Paard houden op Curaçao

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Re: Paard houden op Curaçao

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:36

Oh kijk hahaha.. wereld is klein :P

Ja mijn verzorgpaard was ook een Paso Fino, heerlijk dier ! Maar toch ging ik het springen en alles erom heen missen zeg maar haha. Wat je wel kan doen, is de manege mailen.. en vragen of zij binnenkort een paard laten overkomen. Dat scheelt in kosten qua overvliegen ! (Gedeeld). :D

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:40

TS, misschien heb ik er al overheen gelezen, maar er is zoveel verteld in dit topic dat ik eventjes de weg kwijt ben, maar hebben jullie al een huis in Curacao?

Mijn reden waarom ik zeg dat je beter een paard op de manege kan stallen (als je daar een paard wil hebben), is omdat er ook niet veel huizen zijn met faciliteiten om paarden te houden.
Ik ken enkel 1 meisje die aan huis een paard had, maar die woonde op de Struisvogelfarm, dus dat is ook niet 't eerste 't beste huis.

De lokale bewoners hebben hun paard gewoon aan een stok op een stuk land staan (niet omheind).
Je hebt huizen met grote tuinen, maar niet geschikt voor paarden, enkel geiten of honden.

En realiseer je je ook wel dat het kabouterbos (en misschien baya beach, weet niet of dat nog steeds toegankelijk is voor paarden) waar je goed kan buitenrijden?
De rest is gewoon niet echt veilig of niet mooi/leuk/geschikt om te rijden.
Drugs en drank gebruik op het eiland is niet echt onder controle, dus het is ook een beetje voor je eigen veiligheid.

Paso Fino's zijn overigens hele leuke paarden, als je een paard wil kopen, kan ik je zeker aanraden om opzoek te gaan naar een Paso.
Maar nogmaals, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, denk er echt heel goed over na.
En als ik jou was, gewoon op een manege gaan staan, is nog hartstikke gezellig ook! :)

Edit: Als je nog vragen hebt, je kan me altijd pb'en :) Ken veel mensen daar, vader kent veel mensen, kan je eventueel wat adresjes en mail adressen meegeven met mensen die daar een paard hebben (gehad).

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 16:41

Amber_ schreef:
Oh kijk hahaha.. wereld is klein :P

Ja mijn verzorgpaard was ook een Paso Fino, heerlijk dier ! Maar toch ging ik het springen en alles erom heen missen zeg maar haha.

Hahah :')

Oh gaaf! Ja kan me wel voorstellen, het is natuurlijk wel heeel wat anders...

Dankje voor de tip trouwens maar ik denk toch dat we echt daar gewoon gaan kijken. Er is vast wel ergens een paardje dat bij mij past. :+

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 16:43

Brittol schreef:
TS, misschien heb ik er al overheen gelezen, maar er is zoveel verteld in dit topic dat ik eventjes de weg kwijt ben, maar hebben jullie al een huis in Curacao?

Mijn reden waarom ik zeg dat je beter een paard op de manege kan stallen (als je daar een paard wil hebben), is omdat er ook niet veel huizen zijn met faciliteiten om paarden te houden.
Ik ken enkel 1 meisje die aan huis een paard had, maar die woonde op de Struisvogelfarm, dus dat is ook niet 't eerste 't beste huis.

De lokale bewoners hebben hun paard gewoon aan een stok op een stuk land staan (niet omheind).
Je hebt huizen met grote tuinen, maar niet geschikt voor paarden, enkel geiten of honden.

En realiseer je je ook wel dat het kabouterbos (en misschien baya beach, weet niet of dat nog steeds toegankelijk is voor paarden) waar je goed kan buitenrijden?
De rest is gewoon niet echt veilig of niet mooi/leuk/geschikt om te rijden.
Drugs en drank gebruik op het eiland is niet echt onder controle, dus het is ook een beetje voor je eigen veiligheid.

Paso Fino's zijn overigens hele leuke paarden, als je een paard wil kopen, kan ik je zeker aanraden om opzoek te gaan naar een Paso.
Maar nogmaals, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, denk er echt heel goed over na.
En als ik jou was, gewoon op een manege gaan staan, is nog hartstikke gezellig ook! :)

Edit: Als je nog vragen hebt, je kan me altijd pb'en :) Ken veel mensen daar, vader kent veel mensen, kan je eventueel wat adresjes en mail adressen meegeven met mensen die daar een paard hebben (gehad).

