Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:34

Ik heb vanavond weer prima kunnen rijden in onze buitenbak, paddocks zijn ook weer aardig ontdooid en longeerbak is ook weer prima te doen.
Eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje met service naar je klanten te maken hebben. In deze regio betaal je aardig wat aan stalling en als je dan zeg een maand of 2/3 niet meer de stal uit zou kunnen vanwege de vorst/sneeuw zou ik ook niet vrolijk van worden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:37

Ja, een aantal jaar geleden heb ik daar gestaan.

smit_ilse

Re: Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:57

Zou ook weer blij zijn als de winter voorbij is. Nog even en het is te link om mn verzorgstertje er nog op te laten. Ze is gewoon een bommetje. Staat wel in een stenen paddock maar kan ze niet echt dr ei kwijt. De losgooibak is veels te hard en durf haar er niet in los te laten als het zo bevroren is, ze is niet zo handig met gladde stukken. Verder is de binnenbak wel goed te doen.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 00:30

bogie schreef:
Sorrie TS maar je snapt toch wel dat dit overmacht is? Ik sta regio Rotterdam en de paddock is ook helemaal bevroren en rijden kunnen we al helemaal vergeten maar de pensionhouder is hier niet verantwoordelijk voor, het is gewoon overmacht. Ga anders nu maar eens op zoek naar een andere stal, regio Rotterdam is er nergens meer plek en overal hier is het hetzelfde. Jij hebt de keus gemaakt om op die stal te gaan staan en dan via dit topic lobbyen naar een andere stalling vind ik een beetje triest, spreek de pensionhouder hier gewoon op aan dan zal hij of zij jou ook vertellen dat het overmacht is.

de bedoeling van dit topic was, inventariseren hoe het precies zit met andere stallen bij mij in de buurt..

Op die manier kan ik erachter komen of het echt overmacht is van mijn stalhouder of dat al die bevroren bakken misschien stiekem toch iets te maken hebben met de gemakzucht van mijn stalhouder. Op deze manier kan ik goed voorbereid naar mijn stalhouder.
Voor de rest ben ik trouwens zeer tevreden over de stal waar ik nu sta.. en kan ik ook goed opschieten met de stalhouder.

Maar misschien is het ook grappig om de reactie van Esther te lezen, over hoe bij haar op stal de bakken en het terrein er bij 'liggen'... deze stal zit aan dezelfde straat als de stal waar ik sta. :)
Laatst bijgewerkt door CharlyBrown op 10-12-10 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:33

Nou wat zal het zijn? Een kleine 400 meter verderop ofzo? Ik baalde gewoon giga toen ik hoorde dat er daar gewoon gereden kan worden, en bij ons kan je gewoon een marathon schaatsen als je wil... ijs zat. Gun het de buren absoluut, maar gun het ons ook :p

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:34

Ik denk trouwens dat de stalhouder inmiddels wel op de hoogte is, aangezien hij het een en ander meeleest op Bokt :+

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:35

ja denk dat ie ieder topic leest dat er geplaatst word. Tenzij iemand heel schijnheilig nu naar de stalhouder is geweest, lijkt me dat stug. maar daar komen we dan heel snel achter toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:37

Ik sta op dit moment op de Dijkgraaf (Oud Polanerduin) op de Haagweg in Monster. Fijn dat we een binnenbak hebben, want ja, buiten was alles natuurlijk stijf bevroren. Er staan niet zo heel veel paarden bij ons (stuk of 30) en we rijden in dat geval dus allemaal in de bak. Maar voor de heel jonge paarden wordt wel een uitzondering gemaakt. Die mogen zo af en toe los. Want ja, nood breekt nu eenmaal wet en je wilt natuurlijk niet dat er ongelukken gebeuren.

Overigens was het maandag jl. en vandaag goed te doen om los te gooien in de paddock. Maar we staan op zandgrond, dus misschien maakt dat wel wat uit.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 10-12-10 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

fryskhynders

Donja schreef:
CharlyBrown schreef:
Longeer bak is bevroren, longeren of losgooien in de binnenbak mag bij ons op stal niet...

