Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:25

Aantal paarden: 1
Ras/soort paard: 6 jarige KWPN merrie
Gebruik: Dressuur/springen/eventing
Soort stal: Particulier bij vrienden waar ik zo veel als mogelijk zelf doe, met 2 andere paarden
Zomer: 24/7 weidegang, super mooie grote weide, midden in de natuur met een beekje, bomen en heuveltjes.
Winter: Alleen in de bak als het land echt heel nat is, bij vorst/sneeuw of als het redelijk droog is gaan ze het land op. Ze hebben altijd hooi of kuil tot hun beschikking. Ze lopen van 8.00 tot +-20.30 buiten.
Stal: Buitenstal met veel frisselucht, 1 dicht raam en 2 openingen. 3.50 x 3.50 met tralies tussen de stallen in en een hooiruif.
Bodembedekking: Vlas, we maken een potstal, bovenlaag altijd droog uiteraard.
Voeding: Onbeperkt ruwvoer(meestal hooi, soms kuil), in de winter sochtens en savonds 1 schep lucerne en 3/4 schep Marstall Cornmuesli. Zomers na het rijden 3/4 kilo cornmuesli.
Verzorging: Poetsen doe ik alleen voor het rijden en toiletteren alleen voor wedstrijden, ze wordt swinters wel helemaal kaal geschoren.
Wat zou ik anders willen:
Tja kan eigenlijk niks verzinnen, land dichterbij stal ipv de 300 meter die we nu moeten lopen door het bos, maarja das helaas niet mogelijk :+

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:21

Aantal paarden: 1 van mijzelf (staat samen met 3 andere)
Ras/soort paard: Gelders Kpwn, 7jr vosje
Gebruik: recreatief, dressuur les en soms wat NH
Soort stal: Prive, 4 paarden totaal.
Zomer: 24/7 buiten, overdag beschikking over weide, bak en natuurlijk voerplaats (betegeld stuk), 's nachts bak en voerplaats.
Winter: Zodra het koude en slechtere weer begint gaan ze rond 7u naar binnen en om 7u 's morgens weer naar buiten. Dan weer beschikking over bak en voerplaats.
Stal: 3x3 met aan beide kanten contact met de andere paarden mogelijk doordat de afscheiding van de stallen tot borsthoogte is. Geen tralies ertussen dus kroelen en lijfelijk contact is mogelijk.
Bodembedekking: Vlas, dagelijks drollen eruit, 2x in de week natte plekken en 1x in de week schoon pak erbij.
Ruwvoer: 24/7 beschikking over kuil, word 2x daags gevoerd en in zulke mate dat er altijd genoeg ligt.
Krachtvoer: 3/4 brok en 1/2 müesli. Soms slobber voor de lekker.
Verzorging: 2x in de week een hele uitgebreide poets en knuffel sessie. Waarbij oa manen en staart worden uitgeplozen en ingesprayd met anti klit. Overige dagen meestal kort een borstel erover. Hoefsmid wanneer het weer nodig is, ontwormen 4x per jaar, eens in de 2 jaar tandarts. 's zomers vaak ook af en toe wassen (vandaag voetjes en staart toevallig gedaan).
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: Ben zelfs dagelijks aanwezig, mest altijd zelf zijn stal. Dus krijgt elke dag aandacht. Op dit moment 2x in de week hele uitgebreide poetsbeurt, en ong 3x in de week rijden waarvan 1x les, 2x longeren en 2x rust. Varieert van 1u (stal mesten, stalwerk buiten en knuffelen) tot 5u op een dag (zoals vandaag). In ieder geval 12u in de week.
Wat zou ik anders willen: Niks, hij heeft 3 soortgenoten waarmee hij staat. Ruime, lichte stal. Komt veel buiten en ik doe lekker alles zelf. Aan huis of zo'n stal voor mezelf zou ik nog wel willen, maar voor de rest vind ik het prima zo!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:26

Aantal paarden: 6
Ras/soort paard: 5 PRE's en 1 Cruzado (Andalusiers), 2 hengsten, 1 ruin en 3 merries
Gebruik: dressuur, Doma Vaquera, lange teugel, recratief
Soort stal: Prive, aan huis.
Zomer: 8 uur op de wei, verder op stal
Winter8 uur in paddock, verder op stal
Stal: 3,5 x 3 en 3,10, Contact mogelijk door tralies
Bodembedekking: om de dag drollen verwijderen en glad maken, andere dag natte plekken er uit. 3x per week half pak schoon vlas erbij.
Ruwvoer: 3x per dag voordroogkuil waarover ze +/- 2 uur over doen per keer.
Krachtvoer: 3 x per dag, sóchtends brok voor sobere paarden, s'middags suikervije musli, sávonds brok voor sobere paarden. Hoeveelheid wisselend per paard van 1/3 schep per keer tot een 1/2 schep per keer.
Verzorging: Hoefsmid wanneer nodig, 2x per jaar ontwormen, waarvan 1 x de langdurig werkende met Moxine. ben niet zo'n poetser, gewoon snel een borsteltje er over voor het trainen etc. Behalve tijdens verharen, dan poets ik me rot hier! Wel regelmatig manene en staart wassen. Zomers gaan ze regelmatig helemaal onder de douce (schimmels he, haha)
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: Gemiddeld zo'n 5 uur per dag
Wat zou ik anders willen: Nou ik zou wel een binnebak willen zodat de trainingen in de winter niet zo stil komen te staan en ik zou graag voor elk paard een stal met kleine paddock recht voor zijn/ haar deur willen zodat ze nog maar zelden echt op stal moeten staan.