Heei,
we gaan een kavel kopen (dus gewoon kaal) waar we ons huis en stal etc laten bouwen. We hebben al wat op het oog ja :D
Dankje voor alle tips!

Baya beach zeg je? Ik zal eens even kijken op Google Earth :D
Laatst bijgewerkt door Barbulet op 02-08-11 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:43

Daarbij zal je als je een paardje van daar koopt hem/haar waarschijnlijk een beter leven kunnen bieden, terwijl een uit NL geimporteerd paard het daar waarschijnlijk juist heel zwaar zou gaan krijgen... Ik ben iig echt tegen paarden importeren, heb het hier in het zuiden van Tunesie een paar keer gezien en het is keer op keer misgegaan... Als het klimaat nu nog een beetje erop lijkt en het voer ook, ok dan, maar anders zou ik er echt niet aan beginnen. Daarbij zijn Paso Fino's toch juist heel gave, bijzondere paarden!
En verder, naast alle gezondheidsvoordelen zullen ook Paso Fino's best een dressuurrondje kunnen rijden of een sprongetje kunnen maken, en aangezien daar toch verder weinig te doen is qua wedstrijden enzo heb je echt geen z-dressuurpaard nodig :=
Maar probeer als je daar echt gaat kijken voor een paardje wel iemand bij je te hebben die al weet hoe het werkt, verstand heeft van de lokale paarden, hoe de prijzen liggen, waar te gaan kijken etc

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 16:45

lakshmi schreef:
Daarbij zal je als je een paardje van daar koopt hem/haar waarschijnlijk een beter leven kunnen bieden, terwijl een uit NL geimporteerd paard het daar waarschijnlijk juist heel zwaar zou gaan krijgen... Ik ben iig echt tegen paarden importeren, heb het hier in het zuiden van Tunesie een paar keer gezien en het is keer op keer misgegaan... Als het klimaat nu nog een beetje erop lijkt en het voer ook, ok dan, maar anders zou ik er echt niet aan beginnen. Daarbij zijn Paso Fino's toch juist heel gave, bijzondere paarden!
En verder, naast alle gezondheidsvoordelen zullen ook Paso Fino's best een dressuurrondje kunnen rijden of een sprongetje kunnen maken, en aangezien daar toch verder weinig te doen is qua wedstrijden enzo heb je echt geen z-dressuurpaard nodig :=
Maar probeer als je daar echt gaat kijken voor een paardje wel iemand bij je te hebben die al weet hoe het werkt, verstand heeft van de lokale paarden, hoe de prijzen liggen, waar te gaan kijken etc

Precies, ik ben ook niet vóór importeren.

Haha nee, ik wil gewoon een leuk paardje, hoeft idd geen ZZ niveau te kunnen lopen! :=

Heel erg bedankt!

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:52

Importeren zal ik zeker ook niet doen als ik jou was, hoge dressuur en spring wedstrijden zul je daar toch niet hebben :')

Waar laten jullie je huis bouwen als ik vragen mag?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 16:54

Nee precies, en dat hoeft van mij ook helemaal niet hoor. :+

je hebt pb :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:59

Doen ze daaraan op Curacao, een paard 2 weken op proef?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 18:07

Als je goede afspraken maakt heus wel. Ik heb al contact met de eigenaren van de manege. :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:34

ElineB schreef:
shilady schreef:
Ik zou het niks vinden voor de paarden
Geen wei,Geen hooi, Geen goede paden op buiten te rijden ...........
Denk dat ik het uit mn hoofd zou laten om een paard te kopen :)

Haha, en ben je er zélf al geweest... ?

@ de rest :P
Ik zag wel op een foto van manege SHC hooi staan...
Ja ze hebben wel hoefsmid en vast ook wel dierenarts.

We gaan als ons huis verkocht is, dus kan nog even duren.

Shilady, je hebt wel hele mooie paden hoor :) Ook goed toegankelijk.

Nou hele mooie paden... Dat is wel een beetje een droombeeld.
Een paard houden op curacao is absoluut niet te vergelijken met een paard houden in Nederland.
Weet je wat het kost, voer importeren? spullen importeren? Het gaat allemaal op de 'Antil-style' alles lekker rustig aan, dus je moet echt zorgen dat je voldoende reserves hebt.
En met een trailer opweg naar het kabouterbos, als je ziet hoe sommige mensen daar rijden (qua weggedrag) dan zou ik mn paard zo min mogelijk op de trailer zetten.
Veel mensen houden geen rekening met 'och, er staat een paard op de trailer'.
Grootste deel van het eiland ligt onder de zooi, mensen gooien alles neer, de grond is droog, vaak met stenen.
Het is zeker geen ideaal-plaatje, een paard op Curacao. Het is wel te doen, maar het is altijd een beetje behelpen, goed plannen, en je aanpassen aan het weer en de omstandigheden op het eiland.
Het beste kun je nog een paard uit Zuid-Amerika importeren, die zijn iig gewend aan de luchtvochtigheid (dat merk je pas goed als je het vliegtuig uitstapt, het duurde meestal 3 of 4 uur voordat ik een beetje 'ontplakt' was }:0 ).
Fris is daar zo'n 25 graden, de regen is vaak al verdampt voordat het de grond raakt (tenzij je echt een tropische-bui hebt).
Wij stonden als kinderen te dansen in de regen, moet je nagaan hoe heerlijk wij dat vonden. Hier in Nederland vlucht ik met regen het huis in. :+
Hardloopwedstrijdje startte daar vaak om 7.00, zodat iedereen om 8.00 weer binnen was, en daar is een reden voor. ;)

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:17

Pion schreef:
Een paard houden op curacao is absoluut niet te vergelijken met een paard houden in Nederland.
Weet je wat het kost, voer importeren? spullen importeren? Het gaat allemaal op de 'Antil-style' alles lekker rustig aan, dus je moet echt zorgen dat je voldoende reserves hebt.
En met een trailer opweg naar het kabouterbos, als je ziet hoe sommige mensen daar rijden (qua weggedrag) dan zou ik mn paard zo min mogelijk op de trailer zetten.
Grootste deel van het eiland ligt onder de zooi, mensen gooien alles neer, de grond is droog, vaak met stenen.
Het is zeker geen ideaal-plaatje, een paard op Curacao. Het is wel te doen, maar het is altijd een beetje behelpen, goed plannen, en je aanpassen aan het weer en de omstandigheden op het eiland.
Het beste kun je nog een paard uit Zuid-Amerika importeren, die zijn iig gewend aan de luchtvochtigheid (dat merk je pas goed als je het vliegtuig uitstapt, het duurde meestal 3 of 4 uur voordat ik een beetje 'ontplakt' was }:0 ).
Fris is daar zo'n 25 graden, de regen is vaak al verdampt voordat het de grond raakt (tenzij je echt een tropische-bui hebt).
Wij stonden als kinderen te dansen in de regen, moet je nagaan hoe heerlijk wij dat vonden. Hier in Nederland vlucht ik met regen het huis in. :+
Hardloopwedstrijdje startte daar vaak om 7.00, zodat iedereen om 8.00 weer binnen was, en daar is een reden voor. ;)

hier suit ik me helemaal bij aan O:)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 22:27

Pion schreef:

Dankje voor je reactie en je goede tips! Ja dat hoor ik vaker, dat je alles op tijd (en natuurlijk heel veel voorraad) moet hebben. Het blijft iid Curaçao en is dus nogal relaxet. :P
Waar wij gaan wonen regent het wel vaker, dus meer Westpunt. Dat vind ik zo leuk aan Curaçao; als het regent, is het meestal 10 minuten lang en dan stort het naar beneden! En daarna is het klaar. :P

Ja iedereen rijdt daar een beetje antiliaans. Maar goed een ongeluk kan hier ook gebeuren, ook als ik gewoon een buitenritje hier in Nederland maak. Ik bedoel ondanks hun 'goede' rijstijl betekend het natuurlijk niet dat we daarom nooit naar het kabouterbos of een andere plek gaan . :)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:58

Haha.. 10 uur vliegen, h*ll.
Mijn broertje is nu hier, die gaat de 13de weer weg. Dan komt mijn vader een week haha.

