Hoevaak staat jouw paard op stal, en hoevaak in de wei?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zep_bink

Re: Hoevaak staat jouw paard op stal, en hoevaak in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:41

jaarling staat lekker hele dag op het land, shet staat overdag in de paddock en savonds op stal. zomers staan ze de hele dag op de paddock en soms een paar uur op het land.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:45

Iemand op bokt heeft het onderschrift: als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Het is denk ik erger dat een paard totaal geen aandacht krijgt. Hoeveel verwaarloosde paarden stonden er in Nederland?
Er staan ook paarden die zich stierlijk vervelen omdat ze weken alleen maar op een landje staan. Buiten is niet Altijd beter- meestal wel
Als je elke dag een paar uur met je paard bezig bent, merk je heus wel of je paard lekker in zijn vel zit. Dat is toch het voornaamste, of hij nou binnen staat of buiten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:01

Tja, mijn paard heeft momenteel ook niet veel te doen qua werk met mij, maar vervelend op het land doet hij zich echt niet. Op stal zou hij absoluut wegkwijnen!!!!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:06

Mijn arabier en new forest staan in de zomer vaak 24/7 in de wei.
In de winter staan ze op stal, en gaan naar buiten zo vaak als kan.
Als het weer goed is (lees:niet glad, niet al te veel sneeuw, geen hagel/bliksem) en mijn vader/ik ben thuis dan gaan ze rond een uur of 9/half 10 eruit en rond een uur of 5 weer naar binnen.
Als mijn ouders werken en ik moet naar school dan probeer ik ze langer dan een uur buiten te zetten, soms staan ze een uurtje, soms ook de hele middag.

Rijden kan ik nu wel weer, de afgelopen 3 weken niet. Ik rijd 2/3/4/5 (afhankelijk van hoe laat ik uit ben en hoe het weer is) keer per week op de arabier, de new forest is met pensioen, in de zomer rijd ik bijna elke dag.
Maar als het dus glad is of er ligt te veel sneeuw rijdt ik niet :)

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:23

van 9.00 tot 15.00 op wei en de rest van de dag/tijd op stal.
In de zomer zijn de tijden anders die van hierboven zijn van de winter.
in de zomer: van 8.00 tot 17.00/18.00 op wei de rest van de tijd/dag op stal.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:51

Onze paarden staan de zomer de hele dag(en als je wil ook nacht) op de wei.
In de winter als het sneeuwt of vriest gaan ze een uur of 4/5 op de wei. De rest gaan ze in de paddocks.
De rest staan ze op stal.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:17

Hier staan ze meestal vanaf een uur of 10 tot 'savonds 7-8 op de wei. Alleen met strenge vorst blijven ze binnen omdat de weien dan écht onbegaanbaar zijn.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:21

Lisann__ schreef:
Natuurlijk reageren hier alleen mensen die hun paard veel buiten laten, die gene die het niet doen mogen zich schamen. (en dan ook nog miepen dat ze afgez. worden hier op bokt)
3/4 van alle paardenhouders mag zich schamen. Een paard kan net zijn kont keren in een stal, kan net gaan liggen. Je zou zelf eens maanden(jaren) lang in een hokje zitten van 1.50 bij 1.50. En alleen eruit mogen als je ook nog aan het werk gezet word.
Voor een paard is rijden al iets waar ze zelf niet voor gekozen hebben, en dan hebben ze nog eens totaal geen bewegingsruimte voor hunzelf. Gun je paard nog een beetje een paardenleven..
En als je geen pension stalling met weidegang hebt dan kan je ook geen paard nemen, of hem ergens anders onderbrengen.

Je paard zal er wel aan gewent raken ja, net als hij aan het rijden gewent is geraakt. Alleen is rijden meestal 1 á 2 uurtje per dag. Die andere 20 uur zou fijn moeten zijn. Paarden raken wel gewent aan dat kleine stalletje, kinderen kunnen ook gewent raken aan mishandeling. ;)

Misschien gebruik ik verkeerde vergelijkingen, en krijg ik half bokt over mij heen en word dit topic gesloten.. Fijn, maar ik weet dat er bokkers zijn die dit lezen en die dan stiekem toch weten dat ik gelijk heb.

