Voor diegene die een paard aan huis hebben...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:41

nou even mn ervaring, ik heb 2x paarden aan huis van iemand verzorgt, de een had meer een uitloop en een kleine rijbak met 4 stallen... de uitloop was gewoon hun tuin die soms open ging voor ze en aan de overkant hadden ze een wei van een halve hectare..

met te vies weer gingen ze in de rijbak (die echt klein is hoor ;) ) en in de zomer liepen ze vaker even over het erf los...

De andere hadden 3 merrie's en een hengst, hadden achterdoor 4 stallen en met een smal maar breed genoeg paadje naar onder naar het padock (net groot genoeg om fatsoendelijk te longeren, rijden was te belastend omdat het constant voltes waren (kan dus wel maar niet te lang)
Dan hadden ze links van het paddock nog een kleine weide die meer was als uitloop dan om echt te kennen daar t erg berg op was, deze was eigenlijk voor de shetlander (5de paardje mja die telt maar half:P) hij liep verder altijd los over het erf en in de tuin.

hij deed hengst in de nacht naar buiten, merrie's overdag (ofja vanaf 18 a 20 uur de hengst en in de morgen de merrie's)

Soms ook samen maar dan ging de hengst de wei in.

Zadelkamer had hij naast zn huis, daar stond tevens zn koets. klein maar fijn

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:51

leuk om te zien hoe iedereen zijn paarden houd :j

hoe doen jullie het eigenlijk met de mestafvoer. ik ben er nog niet helemaal uit. heb nu een mest/afval hoop achter de stal (die lag er al) maar die wil ik daar weg hebben. het liefst zou ik het gewoon op een aanhanger rijden en die regelmatig wegbrengen.
waar brengen jullie de mest naar toe?

Soraya85

Re: Voor diegene die een paard aan huis hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:21

Ik heb 1 paard (shire) en 2 pony's (minishet).

Ze staan op ong. 3500m2. Maar eigenlijk bestaat het uit 2 delen.
3000m2 wei: heel snel te nat, is wel gewoon het hele jaar open, maar komen er niet veel.
500m2 paddock: hier staan ze eigenlijk bijna altijd.

Ik wil aankomend voorjaar, in de wei een PP maken, waar ze alleen in kunnen als de grond het toelaat.
En dan de paddock waar ze altijd kunnen staan. Hier wil ik ook nog het e.e.a. veranderen, zo blijf je bezig :D

Mest, breng ik iedere dag weg naar een boer hier aan de overkant. Iedere dag 2-3 kruiwagens vol.
Is soms wel een rotklusje iedere dag met mijn kruiwagen de straat oversteken. Maar is wel gratis, waar ik dan toch wel weer blij mee ben. Als ik zie wat je betaald om het op te laten halen door een bedrijf!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:05

Ik heb een betonnen mestput van 12 m3. Die wordt 1 a 2x per jaar geleegd door een loonwerken en dat kost me 70/75 euro. Vroeger kon ik het aan de overkant van de straat kwijt in het maisland (als er geen mais stond), ook handig, alleen als er wel mais stond dan moest ik het thuis eerst opslaan en dan ineens een flinke bult uitrijden (met de kruiwagen dus). Dan bevalt het me nu toch beter :)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:48

Wij hebben gewoon een mesthoop. We laten de mest een 1x keer per jaar ophalen, meestal voordat de beesten weer massal op stal gaan. De mest die er dan komt te liggen hogen we steeds op en gaat in het voorjaar over de weides..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:53

Ik heb het geluk dat de Roteb de groene bakken met mest/vlas/strokorrels gewoon meeneemt.
Heb voldoende bakken voor 2 pony's en dat is ook erg prettig voor de buurtjes: geen stankoverlast!

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:17

loulou schreef:
leuk om te zien hoe iedereen zijn paarden houd :j

hoe doen jullie het eigenlijk met de mestafvoer. ik ben er nog niet helemaal uit. heb nu een mest/afval hoop achter de stal (die lag er al) maar die wil ik daar weg hebben. het liefst zou ik het gewoon op een aanhanger rijden en die regelmatig wegbrengen.
waar brengen jullie de mest naar toe?

Bij mij komt de boer het ophalen :). Hij gebruikt het volgens mij als bodembedekking voor zijn koeien. Zo is hij blij, en ik er vanaf :)!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:15

Ik heb een aanhanger in de schuur staan en een afspraak met mijn hooi/stro leverancier.

Nu met het slechte weer kan ik niet met de auto op het land komen en heb ik een hoek van mijn paddock afgezet.

