wat doe je met je paard met vuurwerk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

liseke

Re: wat doe je met je paard met vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 03:19

Normaal gaan ze s'nachts op stal, maar voor deze avond hebben we ze op de weide gelaten. 1 van de merries beukt bijna de staldeur eruit als ze van iets verschiet. Dus ik vond het fijner voor hen dat ze wat konden lopen. Blijkbaar zijn ze erg onrustig geweest, maar ze hebben zich niet bezeerd en de omheining is nog heel.
Gelukkig nieuwjaar!!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 03:20

Hier hebben ze tranquigel gehad ..onze overburen hadden vuurwerk uit polen..jemig wat een herrie..mijn paard was toch nerveus en de pony sliep...( zelf brengen ze paarden naar kennissen waar geen vuurwerk word afgestoken..)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 03:24

Ze staan net als elke avond op stal. Bovenluiken gewoon open, verlichting aan en de radio ook aan.
Kan ze vanaf de bank zien. Zitten op zes meter afstand van waar ik nu zit.
Ik ga nu het licht uit doen. Ze zijn heel braaf geweest.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 06:09

Ik heb ze op het verharde stuk voor hun stal gehad. In de wei durvde ik niet, omdat die ongelijk en bevroren is. Dus ze konden toch lekker bewegen, zonder benen te breken. Mijn paps was om 12 uur even meegelopen, die man is overal zo rustig en nuchter onder (zelf klopt mijn hart wel dubbel met al dat vuurwerk). Doordat pap mee was bleven ze rustiger. Ze keken wel even naar het vuurwerk en soms liepen ze onrustig heen en weer, maar het grootste gedeelte van het geknal hebben ze gewoon hooi staan eten.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 09:48

hier hebben ze lekker buiten gestaan en de jaarling zoals gewoonlijk op stal,niks aan de hand...

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 10:41

Die van ons staan in buitenboxen, aan huis. Wij hebben die van ons om kwart voor 12 nog een plukje kuil gegeven. Bovenluiken dicht, zoals elke nacht. Lichtje aan en er was helemaal niks aan de hand. Hebben tot ongeveer kwart over 12 bij ze gestaan en zijn toen zelf vuurwerk af gaan schieten. Hebben vuurwerk in de buitenbak op plusminus 50 meter afstand van de boxen afgeschoten (huis staat er dan nog wel tussen), maar ze gaven nergens om. Stonden lekker te soezen met een plukje kuil in hun mond.

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:10

hoi mensen.Allemaal een gelukkig en gezond nieuwjaar toegewenst .
Gelukkig hebben we de jaarwisseling weer achter de rug .Bij ons is het gelukkig allemaal goed gegaan gisteren en vannacht .Het knallen met de carbidbussen begon gistermorgen al om 8 uur en duurde de hele dag en een groot gedeelte van de avond .Onze 3 shetten ,die we al jaren hebben zijn wel wat gewend , maar onze tinker Jayney hebben we pas sinds april en we wisten dus niet hoe zij zou reageren op de asociaal harde knallen van de carbidbussen en dat op éen afstand van zo'n 100meter.Tijdens de eerste knallen keek ze wel wat raar om zich heen en liep wat onrustig door de wei ,met soms wat bokkesprongen.Voor de afleiding maar wat hooi en wortels gevoerd en gedurende de dag werd ze steeds rustiger .Zelfs tijdens het hoogtepunt van de knallerij om 12 uur stond ze rustig met de shetten in de schuilstal naar het vuurwerk te kijken en zo nu en dan een hapje te eten .Ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel tegen op heb gezien en er een paar nachten slecht van heb geslapen , maar achteraf is het erg meegevallen .

