Paard helpen met overlijden. Hoe??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Als jou paard om bepaalde reden dood moet, hoe zou je dat dan het liefste zien gebeuren

Laten inslapen, ik blijf erbij
178 (75%)
Laten inslapen, ik blijf er niet bij
13 (5%)
Afmaken, ik blijf erbij (indien toegestaan)
26 (11%)
Afmaken, ik blijf er niet bij
12 (5%)
niet afmaken of inslapen maar gewoon laten doorlopen, ondanks dat dit echt het best is voor het paard
2 (0%)
Iets anders, namelijk....
5 (2%)

Totaal aantal stemmen: 236

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:03

Als ik mijn paard naar de slager breng, zal die keuze gebaseerd zijn op wat voor hem het beste is en dat geld kan mij niet boeien hoor.

Verder moet iedereen gewoon doen wat hij het beste acht, als je zelf een rotidee krijgt bij slachten, moet je dat dus gewoon niet doen!! Is niet iets wat je terug kunt draaien namelijk...

SuperSnel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:04

MarianneR"]
[quote="SuperPepeijn"][quote="xtostarlight schreef:
Ingeslapen worden lijkt me gewoon vrediger en ik zou zelf ook niet willen dat mensen mij opeten als ik dood ben.
precies, het lijkt jou vrediger, als je je paardje zo ziet liggen zonder te bewegen. zo besef je niet dat hij van binnen totaal aan het flippen is omdat hij niet begrijpt waarom hij zijn lichaam niet meer kan bewegen. maar dat niet kan uiten omdat zijn spieren niet meer functioneren. Knipoog

en met slachten, klap, einde verhaal.
[/quote]

Enneh...hoe weet JIJ dat, SP? Een verdoving is niet alleen spierverslappers hoor. Ik denk zelf niet dat ze helemaal aan het flippen zijn vanbinnen. Volgens mij krijgen ze dat niet eens meer mee...zijn ze dan al tever weg om het te beseffen.
[/quote]

Ik denk dat, omdat een paard groot is de 'verdoving+spierverslapper' niet direct werk en het paard gek wordt omdat het niet weet wat er met hem/haar gebeurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:06

Maar na bv casteratie komen ze ook niet in paniek bij.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:10

runningkawa schreef:

ja dat dacht ik dus ook, maar verder heb ik geen verstand van verdovingen dus voor ik weer snotneus genoemt word hou ik mn mond wel dicht Lips are sealed

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:10

bij castratie krijgt hij ook geen overdosis toegediend.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:13

xtostarlight schreef:
ja dat dacht ik dus ook, maar verder heb ik geen verstand van verdovingen dus voor ik weer snotneus genoemt word hou ik mn mond wel dicht Lips are sealed
je mag het niet met mij eens zijn en in discussie gaan met me. maar je moet geen uit de lucht gegrepen beschuldigingen mij doen, daar ben ik niet van gediend.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:15

SuperPepeijn"]
[quote="xtostarlight schreef:
je mag het niet met mij eens zijn en in discussie gaan met me. maar je moet geen uit de lucht gegrepen beschuldigingen mij doen, daar ben ik niet van gediend.
[/quote]

sorry als je dat persoonlijk opvatte, was absoluut niet zo bedoelt hoor.
Er stond ook duidelijk bij dat IK het daarniet mee eens was, het was een mening, maar niet de mijne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:21

SuperPepeijn schreef:

Maar heeft hij ook geen controle meer over zijn eigen spieren enz
dus zou dat net zo beangstigend moeten zijn.

Citaat:
als je je paardje zo ziet liggen zonder te bewegen. zo besef je niet dat hij van binnen totaal aan het flippen is omdat hij niet begrijpt waarom hij zijn lichaam niet meer kan bewegen. maar dat niet kan uiten omdat zijn spieren niet meer functioneren

om ff daarop te reageren

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:25

runningkawa schreef:
Maar heeft hij ook geen controle meer over zijn eigen spieren enz dus zou dat net zo beangstigend moeten zijn.
ik doelde op het feit dat het paard een overdosis krijgt met een relatief lange inwerking periode en zijn leven zo langzaam voelt wegebben, terwijl hij zijn lichaam niet kan bewegen vanwege de verslapper. dus niet zozeer de verslapper maar de overdosis, wat ik aangaf, is reden voor paniek.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 16:27

runningkawa schreef:

Helemaal mee eens.... paarden die onder narcose zijn, zijn gewoon in slaap!!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 16:28

SuperPepeijn"]
[quote="runningkawa schreef:
Maar heeft hij ook geen controle meer over zijn eigen spieren enz dus zou dat net zo beangstigend moeten zijn.
ik doelde op het feit dat het paard een overdosis krijgt met een relatief lange inwerking periode en zijn leven zo langzaam voelt wegebben, terwijl hij zijn lichaam niet kan bewegen vanwege de verslapper. dus niet zozeer de verslapper maar de overdosis, wat ik aangaf, is reden voor paniek.
[/quote]

