eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

babslovertje

Re: eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:14

ik zou gewoon als ik jou was een leuk allround paard kopen en niet
meteen zo'n heel groot paard

ik raad je een tinker, fjord , haflinger aan ofzo
want echt het gaat vies tegen vallen in de kosten van zo'n groot paard!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:18

en heeft er iemand misschien ervaring met een fries?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:20

meid, ik vind haflingers geweldig!
kijk maar in mijn profiel wat ik heb rondlopen.. :+

Wat voor karakter wil je in een paard?.. want je kunt wel voor het plaatje gaan, maar die vlinders zijn zoveel belangrijker!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:22

ja had al op je profiel gekeken leuk paardjes!!
ik zoek:

een lief,betrouwbaar,een beetje intiligent geduldig paard
niet nerveus ofzo en hij moet ook verkeersmak en goed doorgereden zijn maar dat hoort niet bij het karakter :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:28

sanso schreef:
ik zoek:

Dat is heel verstandig. Ik heb mijn (eerste) paard nu bijna 2 jaar en hij is erg lief, reteintelligent, geduldig, vergevingsgezind en ook betrouwbaar :j Maar het kan ook wel zo'n verschrikkelijke draak zijn }:0 En lomp en bot en koppig... en dan ben ik zo blij dat hij niet zo groot is, is toch ietsjes minder indrukwekkend als mijn ijs in de contramine gaat dan wanneer een shire of fries dat doet. Plus dat ik friezen gewoon echt beroerd vind zitten maar dat is mijn persoonlijke mening ;)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:39

nog nooit op een fries gereden dus

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:42

Persoonlijk vind ik friezen ook niet zitten... al zullen er wel friezen zijn die heerlijk zitten.
Ik moet wel zeggen dat onze shires echt schommelstoelen zijn zo lekker! De een een heerlijke vlakke draf en galop en de ander zo soepel dat je echt het gevoel hebt te dansen. Maar daarvan weet ik ook niet hoe dat met anderen is

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:50

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar toch;
Denk heel goed na of je er wel de tijd voor hebt. Ik dacht ook: ach, dat zal wel meevallen, maar het is echt meer werk dan je denkt. En als je op vakantie gaat moet je zorgen dat er iemand is die in die tijd voor je paard kan zorgen, enzovoort. Ik heb het geluk dat ik een moeder heb die rijdt, dus als ik een keer niet kan gaat zij, zonder zou het nog een stuk zwaarder zijn. Ik vind het het wel echt helemaal waard natuurlijk, de tijd die het kost.
En over de kosten; wij hebben naast de stalling en de hoefsmid eigenlijk niet zoveel extra kosten. Ja, enten en ontwormen, maar verder is de DA in één jaar twee keer geweest.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:52

ik zit hier echt met verbazing te lezen, die vooroordelen! mijn god.. DA/hoefsmid kosten kunnen altijd hoog oplopen ongeacht het ras..
meid, als jij een shire wil ga je lekker naar shires kijken! je moet toch gaan voor 'n karakter en misschien kom je wel gewoon 'n hele brave shire tegen die ideaal is voor jou!
paarden zijn zoiezo altijd sterker als een 14jarig meisje, of je nou 'n tinker neemt of 'n shire. 't karakter daar moet je naar kijken.

wel ben ik het eens dat je (imo alle paarden) maar zeker zo'n grote shire niet in 'n manegestalletje moet stoppen.. die horen wel lekker veel op 't land te staan.
Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Illusion op 05-01-11 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:54

ja mijn moeder broertje en zusje rijden en hij wordt gestald op de manege :D

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:54

sanso schreef:
ik zoek:

niet nerveus ofzo en hij moet ook verkeersmak en goed doorgereden zijn maar dat hoort niet bij het karakter :P
heb je al eens aan een quarter of een paint gedacht? die zijn ontzettend koel in hun hoofd en heel erg betrouwbaar. Ook onwijs intelligent trouwens, maar dat betekent ook wel dat het geen sukkels zijn en dat ze behoorlijk eigenwijs kunnen zijn :Y). Ik heb zelf een paint van 4 en voor zo'n jong paard is ze echt ontzettend lief, betrouwbaar en koel - als ze schrikt bijvoorbeeld maakt ze 1 huppeltje en als je haar dan gerust stelt is het weer goed, ze gaat er niet vandoor of zo.

