Varekaj schreef:Ik werd even stil van de hooiprijzen die ik hier zag langskomen...
Hier hadden we kleine baaltjes van 20 à 25kg voor 1,85€ aangekocht in juni, dat hebben we dan opgevoerd in de late zomer toen het land echt kaal werd en in het najaar.
Voorts hebben we ook in juni + september bij onze vaste leverancier alle balen verpakt hooi opgekocht, aan dezelfde prijs als vorig jaar: €13/baal van 100 à 120kg. In totaal hadden we zo'n 100 van die balen. daar hebben we er nu nog makkelijk 50 van over.
Daarvan hebben 2 warmbloedpaarden volcontinu van kunnen eten: baal opensijden, in de hooibak in het land en smullen maar. Per baal deden ze ongeveer 5 dagen, en gewoon zeer goede kwaliteit.
Vanaf mei kunnen de paarden hier weer het land in, als we dan echt nog heel wat over hebben kan het wel dat we wat gaan doorverkopen....
je bent goed aan het voeren, een warmbloed paard genomen van ongeveer zo 600 a 700 kilo eet ongeveer 12 kg aan kuil of hooi op. plus nog een beetje biks erbij en het paard krijgt wat ie nodig is.
je hebt dus ongeveer 100 a 120 kilo baaltjes, delen door 12 delen door 2 a voila perfect!
toen we nog niet verhuist waren betaalde we voor een voordroogkuil rondebaal volgends mij 15 euro, deze kwamen nl van de dijk af en er zaten nog wel eens distels doorheen(ja netjes er uitgehaald als we het zagen).
nu hebben we voor echt super grandioos mooi kwaliteit, zowel 1e als 2e snee perfect lang zoet etc voordroogkuil voor 30 euro gekocht.
helaas heeft die meneer niks meer en kunnen we slechts voor volgend seizoen bestellen...
maar perfect hooi, ik hou van oude mannetjes die weten hoe ze goed hooi en goed voordroogkuil binnen moeten halen!