Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
magda_90 schreef:Dat klopt dus niet, een test is betrouwbaar of niet, daarvoor is het op de markt gekomen. Dat de laboranten er een drama van maken, daar kan de test niets aan doen. Want die doet gewoon waarvoor hij is geprogrammeerd.
Net als met koffie zetten. Dat apparaat is geprogrammeerd om water door het koffiepoeder door het filter in de kan te laten lopen. Als je het filter vergeet of er suiker in doet in plaats van koffiepoeder, dan krijg je dus geen koffie (= dus onbetrouwbaar). Maar maakt dat het koffiezetapparaat onbetrouwbaar? Nee. Zo is het dus net als met mestonderzoek.
Wendy schreef:Het onderzoek is het totaal. Niet alleen de test.
Edit: en verder is het toch ook niet van belang om te weten of alleen het technische onderdeel werkt? Dus de test? Je wilt weten hoe betrouwbaar de testuitslag is. En dat hangt samen met de andere factoren.
geerke schreef:afgezien van het feit dat niet alle wormen altijd maar eitjes loslaten kun je inderdaad ook nog te maken hebben met een da of stageloper die niet kan of goed wil tellen.
Het mooiste zou zijn het gewoon zelf doen.
Dan weet je zeker dat de mest vers getest wordt,er goed wordt geteld en je steekproefs gewijs kunt testen.
Na een aantal dagen weer.
Een microscoop van de Lidl van 49 euro voldoet prima.
(ik heb twee microscopen staan...1 van de Lidl en een professionele,heb weleens poep eronder gelegt,maar zag niet meer dan een enorm mikado-achtig woud)
magda_90 schreef:Wendy schreef:Het onderzoek is het totaal. Niet alleen de test.
Edit: en verder is het toch ook niet van belang om te weten of alleen het technische onderdeel werkt? Dus de test? Je wilt weten hoe betrouwbaar de testuitslag is. En dat hangt samen met de andere factoren.
Ik haak alleen steeds in op het feit dat het onderzoek zelf (dus de test) wel betrouwbaar is, gezien vele beweren van niet. Mits goed uitgevoerd.
Als we het over de uitslag hebben, dan ben ik het met je eens. Maar daar had ik het dus steeds niet over.![]()
Overigens vind ik het zelf wel weer van belang om te weten of het technische onderdeel werkt, zo weet ik dat het qua apparatuur in ieder geval betrouwbaar is, maar dat het aan de uitvoerders ligt of de uitslagen betrouwbaar zijn of niet.