Oh en trouwens, ik rij ook gewoon dressuur met die van mij, dus ze zijn er echt niet alleen voor de western :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:55

maar komt hij dan wel hele dagen op 't land? voor 'n shire is 't nou niet echt prettig om 23/7 in een manegestalletje van 3x3 te staan(voor geen 1 paard overigens)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:56

Illusion schreef:
ik zit hier echt met verbazing te lezen, die vooroordelen! mijn god.. DA/hoefsmid kosten kunnen altijd hoog oplopen ongeacht het ras..
meid, als jij een shire wil ga je lekker naar shires kijken! je moet toch gaan voor 'n karakter en misschien kom je wel gewoon 'n hele brave shire tegen die ideaal is voor jou!
paarden zijn zoiezo altijd sterker als een 14jarig meisje, of je nou 'n tinker neemt of 'n shire. 't karakter daar moet je naar kijken.

wel ben ik het eens dat je (imo alle paarden) maar zeker zo'n grote shire niet in 'n manegestalletje moet stoppen.. die horen wel lekker veel op 't land te staan.
Succes ermee!

dankje wel dat vind ik ook !!

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:59

als je een half jaar rij ervaring heb zou ik niet een paard kopen maarja
als het perse moet zou ik een beetje een paard naar de oudere kan GEEN jong paard want die kan je dan echt niet handelen.
ik zou dan een haflinger etc nemen.

Glitter_

sanso schreef:
oke is goed maarja mun pa wil gewoon een nieuwe auto en hij is er helemaal verliefd op en hij zei hij kan ook een trailer trekken(en het is trouwens maar voor 1 x)

Voor 1 x?
Wat als hij dan naar de kliniek moet?
Als je toch een keer naar bos ergens anders wilt?
Als je op ponykamp wilt?
Dus wat als je ergens heen wilt.
Laat hoe dan ook je vader goed checken wat de tundra uitvoering die je vader op het oog heeft mag trekken. Ook de kogeldruk etc.

Koper

sanso schreef:
nog nooit op een fries gereden dus

Zou je dat dan niet eens doen voordat je überhaupt over een fries gaat nadenken?

Als je een breed, stoer en vooral zwart paard wil... waarom dan niet een zwarte welsh cob ofzo? Daar kun je van alles mee, is een stuk praktischer dan een shire en je moeder en broertje kunnen er ook op. 't Is maar een ideetje ;)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:01

hestejente schreef:
Als je een breed, stoer en vooral zwart paard wil... waarom dan niet een zwarte welsh cob ofzo? Daar kun je van alles mee, is een stuk praktischer dan een shire en je moeder en broertje kunnen er ook op. 't Is maar een ideetje ;)

Niet als je al 1.70 bent en nog een stuk moet groeien, zoals TS al ergens in het topic heeft gezet.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:02

xxmarinthe schreef:
als je een half jaar rij ervaring heb zou ik niet een paard kopen maarja
als het perse moet zou ik een beetje een paard naar de oudere kan GEEN jong paard want die kan je dan echt niet handelen.
ik zou dan een haflinger etc nemen.

ik heb 7 jaar rijervaring ;)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:03

O_FUN_ schreef:
sanso schreef:
oke is goed maarja mun pa wil gewoon een nieuwe auto en hij is er helemaal verliefd op en hij zei hij kan ook een trailer trekken(en het is trouwens maar voor 1 x)

Voor 1 x?
Als je op ponykamp wilt?
Laat hoe dan ook je vader goed checken wat de tundra uitvoering die je vader op het oog heeft mag trekken. Ook de kogeldruk etc.