Ik denk dat ik het eerdaags maar een beetje over het land verspreid.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:27

Ik breng mijn mest ook weg met een aanhanger. Kan het kwijt bij de boer waar ik mijn stro haal.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:47

Afbeelding

Tuin van 2000m2,
dit is de zandbak met inloopstal,hierachter ligt nog een klein weitje voor dagelijks een uurtje of 2 grazen in voor en na jaar.
Zomers gaan ze ergens anders heen,en s'winters als het vriest mogen ze ook op hun kleine landje.
Afbeelding
landje achter de zandbak.
En als dat landje te weinig is voor voor en na jaar plakken we er gewoon nog een stukkie aan van de rest van de tuin :P
Afbeelding
Natuurlijk gaf ik ze ook liever het hele jaar door tig hectares maar voor de wintermaanden thuis is dit echt makkelijk te doen en de paarden gedijen er goed bij.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:06

Hier hebben we drie stallen met uitloop voor de laatste twee stallen van 3x6 bestraat. Dan kan hij in de rijbak van 17x50 waar hij altijd kan lopen. Deze is van gras. Tevens staat in die bak de trailer geparkeerd en de mestkar.
Dan heeft hij nog een wei van ongeveer 35x50 die in twee delen gesplitst is waar hij in de zomer op kan.
Niet veel maar hij heeft zomers erbij gehad dat hij het gras niet op kreeg en we met de grasmaaier moesten helpen.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:14

Ik heb 4000 vierkante meter en 10 minipaardjes.
Dat is verdeeld in een 20 x 40 bak, 2 betegelde paddocks en 6 boxen,de overige ongeveer 2500 meter is weiland.
De paardjes staan 's winters in de paddock en de bak en zomers vanaf een uur of 12 's middags tot 10 uur 's avonds in de wei.
Voor het jonge spul huur ik zomers nog wel ergens anders weiland maar de merries met veulens en de hengsten blijven thuis.
Nou hebben mini's niet heel veel nodig natuurlijk en verder hebben ze uiteraard ook hooi tot hun beschikking...

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 16:46

Een paar foto's om mijn plekje te laten zien:

Naar de paarden:
Afbeelding
Bak/Paddock
Afbeelding
De wei:
Afbeelding
Brugje van wei naar bak met bestraat gedeelte:
Afbeelding
Schuilstal (hier nog niet helemaal klaar):
Afbeelding
Mest opslag:
Afbeelding
Wat in keer in de zoveel tijd wordt opgehaald door een boer die het op zijn land rijdt.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 16:53

Wij hebben 2 Tinkers en 1 Shetlander aan huis staan.
Thuis hebben we ca. 5000 m2 weiland waarvan een bak/paddock van ca. 25x35 m. De paarden staan van begin oktober t/m april aan huis, van 's ochtends tot een uur of 3-4 's middags op de bak daarna op het weiland tot een uur of 8 's avonds.
Van half/eind april t/m september staan ze 24/7 buiten op onze zomerweide van ruim 1.5 ha (15.000 m2). Deze weide ligt hemelsbreed 3 km verderop, met de auto dus nog geen 5 minuten. Dit is ook een huurweide die verder eigenlijk nergens voor geschikt is behalve dan als weide voor paarden/koeien/e.d. (liggen ong. 2 boerderijen in de grond 'begraven').
Owja, mestopslag hebben we niet. Alles wat uit de stallen komt en uit de bak/paddock wordt bij de kippen in hun ren gegooid (die hebben een ren van ca. 15x15 m.) en die werken heel vakkundig alles weg :Y)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:19

da`s nog eens een goede tip :P

hoogt die bodem van de ren van die kippen niet steeds meer op? En moet dat af en toe weer afgegraven worden of zo?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:50

Onze kippen zitten ook met regelmaat op de mesthoop met zijn allen! :)) Leuk zicht hoe ze daar scharrelen en zitten te klauwen enzo..

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:57

flettie schreef:
Wij hebben 2 Tinkers en 1 Shetlander aan huis staan.
Thuis hebben we ca. 5000 m2 weiland waarvan een bak/paddock van ca. 25x35 m. De paarden staan van begin oktober t/m april aan huis, van 's ochtends tot een uur of 3-4 's middags op de bak daarna op het weiland tot een uur of 8 's avonds.
Van half/eind april t/m september staan ze 24/7 buiten op onze zomerweide van ruim 1.5 ha (15.000 m2). Deze weide ligt hemelsbreed 3 km verderop, met de auto dus nog geen 5 minuten. Dit is ook een huurweide die verder eigenlijk nergens voor geschikt is behalve dan als weide voor paarden/koeien/e.d. (liggen ong. 2 boerderijen in de grond 'begraven').
Owja, mestopslag hebben we niet. Alles wat uit de stallen komt en uit de bak/paddock wordt bij de kippen in hun ren gegooid (die hebben een ren van ca. 15x15 m.) en die werken heel vakkundig alles weg :Y)

Dat is wel een goed idee zeg, hoeveel kippen heb je?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:04

Dam moet je je paarden wel graan voeren zeker , en ze vreten toch niet alles op lijkt me ?
Ze zullen het vast wel flink uit elkaar trappen :)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:13

Ze pikken de stro'tjes, stukjes voer en (vooral in de zomer) de vliegeneitjes er uit.. En ze klauwen alles uit elkaar waardoor het een hele fijne laag word..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:23

die je vervolgens weer over je gazon of tuin kunt gooien?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:43

Wij hebben 4 paarden, maar er staan er momenteel 2 aan huis.

