Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:33

Ik ben jaloers op jullie! Hier nog niet kunnen hooien. Er staat gewoon nog niet genoeg. Het wil maar niet groeien. Met de warmte zijn er delen gras geel geworden (verbrand) en dat komt nu bijna niet op. Het gaat bij ons om 4 HA en normaal was de eerste snee er al af maar nu dus nog niet. Ik kan het gras er wel uitkijken!!!

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:35

Wij hebben het ook binnen. Het was een heel stuk minder dan we gehoopt hadden. Van 1 bunder land hebben we 203 kleine baaltjes. Ook veel minder dan andere jaren inderdaad. We gaan nu maar een gedeelte van de 2e snede als voordroog in middelgrote pakjes laten wikkelen over een aantal weken, voor de kalfjes en de pinken (en de paardjes).

Zuring is inderdaad superirritant, wij moeten echt een paar keer per jaar spuiten tegen die zooi. Stekels ook trouwens. Komt fijn van al dat geweldige natuurland onze (voorheen mooie strakke) percelen opgewaaid.

@quintusgl: als het goed is krijgen we een hoop regen deze week, dus dan komt het vast goed met het gras! :j

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:40

Zit hier nog op de loonwerker te wachten. Hoop dat hij snel komt. Kuil is al gebaald, moet nog gewikkeld worden. Wij hebben evenveel opbrengst als vorig jaar. Ik dacht juist dat het in Groningen wel redelijk geregend had? Niet dus.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:43

Wij zitten vlak bij het Montferland, maar hier geen regen gehad! Helaas. Is ook wel te zien dus, aan het aantal balen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:48

We hebben wel af en toe een bui gehad maar dat was lang niet genoeg en de dag erop vaak weer meteen erg warm met veel wind. Dan droogt het land snel af helaas. 2x 13 mm regen en daarvoor ook wel wat maar niet noemenswaardig helaas. Nu maar hopen op wat regen dan.....;-). Wel fijn voor jullie dat het eraf is.
Hier zijn veel boeren ook wel aan het hooien, maar die bemesten (maar ook die halen er veel minder af dan andere jaren) en wij bemesten nooit. Maar eigenlijk is dat in 15 jaar nog niet voor problemen gezorgd. Dit is, voor zover ik me herinner, het eerste jaar dat het zo extreem is.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:51

Ja wij bemesten inderdaad wel, dat scheelt enorm. Maar dan nog moet het regen hebben. Wij hebben wel minder opbrengst door de droogte.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:52

hier 19 ronde balen voordroog van het land vanmiddag (ongeveer zo droog als hooi) Dat is meer dan vorig jaar, toen had ik er 11, maar nu ook een iets groter stuk laten maaien en de paarden wegens streng dieet minder op het land en 1 paard minder.

De regen mag komen zodat het gras kan groeien voor een mooie 2e snee...

Als het mee zit over een paar weken hooi van natuurland
Buurboer had dag eerder gemaaid en die heeft er kleine hooipakjes van gemaakt (2x per dag geschud. ) Helaas had ik dat te laat door, waardoor ik te laat was met vragen of ik wat over mocht kopen. Hij had al een groot deel verkocht en de rest was voor hemzelf. Ik durfde het niet aan omdat de boer die mijn land maait maar 1x per dag wil schudden.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:00

Noppert schreef:
Hier in Brabant heet het duinen............... :D

We hebben zelf 6 paarden, maar ook regelmatig tussen de 1 en 8 vakantiepaarden. We hebben zo'n 4 ha wei alles bij elkaar.
7,50 euro voor een pak hooi???????????? Djezus, wat een geld, ik heb in maart nog 100 pakken gekocht voor 3 euro per pak............

Ik woon ook in brabant en bij ons heet het gewoon in ruggen leggen

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 02:27

Chaos schreef:
Wij zitten vlak bij het Montferland, maar hier geen regen gehad! Helaas. Is ook wel te zien dus, aan het aantal balen.

Ja, heb het binnen *\o/* . Nu lekker naar bed.

Vorig jaar hadden we 50 baaltjes kuil van het grote weiland en dit jaar exact hetzelfde. Van het kleine weilandje zelfs 1 baaltje meer, maar dit stukje wordt ook gesproeid.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:06

hallo allemaal
zoals ik gister aangaf zou ik vandaag 40 baal krijgen nu heeft het vannacht erg geregend,.,

is het nog wel goed?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:25

Haha, hier zit ook een glunderende 'boerin'!
Afgelopen week Dinsdag laten maaien (meer dan kniehoog gras, uitgebloeid), de dagen erop heeft het liggen drogen in de zon en wind, en gisteren is alles gebaald en gewikkeld. Het was super droog en geurig, eigenlijk is het gewoon hooi in plastic. En vanmorgen werd ik wakker terwijl de regen spatterde op de dakramen. De eerste oogst is binnen!
Zo voelt dat dus, een boerin die net op tijd haar voorraad heeft binnengehaald :D

Vanaf vandaag gaan de paarden het grote land weer op - mogen een paar dagen scharrelen. Daarna gaat het grootste deel van het land ( circa 1 hect) weer op slot, mest erop, een paar mooie regenbuitjes en... en op naar de 2e snede. De fourage meneer zal aan mij weinig geld verdienen dit jaar - we hebben nu al voor 35 weken hooi. *\o/*

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:55

joyce_eddy schreef:
hallo allemaal
zoals ik gister aangaf zou ik vandaag 40 baal krijgen nu heeft het vannacht erg geregend,.,

is het nog wel goed?

Heb je kleine droge baaltjes?
De kans is groot dat ze die gisteren al hebben opgestoken en op de platte kar hebben gelegd met daarover zeil.
Of zou het vandaag ook gebaald worden?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:06

YEAH!! hier ook blij, gisteren om 16.00 kwam de balenpers, gaat dat ding stuk!! Enfin, na even morrelen en tussendoor wat angstig stille momenten heef hij toch alles geperst, 217 balen hooi!
En ik heb ze geteld terwijl ik erdoor aan het galoperen was met mijn paard, hihi....de teller wees 125 Aaan maar ik telde er al 94 op 1 weiland dus ging zelf maar tellen...
Gisetren 20.00 alles binnen gekregen ( 4 man sterk alles iop de kar geladen en door een klein luik naar binnen sjouwen.... god, wat was ik blij toen ik vanmorgen keiharde regen en onweer hoorde.... ( nu nog trouwens) en wat ben ik blij dat we het zaterdag hebben laten persen ipv maandag...
sommige baaltjes waren íets vochtig maar die liggen apart..

Paarden gaan morgen hier ook even het grote stuk op, even rennen en scheumen.... daarna weer op het postzegeltje

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:15

odi, nee ze wilde vandaag gaan persen,,, helaas gaat het nu niet door alles is zeik nat...

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:21

wij hebben t ook gister binnengehaald gelukkig, zou eerst vandaag maar intussen veel regen gehad. hebben ongeveer 285 kleine baaltjes ;)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:33

Gisteren 480 baaltjes hooi gemaakt en droog in de schuur mijn paardjes hebben voorlopig weer eten !

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:21

Wij bemesten overigens wel, sproeien doen we niet. Is niet te doen met plusminus 11 hectare.

Vrij veel mensen die dus toch wel dezelfde hoeveelheid van het land gehaald hebben.
Hmmz.

IIG een hoop regen gehad vannacht en vandaag, tot overstromingen en lekkages aan toe hier in regio Arnhem. :')
Nu kan het gras mooi groeien!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:25

ja de regen was idd wel even goed voor het land.. ook voor de 2e snit is het goed! er komt morgen nog meer zeggen ze en vanmiddag! nou van mij mag het wel vallen! land heeft het hard nodig

Maxible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:32

Het lukt niet ?

Maxible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:32

Owh laat maar, ik kon niet reageren, lukt godzijdank nu wel ;dd

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:42

Ik hoopte zo dat de regenbuien ons zouden bereiken.helaas. op 20 km afstand hooste het en hier nada noppes niks. (ja net een paar spetters). Dus we wachten vrolijk af. We gaan kijken of we 2 HA van Staatsbosbeheer mogen maaien. Die doen het maar 1xpj. Dat zou wel fijn zijn. Wordt vervolgd.
Gelukkig hebben jullie het hooi binnen en balen voor degene die het nat geregend heeft nu.

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:49

Hier hebben we het vrijdag geperst en geladen :j
En als ik het goed heb dinsdag gemaait.

robunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:26

bij ons is gistermiddag eindelijk geperst, van ongeveer 11 ha 82 grote pakken.ben ik redelijk tevreden mee,want er leek veel minder op te staan.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:28

Wij hebben sinds gisteren prachtig hooi in de schuur. 225 pakjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:31

Bij mijn zus is het gisteren van het land gehaald. Aantal viel tegen. Normaliter hebben ze een 205 van dat stuk, nu maar 135. Idd op naar de tweede snede.

Bij ons op stal staat het nog steeds, wel bemest, maar het is eigenlijk nog te kort. Daar gaat ook maar 1 snede af, daarna de paarden er op.