Ik zou in deze situatie als pensionhouder toch uitzonderingen maken om dan maar in de binnenbak wel los te gooien of longeren. Vooral met een jong paard !! Je betaald toch voor alle mogelijkheden die de stal biedt? Of krijg je korting nu?

de pension houder krijgt toch ook niet extra geld nu het sneeuwt? waar zou hij die korting vandaan moeten halen?
hij zou misschien juist meer moeten vragen omdat hij nu extra uren moet maken omdat hij ook nog moet sjouwen met emmers water, en veel zou moeten strooien.

Maar netjes is het niet, je kunt wel zorgen dat er gestrooid word als eigenaar!
bij ons mogen de paarden de paddock wel, ook al is die bevroren als ze maar geen ijzers hebben geeft dat geen probleem.

Bij ons is een eb en vloed bodem waar ook geen paarden los mogen maar met dit weer wel

c_alsemgeest

onze buitenbak (agterberg) is geen moment bevroren geweest, de longeerbak buiten ook niet, daarbij hebben we ook twee binnenbakken. Ze houden de buitenbak gewoon iets droger dan normaal.
De watervoorziening van de buitenboxen was wel even bevroren, maar daar werd toen waten in emmers gegeven en na een uurtje de luiken dicht te hebben gehad was dat zo weer ontdooit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:38

mag je`je ongenoegen niet uitspreken dan?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:39

Ceriadwen schreef:
ja denk dat ie ieder topic leest dat er geplaatst word. Tenzij iemand heel schijnheilig nu naar de stalhouder is geweest, lijkt me dat stug. maar daar komen we dan heel snel achter toch?

Breng mij nou niet op ideeën :)*

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:47

Nou dat zou erg jammer zijn, zegt namelijk meer over jouw innerlijk dan over dat van de TS die gewoon wil weten hoe het op andere stallen word geregeld. Maar goed, zie al waar het heen gaat zo op deze manier, dus ik lees gewoon mee hoe de andere stallen dit oplossen want heb geen tijd en zin in dit soort onzin.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 00:49

Ik beschuldig onze staleigenaar niet, ik heb een topic geopend omdat ik benieuwd was hoe het er aan toe gaat bij andere stallen bij ons in de buurt.

Ik zat afgelopen week lekker te mopperen over al die bevroren bakken, en vroeg met af of dit een beetje gegrond was.. :)

En met de informatie die ik nu heb verzameld wilde ik naar onze staleigenaar toe gaan. Gewoon even vragen hoe het kan dat de buren wel kunnen rijden n de buitenbak en wij niet..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:52

Bij ons (regio Utrecht) is er zout gestrooid in de longeerbak, de paddocks en longeerbak worden dagelijks (minmaal 1x) gesleept. Er wordt elke dag een ruim pad vanaf de stal naar de stapmolen, paddocks en longeerbak gemaakt zodat je zelfs met een fris paard veilig daarheen kan. Paddock heb ik niet geprobeerd omdat mijne lomp kan zijn, maar de longeerbak lag er de hele tijd perfect bij. Buitenbak lag sneeuw op, maar aangezien er binnen 2 goede banen liggen is het ook logisch dat daar niet de prio ligt. Zal wss toch niemand gaan rijden nu.
Maar echt top, geen klagen :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:58

Niet in ZH, maar NH.

Bij ons is het over het algemeen goed te doen geweest met de sneeuw en narigheid.
Het terrein wordt iedere dag schoon geveegt en gestrooid. De binnenbak is goed te doen en de buitenbaan wordt 2x per dag getrokken en 1x pd gestrooid. Longeren mag bij ons in de buitenbak, mits je niet op 1 plek blijft staan ivm drainage.
Longeerkraal was wel bevroren, maar hier kom je ook niet in met de tractor om los te maken en egaal, dus die was wel even onbruikbaar.
Paddocks waren redelijk te doen, voor paarden zonder ijzers.

