Paarden-schoonmaak trucjes of andere speciale 'uitvindingen'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:47

Nadia_klein schreef:
waar smeren jullie die beruchte 'baby-olie' allemaal op, op het hele lichaam
of alleen in de manen en staart?

Ikzelf ben niet zo'n fan van babyolie...
Manen en staart worden er erg vet van en vacht of rondom ogen word heel dof en vies, ik gebruik het niet :n
Voor rondom ogen en op neusje gebruik ik gewoon vaseline of creme en voor in staart of manen paardengel of de serum van de action.
Als je paard goed te eten krijgt, goed gepoetst word en lekker in zijn vel zit glimt hij vanzelf al :)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:53

Op het hoofd etc is alleen bedoelt voor de keuring, na de tijd kun je het gewoon uitwassen.
Vlak voor het paard de ring inmoet kun je ook met een doek met babyolie over het lijf gaan, gaat ie lekker van glimmen

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:01

Dat bedoelde ik niet :D , ik bedoel dat als je de babyolie op z'n vacht smeert en het ''droogt op'' dan krijg je een heel dof effect, let maar eens goed op. Daarom gebruik ik liever een glansspray voor de vacht :)

juliomariner

Re: Paarden-schoonmaak trucjes of andere speciale 'uitvindingen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:20

Klopt maar vind bijv. vaseline ook zo'n smeerboel

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:22

Ik gebruik zelf azijn tegen het staartschuren.
& gewoon huismerk shampoo voor staart en manen.

Met betadine ga ik binnenkort ook wel even proberen:)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:35

Interessant topic! Heb al een paar dingen opgeschreven!!

Tips die ik toepas :

Hoofdstel : Alle onderdelen demonteren en in 2liter slaolie leggen. Enkele uren (een nacht, bv.) laten weken dan op een handdoek laten uitdruipen. Na 1uurtje, met een handdoek nog even droogvrijven en weer ineen steken. Hoofdstel is soepel voor minstens 1 jaar!!! (eerste dagen kan er wel nog wat olie uit komen)
Voor de wedstrijd even opglimmen? Gewoon met een schoenenglimsponsje erover!

Manen en staart : licht schuren en gezond : berkenboomwater! Geen idee waar je het kan vinden, maar het werkt goed.

Laarzen : Schoensmeer van Kiwi (paradeglos) opwarmen zodat hij vloeibaar wordt. Laarzen insmeren, met een handborstel poetsen. Dan een blinkende paar nylonkousen (hoe blinkender, hoe beter) over die borstel trekker en nogmaals poetsen. Niet meer te hard duwen, maar wel snel.

Water dat bevriest in de winter : een tak in de emmer of badkuip bij het water steken, zo dat hij uitsteekt (niet recht naar boven). Paarden pakken die dan vast, waardoor het ijs breekt. Of het water licht zouten. Bevriezingst° is dan lager en zet de paarden aan om meer te drinken. (veel paarden drinken minder graag in de winter omdat het water zo koud is)

Velkro van bandages te lang : Bij de zeeman twee doosjes velkro-strookjes kopen. 4 maal de stukjes aan elkaar naaien. In een beweging extra over de bandage, altijd herbruikbaar en netjes!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:36

i.p.v. zout zou ik dan suiker in het water doen, van zout gaan ze alleen maar meer drinken

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:41

juliomariner schreef:
i.p.v. zout zou ik dan suiker in het water doen, van zout gaan ze alleen maar meer drinken

Dat is juist de bedoeling... Paarden hebben de neiging om te weinig te drinken in de winter... Suikerwater bevriest trouwens even snel als gewoon water.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:43

webster543 schreef:
Dat is juist de bedoeling... Paarden hebben de neiging om te weinig te drinken in de winter... Suikerwater bevriest trouwens even snel als gewoon water.

Te veel zout is niet gezond en suikerwater bevriest minder snel dan gewoon water. Lees de natuurkunde boeken er maar op na.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:47

askazita schreef:
voor antiklit :
1/3 water 1/3haarlotion en 1/3 wasverzachter
(was verachter zou ik niet te veel van doen dan wordt het vettig, maar het smeer gaat er wel goed af.)

wat dacht je van een goedkope fles cremespoeling , een beetje in een spuitflesje aanvullen met water en sprayen maar...

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:47

TE is nooit goed... Altijd alles doseren. En gezien er veel paarden ook al een zoutsteen in de stal hebben, doe die weg en doe er wat in het water...

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:49

oehh ik volg dit even :D altijd handig :D

Morgen wedstrijd :+

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:54

Ik heb niet alle pagina's gelezen maar wij gebruiken veel Vaseline. Bv. voor schroeven in te draaien (die glijden er dan heel makkelijk in zeg maar) maar ook voor schrale plekjes rond de mond. 1x Vaseline erop en ze hebben weer een heerlijk zacht mondje. :j

En als een paard wat verkouden is doen we gewoon wat Dampo in de neus. Staan ze even te flamen, maar werkt perfect.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:55

Wat is Dampo?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:57

ik ga morgen de staart van mijn schimmel wassen met zilver shampoo, zal wel even een voor en na foto posten...haar staart is echt geel!

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:59

Dampo:

Zo'n plat bakje waar van dat smeerspul in zit wat je zelf onder je neus kunt smeeren als je heel erg verkouden bent. Is gewoon te koop bij de kruidvat, da of apotheek.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:00

dampo is een soort zalfje die je op je rug en borstkast smeert. dat zorgt dat je luchtwegen opengaan ofzo?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:04

Dampo onder je neus smeren, dan fik je echt weg hoor en daarnaast kun je er hele blaren van krijgen, dat is echt bedoeld voor op je borstkas, ik zou dat ook zeker niet IN zijn neusgaten smeren..

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:09

zoiets als vicks? Mag dat eigenlijk ook? Ik weet dat dat ook gebruikt wordt bij hengsten als ze op wedstrijd gaan. Dan ruiken ze de merries minder :P

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:26

mijn mama kwam net bij een super goed idee.

het paard die ik altijd rijd is heel stoffig. Nou zei iemand oliedoekje er over heen. Die kun je ook zelf maken! :D
gewoon olie en van die stevige doekjes waar ik de naam van kwijt ben. en dat doe je er op. je kunt ze ook langer bewaren, gewoon luchtdicht verpakken :D

Verder maak ik de gele/zwarte sokken wit met biotex groen. Helpt super en geen lang klusje :D paard heeft mok maar dit helpt zelfs :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:46

Leuk topic, ik blijf deze volgen ;)
ik weet verder geen tipis sorry

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:14

juliomariner schreef:
Klopt maar vind bijv. vaseline ook zo'n smeerboel

Klopt, ik gebruik de laatste tijd creme (goed insmeren dan word het ook donker) :)

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:37

tegen staartschuren
anti klitwortel van het kruidvat. fles met een paarse dop

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:52

Nog andere tips dan shampoo en haar tips? :Y)

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:30

Ik heb eens gehoord dat je met BIOTEX de sokken en de staart van je paard goed mee schoon krijgt.
Ook vertelde ze mij dat je met de biotex de mok goed mee weg krijgt, wie is hier van op de hoogte?