De afrastering van een wei

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 02:29

Nee... Na de eerste keer spannen is de krul er al uit. Had je dat niet gedaan dan is de krul zo groot, dat je paard erdoorheen kan springen. En dan nog, als je paarden er al doorheen fietsen (breeksterkte is 600 kilo x 4) dan is er weinig aan de hand.
Vrienden van me hebben dezelfde afrastering in Australië (voor een stuk naast een snelweg) daar is in 10 jaar nooit een paard doorgebroken of verwond geraakt door de afrastering.
Dat kan ik van onze buren niet zeggen met hun schrikdraad en band. Gemiddeld 3x per jaar kunnen die hun paarden in het woud gaan lopen zoeken.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:20

Zidore schreef:
wuswa schreef:
en sorry, zou ik absoluut niet bij mijn paarden willen hebben!

ook niet mijn 1e keus denk ik
maar wat als je 3 uithuizige shets een dikke snelweg ernaast zou hebben...???

Dan zou ik het gaas gebruiken wat wij hebben ;)

Zie foto die ik ergens op pagina 4 of 5 gezet heb.

DubbelFun

Re: De afrastering van een wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:41

Gewoon 5x5 gaas heeft wel mijn voorkeur, maar met de kleine hoefjes van een shet weet ik niet of ik daar dan ook voor zou kiezen. Misschien dan niet liever betongaas :) Dat is iig dik genoeg.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:45

Als je het gaas goed bekijkt zie je dat de mazen aan de onderkant kleiner zijn dan verder naar boven
Dan moeten ze wel hele rare sprongen maken willen ze in het gaas komen
Ook kunnen ze niet helemaal bij het gaas komen we hebben er we stroomdraad bovenlangs
Met isalatoten van 10 of 15 cm, op de foto zaten de ouden er nog op die waren iets korte
En bij het gaas rollen of wat dan ook doen ze niet

In de zomer verdelen wij het land met gewone stroomtouw met flink wat stroom erop
Wat voor één van onze shetten niks uitmaakt, ook al hebben we er drie rijen hoog van
Die drukt gewoon haar hooft ertussen en neemt een sprint
De vonkjes vliegen dan gewoon van de manen van het stroom, maar mevrouw is wel in het volle gras
En dat stroom touw knapt dan wel met zoveel geweld
Nee het krult niet weer op maar ligt wel door het hele land en in de manen en staart van de dader
Gelukkig nog nooit geen ongelukken mee gehad
Dan maar achter gaas daar proberen ze niet een of ze er door kunnen

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:33

vreselijk zo'n shet! wat een draak!!!!

betongaas lijkt me misschien dan nog wel gevaarlijker?
ach.. ik weet het ook gewoon niet. Denk dat iedere afrastering z'n nadelen heeft!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:03

@zidore: waarom denk je dat??
Je het betongaas ook in verschillende maaswijdtes en het is iig dik draad. Je moet natuurlijk wel de bovenkant netjes glad maken.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:36

Gaas is veel te gevaarlijk voor een paard.
Het metaal van gaas is te zacht en lubbert daardoor makkelijk uit.
Hoe klein de mazen dan ook zijn, een paarden voet gaat er met een beetje geweld gewoon doorheen.
Als het om paarden uit afrasteringen knippen gaat, dan staat prikkeldraad op 1 en (wild)gaas op krappe achterstand 2 en lint op 3.
Als je het niet weet, lees dan meer over dit onderwerp op bijv. internet. Op u-tube bijvoorbeeld staat ook veel nuttige info.

Gypsylady bijvoorbeeld heeft een paar afbeeldingen van een gazen afrastering geplaatst. Los van het feit dat het gaas aan de verkeerde kant van de palen zit, is dit soort gaas niet geschikt voor paarden. Een paard dat hier tegen aan botst, komt meteen in een vangnet terecht, omdat de nagels eruit springen en het gaas letterlijk een val wordt als het paard in de mazen gaat staan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:54

waarom moet het gaas aan de andere kant zitten dan volgens jou? (nieuwsgierigheid)

waar zoek jij dan op op you tube? ik kan niks vinden (behalve een paard wat over de draad springt :+ )

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:13

anneliesdj schreef:
Na een tijdje, dan heb je 't wel over een periode van 2-3 jaar...
Want glad draad krult ook na enkele maanden gewoon weer op hoor.

Typisch, dan heb ik afgelopen 20 jaar heel andere glad-draad gekocht en gebruikt zeker? Grappig..... zeker andere planeet ofzo :P

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:18

maXcomX schreef:
Los van het feit dat het gaas aan de verkeerde kant van de palen zit, is dit soort gaas niet geschikt voor paarden. Een paard dat hier tegen aan botst, komt meteen in een vangnet terecht, omdat de nagels eruit springen en het gaas letterlijk een val wordt als het paard in de mazen gaat staan.

Elk voordeel heb zijn nadeel: uitbrekend paard wordt in het net gevangen en de rest van de kudde blijft veilig op de wei. In het uiterste geval wordt 1 paard ingeslapen/geblesseerd ipv een hele kudde die richting snelweg galoppeert na het doormidden breken van een draadje.