we hebben een paardenarts bij ons een straat verder :D
loonse en druinenese duinen liggen naast de manege ;)
ponykamp wordt bij ons op de manege gegeven :Y)
ja zal ik zeggen

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:04

Citaat:
Voor 1 x?
Als je op ponykamp wilt?

dat is toch allemaal haar keuze? of ze naar 'n ander bos wil, of op ponykamp?
waarom zou ze daarvoor 'n zware auto moeten aanschaffen?
naar de kliniek zouden ze ook 'n auto kunnen huren, of iemand anders laten rijden.
ik neem aan als ze 'n nieuwe zware auto kopen ze daar echt wel aan denken(ze komen 'm denk ik ook mede voor het paard lijkt me dan)
verder snap ik niet waarom mensen zo afkeurend op een shire reageren.. zijn vaak hele lieve dieren en ik zet mijn kind liever op 'n makke shire als op 'n ander ras wat misschien helemaal niet klikt.
en? 'n merens of welsh cob? TS is 1,70 en nog maar 14. die groeit waarschijnlijk nog 'n stuk door..

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:04

JewEmm schreef:
hestejente schreef:

Niet als je al 1.70 bent en nog een stuk moet groeien, zoals TS al ergens in het topic heeft gezet.

1.76 al :D

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:05

Illusion schreef:
Citaat:
Voor 1 x?
Als je op ponykamp wilt?

dat is toch allemaal haar keuze? of ze naar 'n ander bos wil, of op ponykamp?
waarom zou ze daarvoor 'n zware auto moeten aanschaffen?
naar de kliniek zouden ze ook 'n auto kunnen huren, of iemand anders laten rijden.
ik neem aan als ze 'n nieuwe zware auto kopen ze daar echt wel aan denken(ze komen 'm denk ik ook mede voor het paard lijkt me dan)
verder snap ik niet waarom mensen zo afkeurend op een shire reageren.. zijn vaak hele lieve dieren en ik zet mijn kind liever op 'n makke shire als op 'n ander ras wat misschien helemaal niet klikt.
en? 'n merens of welsh cob? TS is 1,70 en nog maar 14. die groeit waarschijnlijk nog 'n stuk door..

ja idd ik groei zeker nog!!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:07

daarom, als 'n shire je aanspreekt zou ik 't gewoon proberen!
laat je even goed informeren(bij fokkers, maar bijv. ook op internet) en ga gewoon langs bij mensen die shire's verkopen(of particulieren) en kijk of 't klikt! ;)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:08

ja zal ik zeker doen en ik laat hem ook goed keuren want ik ben altijd zo bang dat er iets is HAHA

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:08

@sanso, je vroeg of iemand ervaring had met friezen:

Ik heb een fries, erg fijn paard, heeft ook geen typische friezengang moet ik zeggen. Hij is erg vlak in zijn beweging en zit daardoor praktisch niet anders dan een ander paard. Verschil is wel dat je een dikke nek voor je hebt dus als je dan weer eens op een ander paard gaat zitten heb je misschien het idee dat je er voorover af gaat vallen (dat had ik haha).
Mijn paard is echter zeker niet gemakkelijk te rijden. Is erg heet en zenuwachtig, maar heeft een gouden karakter qua werklust en in de omgang is het een galante heer.
Een fries is natuurlijk wel ook een paard waar je moeder, broer en zus op kunnen qua maat, maar ook hier, goed kijken naar het karakter van het paard en je doelen, ook in friezen (net zoals in ieder ras) zit een heleboel verschil qua bijvoorbeeld dressuurtalent ja of nee, ermee kunnen springen (doe ik met die van mij wel, en hij kan het goed, alleen durf ik niet zo hoog meer tegenwoordig, 70 cm is tot nu tot de max), in de omgang enz.
Laatst bijgewerkt door Wennii op 05-01-11 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt