Hooi onbetaalbaar 8 euro pak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:21

ijspeert schreef:
Ook i Duitsland betaal je de hoofdprijs op moment.

Een grote rondbaal van 400 Kg komt nu rond de 65/85 euro
Vorig jaar betaalde ik 22,50 per baal.

Dus ik denk dat ik deze winter maar ander ga voeren en geen onbeperkt hooi ,maar krachtvoer erbij

Zo is het bij ons ook alleen voor een 300kg baal. Ik denk dat ik ook echt rond de 70,00 zit voor een baal (wel hooi) Kleine baaltje rond de 3,50 .

Ik ben nu al begonnen met bijvoeren van hooi en stro. Ze krijgen hier wel goed hooi en stro dan erbij voor de knabbel. In stal heb ik rubberen matten.

Mijn haf zit nu op 5 uur weidegang, een plak hooi en een plak stro en daarnaast nog een halve kg sportmuslie en een halve haver/gerste en maisvlokken. Voor de winter hebben we als extraatje wiesencobs erbij.

daphneM

Re: Hooi onbetaalbaar 8 euro pak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:22

Ijspeert: ja erg he! zo zitten ze hier dus ook!.
Is niet te doen!.

flatcoatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:26

Hallo ik heb een hele goed hooi kunnen kopen hier in duitsland voor 30 euro de grote rond baal 160 door snee ,

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:27

russel schreef:
Zitten daar geen granen in? Zo een zak is ook niet goedkoop, dan ben je goedkoper uit met een plak hooi, want 1 schep subli kan niet op tegen een volle plak ruwvoer van het hooi.

Ik denk nog steeds voederstro, dat is blank gestestro en dan van fijne kwaliteit of graszaadhooi, dat ook goedkoper is en weinig voeding bevat, dus gewoon vezels als extra.

Ik heb altijd begrepen dat je beter geen gerstestro kan nemen ivm met de aren die kunnen gaan irriteren?

Ik voer haver of triticale stro bij.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:27

we hebben vandaag 120 pakjes hooi gehaald 2,50 per baal,en het stro had ik voor 1,50 per baal.
bij onze boer waar ik normaal ga is het hooi nu 4 euro gegaan en het kuil van 40 euro naar 55 euro.
nu is hij nog altijd de goedkoopste de rest vraagt zich 70 euro per baal kuil.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:28

flatcoatje schreef:
Hallo ik heb een hele goed hooi kunnen kopen hier in duitsland voor 30 euro de grote rond baal 160 door snee ,

Waar in DLD? Dat gaat hier helaas niet lukken voor die prijs.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:34

Vandaag bij mij hele grote zware pakken voordroog gebracht.
Lang grofstengelig en droog dus zo goed als hooi ben er erg blij mee en de paarden ook :)
Betaal 50 euro per pak en doe iets meer dan een week met een pak en daar eten ze met 4 paarden en 2 jaarlingen van.
Deze man brengt mij nu ook vlas voor 6 euro per pak en voor de winter kleine baaltjes goed stro voor 135 euro de ton.
Hij heeft nog meer dan genoeg op vooraad zei hij vandaag.
Verder krijg ik zodra de eerst volgende snee eraf is ongeveer 40 balen voordroog van mijn buurman en dan betaal ik nog een stuk minder maar ten opzichte van vorig jaar ben ik toch wel een stuk duurder uit.
Vorig jaar betaalde ik voor het zelfde voordroog 35 euro per pak en voor stro 90 euro de ton.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 00:43

ukoldaatje schreef:
Donja schreef:
Als vervanger van ruwvoer kan je ook Subli Seniores Priores gebruiken.

He, dat is ook een goede.
Kan ik dus geven naast mijn hooi. Omdat ik gewend ben onbeperkt hooi te voeren.
Wat ik nu even niet meer wil doen.

En je denkt dat je daarmee goedkoper uit bent dan met een pak hooi??

Citaat:
en een halve kg pavo podo grow omdat hij moet herstellen van ziekzijn na castratie.

Waarom voer je specifiek podo grow om te herstellen?
Citaat:
Omdat er zo weinig gras op het land staat en ze dus zand mee naar binnen krijgen omdat ze de wortels en al opvreten, voer ik om de dag slobber met gekookte lijnzaad erdoor aan de heren.

Met preventief zand-weg erdoor dan?

Ik weet niet hoeveel grond je hebt natuurlijk, maar zeker wanneer je ook een uitloop of paddock hebt kun je het beste je weiland continu gedeeltelijk afzetten, een paar dagen wachten en de draad een meter opschuiven. Als je met 2 draden werkt die je afzonderlijk kunt verplaatsen heb je altijd een stuk waar je paarden niet kunnen komen, het zal je verbazen hoe snel het gras omhoog komt als het en paar dagen rust krijgt.

