Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Lisann__ schreef:Natuurlijk reageren hier alleen mensen die hun paard veel buiten laten, die gene die het niet doen mogen zich schamen. (en dan ook nog miepen dat ze afgez. worden hier op bokt)
3/4 van alle paardenhouders mag zich schamen. Een paard kan net zijn kont keren in een stal, kan net gaan liggen. Je zou zelf eens maanden(jaren) lang in een hokje zitten van 1.50 bij 1.50. En alleen eruit mogen als je ook nog aan het werk gezet word.
Voor een paard is rijden al iets waar ze zelf niet voor gekozen hebben, en dan hebben ze nog eens totaal geen bewegingsruimte voor hunzelf. Gun je paard nog een beetje een paardenleven..
En als je geen pension stalling met weidegang hebt dan kan je ook geen paard nemen, of hem ergens anders onderbrengen.
Je paard zal er wel aan gewent raken ja, net als hij aan het rijden gewent is geraakt. Alleen is rijden meestal 1 á 2 uurtje per dag. Die andere 20 uur zou fijn moeten zijn. Paarden raken wel gewent aan dat kleine stalletje, kinderen kunnen ook gewent raken aan mishandeling.
Misschien gebruik ik verkeerde vergelijkingen, en krijg ik half bokt over mij heen en word dit topic gesloten.. Fijn, maar ik weet dat er bokkers zijn die dit lezen en die dan stiekem toch weten dat ik gelijk heb.
Lisann__ schreef:kinderen kunnen ook gewent raken aan mishandeling.
jamiroquai schreef:Iemand op bokt heeft het onderschrift: als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Het is denk ik erger dat een paard totaal geen aandacht krijgt. Hoeveel verwaarloosde paarden stonden er in Nederland?
Er staan ook paarden die zich stierlijk vervelen omdat ze weken alleen maar op een landje staan. Buiten is niet Altijd beter- meestal wel
Als je elke dag een paar uur met je paard bezig bent, merk je heus wel of je paard lekker in zijn vel zit. Dat is toch het voornaamste, of hij nou binnen staat of buiten.
jamiroquai schreef:Iemand op bokt heeft het onderschrift: als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Het is denk ik erger dat een paard totaal geen aandacht krijgt. Hoeveel verwaarloosde paarden stonden er in Nederland?
Er staan ook paarden die zich stierlijk vervelen omdat ze weken alleen maar op een landje staan. Buiten is niet Altijd beter- meestal wel
Als je elke dag een paar uur met je paard bezig bent, merk je heus wel of je paard lekker in zijn vel zit. Dat is toch het voornaamste, of hij nou binnen staat of buiten.
Kinee_ schreef:Lisann__ schreef:Natuurlijk reageren hier alleen mensen die hun paard veel buiten laten, die gene die het niet doen mogen zich schamen. (en dan ook nog miepen dat ze afgez. worden hier op bokt)
3/4 van alle paardenhouders mag zich schamen. Een paard kan net zijn kont keren in een stal, kan net gaan liggen. Je zou zelf eens maanden(jaren) lang in een hokje zitten van 1.50 bij 1.50. En alleen eruit mogen als je ook nog aan het werk gezet word.
Voor een paard is rijden al iets waar ze zelf niet voor gekozen hebben, en dan hebben ze nog eens totaal geen bewegingsruimte voor hunzelf. Gun je paard nog een beetje een paardenleven..
En als je geen pension stalling met weidegang hebt dan kan je ook geen paard nemen, of hem ergens anders onderbrengen.
Je paard zal er wel aan gewent raken ja, net als hij aan het rijden gewent is geraakt. Alleen is rijden meestal 1 á 2 uurtje per dag. Die andere 20 uur zou fijn moeten zijn. Paarden raken wel gewent aan dat kleine stalletje, kinderen kunnen ook gewent raken aan mishandeling.
Misschien gebruik ik verkeerde vergelijkingen, en krijg ik half bokt over mij heen en word dit topic gesloten.. Fijn, maar ik weet dat er bokkers zijn die dit lezen en die dan stiekem toch weten dat ik gelijk heb.
Ja sorry, ik ga hier inderdaad even op reageren!En zéker niet met de intentie om ruzie te zoeken, maar om even wat duidelijk te maken...
Dus jij beweert hiermee dat mensen zoals ik, die in de binnenstad wonen, gewoon maar geen paard zouden moeten kopen? Bij gebrek aan weidegang in de winter? Kom eens even op zeg!! NATUURLIJK zou ik niets liever willen dan dat mijn paard 24/7 buiten komt, en lekker kan spelen. NATUURLIJK voel ik me 's winters elke dag dat ik van haar wegga ontzettend schuldig dat ik haar weer op stal moet zetten.
NATUURLIJK weet ik dat mijn paard gelukkiger is in de lente, zomer en herfst, wanneer ze gewoon lekker 24/7 op het land kan. Maar 's winters is het hier ONMOGELIJK een paard 24/7 buiten te zetten. Dus daarom zou ik maar geen paard moeten nemen? Wat belachelijk zeg!
Ik ben het zéker met je eens dat het fijner is voor een paard wanneer hij het hele jaar lang 24/7 buiten kan staan, maar ik heb niet het idee dat de paarden bij mij op stal, en bij de andere 3 pensionstallen bij mij in de buurt die óók geen weidegang hebben 's winters, doodongelukkig zijn. Hetzelfde idee als dat het ene mens in een villa woont, en het andere mens in een studentenkamer van 8 m².
En ja, als je het zo formuleert dat wij als mens zijnde maar eens 20 uur per dag in een 150x150cm hok zouden moeten gaan staan, dan klinkt het niet fraai. Maar denk je dat een paard zich de hele dag bedenkt van 'goh, wat een kleine ruimte heb ik eigenlijk', en 'hé, ik wil me zo graag omdraaien maar het lukt niet!! Wat een rotbaasje heb ik toch... Wat een rotleven heb ik!'. Als dat zo was, zou de helft van alle Nederlandse (en dan heb ik het nu alleen over de Nederlandse) paarden massaal aan de anti-depressiva moeten.Lisann__ schreef:kinderen kunnen ook gewent raken aan mishandeling.
Lees hier even wat je zegt.. Buiten het feit dat je gewoon een keiharde spelfout maakt, maar dat terzijde. Ik denk dat je ZEKER de helft van heel paardrijdend Nederland nu uitmaakt voor dierenmishandelaars, omdat wij ons paard niet buiten KUNNEN zetten! Hiermee doel ik ook op alle ruiters van hoog niveau, want hun paarden komen vrijwel ook niet buiten ivm blessures die ze mogelijk op kunnen lopen. Dus zij zijn allemaal dierenmishandelaars? Heb eens het lef dit in het openbaar te zeggen, op een grote wedstrijd. Ben benieuwd hoeveel mensen je dan over je heen krijgt!
Moraal van mijn verhaal: Denk eerst even na, voordat je zomaar lukraak dingen gaat roepen over dierenmishandeling etc.