Pony kluisteren op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:17

Kluisteren het woord alleen al, mijn paard komt nooit binnen.Kan gewoon naar buiten hoor, geen probleem.1 1/5 en dan zo veel op stal staan,is er echt geen andere oplossing?

Vienna2007

Wijnanda schreef:
Zammie schreef:
Hoezo veroordelen? Zijn gewoon de basisbehoeftes en iemand die het normaal vind om een paard op stal te houden en eventjes alleen in een paddock???van 10 bij 10 te doen...die is niet goed bezig. Simpel zat!

Als je goed hebt gelezen, wat blijkbaar niet echt gedaan wordt, zou je weten dat de pony ook in het weidje achter TS haar huis komt, een aantal uren per dag. Dat ligt eraan hoe lang mogelijk is.

moeilijk is lezen volgens mij voor veel mensen tegenwoordig. Wat een bevooroordeel zeg. Echt weer typisch bokt.

Waarom maar een paar uurtjes? Waarom niet een hele dag?

Wijnanda

Ik vind het diep triest hoe sommige mensen heir TS de grond intrappen omdat ze simpelweg een doodgewone vráág stelt of er ervaringen zijn met kluisteren. Zo'n beetje iedereen die geen ervaring heeft stemt tegen, de mensen die wel ervaring hebben stemmen voor.

Het klinkt misschien zielig, maar als het werkt. Stel dat ze een aantal weken met kluisters staat en het is daarna over? Paard blij, baas blij, gewrichten blij, hoeven blij. Best toch? Soms moet je voor de minder natuurlijke weg kiezen, al ben je er zelf nog zo'n tegenstander van.

Als jouw paard constant z'n stal uit loopt, laat je dat dan toe? Ik niet. Ik heb mijne tot 3x toe achterin z'n stal gemept, dan maar zielig of wat je het wil noemen, hij komt z'n stal nooit meer uit, ik kan de deur open laten staan, ik kan weg gaan, eruit komt ie niet. Natuurlijk? Nee. Werkt het? Ja.

Niet geschoten is altijd mis.

Overigens dooit het nog niet, hier niet tenminste.. En aangezien de winter officieel nog niet eens begonnen is, wil TS vast voorzorgsmaatregelen kunnen treffen, mocht het de hele winter zo blijven.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:18

Zammie schreef:
Dus als ik het goed begrijp lopen ze nu ook nog om de beurt in de paddock (als je 10 bij 10 paddock mag noemen?) Ik ga nu maar niets meer zeggen...

Afgelopen winter wel ja. Toen moesten ze de paddock delen, met een draadje ertussen.

Niet iedereen staat op een stal met een binnenbak oid. Mijn paarden zijn er vorig winter elke dag uit geweest. Ik wil niet weten hoeveel paarden er NIET naar buiten zijn geweest. Dat zijn er vast meer dan die wel naar buiten konden en/of beweging kregen.

Lekker makkelijk om vanachter je computer vooroordelen te hebben.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:19

ik heb zelf ook maar een klein stukje grond, (2500 m2 ) voor een paard en een shetje... en in het voorjaar ook nog eens 5 schapen! maar ook ik heb mijn paarden lekker heel de dag buiten staan.. okee het is maar een stukje van 15 bij 25 maar ze kunnen zelf kiezen binnen of buiten... ideaal toch?
ik heb ook een paard wat zich snel verveelt... en allerlei dingen verzint.. maar heel de dag buiten is de beste oplossing...

mijn idee is vooral... stel je zet je paarden elke dag 2 uurtjes buiten... dat betekend 22 uur binnen...
dan gaan ze gek doen op het land... dat deed die van mij ook toen ze nog op een pensionstalling stond...
nu staat die van mij heel de dag buiten.. en doet heel de dag niet gek hoor... gewoon omdat het haar normaal is dat ze buiten kan... dan krijg je niet zoveel uitbarstingen van energie...

ik vind dat er genoeg jonge dieren zijn die prima als maatje kunnen dienen... maar als ik zie dat sommige mensen hun 1,5 jarig paard willen kluisteren......brrrrrr dan krijg ik toch rare ideeen hoor!
pffff...nee daar kan ik met mijn hoofd niet bij..
mijn idee: koop een shet, of leuke andere pony die lekker rustig in mekaar zit... die lekker binnen wil staan savonds.. zodat je toch op je eigen manier verder kunt...
maar een paard de benen bij elkaar binden vind ik not done...

misschien is het ook nog een idee, om de paarden samen in 1 stal te zetten.....of de tussenwand eruit te halen... zodat ze ook samen bij elkaar kunnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:21

Kluisteren, niet doen. Hoe moet je pony dan gaan liggen en weer opstaan???

