Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:54

riagr schreef:
@ditano: ja we hebben veel gras, mede ook dank aan het feit dat het steeds voldoende geregend heeft...
We hebben nu al een aantal keren ook gemaaid, gehooid.. Pony's komen dan op het gemaaide stuk te staan. Eea in het kader van gewichtsbeheersing bij de pony's

Hier ook gras zat het is ook het optimale weer , warm en regen .
Gewichtsbeheersing is bij de tinkers ook nodig .
Vandaag gereden , helaas geen foto,s gemaakt .
Maar alles lag er prima bij , de weides en de rijdbak .

pmarena

Re: Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:15

Hier hebben we een akelig stukje onkruid (waar de mesthoop van de vorige huurders heeft gelegen) met het mini-trekkertje gefreesd , en ingezaaid met paardengraszaad van het weekend. Nu komt er al wat op !

Onkruid.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:42

mika11 schreef:
Ze staan hier nog steeds in de paddock.
Hopelijk blijven de voorspelde buien voor aankomende dagen, hier uit de buurt.

De paarden die wel aldoor in een nat weiland lopen,
heb je dan geen last van mok of andere hoefproblemen door het vocht?

Nou die bui is hier om 8.30 losgebarsten hoor. En hoe, pfffff. Wat een water. Maar sommige paarden hebben idd wat last. De mijne heeft aan 1 voet een zachte straal. Maar die straal mankeert altijd snel wat omdat hij aan die voet een bokhoef heeft. En de straal dus ook veel dieper is. En de hoefballen zijn ook nogal week. En dan de rode huis er nog eens bij.

Maar ja, ik doe er weinig aan. Ik kan m moeilijk in zn eentje op stal zetten. Dan blijft hij net zo lang tegen de deur schoppen tot hij m open heeft. En in de paddock staat hij ook uit t zicht van de andere paarden, dus dan rent hij zich dood. Of springt uit de paddock. Dat red hij makkelijk want die is maar 1.40 hoog.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:20

Farmgirl schreef:
Ik heb de luxe dat elk paard zijn eigen weiland heeft, lopen dus niks stuk.
Alleen met heel slecht weer gaan ze maar een halve dag naar buiten.
Ik vind al dat natte gras niet gezond, maar dat zal vast aan mij liggen.

Jij vind dat luxe en ik zou het juist absoluut niet zo willen, paarden willen contact met elkaar dat is al geen luxe maar noodzaak .
Vind het altijd zo zielig gezicht die aparte postzegeltjes land omdat het paard niet mag beschadigen .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:32

als je dure wedstrijd paard waar je veel energie en geld in steekt een rot trap krijgt en niks meer kan is erg zuur. Dan maar op apparte stukjes land. Beter dan helemaal geen land!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:35

rapido schreef:
als je dure wedstrijd paard waar je veel energie en geld in steekt een rot trap krijgt en niks meer kan is erg zuur. Dan maar op apparte stukjes land. Beter dan helemaal geen land!

wat een onzin, een paard is een paard en als je m t langst goed wil houden moet je m in de vriezer stoppen. en bij mij is elk paard even aan een ander paard. elk paard heeft recht op sociaal met soortgenoten te kunnen leven,daar wordt niet voor niets een welzijnswet voor aangenomen [veel te laat welliswaar] maar ik wordt een beetje beroerd dat er steeds meer mensen met een l-paard in de veronderstelling zijn dat ze een totilas op stal hebben en ontzeggen hun "schat"alle paardwaardige omstandigheden

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:35

Mijn pony staat al vanaf begin april buiten en heeft nog geen dag binnen gestaan.
Hij staat nu ook nog gewoon 24/7 op het land.
Het land is een beetje nat maar absoluut niet zwart of kapot (en het groepje schijnt vrij veel te rennen).
Staat in een groepje van 4, staat niet zoveel gras meer op maar ze hebben vorige week een stuk(je) erbij gekregen.

