Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tompion schreef:ik zou graag willen dat mijn paard buiten komt, maar hij wil zelf niet.
dn staat hij er 5 min op en dan springt hij over het hek heen en gaat hij of buiten hooi staan eten of in zijn stal staan.
mika11 schreef:Ik sta op een kleine stal met totaal 8 paarden. Overdag staan ze buiten in 2 groepjes van 4 paarden.
Het is hier rustig en de paarden hebben een vast dagritme. Iedereen die er komt kent alle paarden goed en hun (eigen)aardigheden.
Er zijn ook veel maneges/pensionstallen waar in totaal wel 50 paarden of nog veel meer zijn.
Dit lijkt mij voor de meeste paarden heel onrustig met zoveel drukte en wisselende paarden.
Zelfs al komen ze overdag buiten, dan nog zou ik niet graag daar mijn paard hebben staan.
Paarden hebben behoefte aan rust en vastigheid en op zo'n grote stal is dat toch veel minder.
Laura_x_ schreef:Ik vind dat je beter wel eerst naar een GOEDE stal moet zoeken voor je een paard aanschaft. Ik vind het erg belangrijk dat paarden/pony's de hele dag buiten staan. Ik ben nu bezig met (evt, nog niks zeker) het kopen van een pony, maar ik wil eerst weten dat de stalling goed is. En geloof me, de stalling waar ik me pony neer wil zetten is goed![]()
Een pensioen/manege stalling is allesbehalve ideaal voor een paard. Ook drie uurtjes per dag bijvoorbeeld. Moet je eens nadenken; Je zit de hele dag opgesloten in een kamertje, alleen 3 uurtjes niet. Dan denk ik: Neem dan geen paard. En ik snap best dat het in de randstad moeilijk is, maar ik vind 3 uur per dag niet paardwaardig.
Dit is mijn mening, ik wil hier niemand mee aanvallentompion schreef:ik zou graag willen dat mijn paard buiten komt, maar hij wil zelf niet.
dn staat hij er 5 min op en dan springt hij over het hek heen en gaat hij of buiten hooi staan eten of in zijn stal staan.
Verveling? Kun je hem geen berg hooi buiten geven en een maatje? Dan zouden ze dit gedrag normaal gesproken niet moeten vertonen.
Dakotah schreef:*knip*
Bovendien zolang er nog maneges zijn die aangesloten zijn bij federaties en sterren krijgen terwijl er niet eens een weiland is en de paarden door de week niet eens buiten komen, dan snap ik het helemaal niet meer. Worden daar dan alle paarden in beslag genomen, of wordt daar weer een oogje dicht geknepen.
Amalarab schreef:z0rr0 schreef:omdat mijn paard het na 2 uur buiten in een bak zat is!
omdat hij op stal gewoon soortgenoten ziet.
buiten niets te doen, geen eten zo te lezen? logisch toch?
omdat wij geen mogelijkheid hebben om alle paarden de hele dag naar buiten te gooien.
en dat in deze omgeving ook niet te vinden is.
waarom heb je dan een paard?
Amalarab schreef:mika11 schreef:Ik sta op een kleine stal met totaal 8 paarden. Overdag staan ze buiten in 2 groepjes van 4 paarden.
Het is hier rustig en de paarden hebben een vast dagritme. Iedereen die er komt kent alle paarden goed en hun (eigen)aardigheden.
Er zijn ook veel maneges/pensionstallen waar in totaal wel 50 paarden of nog veel meer zijn.
Dit lijkt mij voor de meeste paarden heel onrustig met zoveel drukte en wisselende paarden.
Zelfs al komen ze overdag buiten, dan nog zou ik niet graag daar mijn paard hebben staan.
Paarden hebben behoefte aan rust en vastigheid en op zo'n grote stal is dat toch veel minder.
Ik ken een stal met 100 paarden, er is rust in vastigheid in de verzorging. Je kunt kiezen tussen 24/7 buiten en een stal, dan staan ze alleen in de winter 's nachts binnen.