Mijn haf verveeld zich ook snel, ik heb hem nu een hooiruif gegeven die wel wat lijkt op een schapen-ruif. Hij krijgt er nooit alles uit en is dus extra lang bezig.. Wellicht heb je wat aan het speelgoed-topic uit mijn onderschrift?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:23

troi schreef:
nadita schreef:
Samen in de paddock (10 x 10) wil al niet.

OK, dan had ik dus gelijk, jouw paarden passen helemaal niet samen. Tja, dan begrijp ik wel waarom je jaarling zo gestressed is, hij heeft simpelweg geen vrienden. Daar zou ik ook ongelukkig van worden eigenlijk. Als eens overwogen om een leeftijdgenoot erbij te kopen? Ik ga er dan vanuit dat je andere paard volwassen is.

Nee, ze passen niet samen:
Afbeelding
Afbeelding

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:24

TS, wat is dan nu het probleem? Waarom niet gewoon langer buiten laten? Ik vat 'm niet meer...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:25

Wijnanda schreef:
Overigens dooit het nog niet, hier niet tenminste.. En aangezien de winter officieel nog niet eens begonnen is, wil TS vast voorzorgsmaatregelen kunnen treffen, mocht het de hele winter zo blijven.

Ja, voorzorgsmaatregel: zorgen dat een paard buiten kan! In een geval zoals TS, zou ik op zoek gaan naar een andere stal. Oh wacht, laat ik dát nou ook gedaan hebben. Alles voor het beestje hoor, die leeft ook gewoon wanneer jij lekker je eigen ding doet. Mensen lijken te vergeten dat een paard áltijd moet schikken naar wat de baas bedenkt. Ook wanneer jij 8h ligt te slapen, 8h zit te werken, 4h voor de buis hangt. En dat paard wacht daar maar in zijn hokje.

En natuurlijk, er zijn altijd beestjes die het slechter hebben. Da's lekker makkelijk om je achter te verschuilen. Je zou eens kunnen kijken naar de beestjes die het béter hebben en hoe het daar dan geregeld is?

Het feit dat een paard z'n box uit wilt, is omdat het geen fijne plek is. Gek toch, dat alle boxen een slot behoeven als het ohzofijn zou zijn op stal voor een paard.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:25

Ik denk ook wel dat het inderdaad een vorm van verveling is, en dat ze waarschijnlijk toch beter af is bij:
- loopstal met leeftijdsgenootjes
- meer weidegang
- langer over voer kunnen doen (= al opgelost met het hooinet).

De reden dat je voor een merrie hebt gekozen (omdat deze makkelijker bij andere paarden zouden kunnen worden gezet) is onterecht.
Juist ruinen zijn makkelijker met andere paarden te houden (dit is wetenschappelijk onderzocht).

Wij hebben regelmatige jaarlingen opgefokt, en deze stonden altijd met z'n tween in 1 box, en gingen samen in de paddock (niet veel groter dan die van jou trouwens).
Dit ging altijd super.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:30

superwoman schreef:
nadita schreef:
Maar daar staat niets meer te vreten, en als het hooi op is, gaat ze daar ook graven. Dat doet ze trouwens ook in de bak en in de paddock. Als er niets te vreten is, gaat ze graven. Dat deed ze al toen we haar kochten, 8 maand oud.

Dan denk ik toch dat dáár je oplossing moet liggen.
Ik weet niet of ze in stal op stro staat, daar zit weinig voedingswaarde in dus kan ze prima eten. Verder kun je zorgen voor hooi waar weig voedingswaarde in zit (oud hooi) waardoor je meer kunt voeren.

Overgens vraag ik me af of de Fries wel het juiste gezelschap voor haar is. Als ze niet samen in een paddock kunnen van 10 bij 10, vraag ik me af of ze op het land wel wat aan het gezelschap heeft. misschien ligt daar ook een stuk van het probleem.

Ja, ze staat grotendeels op stro.

En samen in het land met de Fries gaat prima. Alleen op een kleine ruimte wil hij dat niet.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:30

Stel dat he, stel dat het werkt. Wie zijn alle tegenstanders dan om maar te beslissen dat het niet werkt? Het zielig is? Wat is zielig? Een pony met kapotte gewrichten op jonge leeftijd af te moeten laten maken omdat ze zelf dr poten niet in bedwang kan houden. TS heeft vrijwel al zoveel geprobeerd als mogelijk om de verveling uit haar te krijgen, blijkbaar is dat niet gelukt. Dan kun je wel zeggen pony bijkopen, maar als dat geld er niet is? Of het geld er niet is voor de opfok. Moet je dan maar zeggen pony verkopen? En dan? komt ze misschien ook wel weer bij iemand te staan waar ze niet buitenkomt, die haar vervolgens weer verkoopt en ze zo uiteindelijk van baas naar baas gaat.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:31

@ ts.... super toch dat paddockje?
hang een aantal hooinetten op... en laat ze lekker heel de dag daar staan... je moet niet bang zijn voor wat natte voetjes ed... lekker laten staan op dat paddockje...
momenteel maakt het niet veel uit hoeveel land je ze geeft, er valt weinig tot niets te vinden...
ik zou ze minimaal van 7 tot 7 buiten zetten, en kijken hoe het dan gaat...
is er eventueel de mogelijkheid, dat je paarden zelf kunnen kiezen binnen of buiten?

mijn paardje zou je ook niet gelijk denken dat het een echt buitenpaardje is.. maar daar had ik me ook ontzettend in vergist.. ik heb een kruising arabiertje... die staat zelfs met de grootste sneeuwbuien en met de vorst buiten,.... heel de grond is omgeploegd, en vastgevroren, maar ze gaat gewoon staan op de plek waar ze altijd rolt (redelijk vlak) ze kan binnen staan als ze wil.. maar niet alle paarden hebben daar behoefte aan...

probeer een goede balans te vinden voor je paardjes...
lekker zo lang mogelijk buiten... minimaal 12 uur! dat betekend alsnog 12 uur op stal he!
geef ze iets te doen, en bouw het opstal staan desnoods op...

groetjes keshia

_00_0

Re: Pony kluisteren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:33

Kan je niet haar verkopen en een rustigere pony terug kopen. Er zijn nou eenmaal types die wel graag buiten zijn/energie hebben en types die dat niet hebben. Het karakter past niet bij wat jij van haar vraagt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:34

Wijnanda schreef:
Stel dat he, stel dat het werkt. Wie zijn alle tegenstanders dan om maar te beslissen dat het niet werkt? Het zielig is? Wat is zielig? Een pony met kapotte gewrichten op jonge leeftijd af te moeten laten maken omdat ze zelf dr poten niet in bedwang kan houden. TS heeft vrijwel al zoveel geprobeerd als mogelijk om de verveling uit haar te krijgen, blijkbaar is dat niet gelukt. Dan kun je wel zeggen pony bijkopen, maar als dat geld er niet is? Of het geld er niet is voor de opfok. Moet je dan maar zeggen pony verkopen? En dan? komt ze misschien ook wel weer bij iemand te staan waar ze niet buitenkomt, die haar vervolgens weer verkoopt en ze zo uiteindelijk van baas naar baas gaat.

Wijnanda, de TS hoeft niet tussen twee kwaden te kiezen. Ze hoeft niet te kiezen tussen OF kapotte gewrichten OF kluisteren, er zijn nog zo veel meer opties mogelijk! En als je dan fair bent tegenover jezelf en je paard, dan probeer je eerst die opties. Maar dat is mijn mening....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:34

Lusitana schreef:
Het heeft alleen geen zin om tig keer te herhalen dat de pony maar naar buiten moet.
Als het niet kan, kan het niet een moet er dus een andere oplossing komen en het is handiger die aan te dragen dan herhalen van een algemeen bekend feit wara TS geen donder aan heeft.

Opfok is ook geen oplossing, het is immers de gezelschappony van de Fries! Lezen jullie wel?

Dank je Lusitana. Zo iets het precies als je zegt.

Als het land beter begaanbaar was, liepen ze ook wel meer buiten. Echter, het is nu een ijsbaan, daar waag ik mijn paarden niet aan.
Wij wonen aan een meer, met heel nat land. Land stond grotendeels onder water voordat het ging vriezen en dat water is nu dus bevroren. Oftewel ijs.
Wie laat zijn paard op ijs lopen???????????????

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:36

Wijnanda schreef:
Stel dat he, stel dat het werkt.

Wat moet dan werken? Ik zie kluisteren als een dwangbuis. Zeer paardonvriendelijk, zeker in dit geval, waar een oplossing prima te vinden is. Misschien niet makkelijker, maar wel paardwaardig. Is dat niet waar het in de basis tóch om gaat? Dat je je beestjes een fijn leven biedt? Of staat alles in het teken van het gemak van de mens?

easygoing

Ik zou zeggen de fries 2 uurtjes (of in ieder geval de uurtjes die hij er nu ook in staat) en de haflinger de rest van de dag en nacht met een open staldeur.

Veel speelgoed buiten en binnen en verschillende voerplekjes.

Anoniem

Shanna schreef:
Kluisteren, niet doen. Hoe moet je pony dan gaan liggen en weer opstaan???

Mijn haf verveeld zich ook snel, ik heb hem nu een hooiruif gegeven die wel wat lijkt op een schapen-ruif. Hij krijgt er nooit alles uit en is dus extra lang bezig.. Wellicht heb je wat aan het speelgoed-topic uit mijn onderschrift?

Ook ik laat mijn paarden op een hobbelige kapotte wei met ijs lopen, vooral de weg erheen is een ijsbaan. Omdat ze zonder ijzers staan hebben ze net wat meer grip, gaat prima hoor!
Kan je anders niet ergens in de buurt een stuk wei huren?
Sowieso.. Een 1,5 jarige met deken is ook niet ideaal..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-10 16:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:37

nadita schreef:
Adil18 schreef:
Dus, TS, als ik het goed begrijp:

Jij kunt niet voorzien in de basisbehoefte van een paard (regelmatig en voldoende beweging) en jouw paard moet daar maar onder lijden (kluisteren)?

Dat klinkt niet helemaal fair, vind je niet?

Nee. MOMENTEEL!!!! niet zoals dat ik dat zou willen en zou moeten.

Eerlijk dat je dat toegeeft :j

Maar moet jouw paard daar onder lijden dan? Ik zou eerst naar een andere optie kijken! Probeer het toch eens een dagje uit, misschien kunnen ze wel hartstikke goed buiten lopen :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:38

Zammie schreef:
Lusitana schreef:
Het heeft alleen geen zin om tig keer te herhalen dat de pony maar naar buiten moet.
Als het niet kan, kan het niet een moet er dus een andere oplossing komen en het is handiger die aan te dragen dan herhalen van een algemeen bekend feit wara TS geen donder aan heeft.

Opfok is ook geen oplossing, het is immers de gezelschappony van de Fries! Lezen jullie wel?

Ja, ik lees en die 2 kunnen niet samen...Dus....
Oplossingen in overvloed...grotere paddock, zodat de paarden hun eigen weg kunnen gaan. Meerdere voerplekken en de bevroren grond, moet je voordat het begint met vriezen gewoon goed hebben. Doe ik altijd en kan mijn paarden ALTIJD naar buiten doen...Moet er wel het 1 en ander voor doen, maar als ik dat niet zou kunnen, dan behoor ik geen paarden te houden...simpel zat..