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:51

@Tootje71, Heb je de tranquigel op aanraden van de veearts gegeven? Je hebt nl. 2 soorten verdovingspasta's en volgens mij is de tranquigel juist de soort die het gehoor versterkt. En dat heb je net niet nodig bij vuurwerk....
Onze paarden hebben zich goed gehouden. Om 8 uur zijn ze op stal gezet en de Shetjes in de paddock voor de stallen. Om 5 voor twaalf heeft iedereen een plak hooi gekregen en ben ik erbij blijven staan om ze gerust te stellen toen het vuurwerk begon. Ze waren heel braaf en het viel alles mee. Terwijl onze stallen toch bij ons huis in de dorpskern zijn en de grote paarden volbloed arabieren zijn.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:14

Jol1 schreef:
@Tootje71, Heb je de tranquigel op aanraden van de veearts gegeven? Je hebt nl. 2 soorten verdovingspasta's en volgens mij is de tranquigel juist de soort die het gehoor versterkt. En dat heb je net niet nodig bij vuurwerk....
Onze paarden hebben zich goed gehouden. Om 8 uur zijn ze op stal gezet en de Shetjes in de paddock voor de stallen. Om 5 voor twaalf heeft iedereen een plak hooi gekregen en ben ik erbij blijven staan om ze gerust te stellen toen het vuurwerk begon. Ze waren heel braaf en het viel alles mee. Terwijl onze stallen toch bij ons huis in de dorpskern zijn en de grote paarden volbloed arabieren zijn.

Ja via de dierenarts gekregen..

rostanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:47

Ik ivnd het ieder jaar weer spannend, sta om 00.00 ook in de wei, had wel een verdovingspasta in huis maar heb toch besloten die niet te geven zodat ik ze wel een extra plak hooi kan geven.
Paardje staat altijd buiten, heeft wel een inloopstal. Vond het dit jaar extra eng met de bevroren en besneeuwde grond. Maar hij was de rust zelf, door de mist leek ook het geluid gedempt te worden (andere jaren waren de fluitende pijlen nog wat eng). Duurt gelukkig weer een heel jaar voor we ons hier weer zorgen om moeten maken

jannetta1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:53

alles op stal met wat hooi/kuil

en gewoon de radio aan:) gaat elk jaar goed!!

overdag stonden ze buiten in het land terwijl de melkbussen om ond heen knalde en de buren met een grote tank aan het knallen waren gaven ze niks om

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:07

Onze stal ligt naast ons huis, tussen andere huizen en weggetjes waar heel veel vuurwerk wordt afgestoken. Er valt ook veel op het staldak (dak heeft lichtplaten) en het lawaai is oorverdovend. Dit jaar voor het eerst geen paarden hier... is wel even slikken als je alleen bij de geiten staat.

Voorheen deden we het altijd zo, dat we een flinke zak wortels klaarzetten. Paarden en geiten overdag gewoon buiten maar vanaf de schemering binnen met de onder- en bovendeuren dicht (er landen weleens pijlen in de stal). 's avonds af en toe kijken en zorgen voor ruim hooi. Lichten in de stal aanlaten. Onmiddellijk na middernacht ga ik de stal in, deuren weer dicht en dan rustig daar oud en nieuw vieren met een grote emmer vol wortels, waar ik ze een voor een wat van geef (met 6 geiten, een paard en een pony) ben je dan wel even bezig, en zijzelf ook. Eigenlijk was iedereen de laatste jaren rustig, alleen de pony was te zenuwachtig om veel te eten, Vooral als er weer iets op de stal landt of uiteenspat vlak erboven. Maar zolang ik er zelf ben, eet ook zij wel wortels. Pas als ik weer wegga, raakt ze weer te gestrest om te eten. Gelukkig kalmeert ze als het buiten rustiger wordt. Eigenlijk gaat dit altijd prima, alleen mis ik altijd al het vuurwerk en de nieuwjaarswensen etc. Ik heb het er graag voor over :)