Kunstmest is leuk maar houd je er rekening mee dat je je paarden er minstens een week niet op kunt hebben na het bemesten?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 09:02

@Anneliesje:

Hihi ben echt niet helemaal blond hoor! Als er kunstmest over gaat dan kunnen ze er gewoon een aantal weken niet op, nadat er flink wat regen over heen gegaan is. En dan moet het gras ook nog de kans krijgen om te groeien, dus na een bemesting idd kan je paard er niet direct op, dat had ik, zelfs ik, ook al verzonnen ;-)

Pavo podo grow omdat het een jaarling is en hij voldoende binnen moet krijgen om lekker te groeien. Je kopieert maar de helft van mijn zin namelijk ;-)

De kg probreed mueslie van cavalor is om te herstellen omdat hij zo gigantisch afgevallen was. Dit is namelijk ook voor paarden die drachtig zijn, veulens hebben, veulen zijn, of moeten herstellen van ziek zijn.

Hij heeft namelijk 2 weken lang 39.gr koorts gehad en was graat mager.

Ik kook een kommetje lijnzaad, maak hiernaast een slobber klaar uit een kant en klare slobberzak, meng het spul, zand gaat mee naar buiten en t is nog goed voor de darmen ook. Ze gaan er ook mooii van glanzen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 13:14

Zo!

Ik heb mijn hooi binnen voor deze winter, of bijna dan!

Vrijdag wordt het afgeleverd. Heb nu grote balen, die onhandige onhandelbare krengen, besteld.
T is niet anders.

Heb nu in elk geval voor deze winter hooi in huis!

Volgend jaar hopelijk een beter jaar, maar die klimaatsveranderingen werken er niet echt positief aan mee...

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:53

Angeliekje schreef:
Jemig wat een prijzen! Ik sta nu op een stalling met hooi van eigen land (gelukkig als ik dit allemaal lees!), en hier hebben we mazzel gehad met het weer. Er liggen al aardig wat ronde balen klaar voor de winter (2x gehooid), en ze zijn van plan om nog 1x te hooien dit jaar. Is het in dit deel van het land dan beter geweest qua weertype?

Niet alleen het weer, maar ook de bodemsoort telt mee. 7 weken droog en zandgrond werkt hier niet bepaald mee. Klei houdt meer vocht vast (voor grasland dus super fijn, maar wij hebben met zandgrond weer voordeel in de winter zo is het altijd wat)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:00

Ik zou liever zandgrond hebben , klei is òf zo droog dat de scheuren er in staan òf bij het eerste de beste buitje loop je al met hele ronde schoenen van alle bagger die er aan blijft plakken...wordt het glibberig en trappen de paarden de gaten en glij-sporen er in....dan heb je ook weinig aan je weiland , als de paarden er niet op kunnen of alles verrot trappen. Heb je nog minder gras :P

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:03

Tjeesus, wat een prijzen komen hier voorbij!

Voor € 8,00 per klein baaltje moet je je afvragen of je niet beter zelf een stuk land kunt kopen en dat hooien.
Met de dalende huizenprijzen, zal de grondprijs van landbouwgrond toch ook niet zo schreeuwend duur zijn, lijkt me.
Als ik ca. 200 balen per jaar koop, dan zou ik daar dus € 1600!! voor moeten betalen. Daar kun je een leuk stukje land mee financieren. Land dat waarschijnlijk nooit minder waard wordt. Moet alleen rekening houden met de zaai- en oogstkosten.

Ik heb gelukkig nog vrij vroeg in het jaar bij onze overbuurman een 75 balen hooi voor € 2,25 van het land af gehaald.
Had ik maar meer gekocht....
Ik wilde nl. de boer waar ik de mest gratis kwijt kan niet voor het hoofd stoten en heb ook bij hem een lading gereserveerd......alleen met al die regen kan er niet gehooid worden. En dus hebben ze tussendoor, toen het even iets droger was, het gras maar ingekuild voor hun koeien.
Ik ben bang dat ik zometeen niks meer van het land kan afhalen.
Gelukkig was mijn zolder nog niet leeg en heb ik nog goed hooi van vorig jaar liggen.

Maar ik zag dat het stro in het land ook te lijden heeft van al die regen. Het begint zwart te verkleuren. Ben ik ook niet zo blij mee, want ook dat moet ik nog bij de boer zien te versieren...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:49

Stukje info over grondprijzen, regio Hoeksche Waard en de andere eilanden.gelezen in het vakblad. "De boerderij".
Akkerland rond de 65000 euro de hectare
Weide grond 85000 euro.
Dit zijn prijzen die afgelopen maanden gemiddeld zijn betaald bij de diverse aan - en verkopen.