Verder de paden tussen de stallen houden we goed schoon en strooien we geregeld

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 01:49

Zoals ik het lees heb ik geluk met en een binnenbaan en overdekte longeercirkel. Kost wat maar dan heb je ook wat :+ Vorig jaar waren de paddocks bij ons gesleept voordat het ging vriezen toen heeft die van mij gewoon iedere dag buiten kunnen spelen. Nu helaas niet omdat ze vol gaten en kuilen zitten.. was denk ik ook te nat om hem recht te kunnen trekken. Het terrein houden ze zo goed mogelijk sneeuw en ijsvrij.

Vorig jaar hadden wij overigens nog geen overdekte longeercirkel, toen mochten we in het voorste gedeelte van de buitenbak longeren. Na 20:00 uur mocht je niet meer, dan werd hij gesleept en ging er een zeil overheen. Was echt top!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 08:11

Babootje, ik heb gisteren weer gewoon in de buitenbak gereden hoor. En de paddock was ook weer goed. Gaat weer even de goede kant op. (ik sta op zelfde stal als babootje).

Tamara_HJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 08:21

Wat ben ik dan blij met onze overdekte paddock en longe, en onze heerlijke binnenbak
De buitenbak is bij ons ook nog steeds goed

€280

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 10:30

Bedankt voor aaaaalle reacties... :)

Blijkbaar verschilt het nogal per stal hoeveel moeite erin wordt gestoken om de boel begaanbaar te maken...
Maar wat ik begrijp is het wel mogelijk om paddocks, buitenbakken, longeerring & het terrein goed te houden!
Dat is toch interessant om te weten!

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:44

Bij mij was het ook 1 ijsbaan, vorig jaar konden de paarden sommige dagen niet meer dan 3 meter de stal uit. Ik heb daarom gekozen te verhuizen naar een grotere stal waar meer gedaan kon worden, daar heb ik afgelopen week nog goed kunnen rijden in een buitenbak. Welliswaar geen galop maar stap en een rustig drafje waren goed te doen, ben erg tevreden over de verhuizing, want ook de sfeer is nog eens beter.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:48

Ceriadwen schreef:
Nou dat zou erg jammer zijn, zegt namelijk meer over jouw innerlijk dan over dat van de TS die gewoon wil weten hoe het op andere stallen word geregeld. Maar goed, zie al waar het heen gaat zo op deze manier, dus ik lees gewoon mee hoe de andere stallen dit oplossen want heb geen tijd en zin in dit soort onzin.

Dacht er precies hetzelfde over.

sorry effe off-topic:
ik heb ook bij maya gestaan een aantal jaar geleden, ehhh wie ben jij??

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:58

Onze longeer/losgooibak is stijfbevroren.
Door de sneeuw die gesmolten is was hij zelfs nogal gladdig geworden.

De rijbak was toen er sneeuw in lag niet begaanbaar om te rijden.
We deden er wel in wandelen, want het was niet echt plak sneeuw.

Toen kregen we enkele dagen dooi, dus was de sneeuw wel een eindje weg gesmolten.
1 plek achterin lag gisteren nog sneeuw.
en dan waren er enkele harde plekken van het smeltwater wat bevroren is.
verder was hij de afgelopen week wel redelijk rijbaar.

Wij doen eigenlijk niet zo veel aan de bakken. Hooguit harken we een hoefslag/ volte in de rijbak om om hem rijbaar te houden.

het erf word zoveel mogelijk schoongeschoven bij sneeuw en zout gestrooit bij gladheid.
Dit ook omdat bij vorst de heftruck met watervat over het terrein moet kunnen en zodat je toch met je paarden naar 1 van de twee bakken kan.
Al is het maar om aan de hand te stappen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:06

Ik lees hier dat in veel buitenbakken zout wordt gestrooid. Heeft dat eigenlijk gevolgen voor je bodem (en drainage) op de lange termijn? Ik neem aan dat het zout na regen of dooi naar beneden spoelt, want anders zou je niet iedere keer weer opnieuw hoeven strooien.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:09

zout lost op in het water, dus uiteindelijk verdwijnt dat met je water uit je bak door de drainage-buizen.
Kan dus geen kwaad.