Ben wel blij hoor dat hij gewoon lekker buiten kan, moet er niet aan denken om hem nu op stal te hebben.
Gelukkig is de staleigenaar ook niet zo moeilijk daarmee, op m'n eerste stal bleven de paarden meteen binnen als het ook maar een klein beetje regende. Hoop niet dat het land ineens wel echt te nat wordt, van de winter staan ze weer lang genoeg op stal.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:04

rapido schreef:

Nou, heb hier ook een duur wedstrijdpaard, maar die staat gewoon lekker buiten. Hij is toch in eerste instantie paard, daarna pas wedstrijdpaard. Ik zet hem dus ook als ik hem de dag voor de wedstrijd moet wassen ipv dag zelf, gewoon weer buiten na het wassen en vlechten. Wel ingepakt (niet als het echt stort van de regen), maar hij gaat gewoon weer naar buiten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 20:43

Ja, dan maar liever in de paddock met een groepje tot het land weer droog is.
Dan allemaal apart op een stukje land.

Vandaag hoorde ik trouwens dat het gebied waar de boerderij staat, een oud gebied hier in de omgeving is.
Daarom is het daar allemaal laagland. Sommige stukken zijn al wel verhoogd, maar desondanks is het land hier natter dan op 'hoog land'.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:47

knollentuin schreef:
rapido schreef:

wat een onzin, een paard is een paard en als je m t langst goed wil houden moet je m in de vriezer stoppen. en bij mij is elk paard even aan een ander paard. elk paard heeft recht op sociaal met soortgenoten te kunnen leven,daar wordt niet voor niets een welzijnswet voor aangenomen [veel te laat welliswaar] maar ik wordt een beetje beroerd dat er steeds meer mensen met een l-paard in de veronderstelling zijn dat ze een totilas op stal hebben en ontzeggen hun "schat"alle paardwaardige omstandigheden

Ik dacht dat dit topic over de regen ging, en niet over alleen op het land :)
Daar zijn al de menige discussies over gevoerd..

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:49

Hier staan ze ook 24/7 op de wei met paddock. Ja er liggen plassen in de wei en het gras is niet al te mooi meer. Oei :oo

jvd01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:51

Bij ons staan ze 24/7 buiten, ik heb echter wel een soort paddock paradise gecreeerd zodat ik ook bij enorm nat weer kan laten lopen(staan op veengrond, loopt snel stuk en zakken ze 30 cm diep in). Ik heb 1 stuk weiland dat echt stukgelopen mag worden en 1 waar we zuinig op zijn deze zomer, ook hebben we een stenen plaatsje gecreerd waar ze altijd hard kunnen staan en daar staat de schuiilstal op.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:54

Wij hebben 5 "kleinere" weilanden gemaakt, ipv 3 grote.
Onze weilanden zijn nooit zwart, hooguit een klein beetje soppig.
Ze staan er gewoon in, tenzij het erg slecht is, dan niet.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:35

knollentuin schreef:
rapido schreef:

om ontopic te blijven , ons landje blijft redelijk goed , wel beetje kapot , maar gras groeit wel weer terug hoor , haal ze er niet voor van af.

haha in de vriezer ja , als dat kon zouden veel "wedstrijdruiters "dat doen hoor , ze staan hier ook 23/vaak 24/7 [ rustdag :roll: ] in de stalling , net als een fiets , vreselijk maar deze mensen houden van paardrijden , niet van paarden , dan zouden ze zich wel bekommeren om de levensbehofte van het paard ipv de winstpunten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:27

Ja hoor, elke dag. Zomer en winter, regen of geen regen. Als het zwartgetrapt is, jammer dan, hebben ze niets meer te eten. Wordt vanzelf weer groen. Ik verweid wel regelmatig. Heb trouwens dit jaar meer gras dan ze aankunnen. Juist door het zachte weer en regelmatig regen schiet het gras de grond uit.
Wij wonen aan het Oldambtmeer, dus bijna altijd drassige bodem. Hier in oostgroningen is het trouwens wel meegevallen met de vele regen.

Maar kan me voorstellen dat het op pensionstallen niet zo gaat. Vaak is er (te) weinig land voor het aantal paarden wat er staat. Het nadeel daarvan is idd dat ze vaker binnen gehouden worden, of in zandpaddocks, wat weer meer kans op zandkoliek geeft.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:24

Mijn paard staat 24/7 buiten. Als de wei groot genoeg is valt het kapot lopen reuze mee. Alleen vooraan is het een beetje modderig maar het valt hier heel erg mee. Als er al modder ligt komt het niet eens boven d'r hoeven uit.