Hier komen natuurlijk ook nog de KK, enz boven op, ongeveer 10%.
Hypotheek rente, stel 5% is 4675 euro per jaar per hectare.
Bijkomende kosten zoals waterschap, WOZ, onderhoud sloten, bemesten, maaien, pakken, enz, wil ik nog geeneens weten.
In een goed jaar haal je er per snede ongeveer 7000 kg hooi eraf
Dit jaar mag je blij zijn met 4000kg.
Dit jaar zijn er prijzen genoteerd van 1000 kg hooi in grote balen op 200 euro franco thuis. (De Boerderij).
Dus per hectare bij 2 snedes een opbrengst van 1600 euro. (4000kg á 200 euro per 1000kg X 2.
Een derde snee zou nog een 800 euro opleveren.
Heb je een goed hooi jaar dan zakken de prijzen naar 150 euro per 1000kg. (vorig jaar)
Dus 14000 kg X 150euro per 1000kg X 2snede is 2100 euro.
De derde snee nog een 1000 euro.

Dus land kopen kost nog veel meer, als de huidige prijs voor grote balen.

Het enige wat ik niet zeker weet is de opbrengst per hectare, misschien iemand die die exacte cijfers weet ??

En dan nu voor de kleine baaltjes.
De baaltjes wegen 15 tot 25 kg per stuk, gemiddeld 20 kg.
Uit 7000kg opbrengst per snee per hectare is 350 baaltjes.
Bij 4000kg opbrengst per snee is 200 baaltjes.

350 maal 8 euro X 3 snedes is 8400 euro. Dus bij een slecht jaar zoals nu is de opbrengst 200 X 8 X 3 = 4800 euro.
Maar bij de opbrengst van 7000kg/ha ligt de prijs lager, 4 euro per baaltje ??. is dus 4200 euro.

En de bijkomende kosten en arbeid voor kleine baaltjes ligt een stuk hoger.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:15

Ik heb geluk heb net z'on 250 kleine baaltjes aangeboden gekregen voor 1,30 de stuk.
Dus gelijk alles gereserveerd.
Dus ik kom de winter door :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:20

zie je? we moeten het hooi eigenlijk massaal uit D. halen.. ~~}>

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:22

Ja maar ik had nu geluk want zoals je in mijn eerdere post kunt lezen kosten de grote rond balen hier tussen 65/85 euro de stuk.

Dit was een vrienden aanbod vandaar de lage prijs

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:48

Een van de redenen dat het hooi nu zo duur is in Nederland heeft als oorzaak dat het hooi en ook stro, van ver moet komen.
Engeland, Duitsland, Frankrijk ??
Transport kosten kunnen aardig oplopen.
Een vrachtrijder wil al gauw 75 euro hebben voor een uur rijden.
Uur rijden is gemiddeld 50 km.
En de handelaar wil ook nog wat verdienen.

Dus meiden, laat je niet lekker maken door iemand van ver weg en dan ook nog woont naast een boertje die hooi verkoopt van eigen grond.
Heb ff gekeken waar Lehnhausen ligt, 435 km van mij vandaan.
Een vrachtrijder is dus flink aan het rijden.
Leeg heen en vol terug, dus per 100 km heen en weer een 150 euro
totaal dus meer dan 600 euro vrachtkosten

flatcoatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:01

Amalarab schreef:

Hallo ja als je transport heb kan ik goed hooi regelen en goed koper als in Nederland heb zelf eigenlijk ook wat te veel hooi hier dus

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:27

Ja, dat is een mooi aanbod.
Wat gaat het mij kosten, franco thuis ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:46

Kunnen we geen transport met elkaar regelen? Ik wil wil mee doen..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:55

Amalarab schreef:

Daar schiet je helemaal niets mee op.

Het hooi is bij ons (Eifel) al duurder dan ik hier in het topic lees in sommige delen van Nederland.

3,50 moet ik nu per baaltje betalen Er gaan er denk ik 400 op een vrachtwagen met aanhanger. dat loont dus totaal niet. Daarbij komt dan ook nog dat de prijzen voor de paardenhouders hier enorm worden omhoog gejaagt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:59

Allemachtig wat een prijzen :oo
Wij maken zelf hooi en buiten het vele werk, kost dat ca een euro per baal.
Denk dat we dit jaar maar wat meer moeten maken, en dat verkopen ofzo ;)
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 26-07-11 21:02, in het totaal 2 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:01

Meschien is halfdroog voer kopen een optie
Ik kocht dat in de paardenwinkel voor 7 euro :)
en daar kon ik die 2 van mij 3 dagen van voeren 3 voerbeurten :) kwam veel uit zoon pak vacuum verpakt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:02

Nibbit schreef:
Allemachtig wat een prijzen :oo
Wij maken zelf hooi en buiten het vele werk, kost dat ca een euro per baal.
Denk dat we dit jaar maar wat meer moeten maken, en dat verkopen ofzo ;)

Dat hebben wij dus ook gedaan, nu 30 pak over, ik verwacht straks nog een pak of 10(500 kg balen) ;)