Ja sorry, ik ga hier inderdaad even op reageren! :) En zéker niet met de intentie om ruzie te zoeken, maar om even wat duidelijk te maken...
Dus jij beweert hiermee dat mensen zoals ik, die in de binnenstad wonen, gewoon maar geen paard zouden moeten kopen? Bij gebrek aan weidegang in de winter? Kom eens even op zeg!! NATUURLIJK zou ik niets liever willen dan dat mijn paard 24/7 buiten komt, en lekker kan spelen. NATUURLIJK voel ik me 's winters elke dag dat ik van haar wegga ontzettend schuldig dat ik haar weer op stal moet zetten.
NATUURLIJK weet ik dat mijn paard gelukkiger is in de lente, zomer en herfst, wanneer ze gewoon lekker 24/7 op het land kan. Maar 's winters is het hier ONMOGELIJK een paard 24/7 buiten te zetten. Dus daarom zou ik maar geen paard moeten nemen? Wat belachelijk zeg!
Ik ben het zéker met je eens dat het fijner is voor een paard wanneer hij het hele jaar lang 24/7 buiten kan staan, maar ik heb niet het idee dat de paarden bij mij op stal, en bij de andere 3 pensionstallen bij mij in de buurt die óók geen weidegang hebben 's winters, doodongelukkig zijn. Hetzelfde idee als dat het ene mens in een villa woont, en het andere mens in een studentenkamer van 8 m².
En ja, als je het zo formuleert dat wij als mens zijnde maar eens 20 uur per dag in een 150x150cm hok zouden moeten gaan staan, dan klinkt het niet fraai. Maar denk je dat een paard zich de hele dag bedenkt van 'goh, wat een kleine ruimte heb ik eigenlijk', en 'hé, ik wil me zo graag omdraaien maar het lukt niet!! Wat een rotbaasje heb ik toch... Wat een rotleven heb ik!'. Als dat zo was, zou de helft van alle Nederlandse (en dan heb ik het nu alleen over de Nederlandse) paarden massaal aan de anti-depressiva moeten.

Lisann__ schreef:
kinderen kunnen ook gewent raken aan mishandeling. ;)

Lees hier even wat je zegt.. Buiten het feit dat je gewoon een keiharde spelfout maakt, maar dat terzijde. Ik denk dat je ZEKER de helft van heel paardrijdend Nederland nu uitmaakt voor dierenmishandelaars, omdat wij ons paard niet buiten KUNNEN zetten! Hiermee doel ik ook op alle ruiters van hoog niveau, want hun paarden komen vrijwel ook niet buiten ivm blessures die ze mogelijk op kunnen lopen. Dus zij zijn allemaal dierenmishandelaars? Heb eens het lef dit in het openbaar te zeggen, op een grote wedstrijd. Ben benieuwd hoeveel mensen je dan over je heen krijgt! :)

Moraal van mijn verhaal: Denk eerst even na, voordat je zomaar lukraak dingen gaat roepen over dierenmishandeling etc. :)
Laatst bijgewerkt door Kinee_ op 11-01-11 17:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:22

jamiroquai schreef:
Iemand op bokt heeft het onderschrift: als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Het is denk ik erger dat een paard totaal geen aandacht krijgt. Hoeveel verwaarloosde paarden stonden er in Nederland?
Er staan ook paarden die zich stierlijk vervelen omdat ze weken alleen maar op een landje staan. Buiten is niet Altijd beter- meestal wel
Als je elke dag een paar uur met je paard bezig bent, merk je heus wel of je paard lekker in zijn vel zit. Dat is toch het voornaamste, of hij nou binnen staat of buiten.