SHARONxSTAR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:51

Met slecht weer zette ik mijn Shetje vroeger nooit zo graag buiten maar dit alleen maar omdat ik nogal zorgwekkend ben. :P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 20:10

Ik snap haast niet waarom hier voornamelijk mensen reageren die 24/7 hun paarden buiten hebben staan.
Als je veel land hebt en maar 3 -5 paarden is het natuurlijk makkelijker.
Sowieso op veel stallen en maneges staan de paarden geen 24/7 buiten.
Hoe gaat het daar dan, als er zeg maar 30 of meer paarden op de wei moeten en alles is drassig?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:20

Ik heb hier in de buurt toch meerdere redelijk zwarte landen gezien, en dat was niet omdat er zoveel paarden opstonden. Bij mij zijn de landjes waar volgens mij een lading keileem onder ligt (ligt namelijk onder de hele boederij) ook zeik en zeiknat en al redelijk zwart. Ik hoop echt dat het najaar flink droog wordt, want anders gaat het er helemaal aan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:52

Hier wordt het met weinig paarden al drassig, dus laat staan met veel paarden op kleine stukjes.
Kan me heel goed voorstellen dat weidetijd dan beperkt wordt of vervangen door in de paddock.
Maar vind vooral dat stallen moeten zorgen voor voldoende paddocks voor de natte periode, en dn maakt het niet zo veel meer uit of die periode in Maart, Juli, of midden winter is, je hebt dan altijd een alternatief.
Alleen aan bijvoeren zul je dan meer kosten hebben, en dat moet je kunnen compenseren of doorberekenen...

rox14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:56

Hier staan ze al vanaf begin april buiten, en we hebben natuurlijk een heerlijk voorjaar gehad. Paarden hebben deze zomer 2x een nachtje binnen gestaan. Mijn pony 1x extra omdat hij ziek was geweest. Maar gaat nu gewoon met deken. Weilanden zijn niet nat, en er zijn vrij kleine kuddes grootste is 5. Ook vrij veel gras.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:23

mika11 schreef:
Ik snap haast niet waarom hier voornamelijk mensen reageren die 24/7 hun paarden buiten hebben staan.
Hoe gaat het daar dan, als er zeg maar 30 of meer paarden op de wei moeten en alles is drassig?

omdat de mensen die ze vast houden binnen het kritiek niet kunnen verdragen ;)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:00

Ojajoh schreef:

Omdat je hier alleen maar kritiek krijgt als je je paard niet genoeg buiten hebt.
maar die van ons staan alleen in de zomer 24/7 buiten (kosten zijn dan veel lager)
en in de winter staan ze binnen, en het verschilt per paard/pony hoe lang ze buiten komen.
Sommige 12 uur per dag, en andere maar 1 uur per dag.

en als je je paard maar 2 uur per dag buiten hebt, dan gaat je wei niet zo kapot als bij 24/7

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:02

HTM schreef:
Ojajoh schreef:

Omdat je hier alleen maar kritiek krijgt als je je paard niet genoeg buiten hebt.
maar die van ons staan alleen in de zomer 24/7 buiten (kosten zijn dan veel lager)
en in de winter staan ze binnen, en het verschilt per paard/pony hoe lang ze buiten komen.
Sommige 12 uur per dag, en andere maar 1 uur per dag.

en als je je paard maar 2 uur per dag buiten hebt, dan gaat je wei niet zo kapot als bij 24/7

uhm...je qoute verkeerd hoor........ik gaf er ook antwoord op (praktisch hetzelfde)
ik ben niet diegene die de vraag stelde :\

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:02

Ik zal zo even een filmpje uploaden van de toestand op dit moment hier.
Ze staat in een kudde van vier (!!) paarden, op echt een enorme weide. Om de 2/3 weken wordt ze verplaatst naar een andere weide.

Ik zit er serieus over te denken om haar in een andere kudde te doen, die alleen van 9 tot 4 ongeveer buiten komt, en als het weer het echt niet toelaat alleen in de paddock een paar uurtjes.
Want ik krijg haar niet eens meer de weide meer in vaak, ze wil echt niet. Heb haar nu ook alweer onder de deken omdat ze zó onder de bagger zit steeds dat ik vorige week niet kon rijden door de bagger op haar vacht. Ik ben ook erg bang dat ze weer mok gaat krijgen, zo lang in die blubber.... :=
edit, en dan nog niet te spreken over haar ijzers die nu na vier weken al los beginnen te laten..

Hoe doen jullie dit dan bokkers die hun paard 24/7 buiten hebben? Ik doe mijn paard hier echt geen plezier mee heb ik het idee..
Laatst bijgewerkt door Elmira op 28-08-11 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt