ik het zweet er goed af kan halen, zodat ik haar niet kletsnat buiten hoef te zetten...... enz, enz. Maar die dingen kosten wel tijd en energie. En geld.

* Ik zelf, en vrijwel iedereen die ik ken die zijn/ haar paard in een setting heeft zoals hier omschreven wordt (schuilstal met 24/7 mogelijkheid tot uitloop /dus weide, en in mijn geval PP... om grasopname te beperken) is juist erg bewust bezig met voeding. Daar moet je in alle gevallen erg goed over nadenken, in welke setting je je paard ook houdt. Hier in 't Gooi is het makkelijker en goedkoper om je paard in een reguliere setting te stallen. JUIST meer vrijheid voor je paard, betekent meer geld kwijt zijn iedere maand en ook nog eens veel extra werk.

* Paarden worden hier iedere dag gepoetst, hebben vliegendekens, worden geschoren wanneer ze teveel haar hebben en krijgen ook dan dekens. Training wordt goed over nagedacht... Ik begrijp ook niet goed waarom dat niet zo zou zijn? Een buitenpaard of binnenpaard kunnen/ moeten toch over dezelfde mate van verzorging beschikken?

* Tja... in mijn geval voor beide paarden iedere 7 weken de smid, 1x pj standaard osteo, 1x pj standaard iemand van happy athlete en 1x pj standaard de tandarts..... maar of je je paard nu in een pensionstalsetting, in je achtertuin, of in een weiland met schuilstal zet... goede zorg wordt niet uitgesloten door de wijze waarop je het paard houdt toch?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 05-09-11 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:54

oww vachten,die scheer ik er ook af hoor :)

mijn paarden laat ik echt niet als wolbaaltjes op stal staan :D

en nogmaals ik zou mijn paarden echt nooit dag en nacht op de wei willen hebben :n ,die komen savonds lekker naar binnen krijgen daar hun voer en lekker een berg kuil,en weet je,ze doen het er super op!!

heb blije glimmende en gelukkige paarden op stal staan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:56

@ Ninx: Daar heb jij volledig gelijk in :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:58

Mijn paarden gaan 's nachts op stal en overdag het gehele jaar op de wei in kleine kuddes. Onze stallen zijn groot, licht, met veel sociaal contact, een opening in de deur en 1 meter dichte wand aan alle zijwanden zodat ze in rust kunnen eten. Sommige paarden gaan regelmatig tussen die 2 dichte stukjes staan slapen, dan hebben ze even geen last van de paarden om hun heen, haha.

Ik zou ze niet 's nachts buiten willen hebben, om 1001 redenen. Paarden voelen zich allemaal kiplekker en hebben een goed leven. Voor ons is dit perfect. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:05

Yamcha schreef:

Hihihi, fijn :-)
Kijk... er zitten soms best voordelen aan je paard wel binnenzetten... verplicht.
In mijn geval zou dat kunnen zijn om voedselopname meer te beperken/ controleren. Maar ook de vallende esdoornbladeren straks, of groene eikels (waardoor mijn paard dus gisteren koliek had :-( ).
Maar meestal is het gewoon niet nodig.
Mijn paarden vinden het binnen prima, maar als het hooi op is willen ze weer naar buiten.... Ze kunnen zelf kiezen.
Wanneer ik straks echter in een natte sneeuwbui met een zwetend paard thuis kom, gaan ze eerst naar binnen om op te drogen... en daarna pas weer (met deken) naar buiten.

Toch denk ik niet dat paarden er ongelukkig van worden om op stal te staan.... maar ik zou ieder paard gunnen dat het overdag gewoon de benen kan strekken en sociaal kan zijn met andere paarden....

Ik ben wel van mening dat ieder paard dat intensief gebruikt wordt beschermd moet worden tegen intensieve regen. Paarden kunnen zich goed beschermen tegen droge kou, maar langdurige nattigheid is voor bijna alle paarden toch wel funest....

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:10

Ik heb even snel snel het topic door genomen.

Ik vind dat een paard buiten hoort met een droge en wind dichte schuilstal en soortgenoten. Persoonlijk vind ik dat een paard op een weiland, veel meer verzorging vraagt dan een paard in de stal. Je moet elke dag de wei helemaal afstappen om te kijken of alle draden/palen/etc nog in tacts zijn, je moet de giftige planten verwijderen. ook moet de mest verwijdered worden, wat een zwaardere klus is dan in een stal.

Als je paard niet graag in de blubber staat (wat begrijpelijk is) zorg dan gewoon dat er een droge plaats is. Dat is toch niet zo moeilijk? Toen ik zelf nog paarden had, hadden we van de schuilstal (gewone boxen zonder deur) een soort van pat gemaakt met houte platen naar de poort. De paarden hoefde nooit in de blubber te stappen als ze niet wilden. Ze konden zelf ook bepalen of ze binnen of buiten stonden. Ze waren prefect gelukkig!

Het paardje dat ik nu bijrijd, zou gek worden moest ze een hele dag op stal staan! Ik denk dat wij het ook niet tof zouden vinden om 23 uur per dag in een ruimte te grote van een toilet kotje temoet je worden opgesloten. Een paard op de wei is handig. Als je een dagje geen tijd hebt om ze te rijden/longeren/beweging geven, moet je geen schuldgevoel hebben, want ze kunnen toch de hele dag rond lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:13

Ninx schreef:
Yamcha schreef:

Hihihi, fijn :-)
Kijk... er zitten soms best voordelen aan je paard wel binnenzetten... verplicht.
In mijn geval zou dat kunnen zijn om voedselopname meer te beperken/ controleren. Maar ook de vallende esdoornbladeren straks, of groene eikels (waardoor mijn paard dus gisteren koliek had :-( ).
Maar meestal is het gewoon niet nodig.
Mijn paarden vinden het binnen prima, maar als het hooi op is willen ze weer naar buiten.... Ze kunnen zelf kiezen.
Wanneer ik straks echter in een natte sneeuwbui met een zwetend paard thuis kom, gaan ze eerst naar binnen om op te drogen... en daarna pas weer (met deken) naar buiten.

Toch denk ik niet dat paarden er ongelukkig van worden om op stal te staan.... maar ik zou ieder paard gunnen dat het overdag gewoon de benen kan strekken en sociaal kan zijn met andere paarden....

Ik ben wel van mening dat ieder paard dat intensief gebruikt wordt beschermd moet worden tegen intensieve regen. Paarden kunnen zich goed beschermen tegen droge kou, maar langdurige nattigheid is voor bijna alle paarden toch wel funest....

ik kan me echt helemaal vinden in wat jij zegt, en ik vind jouw visie genuanceerd en eerlijk naar het paard :j

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:15

paarden hier in nederland worden nooit natuurlijk gehouden. ze worden op ijzers gezet, nee dat is lekker natuurlijk. ze gaan naar de hoefstmit, gebeurt in het wild ook niet. ze hebben mineralen stenen, knap als je die kant en klaar op de hei vind. musli groeit ook niet aan het gras om over brok maar niet te spreken.

kijk naar waar je paard behoefte aan heeft en probeer daar zo veel mogelijk aan te voldoen. ik zie hier in de omgeving schandalig vaak 24/7 paarden buiten staan zonder schuilstal. paarden voelen vliegen op hun vacht, laat staan een heftige hagelbui. ik weet wel waar die van mij dan liever staat. namelijk lekker warm en droog!

nog steeds reageren hier geen mensen die geen of weinig land ter beschikking hebben. raar want kijk naar een 5(?) sterren manege chardon. het staat er bomvol maar toch lijkt heel bokt een eigen stal te hebben en heeft heel bokt tig uren per dag land.

hoe doen de gene met 24/7/365 land dat? zomers kruk droog, hoeven drogen uit. herfst, 1 natte bende, rotstraal, mok etc. winter, alles keihard bevroren en ijsbanen. dan heb ik het nog geen eens over land wat kapot gelopen is door de vele regenval van de laatste tijd. waar ik tot een week geleden stond was het land een drama geworden. meer glibberige modder dan gras. hele diepe gaten overal in het land en ga zo maar door. blessures gegarrandeert.

ik zou erg graag meer land tot mijn beschikking hebben maar dan wel om zelf naar mijn paard te kunnen kijken en hem naar buiten te zetten wanneer ik denk dat hij zich daar prettig voelt. nu moet ik het doen met 1 uurtje land en een bak indien leeg waar hij vrij in kan staan.