Amen. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:42

Zo is dat jamiroquai.
Mijn paard staat altijd 's nachts binnen terwijl ze zomers in principe 24/7 buiten mag staan.
Mijn paard gaat nu 's winters ook graag op stal aan het eind van de middag, vooral als het regent.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:50

Zomers het liefste 24/7.
S'winsters snachts op stal en overdag gewoon buiten.
Hang van het weer af, land enzo..

Nu staan ze vanaf december aan huis dus kan heerlijk zelf bepalen of ze eruit gaan.
En er is genoeg mogenlijkheid om eruit te gaan, op de pensionstal ging dat niet goed.
Nu staan ze van 10 tot 5 buiten :D.

Nu kan ik helaas niet rijden door het weer en mijn paarden zijn enorm gehecht aan elkaar dus naar de manege gaan is geen optie.
zonder dat eentje de boel afbreekt op het land of in de stal.
ben ik enorm blij dat ze buiten komen, mijn merrie is in de omgang enorm veranderd en mijn oudtje doet het super nu hij elke dag buiten staat.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:53

Mijn verzorgpaard staat nu 's nachts binnen en overdag buiten. Tegen 9uur gaat hij naar buiten en rond 4/5 uur naar binnen.
In de zomer staat hij gemiddeld 24uur buiten. Het weer moet het wel toelaten. Met onweer of storm gaat hij naar binnen.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:59

Mijn 4 paardjes: 2 shetlanders,pony, en paard gaan om 7 uur 's ochtens naar buiten in de padock. ( ook met sneeuw/ijs enz.) en om een uur of 5 gaan ze weer op stal. dus ongeveer 10 uur v/d dag lekker naar buiten.
In de zomer staan ze 24/7 op het weiland ( alle weersomstandigheden)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:55

Als ik er vanuit ga dat de omgeving waar ik woon (Veluwe) gemiddeld is voor de rest van het land:

Staan er 's winters niet veel paarden in het weiland. Waar ik ook ben of langs kom, ik zie zelden een paard in een weiland. Terwijl er in deze regio heel veel paarden zijn.
De meeste mensen/boeren willen hun land niet kapot gelopen hebben.
Soms in een open veld staan er wat pony's te kleumen, en dat ziet er ook niet uit, dat je denkt: dat wil ik ook voor m'n paard.

Ik denk dat er door sommige mensen wat 'optimistisch' wordt gedaan in wat ze zeggen over weidegang in de winter.

Romeo98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:04

Van mij 's zomers 24/7 buiten en 's winters 's nachts binnen en overdag zolang mogenlijk na buiten.
Soms met heel slecht weer binnen maar probeer ze meestal toch wel paar uur buiten te doen. Met de vele sneeuw stonden ze halve dagen buiten.

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:04

Van ochtend 10 uur tot 7 uur avond

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:06

jamiroquai schreef:

_/-\o_

Mijn paard staat in de zomer 24/7 buiten maar als ik niet met hem bezig zou zijn zou dat nog geen pretje voor hem zijn.

Nikita98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:08

De mijne staat van een uur of 10 tot 4 uur buiten in de winter (omdat het vroeg donker is)
In de zomer staan ze vaak nog tot 9 uur 's avonds buiten als het lekker weer is..
De rest staan ze op stal!

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:22

Mijne staat 24/7 buiten en zou niet anders willen :D
Sorry dat ik het zeg maar ik zou me super schuldig voelen tegen over mijn paard als die minder dan 4 uurtjes per dag naar buiten kan, als ik mijn paard een nachtje keer op stal zet staat ze sochtends alweer te drammen om naar buiten te mogen.

sandersander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:33

in de winter van 8 tot 12 in de bak en dan van 12 tot 16 in de wei. in de zomer staan ze gewoon 24/7 buiten of 's ochtends na het eten in de bak en dan 's middags en 's nachts in de wei.