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:32

Heel moeilijk allemaal die afrasteringen.Ik denk dat alle afrasteringen wel voordelen en nadelen hebben .
Ook heeft het veel te maken met de afmetingen van een weiland en het aanbod van gras .Als er genoeg te eten is dan zullen de pony's of paarden het wel laten om te dicht bij de afrastering te komen als hier stroom op staat .Zoals al eerder vermeld hebben wij dus zwaar schapengaas rond het weiland met 2 rijen schrikdraad.De draden lopen door isolatoren met een lengte van ongeveer 20 a 25 cm .( echt die hele lange)Het gras onder de afrastering wordt regelmatig gemaaid zodat de pony's geen reden hebben om te dicht bij de afrastering te komen om te grazen .Onze tinker en 2 van de shetten hebben echt wel ontzag voor stroom , maar onze andere shet geeft er echt helemaal niks om .Die loopt gewoon door stroomdraden heen .Om ze binnen te houden moeten we wel met gaas werken en het bevalt ons prima .In de dik 20 jaar dat ze hier nu lopen is er nooit ééntje in het gaas terechtgekomen .Misschien loop je best wel risico met gaas , maar liever dat risico nemen dan zoals hier laatst in de buurt is gebeurt dat er zomaar midden in de nacht 3 shetten door het dorp wandelen die achter 2 schrikdraadjes stonden .

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:35

dit gaas zit dus niet aan de verkeerde kant van de palen .Wanneer de pony's tegen het gaas aanlopen dan drukt het gaas tegen de palen en gaan de nagels dus niet los.Defoto's van Gypsylady zijn gemaakt vanuit het weiland.De hond (Tjipke) staat buiten het weiland .
maXcomX schreef:
Gaas is veel te gevaarlijk voor een paard.
Het metaal van gaas is te zacht en lubbert daardoor makkelijk uit.
Hoe klein de mazen dan ook zijn, een paarden voet gaat er met een beetje geweld gewoon doorheen.
Als het om paarden uit afrasteringen knippen gaat, dan staat prikkeldraad op 1 en (wild)gaas op krappe achterstand 2 en lint op 3.
Als je het niet weet, lees dan meer over dit onderwerp op bijv. internet. Op u-tube bijvoorbeeld staat ook veel nuttige info.

Gypsylady bijvoorbeeld heeft een paar afbeeldingen van een gazen afrastering geplaatst. Los van het feit dat het gaas aan de verkeerde kant van de palen zit, is dit soort gaas niet geschikt voor paarden. Een paard dat hier tegen aan botst, komt meteen in een vangnet terecht, omdat de nagels eruit springen en het gaas letterlijk een val wordt als het paard in de mazen gaat staan.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:53

Mijn paard heeft een wei van ong. 100 mtr lang en 35 mtr breed.
Aan 1 lange kant is een sloot.
Op iedere hoek staat een dikke houten paal die ong. 1 mtr. diep in de grond zit, boven de grond is hij ong. 1.30 hoog.
Op de korte kanten staan nog 2 dunnere houten palen die ook wat minder diep in de grond zitten.
Tussen de houten palen zitten nog witte hoge "prikkers".
Ik gebruik wit stroomkoord van 1 cm dik, ik heb ook lint gebruikt maar dat vangt enorm veel wind.
Koord wappert niet, het is wel zwaarder en moet daardoor zon nu en dan eens opnieuw aangespannen worden.
Ik begin aan de bovenkant op de korte kant bij de sloot, op de houten palen zit een isolator voor lint, waar je tussen vast kunt klemmen, ik gebruik dit dus ook voor het koord.
Ik ga helemaal door tot de hoekpaal op de volgende korte kant, dan naar beneden en weer helemaal terug.
Op de ander korte kant zit ook de doorgang dus daar heb ik gewoon 2 draden van sloot tot hoek met aan het einde een poortgreep met haak.
De haak van de poortgreep haakt in zo'n isolator met 2 ijzeren ringen, de andere ring heeft weer verbinding met de andere stroomdraad die van de andere kant komt.
Langs de sloot loopt een dunne stroomdraad op ong. 80 cm hoog, deze draad zit ook weer in contact met de rest waardoor je een rondlopend circuit krijgt.
Ik heb een los stroomapparaat ernaast staan van callager.

Het systeem werk perfect, zo nu en dan controleer ik de draden en loop er met een meter bij langs om te kijken of op alle draden nog stroom staat.

Als mijn paard naast ons huis zou lopen zou ik misschien kiezen voor een mooie houten omheining met stroomdraad, maar aangezien dat niet zo is is dit een prima "goedkope" manier met praktisch geen onderhoud.
De stroomdraad gaat ook vele jaren mee.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 00:13

loulou schreef:
waarom moet het gaas aan de andere kant zitten dan volgens jou? (nieuwsgierigheid)

waar zoek jij dan op op you tube? ik kan niks vinden (behalve een paard wat over de draad springt :+ )

Als een paard tegen deze omheining zou botsen, dan vliegen alle krammen er uit, en/of het gaas breekt.
Hierdoor wordt het een val, waar een paard in verstrikt kan raken als het met de benen in het gaas gaat staan. Let er ook op dat het gaas speling heeft tussen de krammen (dus niet de krammen met draad strak in hout slaan.
Of staat het paard aan de andere kant dan waar de hond staat? In dat geval excuses :+

Type maar eens in "Fencing" en "Horses", dan krijg je hele waslijsten met filmpjes over afrasteringen.
In het Nederlands zul je idd weinig vinden.

Ik ga morgen echt even wat foto's maken, er ligt alweer sneeuw hier. En ik was zo blij dat ik er vanaf was. :(