Als er een goed beleid is en veel vrijheid + ruwvoer voor de paarden dan maakt het niet uit hoeveel pensionpaarden er zijn. (had het zelf ook nooit gedacht, tot ik deze pensionstal zag)
z0rr0 schreef:z0rr0 schreef:omdat mijn paard het na 2 uur buiten in een bak zat is!
omdat hij op stal gewoon soortgenoten ziet.
buiten niets te doen, geen eten zo te lezen? logisch toch?
omdat wij geen mogelijkheid hebben om alle paarden de hele dag naar buiten te gooien.
en dat in deze omgeving ook niet te vinden is.
waarom heb je dan een paard?
mijn paard heeft een prima leven en komt niets te kort!
vermaakt zich prima.
en ookal krijgt hij buiten eten dan staat hij nog binne 2 uur te klieren.
heb een hekel aan de opmerking waarom heb je dan een paard.
je kon niet lezen wat hij buiten doet want dat stond er niet
nou zal ik toch is heel duidelijk zijn,
ik hou mijn paard op stal mijn keuze jou paard in een weilandje jou keuze,
mijn doel is met dit paard de sport in te gaan en ik hou hem graag heel.
wat ik met mijn paard doe is mijn zorg en hoef ik geen comentaar op van iemand die mijn paard niet kent.
per slot van rekening vroeg ik je niet om hulp of je mening!
ik hou mijn paarden al 8 jaar zo nooit een probleem mee gemaakt.
denk dat er veel meer paarden zijn die het slechter hebben maak je daar lekker druk om!
Laura_x_ schreef:Dakotah schreef:*knip*
Bovendien zolang er nog maneges zijn die aangesloten zijn bij federaties en sterren krijgen terwijl er niet eens een weiland is en de paarden door de week niet eens buiten komen, dan snap ik het helemaal niet meer. Worden daar dan alle paarden in beslag genomen, of wordt daar weer een oogje dicht geknepen.
Op mijn manege is dit het geval, stuk of 50/60 paarden & pony's en maar een miezerig klein stuk weiland. Maar dan wel een enorm grote 'buitenbak' met allemaal hindernissen & een buitenbak. (én 2 binnenbakken). Ik snap het niet, de FNRS moet toch juist het goede voorbeeld geven? Bij mij op de manege komen ze eigenlijk alleen in de zomer buiten en dan een paar (2/3) weken. En daarna moeten ze weer een jaar 'wachten'. Ik heb nooit een paard in de rijbak losgegooid zien worden. Dit is mij verteld, ik heb ook sterk het vermoeden dat dit waar is. Ik vind de paarden daar ook totaal geen karakter hebben, het zijn allemaal 'robotpaarden'. Als ze een keer fris zijn (zijn ze best vaak, logisch ook) wordt er gewoon even met de zweep gemept ipv dat ze kijken naar de ware oorzaak.
Gelukkig ben ik er binnenkort weg als het goed is.
mika11 schreef:MDH: het gaat om een meisje van 12 die op een manege rijdt
z0rr0 schreef:mika11 schreef:MDH: het gaat om een meisje van 12 die op een manege rijdt
mika als je mijn profiel leest zie je dat ik uit 1992 kom! dus zegt dat ik over ander halve maand 19 ben.
ik vanaf me 12e tot me 19e 3 paarden heb gekregen!
even denken en vragen dan pas oordelen he!
MHD: het klopt dat ik niet genoeg ruimte heb maar al had ik de mogelijkheid tot 24/7 weidegang
dan zal ik dit niet kieze.
ik heb met me vorige leasepony de ervaring gehad van die ernstige blessure en dit ook meerdere malen gezien,
en dit is gewooon niet mijn keuze!
ik gooi hem meerdere malen per dag naar buiten.
ik plan mijn dag zo in dat ik voor het personeel komt daar sta er na daar sta en smiddags daar sta.