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:23

Hier staan de paarden gewoon op stal, deuren dicht en radio aan.
Helaas was het voor mijn eigen paard een niet zo'n heel leuk begin van 2011, hij ging volledig over de rooie om 00.00 uur. Ik heb zoiets bij hem nog nooit meegemaakt.
Binnen no time poogde hij om over de boxdeur heen te klauteren (lees: voorbeen hing er al overheen) en werd volledig apatisch, en was niet meer te bereiken. Niets anders dan slaan, rennen in zn box etc. complete paniek dus! Zweet brak hem dus aan alle kanten uit en had het binnen 10 minuten als schuim op zn hals staan. Helaas kon ik op dat moment de stal niet in om de deken te verwisselen, dat zou mijn dood als gevolg hebben gehad. We hebben de dierenarts moeten bellen om hem te laten spuiten, natuurlijk werkte dit niet met een normale dosis want de adrenaline was torenhoog uiteraard.
Gelukkig werd het daarna beter, rond 04.00!!! (vuurwerk was bij ons in de buurt al vanaf 01.00 niet meer te horen) was hij enigzins voor reden vatbaar en kalm. Snel de dekens eraf gehaald en schone droge opgedaan. Hij heeft zich als een godswonder nergens bezeerd.
Dus, vuurwerk en mijn paard is geen goede combi vanaf 2011!

Daarbij wil ik me ook nog even uitspreken en richten tot de bungalowparken (bij ons tegenover) die heden ten dage de nieuwe regeling hebben getroffen "LANDAL VUURWERK VRIJ " (in dit geval dus een Landal Greenpark). Erg leuke regeling overigens.. ze verzoeken de mensen maar naar het dorp te lopen (5 km verderop!!!) en daar het vuurwerk af te gaan steken. Aangezien geen hond dit doet, blijven ze dus bij de eerste lantaarnpaal buiten het park hangen (in dit geval bij ons voor de oprit/stal/huis) en steken daar zonder pardon kilo's met vuurwerk af! Zo gaan ze zelf naar een vuurwerkvrij park om hun huisdieren te beschermen, maar bij een ander "het vee" overstuur maken is geen probleem, zolang we er zelf maar geen last van hebben! Er iets ter plekke van zeggen is geen optie,ik ben niet levensmoe en heb geen zin om 2011 te beginnen met een slangetje in mn neus op de intensive care, kortom, commentaar wordt niet gewaardeerd, dit geldt zowel voor de bezoekers van dit park, als ook de mensen van Landal zelf.
Ronduit asociaal vind ik dit!

Volgend jaar dus optijd vette watten in de oren met oornetje.. wie weet..

beauu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:48

Gewoon op stal deuren dicht en de radio aan, werkt prima:)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:00

Zensation schreef:
Hier staan de paarden gewoon op stal, deuren dicht en radio aan.
Helaas was het voor mijn eigen paard een niet zo'n heel leuk begin van 2011, hij ging volledig over de rooie om 00.00 uur. Ik heb zoiets bij hem nog nooit meegemaakt.
Binnen no time poogde hij om over de boxdeur heen te klauteren (lees: voorbeen hing er al overheen) en werd volledig apatisch, en was niet meer te bereiken. Niets anders dan slaan, rennen in zn box etc. complete paniek dus! Zweet brak hem dus aan alle kanten uit en had het binnen 10 minuten als schuim op zn hals staan. Helaas kon ik op dat moment de stal niet in om de deken te verwisselen, dat zou mijn dood als gevolg hebben gehad. We hebben de dierenarts moeten bellen om hem te laten spuiten, natuurlijk werkte dit niet met een normale dosis want de adrenaline was torenhoog uiteraard.
Gelukkig werd het daarna beter, rond 04.00!!! (vuurwerk was bij ons in de buurt al vanaf 01.00 niet meer te horen) was hij enigzins voor reden vatbaar en kalm. Snel de dekens eraf gehaald en schone droge opgedaan. Hij heeft zich als een godswonder nergens bezeerd.
Dus, vuurwerk en mijn paard is geen goede combi vanaf 2011!