Ik mag zelf in Oktober, Heerlijk. Alleen dat vliegen :=.
Ga gelijk kijkje nemen bij mijn oude VerzorgPaso en natuurlijk op de manege :j.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:07

Ik heb ervaring met paarden in een vergelijkbaar klimaat op een heel andere plaats, en kan dus ook wel eea vertellen. Ik heb in Ghana (West Afrika) gewoond, en daar ook fanatiek gereden. Ik heb er waanzinnig veel plezier gehad, maar het vraagt wel veel meer van je dan hier een paard houden. De warmte was er voor ons geen probleem, paarden en ik waren er prima aan gewend. Buitenrijden deden we idd alleen in het natuurgebied dat aan de stal grensde maar dat was gaan straf, met een half uur zat je aan ze :D
We hadden daar met alleen lokaal gefokte 'paarden' (e-pony's) te maken, en ik zou het een Europees paard ook nooit willen aandoen. In Ivoorkust hadden ze wat franse paarden geimporteerd en die hadden het er erg zwaar.
We hadden redelijke faciliteiten, voor lokale begrippen dan, maar het is ernstig inleveren op wat je hier gewend bent. Naast de beperkte veterinaire zorg, zorg ervoor dat je zelf goed op de hoogte bent en neem wat degelijke boeken mee en het eea aan basis eerste hulp dingen, was ook daar het voer een groot probleem. Ze kregen vooral sorghum ( http://en.wikipedia.org/wiki/Sorghum ) zemelen en gras dat vaak op allerlei plaatsen gekapt moest worden, Het was erglastig (zo niet onmogelijk) om voro een goed gebalanceerd dieet zorgen en we hadden ook veel problemen met de calcium/fosforverhouding wat oa tot wat wij noemden 'big head disease' leidde.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 14:34

Dankje voor alle info!

Hier heb ik zeker wat aan, dankje voor alle tips & ervaringen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:38

big head disease is trouwens beter bekend als bran disease, en komt door te weinig calcium in verhouding to fosfor.

(en ze aan het eind van de eerste alinea moet zee zijn)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 14:44

Lielle schreef:
big head disease is trouwens beter bekend als bran disease, en komt door te weinig calcium in verhouding to fosfor.

(en ze aan het eind van de eerste alinea moet zee zijn)

Dat van zee begreep ik ja :o

Oké, nou daar zal ik ook maar eens wat over op zoeken. Dankje voor je tips. Ik wil zo goed mogelijk voorbereid zijn en niet zomaar voor verassingen komen te staan ! :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:44

ElineB schreef:
Ja iedereen rijdt daar een beetje antiliaans. Maar goed een ongeluk kan hier ook gebeuren, ook als ik gewoon een buitenritje hier in Nederland maak. Ik bedoel ondanks hun 'goede' rijstijl betekend het natuurlijk niet dat we daarom nooit naar het kabouterbos of een andere plek gaan . :)

De kans op een ongeluk wanneer je met een trailer op pad gaat acht ik in Curacao toch wel een (heel) tikkie hoger.
Bovendien zijn veel wegen niet goed begaanbaar, overigens zijn de (verharde) wegen zelf ook niet altijd van goede kwaliteit

Je kunt denk ik nog het beste naar de SHC-manege gaan, daar zijn alle facaliteiten al aanwezig, zo hebben ze bijvoorbeeld ook een overdekte bak (schaduw).
Dat scheelt echt een hele hoop rompslomp eromheen. Paarden aan huis is fantastisch, maar in landen zoals Curacao is het niet altijd de beste optie.
Mocht je het toch willen doorzetten, probeer dan iets te regelen met SHC ivm het importeren van producten.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 19:08

Pion schreef:
ElineB schreef:

De kans op een ongeluk wanneer je met een trailer op pad gaat acht ik in Curacao toch wel een (heel) tikkie hoger.
Bovendien zijn veel wegen niet goed begaanbaar, overigens zijn de (verharde) wegen zelf ook niet altijd van goede kwaliteit

Je kunt denk ik nog het beste naar de SHC-manege gaan, daar zijn alle facaliteiten al aanwezig, zo hebben ze bijvoorbeeld ook een overdekte bak (schaduw).
Dat scheelt echt een hele hoop rompslomp eromheen. Paarden aan huis is fantastisch, maar in landen zoals Curacao is het niet altijd de beste optie.
Mocht je het toch willen doorzetten, probeer dan iets te regelen met SHC ivm het importeren van producten.