Vooroordelen, vooroordelen vooroordelen.
Als het gekund had, hadden wij de bak in orde gehad voordat het begon te vriezen. Echter, de bak was veel te nat om te slepen en is dus bobbelig en met veel water bevroren. Hard bobbelig en glad. Niet echt een ideale ondergrond om je paard op te laten lopen.

Tjee zeg, het gaat erom een tips te krijgen om met name deze wintermaanden door te komen.
Aan al die onnodige en onuitvoerbare adviezen heb ik niks.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:40

nadita schreef:
Nu zat ik er aan te denken om de pony op stal de voorbenen te kluisteren.
Of heeft er iemand anders nog tips/ideeëen? Die zijn van harte welkom!!!

Alle gegeven tips en meningen over kluisteren die niet in je straatje passen, zet je direct aan de kant. Ik snap niet dat je de vraag uberhaupt hebt gesteld. Je had beter direct je energie kunnen gebruiken om je benodigde spulletjes te bestellen en je pony vast gaan binden :+

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:41

Veulen84 schreef:
Dus je veulen staat altijd alleen? Misschien een slim idee om bv op marktplaats een leuk vriendje voor hem te zoeken. ER staan zat shetlanders te koop. En hoe jonger hoe beter.

Kluisteren voor jonge paarden is heel slecht. Ik durf wel te zeggen dat als je nu gaat kluisteren dat je over een paar jaar niet hoeft te gaan rijden. Gewrichten groeien door beweging.

Klauwen en graven zijn stalondeugden. Heel hard gezegd verwijzen die niet naar paarden met een fout / ondeugd. Nee Het verwijst naar een Stal met een fout/ ondeugd. Dat betekend dat je objectief moet gaan kijken naar waar het verkeerd gaat.

Meer naar buiten is geen optie zeg je. Dan zul je het naar buiten doen wat je nu hebt dubbel waardevol moeten maken. Bv met speelgoed, vriendjes en hooi. De tijd op stal kun je ook leuker maken. Zet bv de boxdeur open zodat ze lekker door het gangpad kan struinen. Zo kan ze ook haar hoofd bij de fries steken zonder dat hij haar verrot beukt. Verder zijn denkspelletjes voor zulke paarden ook een idee. Hang maar is een appel los aan een touwtje in de box.

Verder: stop met de daily plus. Gewone onzin dat. Voer in plaats daarvan op stal hooi. Veel hooi in kleine porties. Liever 5x per dag een beetje dan 3x per dag net zo veel. Maak hooi eten moeilijk door het bv in een fijnmazig hooinet of hooizak te stoppen. (Die kan je zelf maken of kopen).

Het schrapen gaat waarschijnlijk nooit meer weg. Daarvoor heb je helaas al te lang gewacht. Je kan het wel minder maken door voldoende alternatieven te bieden.

Het graven doet ze pas een aantal weken.
Iets los aan een touwtje hangen is wel een goed ideel.

Daily plus krijgt ze als de Fries zijn krachtvoer krijgt. Je kan niet een paard wel wat geven en de ander niets.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:42

En een jong shetje erbij? Die dan bij de haf in de stal kan staan.
Een overdag gezellig met zn drietjes buiten. Dan hoeft de fries niet te spelen maar kan hij lekker eten ;).

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:44

Ik denk toch dat als je de jaarling niet kan bieden wat dat beestje nodig heeft je m beter kunt verkopen.
En dan niet aan de eerste en de beste, maar echt een goede plek zoeken, dus een plek waar de mensen begrijpen dat de pony naar buiten moet.
Ik begrijp dat je doet wat mogelijk is, maar dat is niet voor elk paard voldoende.

Zodra je de pony verkocht hebt kan je dan opzoek naar een andere pony die gewend is wat jij te bieden hebt.

Ik heb ook niet veel plek, maar ik heb de beestjes (merrie 14, haar veulen van 8 maanden en een shet van 17) wel 24/7 buiten staan. Tuurlijk het is blub, en daar ben ik niet erg blij mee, en dat het vroor was het lekker droog, wel hard, maar droog. Paarden hebben wel door dat ze voorzichtig moeten lopen.

(dan nog een klein vraagje, waarom staat de jaarling met een dek?)