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:57

Kinee_ schreef:
Lisann__ schreef:
Natuurlijk reageren hier alleen mensen die hun paard veel buiten laten, die gene die het niet doen mogen zich schamen. (en dan ook nog miepen dat ze afgez. worden hier op bokt)
3/4 van alle paardenhouders mag zich schamen. Een paard kan net zijn kont keren in een stal, kan net gaan liggen. Je zou zelf eens maanden(jaren) lang in een hokje zitten van 1.50 bij 1.50. En alleen eruit mogen als je ook nog aan het werk gezet word.
Voor een paard is rijden al iets waar ze zelf niet voor gekozen hebben, en dan hebben ze nog eens totaal geen bewegingsruimte voor hunzelf. Gun je paard nog een beetje een paardenleven..
En als je geen pension stalling met weidegang hebt dan kan je ook geen paard nemen, of hem ergens anders onderbrengen.

Je paard zal er wel aan gewent raken ja, net als hij aan het rijden gewent is geraakt. Alleen is rijden meestal 1 á 2 uurtje per dag. Die andere 20 uur zou fijn moeten zijn. Paarden raken wel gewent aan dat kleine stalletje, kinderen kunnen ook gewent raken aan mishandeling. ;)

Misschien gebruik ik verkeerde vergelijkingen, en krijg ik half bokt over mij heen en word dit topic gesloten.. Fijn, maar ik weet dat er bokkers zijn die dit lezen en die dan stiekem toch weten dat ik gelijk heb.

Ja sorry, ik ga hier inderdaad even op reageren! :) En zéker niet met de intentie om ruzie te zoeken, maar om even wat duidelijk te maken...
Dus jij beweert hiermee dat mensen zoals ik, die in de binnenstad wonen, gewoon maar geen paard zouden moeten kopen? Bij gebrek aan weidegang in de winter? Kom eens even op zeg!! NATUURLIJK zou ik niets liever willen dan dat mijn paard 24/7 buiten komt, en lekker kan spelen. NATUURLIJK voel ik me 's winters elke dag dat ik van haar wegga ontzettend schuldig dat ik haar weer op stal moet zetten.
NATUURLIJK weet ik dat mijn paard gelukkiger is in de lente, zomer en herfst, wanneer ze gewoon lekker 24/7 op het land kan. Maar 's winters is het hier ONMOGELIJK een paard 24/7 buiten te zetten. Dus daarom zou ik maar geen paard moeten nemen? Wat belachelijk zeg!
Ik ben het zéker met je eens dat het fijner is voor een paard wanneer hij het hele jaar lang 24/7 buiten kan staan, maar ik heb niet het idee dat de paarden bij mij op stal, en bij de andere 3 pensionstallen bij mij in de buurt die óók geen weidegang hebben 's winters, doodongelukkig zijn. Hetzelfde idee als dat het ene mens in een villa woont, en het andere mens in een studentenkamer van 8 m².
En ja, als je het zo formuleert dat wij als mens zijnde maar eens 20 uur per dag in een 150x150cm hok zouden moeten gaan staan, dan klinkt het niet fraai. Maar denk je dat een paard zich de hele dag bedenkt van 'goh, wat een kleine ruimte heb ik eigenlijk', en 'hé, ik wil me zo graag omdraaien maar het lukt niet!! Wat een rotbaasje heb ik toch... Wat een rotleven heb ik!'. Als dat zo was, zou de helft van alle Nederlandse (en dan heb ik het nu alleen over de Nederlandse) paarden massaal aan de anti-depressiva moeten.

Lisann__ schreef:
kinderen kunnen ook gewent raken aan mishandeling. ;)

Lees hier even wat je zegt.. Buiten het feit dat je gewoon een keiharde spelfout maakt, maar dat terzijde. Ik denk dat je ZEKER de helft van heel paardrijdend Nederland nu uitmaakt voor dierenmishandelaars, omdat wij ons paard niet buiten KUNNEN zetten! Hiermee doel ik ook op alle ruiters van hoog niveau, want hun paarden komen vrijwel ook niet buiten ivm blessures die ze mogelijk op kunnen lopen. Dus zij zijn allemaal dierenmishandelaars? Heb eens het lef dit in het openbaar te zeggen, op een grote wedstrijd. Ben benieuwd hoeveel mensen je dan over je heen krijgt! :)