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:15

Aantal paarden: 1 (samen met mijn zusje)
Ras/soort paard: KWPN, bijna 4 jaar.
Gebruik: Recreatief tot lichte dressuur & zo af en toe een wedstrijdje.
Soort stal: Privéstal

Zomer: Overdag op stal & in de nacht buiten in de wei. (samen met nog twee andere paarden)
Lente en herfst: Overdag in de wei & in de nacht op stal. (samen met nog twee andere paarden)
Winter: Overdag in de wei en/of de bak & in de nacht op stal. Zolang het weer het toelaat, staan de paarden zo lang mogelijk buiten. (samen met nog twee andere paarden)

Stal: Aan de binnenkant van de stal is het half open, waardoor ze de stal kan bekijken en de andere paarden kan zien. Aan de buitenkant kan eventueel ook nog het luik open.
Bodembedekking: Zaagsel & een klein laagje stro erover, zodat ze iets extra's te knabbelen heeft.

Voeding: Naast de dagelijkse voeding krijgt ze regelmatig koekjes, wortels, appels, peren of (een stuk) Pavo koek.
Ruwvoer: In de ochtend, middag en in de avond telkens één plak hooi.
Krachtvoer: 1 kilo Pavo Conditional & 1/2 Pavo meusli Nature's best. Dit krijgt ze iedere ochtend en avond. In de avond krijgt ze een beetje lijnzaadolie erbij.

Verzorging:
- Dagelijks borstelen, borstelen voor het rijden & regelmatig na het rijden.
- Hoefsmid & dierenarts mocht het nodig zijn.
- Stal uit mesten.
- In de zomer lekker afpuiten.

Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: Gemiddeld 2 uur tot 2 1/2 uur & in de weekenden of als ik vrij ben vaak wel meer als 2 1/2 uur per dag. (Ik ga niet elke dag, de andere dagen gaat mijn zusje. Een enkele keer gaan we samen)

Wat zou ik eventueel anders willen:
- Dat ons paard met een touw vast kan staan, zonder dat ze onverwachts in paniek hoeft te raakt.
- Dat ons paard ook door het luik naar buiten kan kijken, nu is het luik dicht omdat ze anders erg onrustig is.
- Een kraan met warm water. Met alleen koud water gaat het prima, maar (vooral in de winter of met kouder weer) is warm water wel fijn. Dit is meer een luxe voor mezelf.

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:31

Ras/soort paard: Kwpn word dit jaar 5
Gebruik: Eigenlijk dressuur rijden, maar om het leuk te houden springen, bosritjes en longeren.
Soort stal: Pensionstal, all- in. Zowel het voeren als het mesten als het buitenzetten word geregeld.
Zomer: weidegang van 8 tot 16:00
Winter: 2 tot 5 uur per dag op de paddock.
Stal: Vrij lichte mooie open stal van 3,5 bij 3 (ongeveer) met tralies i.v.m contact.
Bodembedekking:Vlas
Ruwvoer: In de winter krijgt hij 5 keer per dag hooi.
Krachtvoer: per dag 2,5 kilo brok, 1,5 kilo muesli en 0,75 kg vaste bietepulp wat ik dan nog laat weken. Dit alles verdeelt over 3 voerbeurten.
Verzorging: Ik ben elke dag op stal. 1 tot 2 dagen in de week heeft hij een dagje vrij de andere dagen poets ik hem uitgebreid en gaan we samen aan het werk.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2-3 uur per dag.
Eigenlijk ben ik erg tevreden met mijn pensionstal. Hier in de buurt in niet zoveel beters te vinden met binnenbak, warmwater, solarium en super mooie achterberg bodems in de buiten en binnenbak.
Wil zou ik mijn paard s'winters wel is wat vaker buiten willen hebben. Maar jah je kan niet alles hebben.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:47

Aantal paarden: 3
Ras/soort paard: Groninger 13 jaar, Welsh A 18 jaar, Westfaler bijna 4
Gebruik: worden alle 3 recreatief bereden, de groninger bijna alleen buitenritten, de welsh 1 keer in de week les en dan 2 keer ernaast, de westfaler zijn we aan het doorijden en grondwerk. Soms maken we ook gewoon met alle 3 een wandeling.
Soort stal: pensionstalling all-in behalve krachtvoer (staan maar 7 paardjes voor de hobby)
Zomer: 24/7 op de wiede
Winter: 9.30 - 17.00 in de paddock, tenzij het weiland hard/droog is dan in de wei
Stal: nu 4 bij 2. Er worden nieuwe stallen gebouwd deze worden 3.5 x 3.5. Boven zijn er openingen waardoor de paarden contact hebben en voor kunnen ze met hun hoofd eruit.
Bodembedekking: betonlaag met daarover stro
Ruwvoer: hooi van eigen land. Dit krijgen voordat ze naar buiten gaan, als ze binnen komen en voor de nacht. grote porties.
Krachtvoer: de welsh een kwart schep ponybrok na het rijden, de groninger een halve schep na het rijden muesli, de westfaler een kilo na het rijden en zonder rijden een kwart schep. Daarnaast krijgen ze nog brood en wortels.
Verzorging: Ik poets alleen als we gaan rijden, daarnaasr doe ik wel iedere dag de hoeven, maar poets ik ze niet als we niet rijden omdat ze elke dag buiten staan.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: op dagen dat ik werk varieert het van een half uur tot 2,5 uur per dag. Als ik vrij ben besteed ik de hele middag aan de verzorging. Mijn man doet dan tegelijk 1 van de andere paarden.

wat zou ik anders willen
- nu zou ik graag willen dat het plafond van de stallen hoger zijn, maar daar wordt aan gewerkt en als het goed is moet dit straks klaar zijn.
- een eigen bak en niet die van de buren hoeven te gebruiken, maar deze moet in het voorjaar ook klaar zijn

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:15

Ras/soort paard: Fries x Tinker
Gebruik: Bitlose bosritten, grondwerk en knuffelen.:D
Soort stal: Pensionklant op een kleine knusse bewegingsstal, totaal 6 paarden.
Zomer: 24/7 buiten
Winter: 24/7 buiten
Stal: Schuil stallen.
Bodembedekking: geen.
Voeding: 2 á 3 keer in de week een beetje grasbrok met eczeem thee en een handje hugho kruidenmix. + 2 mandarijntjes of winterwortel na het rijden.
Ruwvoer: 3 á 4 keer per dag
Krachtvoer: geen
Verzorging: Dagelijks, maar borstel hem in de winter wel veel minder. hoefsmid om de 7/8 weken, tandarts 1 keer per jaar.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: gemiddeld 1,5 uur per dag.
Wat zou ik anders willen: niks

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:02

Aantal paarden: 4
Ras/soort paard: 3 Shetlanders 25, 22, en 18 jaar 1 Tinker bijna 3 jaar
Gebruik:Shetlanders doen niks Tinker heel rustig aan het beleren voor de wagen
Dat houd tot nu toe nog in heeft een paar keer bitje in gehad en er wordt eens in de week mee gewandeld
Verder worden ze gepoetst
Soort stal: 24/7 buiten met schuilstal
Zomer: Paar uurtjes in het weiland strook begrazing verder gewoon op een kaal stukje grond met voldoende hooi en water en mineraalblok en schuilstal
Winter: Op dat zelfde klaal stukje grond met voldoende hooi, water, mineraalblok en schuilstal
Als het weiland niet te nat is mogen ze een paar uurtjes op het land
Stal: Schuilstal Zomers geen stalbedeking enkel de klinkers wat op de vloer liggen
s'Winters staan ze op stro Wordt iedere dag het natte en de mest eruit gehaald en komt er een schone laagje stro overheen
Ruwvoer: Hele dag ruwe hooi
Krachtvoer: s'Winters hooi een paar wortels een voederbiet en een handje basibrok
Zomers als ze gras krijgen alleen hooi en een handje basibrok
Verzorging: Beetje poetsen met de Tinker wandelen en een beetje rustig aan het laten wenen van het bit
Dat ze bij mij achter thuis konden staan in plaats van bij mijn vriend
Dan wist ik zeker dat ik ook een huis had met genoeg weiland :D

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:10

Ras/soort paard: Quarterhorse x pinto , ruin, bijna 25 jaar
Gebruik: recreatief, (western)
Soort stal:
Zomer: 24/7 weidegang ( 1 hectare grond) voor 1 pony :o
Winter: privé stalling, met paddocks waar ik hem zelf opzet
Stal: 4x3 inloopstal waar hij wel met nog een paard in zou passen.
Bodembedekking: op privé stal stro, en op wei niets (weigrond)
Voeding: winter: 2 x 0.25 mix per dag zomer 2 x 0.25 senioren muesli
Ruwvoer: Winter 2 kuipen met geweekt hooi (chronische bronchitis)
Verzorging: winter zo'n 3 uur per dag, hij wordt 5 a 6 x per week bereden (matige inspanning) ik hecht veel waarde aan de verzorging en kan zo 45 min poetsen! zomer minder lang aangezien ik geen stal hoef te onderhouden e.d.