Thuis hebben we drie stallen met daarvoor een betonnen pleintje en een weiland van 125 meter lang en 15 meter breed. Dat is klein, maar door de lengte kunnen ze heel goed rennen en het smalle stukje lijkt groter dan dezelfde oppervlakte in een vierkant. Het is zo'n raar stukje omdat wij midden in een blok huizen wonen in het centrum/bebouwde kom. (Ik gok zo dat we de meeste buren hebben van Hattem! Maar liefst 25 :D ) We zitten dus vrij uniek. Nadeel is wel dat wij erg op moeten passen voor stankoverlast. We hebben dan ook geen mestbult. De mest gaat de aanhangwagen op met drie lagen zeil. We brengen die mest wekelijks weg.
De paarden lopen altijd los. Ze mogen zelf kiezen of ze in de stal, op het beton of in het land gaan staan. Overal ligt hooi. Het gras is vrij snel op, omdat het zo'n klein stukje land is. Daarom hebben we ook nog twee hectare land gekocht, 3 km van ons huis vandaan. Daar staat een ruime schuilstal. De paarden lopen hier van april tot en met oktober dag en nacht buiten. Momenteel staan mijn pony en mijn veulen daar.

http://img824.imageshack.us/img824/8782 ... ethuis.jpg

Dat tuintje is de moestuin, waar mijn oma zich graag mee bezighoudt. :P Het huisje erbij is nog net zichtbaar (helemaal rechts). Dat is een mini huisje met huiskamer, slaapkamer, keuken en kleine badkamer. Vroeger sliep ik er veel met vriendinnen, maar nu is het volledig gevuld met mijn paardenspullen. :=

http://img148.imageshack.us/img148/625/ ... ginlh6.jpg

http://img183.imageshack.us/img183/295/ ... ndenq5.jpg

http://img183.imageshack.us/img183/8448 ... talaz8.jpg

Voor inbrekers hoef ik niet zo bang te zijn. Er valt hier niet zoveel te halen. :')

Er is geen bak of longeermogelijkheid. Voor het bos hoef ik alleen de straat uit te rijden. Een fijne buitenbak is er op ruim 10 minuten rijden en een binnenbak op een half uur stappen (of korter als je draaft, het is een ruiterpad langs een fietspad).

Het is allemaal oud (mijn moeder had hier tig jaar geleden ook al paarden) en niet luxe, maar ik vind het heerlijk om de paarden thuis te kunnen hebben!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:06

Sita_ schreef:
Ze pikken de stro'tjes, stukjes voer en (vooral in de zomer) de vliegeneitjes er uit.. En ze klauwen alles uit elkaar waardoor het een hele fijne laag word..

Inderdaad :j
Onze paarden staan alleen wel op houtkrul en dat verteerd op deze manier ook heel snel. De bodem van de kippenren wordt niet echt veel hoger. We doen dit al 6 jaar en hebben nog nooit wat er uit gehaald maar dan heeft het dus wel de hele zomer (als de paarden 24/7 op de zomerwei staan waar ik dus geen poep opruim ;) ) de tijd om te verteren/inklinken. Af en toe haalt mijn schoonvader 2-3 emmers eruit voor zijn rozen want die doen het heeeeeel erg goed op deze mest :D

@ bluebeauty: we zijn ooit begonnen met 8 kippen maar eigenlijk is dit teveel (want je moet die 6-7 eieren die je per dag krijgt ook weg zien te eten/geven ;) ). Op het moment hebben we er 5 over (tja, buitenleven he := ) en dat is eigenlijk wel genoeg, zowel qua mest weg werken als qua eieren die je per dag krijgt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:18

En toen kwam er een gigantische run op kippen :P

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:36

joyce B schreef:
die je vervolgens weer over je gazon of tuin kunt gooien?

Yup.. :j Daar doen de bloemetjes het heel goed op!

Wij hebben 12 kippen.. Ik heb ooit het deurtje van het kippenhok per ongeluk open laten staan en sindsdien lopen ze los op het erf en gaan ze 's avonds mooi in het hok op stok.
Het bevalt me wel zo! Ze pikken alles op.
Nu in de winter pikken ze ook veel eitjes, larfjes en ander ongedierte op, handige opruimers zijn het! :D

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:20

zou je serieus de mest van 2 paarden die snachts binnenstaan inclusief het stro kwijtkunnen bij 5 kippen, die dat dan helemaal verwerken tot een laagje???? Dat bestaat toch niet joh :') En gaat dat niet stinken? Hoevaak haal je dat weg? Haha ik wilde altijd al graag kippen maar die smerige stront van kippen/het schoonmaken van een kippenhok hield me tegen, vind de paarden wel poep genoeg opleveren zeg maar :o maar als je ze als je eigen supersonische ei-leggende mestverwerkers kan gebruiken dan wordt t een ander verhaal :=
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 14-12-10 20:22, in het totaal 2 keer bewerkt