Een eigen paard voor alleen het rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:48

Giolli schreef:
Daarbij... Ik vind dat ook de "minder leuke" dingen bij een paard houden hoort.
Ik mest nou eenmaal ook niet graag de stal uit, maar ik doe het wel met liefde.
Ik zou het niet fijn vinden als andere mensen mijn stal uitmesten want dan denk ik van ik wil dit paard, ik wil dat hij mijn maatje is, ik vraag hem van alles en nog wat en dan zou ik er best wat minder leuke dingen tegenover kunnen zetten. Dat hoort ook bij verantwoording.

mijn mening.

Ik begrijp dit oprecht niet. Waarom moet ik 'lijden' omdat ik ook graag leuke dingen met mijn paard wil doen? Ik vind dat ik de verantwoordelijkheid heb dat mijn paard alles krijgt wat hij nodig heeft om gezond en gelukkig te blijven. Maar ik zou niet weten waarom ik dat allemaal zelf zou moeten doen :? .

En ik kan me ook echt niet voorstellen dat mijn paard meer mijn maatje wordt, omdat ik elke dag haar stront naar een grote berg rij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:51

Giolli schreef:
Ik zou het niet fijn vinden als andere mensen mijn stal uitmesten want dan denk ik van ik wil dit paard, ik wil dat hij mijn maatje is, ik vraag hem van alles en nog wat en dan zou ik er best wat minder leuke dingen tegenover kunnen zetten. Dat hoort ook bij verantwoording.

mijn mening.

Ja, zo denk ik eigenlijk ook wel....... Ik doe graag alles zoveel mogelijk zelf, geeft mij gewoon een voldaner gevoel.
Nou heb ik geen issue met uitmesten, omdat mijn paard buiten staat, dus dat scheelt. :D
Want die paar keren dat hij wel op stal stond, stond ik dus elke dag als een gek uit te mesten. :+

Moet ook eerlijk zeggen dat toen ik fulltime werkte (ook een baan van veel meer dan 40 uur), ik dus geen paard had. Had het destijds nooit kunnen combineren met het leven wat ik toen leidde. Dat gaat nu beter, al hoewel ik door kind, werk of sociaal leven ook wel eens een dagje moet overslaan. Gelukkig hoef ik in de zomer weinig te doen (mijn paard moet wel veel bewegen d.m.v. training i.v.m. zijn insuline resistentie), maar in de winter heb ik weer meer tijd, omdat ik dan juist vaak door de weersomstandigheden minder met hem zelf kan doen. Handige wisselwerking soms. Al kijk in momenteel erg uit naar het voorjaar, want ik wil graag weer met mijn paard aan (en in) de bak :D !!!

Hoe dan ook, ik doe het allemaal met liefde. <3

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:51

Anoeska schreef:
Giolli schreef:

mijn mening.

Ik begrijp dit oprecht niet. Waarom moet ik 'lijden' omdat ik ook graag leuke dingen met mijn paard wil doen? Ik vind dat ik de verantwoordelijkheid heb dat mijn paard alles krijgt wat hij nodig heeft om gezond en gelukkig te blijven. Maar ik zou niet weten waarom ik dat allemaal zelf zou moeten doen :? .

En ik kan me ook echt niet voorstellen dat mijn paard meer mijn maatje wordt, omdat ik elke dag haar stront naar een grote berg rij.

Zo bedoel ik dat helemaal niet? :?
Ik zeg dat er best wat tegen over mag staan.
En ik vind inderdaad net als TS dat sommige mensen (lees desnoods 3 x: SOMMIGE!!) alleen maar willen profiteren van de leuke dingen met hun paard.
Ik vind gewoon dat de minder leuke dingen er ook bij horen. En dat vind ik ook helemaal niet erg..
Ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen als ik weet dat ik alleen maar rijd en de rest eigelijk door andere mensen word gedaan. Ik wil toch een paard?
En als ik daar geen tijd/zin in hebt moet ik ook geen paard aanschaffen vind ik.
Aan alles zit een negatieve kant.
Je hoeft het ook niet te begrijpen, er staat ook duidelijk onder dat het mijn mening is! ;)

En zoals je in mijn bericht hier leest is ook alles "Ik vind, En Mijn mening" etc.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 25-01-11 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

abby12wo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:52

Mijn paard staat op een vol pension stal omdat ik ook naar school moet, maar vaak help ik ook mee om mijn eigen paard uit te mesten en voeren
Omdat ik dat toch wel belangrijk vind om een betere band te krijgen met je paard.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:53

Anoeska schreef:

Ik ook niet in die tijd zie ik hem niet eesn?. Hij staat buiten in de paddock (met wind en weer) en ik sta binnen zijn stront te rapen....mhh hier wordt hij ECHT beter van......