Wat zou ik anders willen:in de winter een stalling waarbij ik een wei heb, waar hij voor mij wordt buitengezet en eventueel binnengehaald.

al met al denk ik dat hij het goed heeft, hij is best VET zo zegt de VA, hij is vrolijk ziet er gezien zijn leeftijd super uit, naar mijn inzien.. nergens ingevallen e.d. en de bespiering zit er nog op.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:17

Ras/soort paard: KWPN Ruin 10 jaar, ruim 1.80
Gebruik: dressuurmatig en bosritten
Soort stal: kleine pensionstal
Zomer: weidegang overdag
Winter: weidegang overdag
Stal: luik naar buiten en binnen, ruime stal, tralies bovenzijde zodat ze elkaar kunnen zien en contact met buurpaard
Bodembedekking: vlas
Voeding: 3x daags krachtvoer en onbeperkt ruwvoer
Ruwvoer: hooi
Krachtvoer: basisbrok en muesli
Verzorging: dagelijks goede verzorging, ben met rijden erbij toch wel een kleine 2 uur bezig inclusief stal uitmesten
Wat zou ik anders willen: wens is paard bij huis en dan een leuk maatje erbij voor gezelschap

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:48

Ras/soort paard: 2shetten 1kruising draver=d-pony
geslacht:merries
Gebruik: shetten wandelen van de zomer opleren :D d-pony dresuur en springen
beweging: shetten tot 4xper week wandelen finn in winter 3xper week dresuur 1xper week springen en zomer 5xper week dressuur 1xper week springne
Soort stal: shetten:huurweide met stal finn:manege Zomer: shetten:24/7 buiten met stal
Winter: shetten 24/7 buiten met stal finn: snachts buiten overdag binnen
zomer: shetten 24/7buiten met stal finn:snachts op stal overdag weide
maar ik zet ze ook veel op een weidtje alleen
Bodembedekking: beton met stro
Voeding:
Ruwvoer: winter=hooi zomer gras
Krachtvoer: shetten niets finn pavo
Verzorging: elke dag
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: uhm shetteen ga ik elke dag finn:5-6keer per week
Wat zou ik anders willen bij shetten beton voor de stal padock van 30x15 met zand +2extra stallen 1voor hooi en stro opslag en gerief en 1 ponystal
finn: longeer cirkel nog meer weide gang dat de paarden met hoofd in de gang kunnen

Lieuwkje_90

Re: Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:52

Leuk topic!!

Mijn paarden leven in de hemel denk ik :p Buiten af en toe het verplicht uurtje rijden natuurlijk!

Ze krijgen 's morgens om 7 uur eten, dan mogen ze even wat rusten en rond 9 uur zetten we ze buiten.
Wanneer ik thuis kom van school/stage (meestal rond 4-5u) zet ik ze dan terug binnen en ga ik rijden. Soms 1, soms allebei (hangt van het uur af). Daarna krijgen ze om 8 uur eten en mogen ze de hele nacht slapen!

Met Bono rij ik 3x in de week (die heeft daar meer dan genoeg aan) en Soraya 5x.. De dag ziet er natuurlijk was anders uit als ik ga les volgen, dit is overdag. Maar dan mogen ze wat langer buitenstaan nadien ;)

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:00

Ras/soort paard: Mengelmoesje van Welsh, dartmoor en arabier.
Gebruik:Wandelen, soort grondwerk in de bak, poetsen, inrijden
Soort stal: Thuis aan huis
Zomer: 24/7 weidegang
Winter: op stal als het nat weer is, en vaak even in de bak (loopt geen halve dagen in de bak dan)
Stal:[/b geen idee, maar hij is niet klein
[b]Bodembedekking:
Stro
Voeding:
Ruwvoer: 's ochtends 2 plakken hooi, en s avonds paar plakken hooi
Krachtvoer: in de winter 1 schep subli *nogwat* muesli
Verzorging: altijd voor het rijden poetsen, vaak als hij heel vies is ook poetsen. verder gaan we lekker vaak wandelen en loopt hij vrijwel elke dag even lekker in de bak zodat hij lekker kan rollen en in contact met andere paarden is
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: In het weekend de gehele dag, Vrijdag ook lang, en verder ongeveer 2 tot 2,5 uur per dag
Wat zou ik anders willen: het liefste er nog 1 bij, haha.
en verder graag een paddock zodat hij in de winter meer buiten is en zijn energie toch wat meer kwijt kan, en ik wil graag m'n stal in de wei hebben zodat hij in de zomer een uitloop stal heeft.

