Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Jol1 schreef:@Tootje71, Heb je de tranquigel op aanraden van de veearts gegeven? Je hebt nl. 2 soorten verdovingspasta's en volgens mij is de tranquigel juist de soort die het gehoor versterkt. En dat heb je net niet nodig bij vuurwerk....
Onze paarden hebben zich goed gehouden. Om 8 uur zijn ze op stal gezet en de Shetjes in de paddock voor de stallen. Om 5 voor twaalf heeft iedereen een plak hooi gekregen en ben ik erbij blijven staan om ze gerust te stellen toen het vuurwerk begon. Ze waren heel braaf en het viel alles mee. Terwijl onze stallen toch bij ons huis in de dorpskern zijn en de grote paarden volbloed arabieren zijn.
Zensation schreef:Hier staan de paarden gewoon op stal, deuren dicht en radio aan.
Helaas was het voor mijn eigen paard een niet zo'n heel leuk begin van 2011, hij ging volledig over de rooie om 00.00 uur. Ik heb zoiets bij hem nog nooit meegemaakt.
Binnen no time poogde hij om over de boxdeur heen te klauteren (lees: voorbeen hing er al overheen) en werd volledig apatisch, en was niet meer te bereiken. Niets anders dan slaan, rennen in zn box etc. complete paniek dus! Zweet brak hem dus aan alle kanten uit en had het binnen 10 minuten als schuim op zn hals staan. Helaas kon ik op dat moment de stal niet in om de deken te verwisselen, dat zou mijn dood als gevolg hebben gehad. We hebben de dierenarts moeten bellen om hem te laten spuiten, natuurlijk werkte dit niet met een normale dosis want de adrenaline was torenhoog uiteraard.
Gelukkig werd het daarna beter, rond 04.00!!! (vuurwerk was bij ons in de buurt al vanaf 01.00 niet meer te horen) was hij enigzins voor reden vatbaar en kalm. Snel de dekens eraf gehaald en schone droge opgedaan. Hij heeft zich als een godswonder nergens bezeerd.
Dus, vuurwerk en mijn paard is geen goede combi vanaf 2011!
Daarbij wil ik me ook nog even uitspreken en richten tot de bungalowparken (bij ons tegenover) die heden ten dage de nieuwe regeling hebben getroffen "LANDAL VUURWERK VRIJ " (in dit geval dus een Landal Greenpark). Erg leuke regeling overigens.. ze verzoeken de mensen maar naar het dorp te lopen (5 km verderop!!!) en daar het vuurwerk af te gaan steken. Aangezien geen hond dit doet, blijven ze dus bij de eerste lantaarnpaal buiten het park hangen (in dit geval bij ons voor de oprit/stal/huis) en steken daar zonder pardon kilo's met vuurwerk af! Zo gaan ze zelf naar een vuurwerkvrij park om hun huisdieren te beschermen, maar bij een ander "het vee" overstuur maken is geen probleem, zolang we er zelf maar geen last van hebben! Er iets ter plekke van zeggen is geen optie,ik ben niet levensmoe en heb geen zin om 2011 te beginnen met een slangetje in mn neus op de intensive care, kortom, commentaar wordt niet gewaardeerd, dit geldt zowel voor de bezoekers van dit park, als ook de mensen van Landal zelf.
Ronduit asociaal vind ik dit!
Volgend jaar dus optijd vette watten in de oren met oornetje.. wie weet..