Dat zou dan dus ook zo zijn bij elk paard wat onder narcose wordt gebracht voor een operatie!!???
Geloof er helemaal NIETS van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:28

Maar zoals vele al zeggen, willen ze hem eerst onder narcose brengen en dan pas de dodelijke injectie geven

voor mij dus weinig verschil met castereren en daar zie ik ook niet vaak paarden tegen vechten

of snap ik je nu niet helemaal?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:30

runningkawa schreef:
Maar zoals vele al zeggen, willen ze hem eerst onder narcose brengen en dan pas de dodelijke injectie geven
zoals ik begrijp van de voorgenoemde arts en de site is de procedure niet zo dat er een narcose wordt gebruikt.

mogelijk is hier een medische reden voor, zover gaat mijn kennis niet.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 16:33

SuperPepeijn"]
[quote="runningkawa schreef:
zoals ik begrijp van de voorgenoemde arts en de site is de procedure niet zo dat er een narcose wordt gebruikt.

[/quote]
Ach elke arts gaat weer anders te werk... maar dat wil niet zeggen dat jou arts het niet kan doen zoals jij wilt. Jij ben degene die de rekening tenslotte betaald!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:33

Cinzano"]
[quote="SuperPepeijn schreef:

Ach elke arts gaat weer anders te werk... maar dat wil niet zeggen dat jou arts het kan doen zoals jij wilt! Jij ben degene die de rekening tenslotte betaald!
[/quote]

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 16:36

SuperPepeijn schreef:

mogelijk is hier een medische reden voor

Als daar idd een medische reden voor is..... waarom bestaan er dan nog zoveel verschillen tussen de verschillende veeartsen???!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:37

Meestal is de reden geld
want het kost gewoon een hoop extra.
En dan is het net wat je voor je trouwe viervoeter wilt.
Ik wil dus eerst narcose, dus dat hij echt goed weg is en dan pas de dodelijke injectie.
En al genoeg paarden onder narcose gezien, en dat ziet er erg vredig uit.
Kan me niet voorstellen dat het paard dat anders ervaart, ook als hij daarna de dodelijke injectie krijgt

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:38

De prik die ze bij een castratie krijgen is toch dezelfde als voor inslapen (naja, de 1e en 2e prik dan he...)

Ik ben zelf bij de castratie van mn paardje geweest. En daarvan is hij toch echt niet in paniek geraakt...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 16:38

runningkawa schreef:
Meestal is de reden geld
want het kost gewoon een hoop extra.
En dan is het net wat je voor je trouwe viervoeter wilt.
Ik wil dus eerst narcose, dus dat hij echt goed weg is en dan pas de dodelijke injectie.
En al genoeg paarden onder narcose gezien, en dat ziet er erg vredig uit.
Kan me niet voorstellen dat het paard dat anders ervaart, ook als hij daarna de dodelijke injectie krijgt

OK dan! EENS OK dan!

SuperSnel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:47

SuperPepeijn schreef:

krijgen ze dan volgens mij ook niet hoor Verward

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:47

tja, als al die toedieningen goedgaan (en ze gaan nog wel eens mis Knipoog ) en mogelijk zijn (dat is nog maar de vraag).

als in de loop van dit topic me 1 ding duidelijk is geworden, is dat een hoop mensen het nog niet goed overdacht hebben. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:03

sommige niet andere juist wel
Natuurlijk kan het anders lopen in geval van nood, maar anders kies ik toch bovenstaande

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:03

Citaat:

ooit wel ens een hond of kat na een narcose bij zien komen?
nouw er zijn uitzonderingen op de regel. sommige van die beesten kunnen daadwerkelijk in paniek raken en dat is geen pretje
of de narcose is niet genoeg tijdens de operatie, of in dit geval euthanaseren en dan issie zeker wel bij bewustzijn.
alleen kunnen ze zich soms niet beweging door dat de spieren verlamd zijn.
narcose wil echt niet zeggen dat je er niet bij bent met je bewustzijn hoor.

magoe.. volges mij is da weer helemaal offtopic Haha!

en de paarden vertellen ons ook nie wa ze voelen Haha!

dat zou het een stuk makkelijker maken

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:13

runningkawa schreef:
sommige niet andere juist wel
de voorstanders van het inslapen hebben 1 voorwaarde: de narcose. echter zij weten niet hoe de procedure gaat en sterker nog, of hun voorwaarde wel mogelijk is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:16

Ja hoor, is mogelijk
Tenminste bij mijn DA, heeft hij eens gezegd
En kan me niet voorstellen waarom andere dat dan niet doen, als je maar betaald lijkt me