_suus19_

Re: Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:12

Aantal paarden: 2
Ras/soort paard: Engels volbloed van 7 jaar en een kruising shetxwelsh van 14 jaar.
Gebruik: Recreatief. Meestal doe ik 4 a 5 keer per week iets met ze. springen/buitenruiden/longeren/dressuur van alles wat :)
Soort stal: Privestal. Staan bij iemand aan huis, die doet er ook de hele verzorging voor. Die mensen hebben zelf 2 paarden, dus het is wel lekker rustig op stal. Onze paarden staan wel in een aparte wei van hun paarden.
Zomer: In de wei of in het natuurgebied (1,5 ha met 2 grote vijvers, veel zand en een beetje gras en een paar grote bomen voor schaduw). Van 8 uur tot 10 uur ongeveer? Kan verschillen met het weer. Als het warm is gaan ze bijvoorbeeld 's nachts naar buiten. In de vakantie van de eigenaren van de stal gaan ze 24/7 naar buiten. Pony is gevoelig voor hoefbevangenheid, dus hun weitje wordt niet bemest, zodat er al weinig gras staat, mocht er nog te veel komen dan mogen de schapen/andere paarden het opeten, en zullen we aan strookbegrazing gaan doen.
Winter: 10-16.00/17.00
Stal: Boxen van 3x3. Paarden kunnen naar buiten kijken, dus altijd frisse lucht.
Bodembedekking: Rubber matten met een beetje stro eroverheen.
Voeding:
Ruwvoer: Hooi (bijna onbeperkt), mogen zelf altijd meer erbij geven.
Krachtvoer: Paard 1 kilo per dag bix, pony klein beetje speciaal spul voor hoefbevangen paarden (alleen zodat hij niet denkt dat hij overgeslagen wordt :P)
Verzorging: 5x per week poetsen (paarden hebben deken op in de winter). Heb natuurlijk hoefbekap cursus gedaan en wil ook zelf de heoven bij gaan houden, maar gaat nog een beetje moeizaam, dus er komt nog regelmatig een hoefbekapper langs.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2 a 3 uur per dag.
Wat zou ik anders willen: Weinig. In overleg is eigenlijk alles mogelijk.
Alleen voor hun stal is een bestraat, omheind stuk. Een soort van verharde paddock. Ik zou het fijn vinden als het tussenstuk tussen hun stallen eruit gehaald werd en dat ze dan op het verharde stuk zouden kunnen lopen als uitloop. Zitten ze 's nachts ook niet opgesloten en het is goed voor de slijtage van de hoeven. Maar dan gaan ze contact maken met de 2 paarden die nog op stal staan, en dat gaat denk ik niet helemaal werken.
24/7 op de wei lijkt me ook wel wat. Maar dan komen er nieuwe paarden in hun stallen te staan, en dat heeft ook weer nadelen. Het wordt drukker op stal (voor mij is naar de paarden gaan een rustmomentje in de dag, ik wordt beetje chagrijnig als er tig mensen lopen en de bak altijd bezet is) en mochten ze een keer iets hebben is er geen stal meer waar ze in kunnen. Dus voorlopig vindt ik 's nachts op stal wel prima :) De paarden ogen gelukkig en ontspannen en lijken het niet erg te vinden op stal.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:11

Ras/soort paard: Fjord en B-pony
Gebruik: Dressuur en wandelen
Soort stal: Pensionstal. Zelf alles doen.
Zomer: pony Weiland, fjord op paddock
Winter: Beide de ochtend op paddock, smiddags op stal
Stal: Binnenstal met kijkluikje waarvan 1 box ook nog met bovenluikje naar buiten.
Bodembedekking: Matten, vlas, zaagsel
Voeding: 3 keer per dag hooi/kuil, 1 keer biks
Ruwvoer: Hooi en kuil
Krachtvoer: Healty Herbs Superbrok plus
Verzorging: Dagelijks
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: Verschillend maar meestal wel rond de 3,5 - 4 uur
Wat zou ik anders willen: Swinters de hele dag buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 02:15

Ras/soort paard: 1 volbloed van 6 jaar en 1 kruising van 2 jaar
Gebruik: Recreatief rijden en soms wel eens dressuur en springen in de piste
Soort stal: op een weiland die van ons is
Zomer: 24/7 weidegang voor de oudste, jongste niet altijd
Winter: ze gaan dan elke dag buiten
Stal: 3X4 denk ik, jongste heeft contact met andere soortgenoten
Bodembedekking: stenen onderlaag met stro of vlas of houtskrullen
Voeding:
Ruwvoer:meestal voordroog of kuilgras
Krachtvoer:mijn 2 jarige krijgt eten voor zijn leeftijd, 6 jarige krijgt elke dag slobber (wegens te veel morsen met ander voeding)
Verzorging: Ik probeer toch elke dag te poesten
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: hangt van dag tot dag af, gemiddelt anderhalf uuf
-dat ze dichter bij huis staan (komt binnenkort want we gaan verhuizen)

