Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wijnanda schreef:Zammie schreef:Hoezo veroordelen? Zijn gewoon de basisbehoeftes en iemand die het normaal vind om een paard op stal te houden en eventjes alleen in een paddock???van 10 bij 10 te doen...die is niet goed bezig. Simpel zat!
Als je goed hebt gelezen, wat blijkbaar niet echt gedaan wordt, zou je weten dat de pony ook in het weidje achter TS haar huis komt, een aantal uren per dag. Dat ligt eraan hoe lang mogelijk is.
moeilijk is lezen volgens mij voor veel mensen tegenwoordig. Wat een bevooroordeel zeg. Echt weer typisch bokt.
Zammie schreef:Dus als ik het goed begrijp lopen ze nu ook nog om de beurt in de paddock (als je 10 bij 10 paddock mag noemen?) Ik ga nu maar niets meer zeggen...
troi schreef:nadita schreef:Samen in de paddock (10 x 10) wil al niet.
OK, dan had ik dus gelijk, jouw paarden passen helemaal niet samen. Tja, dan begrijp ik wel waarom je jaarling zo gestressed is, hij heeft simpelweg geen vrienden. Daar zou ik ook ongelukkig van worden eigenlijk. Als eens overwogen om een leeftijdgenoot erbij te kopen? Ik ga er dan vanuit dat je andere paard volwassen is.
Wijnanda schreef:Overigens dooit het nog niet, hier niet tenminste.. En aangezien de winter officieel nog niet eens begonnen is, wil TS vast voorzorgsmaatregelen kunnen treffen, mocht het de hele winter zo blijven.
superwoman schreef:nadita schreef:Maar daar staat niets meer te vreten, en als het hooi op is, gaat ze daar ook graven. Dat doet ze trouwens ook in de bak en in de paddock. Als er niets te vreten is, gaat ze graven. Dat deed ze al toen we haar kochten, 8 maand oud.
Dan denk ik toch dat dáár je oplossing moet liggen.
Ik weet niet of ze in stal op stro staat, daar zit weinig voedingswaarde in dus kan ze prima eten. Verder kun je zorgen voor hooi waar weig voedingswaarde in zit (oud hooi) waardoor je meer kunt voeren.
Overgens vraag ik me af of de Fries wel het juiste gezelschap voor haar is. Als ze niet samen in een paddock kunnen van 10 bij 10, vraag ik me af of ze op het land wel wat aan het gezelschap heeft. misschien ligt daar ook een stuk van het probleem.
Wijnanda schreef:Stel dat he, stel dat het werkt. Wie zijn alle tegenstanders dan om maar te beslissen dat het niet werkt? Het zielig is? Wat is zielig? Een pony met kapotte gewrichten op jonge leeftijd af te moeten laten maken omdat ze zelf dr poten niet in bedwang kan houden. TS heeft vrijwel al zoveel geprobeerd als mogelijk om de verveling uit haar te krijgen, blijkbaar is dat niet gelukt. Dan kun je wel zeggen pony bijkopen, maar als dat geld er niet is? Of het geld er niet is voor de opfok. Moet je dan maar zeggen pony verkopen? En dan? komt ze misschien ook wel weer bij iemand te staan waar ze niet buitenkomt, die haar vervolgens weer verkoopt en ze zo uiteindelijk van baas naar baas gaat.
Lusitana schreef:Het heeft alleen geen zin om tig keer te herhalen dat de pony maar naar buiten moet.
Als het niet kan, kan het niet een moet er dus een andere oplossing komen en het is handiger die aan te dragen dan herhalen van een algemeen bekend feit wara TS geen donder aan heeft.
Opfok is ook geen oplossing, het is immers de gezelschappony van de Fries! Lezen jullie wel?
Wijnanda schreef:Stel dat he, stel dat het werkt.
Shanna schreef:Kluisteren, niet doen. Hoe moet je pony dan gaan liggen en weer opstaan???
Mijn haf verveeld zich ook snel, ik heb hem nu een hooiruif gegeven die wel wat lijkt op een schapen-ruif. Hij krijgt er nooit alles uit en is dus extra lang bezig.. Wellicht heb je wat aan het speelgoed-topic uit mijn onderschrift?
nadita schreef:Adil18 schreef:Dus, TS, als ik het goed begrijp:
Jij kunt niet voorzien in de basisbehoefte van een paard (regelmatig en voldoende beweging) en jouw paard moet daar maar onder lijden (kluisteren)?
Dat klinkt niet helemaal fair, vind je niet?
Nee. MOMENTEEL!!!! niet zoals dat ik dat zou willen en zou moeten.
Zammie schreef:Lusitana schreef:Het heeft alleen geen zin om tig keer te herhalen dat de pony maar naar buiten moet.
Als het niet kan, kan het niet een moet er dus een andere oplossing komen en het is handiger die aan te dragen dan herhalen van een algemeen bekend feit wara TS geen donder aan heeft.
Opfok is ook geen oplossing, het is immers de gezelschappony van de Fries! Lezen jullie wel?
Ja, ik lees en die 2 kunnen niet samen...Dus....
Oplossingen in overvloed...grotere paddock, zodat de paarden hun eigen weg kunnen gaan. Meerdere voerplekken en de bevroren grond, moet je voordat het begint met vriezen gewoon goed hebben. Doe ik altijd en kan mijn paarden ALTIJD naar buiten doen...Moet er wel het 1 en ander voor doen, maar als ik dat niet zou kunnen, dan behoor ik geen paarden te houden...simpel zat..
nadita schreef:Nu zat ik er aan te denken om de pony op stal de voorbenen te kluisteren.
Of heeft er iemand anders nog tips/ideeëen? Die zijn van harte welkom!!!
Veulen84 schreef:Dus je veulen staat altijd alleen? Misschien een slim idee om bv op marktplaats een leuk vriendje voor hem te zoeken. ER staan zat shetlanders te koop. En hoe jonger hoe beter.
Kluisteren voor jonge paarden is heel slecht. Ik durf wel te zeggen dat als je nu gaat kluisteren dat je over een paar jaar niet hoeft te gaan rijden. Gewrichten groeien door beweging.
Klauwen en graven zijn stalondeugden. Heel hard gezegd verwijzen die niet naar paarden met een fout / ondeugd. Nee Het verwijst naar een Stal met een fout/ ondeugd. Dat betekend dat je objectief moet gaan kijken naar waar het verkeerd gaat.
Meer naar buiten is geen optie zeg je. Dan zul je het naar buiten doen wat je nu hebt dubbel waardevol moeten maken. Bv met speelgoed, vriendjes en hooi. De tijd op stal kun je ook leuker maken. Zet bv de boxdeur open zodat ze lekker door het gangpad kan struinen. Zo kan ze ook haar hoofd bij de fries steken zonder dat hij haar verrot beukt. Verder zijn denkspelletjes voor zulke paarden ook een idee. Hang maar is een appel los aan een touwtje in de box.
Verder: stop met de daily plus. Gewone onzin dat. Voer in plaats daarvan op stal hooi. Veel hooi in kleine porties. Liever 5x per dag een beetje dan 3x per dag net zo veel. Maak hooi eten moeilijk door het bv in een fijnmazig hooinet of hooizak te stoppen. (Die kan je zelf maken of kopen).
Het schrapen gaat waarschijnlijk nooit meer weg. Daarvoor heb je helaas al te lang gewacht. Je kan het wel minder maken door voldoende alternatieven te bieden.