Daarbij wil ik me ook nog even uitspreken en richten tot de bungalowparken (bij ons tegenover) die heden ten dage de nieuwe regeling hebben getroffen "LANDAL VUURWERK VRIJ " (in dit geval dus een Landal Greenpark). Erg leuke regeling overigens.. ze verzoeken de mensen maar naar het dorp te lopen (5 km verderop!!!) en daar het vuurwerk af te gaan steken. Aangezien geen hond dit doet, blijven ze dus bij de eerste lantaarnpaal buiten het park hangen (in dit geval bij ons voor de oprit/stal/huis) en steken daar zonder pardon kilo's met vuurwerk af! Zo gaan ze zelf naar een vuurwerkvrij park om hun huisdieren te beschermen, maar bij een ander "het vee" overstuur maken is geen probleem, zolang we er zelf maar geen last van hebben! Er iets ter plekke van zeggen is geen optie,ik ben niet levensmoe en heb geen zin om 2011 te beginnen met een slangetje in mn neus op de intensive care, kortom, commentaar wordt niet gewaardeerd, dit geldt zowel voor de bezoekers van dit park, als ook de mensen van Landal zelf.
Ronduit asociaal vind ik dit!

Volgend jaar dus optijd vette watten in de oren met oornetje.. wie weet..

Wat herkenbaar !! dan wel geen vakantiepark tegenover ons maar wel vermogende mensen die hun eigen paarden ergens onder brengen waar geen vuurwerk word afgestoken en vervolgens boven onze stal illegaal vuurwerk uit polen gaan afsteken niet normaal wat een kernbommen... dus daarom een roesje de pony sliep maar mijn fries was helemaal door het dolle.. de volgende dag was mijn fries nog onder invloed van het roesje en de pony was weer zichzelf
Jammer dat mensen in een agrarisch dorp niet mee denken...

lovehorses7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:05

Bij mij op stal doen ze alle paardjes op stal en radio en lichten aan en een extra plukje hooi en wortels :D

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 10:31

@Tootje71, dat is toch ronduit asociaal van jullie buren! Ik zou ze daar gerust op aanspreken. Wij hebben ook eens zoiets gehad met onze buren, altijd staken ze voor het huis hun vuurwerk af. Maar toen onze paarden achter ons huis op stal stonden, gingen ze hun vuurwerk vlak naast onze stal afsteken. Helaas is er met die mensen geen praten, dus ik heb mijn mond maar gehouden. Zelf hebben ze trouwens ook nog een paard ergens in pension staan, dus een beetje begrip zou je dan wel kunnen verwachten....

Trouwens wel vreemd van die tranquigel, ik zou het toch nog eens navragen voor volgend jaar als ik jou was. Onze dierenarts was er toch echt heel zeker van.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:02

Oud en nieuw is nu al geweest, maar ik heb gewoon net als anders onze hele stal afgesloten. Want we hebben een paar stallen staan. En daar een over kapping over. Die hebben we gewoon helemaal dicht gedaan. Dus ze horen wel iets. Maar ze staan veilig!

carolientjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:42

Mijn paard staat tijdens oudjaardag en nieuwjaardag gewoon in de stal,
's avonds krijg ie gewoon z'n normale voer.
rond een uur of 9 gaat de radio aan, deze word in de loop der tijd wel wat hader gezet
rond een uur of half 12 ga ik der altijd ff heen krijgt ie een extra pluk hooi.
hoop dat je der wat heb;)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:56

[quote="carolientjhu"]Mijn paard staat tijdens oudjaardag en nieuwjaardag gewoon in de stal,
's avonds krijg ie gewoon z'n normale voer.
rond een uur of 9 gaat de radio aan, deze word in de loop der tijd wel wat hader gezet
rond een uur of half 12 ga ik der altijd ff heen krijgt ie een extra pluk hooi.
hoop dat je der wat heb;)[/quote]

op 30 januari bedoel je? :roll: :=

carolientjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:49

ja:P
nee denk misch heb ze der nog wat aan voor volgens jaar;)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:05

Aangezien het toch wel een belegen topic is plaats ik hier een slotje.