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 02:36

Ras/soort paard: Een dravers merrie van bijna 9 met artrose, en een paintXkpwpner hengst van bijna 3.
Gebruik: Mijn merrie heeft 3 jaar stil gestaan i.v.m. haar artrose, ze mocht hierdoor alleen nog maar buiten staan en op stal, de laatste tijd gaat het zo goed met haar dat ik er laatst op gestapt ben, dit ging prima en ze vond het geweldig.
Met mijn hengst doe ik nog niet zoveel, mag lekker buiten staan grazen, en heb ik laatst een zadeltje op gelegt.
Soort stal: Boerderij met nog 2 'pension' paarden, de overige 12 paarden zijn van de staleigenaar.
Zomer: Overdag buiten, 's nachts binnen, dit is puur omdat de staleigenaar het niet prettig vindt de paarden 's nachts buiten te hebben, en ik mijn paarden er geen plezier mee doe om afgezonderd in een weitje te staan.
Winter: Overdag in de wei, looplaantje(beton) of in de bak.
Stal: de hengst in een stal van 4x3 de merrie in een stal van 3x3, naast elkaar. Ze kunnen beiden het gang pad in kijken.
Bodembedekking: vlas of fijn zaagsel, ik haal dagelijks de stront en natte plekken er uit en doe meestal om de 4 dagen een nieuw pak zaagsel of vlas erbij.
Voeding: Mijn merrie krijgt een halve kilo muesli met lijnzaadolie, 2x per dag hooi en het gras wat ze naar binnen werkt in de wei.
Mijn hengst krijgt een halve kilo muesli met lijnzaadolie, een kilo brok voor lichte sport, 3x per dag hooi en het gras wat hij naar binnen
in de wei.
Verzorging: Mijn merrie haal ik af en toe een borstel over heen, ze is behoorlijk schoon van haar zelf en rolt alleen in de (droge) wei.
Mijn hengst borstel ik 1 x in de 2 dagen, zodat hij er goed aan went, om een goede band met hem op te bouwen, en omdat het een smeerkees is :Y).
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: ik ben meestal van 12 tot 6 op stal, soms 's avonds ook nog.
Meestal zeg ik dan de paarden buiten & binnen, borstel ik mijn hengst, speel ik met m'n hengst, loop in met mijn merrie, en knuffel met beide :) dit neemt meestal zo'n 3 uur in beslag.
De rest van de tijd mest ik de stallen, ga ik bij mn paardjes kijken in de wei, en ga ik kaarten met de staleigenaar en eigenaresse.
Dat mijn hengst met meerdere paarden buiten staat, hij staat nu helaas alleen en wil hem hierom binnenkort laten castreren.
Verder eigenlijk niks ^^

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 02:48

Citaat:
Ras/soort paard: kwpn merrie van bijna 6 (eind april)
Gebruik: De planning is dressuur en springen met af en toe een lekkere buitenrit. Nu wordt ze momenteel doorgereden.
Soort stal: Pensionstalling. Ik sta op volpension vanwege wisseldiensten
Zomer: 24/7 weidegang (met uiteinelijk zo kaal mogelijke weides, er lopen ook schapen op)
Winter: Overdag in de binnenbaan. (Mw spring buiten overal overheen)
Stal: 3x3 maar een open luik en verder rondom tralies vanaf 1,30 van de grond.
Bodembedekking: Stro
Voeding:
Ruwvoer: Hooi.
3x per dag een aantal plakken
Krachtvoer:halfje muesli
Verzorging: Dagelijks poetsen. Om de dag ongeveer erop. (Hetzij een buitenrit, hetzij dressuur) Verder veel wandelen, spelen en longeren
- Het allermooiste zou een paddock zijn waarbij ze zowel overdag als ‘snachts buiten kunnen staan maar wel enigszins overdekt gedeelte en deels betegeld ivm doorbloeding benen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:37

Ras/soort paard: Engels volbloed, Trakehner, KWPN
Gebruik: Pensioen
Soort stal: weiland
Stal: 1 inloopstal van 4x6m en 3 stallen 3.3m op 3.3m. In de winter enkel 's nachts op stal als het écht koud is, verder 24/7 buiten.
Voeding: Elke dag kilo seniorenmengeling, nu en dan brood, appelen en wortelen
Ruwvoer: 1x per dag flinke hoop voordroog/kuil per paard, niet onbeperkt wegens gevoelige darmen van 2 van de 3
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: elke dag 1,5 uur tot 2uur.
- betonroosters zodat ze in de winter meer droog staan!
- ik zou ze liever fullcontinu ruwvoer geven, maar dat gaat dus niet met medische redenen
- meer land zodat ze nog méér ruimte hebben om te grazen en te lopen
- grotere inloopstal
- meer paddock