Dat zijn we ook van plan ja :)
Dan is dat meteen samen geregeld.

Klopt, Curaçao heeft niet hele goede wegen. En natuurlijk kan daar sneller een ongeluk komen als hier, maar dan nog OVERAL kan iets gebeuren. Bij iedere stap die je zet, kan iets gebeuren. Dus dat weerhoud mij nergens van. :)
Dankje voor alle tips.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:13

ElineB, ben je ooit op de Antillen geweest en heb je de infrastructuur daar wel eens gezien?
Het is niet alleen ''slechte wegen'' het is vaak ''helemaal geen (verharde) wegen'' ;-)
Waarom niet je paard op de manege stallen?
Dat geeft je de zekerheid van een goede plek,altijd voldoende voer, een goede bak, evt les of wedstrijdjes etc

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 19:34

Ja ik ben er meerdere keren geweest, anders zouden we ook niet gaan emigreren ;)

Er zijn genoeg wegen hoor. Natuurlijk, het blijft een eiland met ook 'paadjes' en dergelijke die als wegen dienen, maar dat is heust niet overal hoor. :)

Ik heb meerdere mensen gesproken die daar wonen mét paard. Velen zeggen dat je je paard beter niet op SHC kan stallen, zeker als het paard je lief is. :)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:21

Nee dat is onzin.
Ik heb op SHC gereden en 'gewerkt' heb er niks op aan te merken ?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:25

**Ik heb 2 jaar op curacao gewoond en er ook paard gereden, en we hebben ook serieuze overwegingen gehad om def. naar bonaire te emigreren (met onze eigen paarden)**

_Zoals je zegt heeft het eiland (destijds maar volgens mij nu nog) 1 manege.
http://www.manege-shc.com/ , hier heb ik destijds ook gereden, les was niks om eerlijk te zijn ik was 8 jaar en kon daar beter les gaan geven dan krijgen := (misschien dat het nu wel beter is ;))
Hooi (en stro/vlas) is inderdaad een stuk duurder, omdat het niet op het eiland verbouwd word. Het is dus een blijvende kostenpost, waar je rekening mee moet houden. Als je een eigen stal wilt (dus niet in pension) kun je het beste contact leggen met bv die manege, om samen inkopen te doen. Als jij een schip op en neer van het vaste land moet laten komen voor 1/2 paarden is het natuurlijk duurder als wanneer je een schip vol met z'n allen besteld.
_De 'inlandse' paarden die daar veel gebruikt worden zijn Paso Fino's. Deze zijn 'gewend' aan de hitte, als je zelf een paard meeneemt (neem dan ajb geen fries,tinker of ijslander mee....) kun je het beste een warmbloed/volbloed(arabier) meenemen. Deze kunnen iets beter tegen de warmte dan bv een ijslander ;). (Ik zeg niet dat het niet gaat, maar als je het aan mij vraagt is het dierenmishandeling...)
Op curacao heb je een hoge luchtvochtigheid, als deze boven de 80% komt (normaal curacao is: 75-80 maar soms veel hoger) hierdoor kan een paard zijn warmte zeer moeilijk kwijt.
Behalve dat hij geruime tijd zal moeten krijgen om te acclimatiseren is het in het begin ook belangrijk om bij te houden wat/hoeveel hij drinkt (voor meer info kun je even google op de olympische paarden van hongkong, hadden daar toen ook veel last van)
_Bij de manege, is een bos (straat oversteken) daar gingen we altijd rijden.
Verder is het inlands lastig om te rijden (rotserig gebied) ruiter routes zijn er niet. Je kan natuurlijk wel met paard strand op, maar dit zijn allemaal kleine baaien dus lange strandroutes zitten er niet in ;).
In het Christoffel park zijn er routes voor fietsers/wandelaars/4x4, of je hier tegenwoordig met paarden op mag weet ik niet.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:40

Dichtbij het Christoffel park zit ook een 'manege' die ritten maakt voor Toeristen :j.