Judass

Re: Een eigen paard voor alleen het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:55

Onze Tiff staat ook op volpension, omdat wij er geen tijd voor hebben (i.v.m school) En omdat er pakweg niks anders in de buurt is, dan volpension.
Ze staat bij een gepensioneerde boer :P. En ik vraag altijd om te helpen, maar vaak slaat hij het aanbod af. Zo nee, dan doe ik het graag!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:58

Maar je kunt het ook anders zien..... Hoeveel kinderen krijgen geen pony van pa en ma en rijden er alleen maar op, terwijl ze verder niets hoeven te doen, doordat ponylief volpension staat? Ik ben dan weer van het soort mens wat vindt dat kinderen moeten leren wat er allemaal bij komt kijken. Zo heb ik het vroeger in elk geval geleerd met paarden aan huis (heb tijdlang bij mijn vriendin gewoond als tiener, die paarden aan huis had), maar ook als kind bij de paarden op het land, waar ik altijd rond liep. Wij moesten alles zelf doen en ik heb dat heel leerzaam gevonden, pluk daar nu nog de vruchten van.

Voor volwassenen die (fulltime) baan, gezin, sociaal leven e.d. met paard moeten combineren, snap ik volpension best, hoor. ;)
Ikzelf zal er niet snel voor kiezen, omdat mijn ervaring hier in de buurt is dat volpension alleen maar samen gaat met een stalling waar paarden voornamelijk binnen staan. En daar heb ik persoonlijk gewoon niets mee. :)

Ben erg blij met mijn paard buiten, die 2x daags goed te eten krijgt in de wintermaanden en waarbij toezicht altijd aanwezig is, ook al ben ik er niet.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:00

Giolli schreef:
Zo bedoel ik dat helemaal niet? :?
Ik zeg dat er best wat tegen over mag staan.
En ik vind inderdaad net als TS dat sommige mensen (lees desnoods 3 x: SOMMIGE!!) alleen maar willen profiteren van de leuke dingen met hun paard.
Ik vind gewoon dat de minder leuke dingen er ook bij horen. En dat vind ik ook helemaal niet erg..
Ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen als ik weet dat ik alleen maar rijd en de rest eigelijk door andere mensen word gedaan. Ik wil toch een paard?
En als ik daar geen tijd/zin in hebt moet ik ook geen paard aanschaffen vind ik.
Aan alles zit een negatieve kant.
Je hoeft het ook niet te begrijpen, er staat ook duidelijk onder dat het mijn mening is! ;)

En zoals je in mijn bericht hier leest is ook alles "Ik vind, En Mijn mening" etc.

Euh ik zie niet als profiteren of te lui of ik ben er te goed voor om zulke dingen te doen bij vele en zeker bij mij is het TIJD...pure tijd. Toen mijn kinderen kwamen had ik hem ook kunnen verkopen en weet dan niet waar hij terecht komt. Maar ik heb ervoor gekozen om hem te houden en dat moet dan wel goed geregeld worden. En ook als er een keer wat is dat ik snel wat kan regelen en hij niets tekort komt (nou behalve die echte aandacht dan).

En ja denk dat we bijna allemaal betalen voor een bepaalde service of dat nu alleen de stal is of inclusief uitmesten maar ook het buiten en binnen zetten is niet voor iedereen weggelegt. Vele stallen bieden deze service en daar ben ik erg blij mee.

Trouwens ik maak ook gebruik van de AH bezorgservice?. Krijg ik dan ook minder band met mijn boodschappen in de wagen?. Tot nu toe scheelt het alleen maar geld want er blijft minder aan je vingers hangen :D.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:11

Wij doen alles zelf, uitmesten, voeren, repareren, slepen etc.
Ik vind het zelf prettig en voor mij is het een heerlijk begin van de dag als ik bij de paarden ben en ook een afsluiting van een dag hard werken. Ik geloof dat ik een van de enige in dit topic ben die wel een band opbouwt tijdens het uitmesten ;-). Ze staan 24/7 per dag buiten en hebben 2 schuilstallen die dagelijks uitgemest worden (voor 8 paarden). Als ik bezig ben komen ze allemaal wel een keer kijken en mijn merrie staat altijd gezellig erbij te soezen en de enter probeert de kruiwagen om te trekken of iets anders uit te halen. Ik kan er van genieten.
Daarnaast, doordat ik er vaak ben en zie of ze eten en hoe ze mesten, zie ik meteen als er iets mis is met een vd paarden. Nee, ik zou niet anders willen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:23