Ras/soort paard: Haflinger
Gebruik: recreatief
Soort stal: weiland
Stal: stal van 3.3 op 3.3, staat altijd open dus kan kiezen of ze binnen of buiten gaat. In de zomer af en toe op de wei (zomereczeem). Voor de rest in zandpaddock.
Voeding: Elke dag handjevol pavo natures best
Ruwvoer: 1x per dag flinke hoop hooi waar ze bijna in verdwijnt!
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: elke dag 1,5 uur tot 2uur
- meer tijd om haar wat vaker ruwvoer te geven
- aan strookbegrazing kunnen doen (misschien dit jaar!)
- grotere paddock voor haar
- een degelijke afspoelplaats!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 12:19

Ras: kruising Fjord x Anglo Arabier
Leeftijd: 1 april a.s. wordt 'ie 7 jaar
Gebruik: recreatie, dus rijden, wandelen, grondwerk, dressuurmatige lessen, NH
Stalling: bij particulieren, die zelf een hoop paarden/pony's en schapen hebben, ik doe alsnog veel zelf, omdat ik dat wil
We hebben diverse faciliteiten, zoals een round pen, een bak, een menbaan (grote bak), poetsplaats, afspuitplaats, boxen e.d.
Zomer: 24/7 weidegang in natuurgebied, eventueel hooi bijvoeren doen we zelf
Winter: 24/7 weidegang, de maanden januari/februari/maart meestal op het land vlakbij het huis o.a. i.v.m. het vaker bijvoeren, Dat doen we veel zelf met hulp van de stallingseigenaren (2x daags aanvullen ruwvoer/water)
Stal: is te huur bij ziekte indien nodig. Ik heb zelf geen box en heb er weinig gebruik van gemaakt tot nu toe
Voeding: gras, hooi, kuilgras en soms een supplement of een handje muesli
Verzorging: Ik haal regelmatig een grove borstel over mijn paard heen, training ca. 5 dagen per week.
Totale tijd per dag: verschilt van een half uurtje tot urenlang, ligt er aan hoeveel ik tijd ik heb
Wat ik anders zou willen: zou graag een schuilstal willen, maar dat mag niet in dat gebied. Gelukkig zijn er struiken, riet en bomen en doet mijn paard (en zijn kuddegenoten ook) het al jaren prima daar. Verder zou een bak die in de winter ook te doen zou zijn bij bepaalde weersomstandigheden ook fijn zijn. Een verhard (beton) stuk in het winterland, wil ik ook graag.

Qua ruimte is het een prachtig stuk land, waar ik mijn paard zie rennen, slapen, groomen, grazen, spelen, hij is er heel gelukkig. Ik zou zelf een grotere kudde willen, want momenteel staat hij alweer een tijdje met alleen maar Shetlanders. Een paar grotere paarden erbij, ja, daar teken ik voor. Ze zijn in de zomer welkom, maar men wil helaas geen grotere paarden meer erbij op het land 's winters.

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 12:32

Ras/soort paard: Tinker van 10 en KWPN van 11
Gebruik: Tinker: recreatief/lichte sport KWPN: recreatief/ niks
Soort stal: Privé
Zomer: 24/7 weidegang
Winter: 's nachts op stal (3x5) overdag van 9 tot 5 op een verharde paddock
Bodembedekking: rubbermatten met strokorrels
Voeding:
Ruwvoer: 3x perdag hooi
Krachtvoer: 2x perdag basisbrok
Verzorging: Poetsen voor het rijden. Wassen als ze heel vies zijn, is denk ik zo'n 4x perjaar.
- Dat de paarden ook in de paddock met zand mogen zonder toezicht, zodat ze zelf kunnen uitmaken of ze op hard of zacht staan
- Schuilmogelijkheid in de wei en paddock

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 12:43

-Aantal paarden: 3
-Ras/soort paard: tinker 7 jaar, tinker 1,5 jaar, quarter 10jaar.
-Gebruik: Recreatief,western,dresuur. (beetje NH)
-Soort stal: Aan huis 4 boxen, 0,5 weide, bak.
-Zomer: 24/7 weidegang (bijvoeren met hooi 2 fijnmazige hooinetten helemaal vol (zijn ze de hele dag zoet mee)
-Winter: Overdag in de bak, met uitloop naar kale weide met 2 volle hooinetten. van 09.30-17.30.
Overdag helaas zonder water, alles vriest kapot hier.Voor de nacht hebben ze in stal allemaal wel water staan en krijgen ze nog meer hooi.
-Stal: 4x3 Zonder trailies.
-Bodembedekking: potstal voor de winter.
-Voeding:
-Krachtvoer: 2 keer daags 1 kilo bix en wat wortelen. Zo nu en dan een emmer seniores priores (zitten meer voedingstoffen in dan slobber)
-Ruwvoer: Voordroog hooi (eigenlijk bijna onbeperkt)
-Verzorging: Bijne elke dag een borstel er overheen omdat ze flink in de rui zijn.
Manen en staart verzorg ik met Cowboy magic, en ik keer in de tijd was ik haar met Cowboy magic.
Wat zou ik anders willen: Geen idee eigenlijk...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:50