Moraal van mijn verhaal: Denk eerst even na, voordat je zomaar lukraak dingen gaat roepen over dierenmishandeling etc. :)

Kinee je begint te schrijven met dat je niet de intentie hebt om ruzie te gaan zoeken, wow hoe zou je bericht er dan uitzien als je die intentie wel had *D Een aantal vergelijkingen van je gaan mank. Iemand die op een studentenkamer van 8 m2 woont heeft nog steeds zelf de keuze om naar buiten te gaan, een paard op stal helaas niet & een paard wat presteert op topniveau krijgt meer dan één uur beweging per dag... Verder weten wij natuurlijk allemaal, en jij in het bijzonder, dat paarden niet nadenken van 'goh wat een kleine ruimte heb ik eigenlijk, en he ik wil me omdraaien maar dat lukt niet etc. alle voorbeelden die je opschrijft. Want dan zouden inderdaad alle paarden aan de antidepressiva moeten.

Nee wij, als paardenmensen, weten dat een paard heel veel energie gaat opbouwen en zich enorm gaat vervelen als hij 24/7 op stal staat, hij wordt ongeduldig, gaat schoppen tegen zijn schot, als als daar niet op wordt gereageerd dan doet hij dat nog veel vaker en harder, hij kan ook flink heen en weer gaan lopen in zijn stal, hij wordt bijterig en uiteindelijk heeft hij dan ook nog de keuze om te gaan weven of te gaan kribbebijten. Het kan ook zijn dat het paard heel heet wordt tijdens het rijden, energieontlading, onhandelbaar wordt dat ook wel genoemd. Of het paard wordt heel zuur en gemeen. En dat allemaal omdat wij zo graag willen dat het paard 23/7 op ons staat te wachten tot wij 1 uur rijden met hem per dag. Wat ongelovelijk lief en loyaal van dat paard he.

Gelukkig maar dat hij zich niet beseft hoe hij ook buiten had kunnen rennen en spelen met andere paarden of gewoon lekker z'n neus in de wind. Of zou het soms zo zijn dat paarden die daar aan denken, nadat ze al maanden of jaren 24/7 op stal staan, hun hoofd laten hangen, nauwelijks meer reageren en zo'n wazige blik hebben? Zou dat het zijn? Of zijn dat juist weer de paarden waar jij het over hebt Kinee die antidepressiva moeten hebben. Get real.

Ook in Utrecht en omstreken zijn pensionstallen met weidegang en paddocks maar die hebben vaak geen binnenbak of zijn een stukje duurder. Investeer je in paardenwelzijn of investeer je in een mooie accomodatie voor jezelf? Oh ja voor ik het vergeet, mijn paard staat 24/7 buiten in de zomer en in de winter 6 u p/d in de paddock met z'n vrienden. En ook ik heb een prachtige accomodatie om in te rijden. Het kost wat maar dan heb je ook wat, wat ik me gelukkig al heb gerealiseerd voordat ik 5 jaar geleden mijn paardje kocht.

Moraal van mijn verhaal: Get real, Paardenwelzijn is niet voor niks zo'n heet hangijzer.

Fritsfrats

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:02

mijn pony staat nu alleen 's ochtends van 8 tot een uurtje of 11/12 buiten en de rest op stal.
in de zomer van maart/april tot oktober staat ze in de wei en als het echt zomer is dan staat ze 24uur per dag op de wei!

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:05

Mijn haf en 4 mini's staan in de winter van 8 uur tot 18-20 uur buiten met hooi, en dan s'nachts op stal. In de zomer staan ze 24/7 op het land.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:28

Casindy staat van 8.00 tot 19.00 ongeveer (soms een uur meer of minder) buiten en 's nachts dus binnen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:36

In deze tijd staat hij van half tien tot half 5 buiten (7 uur)
En in de zomer altijd buiten. Ik wil hem na deze zomer vaker buiten hebben.