quintusgl schreef:
Wij doen alles zelf, uitmesten, voeren, repareren, slepen etc.
Ik vind het zelf prettig en voor mij is het een heerlijk begin van de dag als ik bij de paarden ben en ook een afsluiting van een dag hard werken. Ik geloof dat ik een van de enige in dit topic ben die wel een band opbouwt tijdens het uitmesten ;-). Ze staan 24/7 per dag buiten en hebben 2 schuilstallen die dagelijks uitgemest worden (voor 8 paarden). Als ik bezig ben komen ze allemaal wel een keer kijken en mijn merrie staat altijd gezellig erbij te soezen en de enter probeert de kruiwagen om te trekken of iets anders uit te halen. Ik kan er van genieten.
Daarnaast, doordat ik er vaak ben en zie of ze eten en hoe ze mesten, zie ik meteen als er iets mis is met een vd paarden. Nee, ik zou niet anders willen.

Kan alleen maar zeggen dat ik het ook zo doe en het helemaal met je eens ben. _/-\o_

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:33

Nou, er zijn dan ook wel heél veel mensen die gewoon niet over "tijd" beschikken om zélf te mesten, voeren enz.. :n
Daarom is het ook handig dat al die dingen voor je worden gedaan.
De band met het paard zou idd door zelf te mesten enzo, versterken.
Maar mijn mening blijft toch wel dat als je wat minder tijd hiervoor hebt, je ook wel een zeer sterke band met het paard kan hebben. :)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:38

ik ben van een doe het zelf stal naar volpension gegaan, ik werkte 40 uur per week en stond om 7 uur in de ochtend te voeren, na mijn werk uitmesten en weer voeren. dan ben je die dag al 3 uur in de weer geweest (met heen en weer rijden) en nog geen 10 meter kunnen rijden. Nu word alles gedaan. vaste tijden en een vast ritme. Ik kom trouwens niet alleen om te rijden, ook om een uur lang te poetsen of lekker wandelen door het land.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:52

Ik denk ook niet dat je band per se sterker zal zijn..... maar ik denk wel dat je gewoon veel meer van je paard ziet, als je veel dingen wel zelf doet (en dan heb ik het niet per definitie over uitmesten, he, want daar zie ik an sich ook de toegevoegde waarde niet van, m.b.t. de band met je paard. ;) ).

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:57

Een dier hecht zich aan gewoonten.
Dus beter dat een volpension hem op gezette tijden voert, buitenzet, dekenwissels, etc, dan wanneer ik dat met mijn drukke, geregeld onregelmatige, baan en reistijd zou doen, want ik zou nooit strakke tijden kunnen aanhouden.

Wel zou ik graag de stalhouder willen vragen te melden als ie twijfelt aan de ontlasting etc, en ik zou me wel bezig houden met voer omdat op de dagen dat hij werken moet meer zou willen geven dan wanneer rust. Zelf slobber geven na het rijden vond ik super om te doen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:14

babetta schreef:
Nou, er zijn dan ook wel heél veel mensen die gewoon niet over "tijd" beschikken om zélf te mesten, voeren enz.. :nDaarom is het ook handig dat al die dingen voor je worden gedaan.
Maar mijn mening blijft toch wel dat als je wat minder tijd hiervoor hebt, je ook wel een zeer sterke band met het paard kan hebben. :)

Wat een slecht excuus zeg.. Je kiest er toch zelf voor een paard aan te schaffen?!
Dan hoef je ook niet te klagen...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:35

Het paard lijdt toch niet? Dus hoezo slecht excuus? Omdat het niet in jouw plaatje klopt?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:40

Ik had mijn paard tot zijn 3de altijd bij een boer staan waar ik alles deed (ook zijn paarden) toen ik werk kreeg in de paarden ben ik gauw naar een volpension verhuisd met mijn Syb!
Dit omdat ik overdag al deed mesten verzorgen en rijden zodat ik savonds en soms geen tijd had maar als ik overdag 20 boxen heb gemest heb ik er savonds geen zin meer in om er dan nog 1 te doen...
Giolli schreef:
babetta schreef:
Nou, er zijn dan ook wel heél veel mensen die gewoon niet over "tijd" beschikken om zélf te mesten, voeren enz.. :nDaarom is het ook handig dat al die dingen voor je worden gedaan.