Ras/soort paard: dravers, 1 van 23 jaar en 1 van 4,5 jaar.
Gebruik: Recreatief en vrijheids dressuur.
Soort stal: Privé, niet mijn eigendom maar ik doe wel alles zelf.
Zomer: 24/7 weidegang , waarbij ze regelmatig verweid worden om het gras rust te geven. Mest wordt elke ochtend uit het land gehaald, en als ik tijd heb haal ik het eind van de dag er ook nog uit.
Winter: van 9.00 uur tot het donker wordt op het land, hierbij blijven ze op 1 stuk land staan, zodat ze niet alles stuk lopen. En mest ik ook elke dag het land uit. (voor zover dat mogelijk is in de prut) ( het stuk land waar ze dan staan is een soort versie op paddock paradise, om de paarden te motiveren meer te lopen, anders blijven ze de hele dag op het stukje bestraat staan)
Stal: 3x3 waarbij de voorkant open is en ze als tussenwant deels tralies hebben, zodat ze nog wel contact met elkaar kunnen hebben. Deze mest ik elke dag uit.
Bodembedekking: Betonnen onderlaag met een dikke laag stro.
Voeding:[/b]
Ruwvoer:Ze krijgen onbeperkt hooi. Overdag in een extra groot fijnmazig hooinet op het land, waar omheen is betegeld, zodat ze altijd droge voetjes hebben tijdens het eten. En in stal heb ik ook grote fijnmazige hooinetten staan, waar zoveel in kan dat ze de volgende ochtend altijd nog een pluk over hebben.
Krachtvoer:Ze krijgen beide per dag, verspreid over twee voerbeurten: een kwrt biks (havens basisbrok), een kwart muslie (hartog balance) en een schep lucerne (hartog)
Verzorging: Ik poets ze voor en nadat ik ze beweging geef. In de winter poets ik ze niet grondig, maar haal ik alleen de ergste modder eraf, zodat het tuig niet schuurt. Dit omdat ze zonder deken buiten staan.
Verder wordt de oude merrie niet fanatiek meer bereden, af en toe eens een rustig ritje, en in het weekend heeft ze een tuttel vriendinnetje die dr longeert of met dr wandeld.
De ander rijd ik ongeveer 4 keer per week, de ene keer in de bak en de andere keer buiten.
Ook wandel ik ongeveer 2 keer per week met beide tegelijk een rondje over het verharde.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2 tot 4 uur. (hangt er net vanaf of ik rijdt en hoelanng)

- Het liefste zou ik een uitloop stal willen, zodat ze zelf kunnen bepalen of ze binnen of buiten staan. Met voor de stal een flink stuk bestraat, zodat ze daar hooi kunnen eten en daarop aansluitend een zand paddock (voor in de winter) en daaraan vast weiland die ik dan zomers open kan zetten. (maar dit is op deze locatie haast niet uitvoerbaar, omdat ik met meerdere stal genoten te maken heb, en niet alle paarden gaan samen)
- Circulatie systeem voor de waterleidingen, zodat deze niet bevriezen in de winter.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:17

Ras/soort paard: Kwpn
Gebruik: Recreatief, maar wel wedstrijdgericht zegmaar.
Soort stal: pensionstal
Zomer: van 8 tot 6 op het land
Winter: in de paddock, moet je ze zelf inzetten, komt hij ongeveer 2/3 keer per dag 3 kwartier eruit
Stal: 3x3 buitenbox
Bodembedekking: stro
Voeding
Ruwvoer: 3x per dag kuil
Krachtvoer: 3x per dag biks
Verzorging: elke dag gepoetst, bijna elke dag gereden, in de zomer wel eens gewassen
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2-3 uur
Wat zou ik anders willen: misschien dat hij in de winter wat vaker naar buiten komt, maar ze kunnen hier jammer genoeg niet op de wei in de winter

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:24

Ras/soort paard: New Forest Kruising
Gebruik: Nu vooral recreatief
Soort stal: pensionstal
Zomer: Overdag op het land.
Winter: Ochtend of middag op het land.
Stal: 3x3 binnenbox maar met uitzicht :+
Bodembedekking: Vlas
Voeding: Muesli x biks & Kuil
Verzorging: bijna elke dag gepoetst, stapmolen en uitgemest. 5 x per week rijden.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 6x per week.
Wat zou ik anders willen: meer tijd voor mijn paardje! :D