Wat een slecht excuus zeg.. Je kiest er toch zelf voor een paard aan te schaffen?!
Dan hoef je ook niet te klagen...

Dus als je kinderen krijgt moet je ook maar stoppen met werken? en mogen ze niet meer naar de kinderdagverblijf?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:42

Colway schreef:
Het paard lijdt toch niet? Dus hoezo slecht excuus? Omdat het niet in jouw plaatje klopt?

Idd, ik snap het probleem ook niet hoor!
Snap niet dat je er moeilijk over kan doen, dat een ander de mindere kanten van de verzorging niet hoeft te doen.
Niet dat uitmesten zo erg is, maar als ik mag kiezen tussen uitmesten of met mijn paard bezig zijn, dan kies ik wel voor het 2e :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:45

Inderdaad en soms kan ik een dagje niet gaan (Col staat dan wel een paar uur op het land) dat is nou eenmaal de keerzijde van de medaille met een drukke baan, een eigen huis, een partner en een sociaal leven

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:47

Maar wie heeft er nou de tijd om een paard, wat bv niet aan eigen huis staat een paar keer per dag te voeren? De meeste mensen die ik ken die dat doen, doen dat over het algemeen niet alleen, maar bv in toerbeurt (zo hebben wij dat ook gedaan in de periode dat we zelf moesten voeren ;) ). Ik kan helaas niet minimaal 2x per dag naar mijn paard, al wil ik het nog zo graag. Ik heb toch een jong kind, ben alleenstaand moeder, heb werk, heb een studie, heb een sociaal leven (wat meestal na mijn paard komt) en andere bezigheden in het leven.

Mijn paard heeft verder een superrelaxt leven buiten met zijn kuddegenootjes, hij krijgt zijn natje en zijn droogje, hetzij van mij, hetzij van anderen. Ik doe veel zelf, ben er altijd bij als zijn voeten bekapt worden, als de tandarts/DA/chiropractor of weet-ik-veel-wat langs komt, ik zorg dat er genoeg hooibalen zijn, stapel ze op in ons hooihutje :D , ik sla wakken in de winter, ik poets/rij/wandel/tut zelf en daarnaast geniet ik van het kuddeleven, door regelmatig tussen de paarden in te gaan zitten en te observeren.

Het liefst had ik hem aan huis staan, maar ik kan dat niet betalen (huis met groot stuk grond). :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:50

Zou ik ook wel willen Twiggy, al moet ik zeggen dat we met onze vakantiefetish het ook wel handig vind om in pension te staan ;-)

kelselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:53

bij mijn vorige mestte we zelf uit, maar we hebben nu een regeling met de eigenaar en dan mesten ze de stal van m'n paard nu voor mij uit..
voor mij is dit nu wel handiger omdat ze 10 km hier vandaan staat en ik alleen met de scooter daar kom dus 20/25 minuten rijden, daarom zou voeren bij mij niet kunnen..
zelf heb ik ook minder tijd omdat ik het nu gewoon heel druk heb met school, maar als ik er heen ga dan is het niet alleen om te rijden als de stal nog gedaan moet worden dan doe ik het ook zelf;)
dus daar ligt het bij mij niet aan..

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:54

Ik sta met mijn paard in half pension. Bevalt me prima. Ik mest zelf uit. En ik vul z'n 4 grote hooinetten en hang ze op voor z'n stal. De boer die voert dan (hooi en musli). En zet ze buiten en haalt ze binnen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:55

Ik vind het heerlijk om na het rijden of wat ik dan ook gedaan heb met mijn paard om de stal nog even te doen, een soort cooling down voor mij. Paardje staat lekker in de paddock alles in de gaten te houden, daar kan ik van genieten. Voeren wordt door de stalhoudster gedaan, maar het middagvoer is meestal voor mijn rekening.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:55

Colway schreef:
Zou ik ook wel willen Twiggy, al moet ik zeggen dat we met onze vakantiefetish het ook wel handig vind om in pension te staan ;-)

Vakantie is helaas bij mij niet echt meer aan de orde ;( , nu ik er alleen voor sta, toch een auto wil rijden en mijn paard wil houden. ;)
Maar geeft niet. Wij wonen in een mooi gebied en met wat creatieve uitjes kom je al een heel eind. En moet ook eerlijk zeggen dat ik al mijn dieren niet graag alleen laat......

Wat je wel kunt doen, als je je paard aan huis hebt, is een goede vriendin ofzo op het huis laten passen tijdens vakanties. Heb ik vroeger heel vaak voor mijn vriendin gedaan, die haar paard(en) aan huis had. :j