Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:46

MilleniumK schreef:
Sorry, maar ik vind dat als je een paard/pony heb dat je zelf moet zorgen dat je gewoon genoeg tijd hebt. Ik kan het mezelf echt niet aan doen om mijn paarden zo te behandelen.. Een paard hoort gewoon dagelijks in mensen handen te zijn. Dus allebei horen ze gepoetst te zijn en hun aandacht te krijgen.. Waarom zoek je niet een verzorg(ster)?

Waarom moeten ze dagelijks in mensen handen zijn?
Bedoel dagelijkse controle zeker maar ik zou niet weten waarom ze perse dagelijks gepoets zouden moeten worden?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:47

MilleniumK schreef:
Sorry, maar ik vind dat als je een paard/pony heb dat je zelf moet zorgen dat je gewoon genoeg tijd hebt. Ik kan het mezelf echt niet aan doen om mijn paarden zo te behandelen.. Een paard hoort gewoon dagelijks in mensen handen te zijn. Dus allebei horen ze gepoetst te zijn en hun aandacht te krijgen.. Waarom zoek je niet een verzorg(ster)?

Worden ze in het wild dagelijks gepoest? Zijn ze in het wild dagelijks in mensenhanden? Euh.. nee!

Paarden van TS staan samen en veel buiten, beter dan dit kan het niet. Merk ook met die van mij dat het echt niet extra uitmaak of ik elke dag kom, of 1s een dagje oversla. Ik heb een jonge pony dus kan er nog neit veel mee.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:48

Het ligt natuurlijk ook aan watvoor paard/pony je hebt. Maar ik blijf erbij dat elke pony, elk paard dagelijks zijn aandacht moet krijgen. Zelf kies ik voor dagelijkse beweging erbij.. Gewoon omdat dat er naar mijn mening bij hoort. Dan heb ik het wel over werkwillige sportpaarden...

MilleniumK

Re: Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:50

Haha dikke aanval wowie. Ik merkte zelf altijd aan mijn pony dat ze hier echt wel behoeft e aan heeft. Okal stond ze dagelijks met andere paarden buiten.
Nee het klopt dat dit niet in het wild is, maar dit zijn toch ook geen paarden in het wild?! ;)

PoelieWoelie

Ik ben van mening dat een paard príma zonder mensen kan. Als ze maar genoeg voer krijgen en weidegenootjes hebben.

Tigra_

MilleniumK schreef:
Het ligt natuurlijk ook aan watvoor paard/pony je hebt. Maar ik blijf erbij dat elke pony, elk paard dagelijks zijn aandacht moet krijgen. Zelf kies ik voor dagelijkse beweging erbij.. Gewoon omdat dat er naar mijn mening bij hoort. Dan heb ik het wel over werkwillige sportpaarden...

Maar waarom dan?
Nouja volgens mij zit er 0,0 verschil in een recreatiepaard en een sportpaard alleen dat ze anders behandeld worden door mensen voor de rest zijn die paarden precies het zelfde hoor in behoeftes.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 15:51

Ik heb ook geen sportpaarden en ga ook niet op wedstrijd ofzo... Daar heb ik de paarden niet voor gekocht

Koblenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:53

Ik heb ook niet alles gelezen, maar toch even nog een gerustellend berichtje voor de TS. Mijn paard heeft 9 jaar lang op een manege gestaan. Alleen een box en geen weidegang. Ik ging fanatiek elke dag, poetsen en rijden. Nu staat ie op een rusthuis, 24/7 buiten en swinters met inloopstal en hij voelt zich volgens mij beter dan ooit. Poets m eigenlijk nooit, ga 1/2 x per maand langs en verder wordt ie gevoerd en dagelijks nagekeken door de eigenaren van het rusthuis. Ik denk idd wel dat het per paard afhankelijk is, want de ene vraagt nou eenmaal wat meer aandacht dan de andere. En ooit wordt het weer zomer (wel te hopen iig:P) en dan is de verbouwing misschien ook wel klaar. Dan kun je het toch wat meer oppakken. Ik las het al eerder, maar ik ben ook van mening dat je je paard beter 24 uur buiten kunt hebben staan met genoeg eten en vriendjese en wat minder aandacht, dan 23 uur per dag op stal.
Dus TS je hoeft je niet schuldig te voelen;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:56

MilleniumK schreef:

Ik heb ook een "werkwillig" sportpaard :D maar daar hoef ik echt niet iedere dag naartoe om te gaan rijden, hij ziet mij al aankomen :P
Daarbij fysiek en geestelijk worden ze ook afgestompd van dagelijks (hetzelfde)werk...en dat zie ik heel veel ruiters doen, dag in dag uit dezelfde rondjes!

Daarbij die van mij is 5 en bijna 1.80 m, daar ga ik echt niet 6/7 x pw op zitten, 3 tot 4 x per week is genoeg!
Ik spaar hem liever en doe rustig aan met hem, dan is hij op latere leeftijd ook nog fit ;)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:06

Een jong paard vind ik een heel ander verhaal dan 1 die al wat ouder is en wel gewoon op niveau traind. Maar ik heb blijkbaar een andere kijk op dit soort dingen als jullie. Mag toch, lijkt mij?!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:09

MilleniumK schreef:

Ik heb ook een zeer werkwillig paard, maar als ik hem elke dag zou poetsen en mee rijden.. Nee dat gaat ie niet fijn vinden. Als we toch gaan vermenselijken: ik doe absoluut niet graag elke dag sport, dus waarom zou ik dat van mijn paard verwachten? Ik ga elke dag kijken, en mijn vriend gaat ook eens. Dus ze krijgen hun dagelijkse 'aandacht'. Maar voor de rest kan hij lekker paard zijn op het land..
Momenteel staat hier ook een 6jarige onbeleerde anda, die probeer ik wat meer aandacht te geven want hij moet nog veel leren. Maar hij gaat vooruit, wandelt zelfs al mee als je gewoon een touwtje op zijn nek legt terwijl hij toen hij hier pas was met moeite meeliep aan het halster. En ik ben er absoluut niet elke dag mee bezig ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:11

Ik ken het probleem , heb het al jaren dat ik eigenlijk alleen maar aan het werk ben bij / voor het paard in plaats van er lekker mee op pad ga :o

Maar zolang de beestjes er maar goed bij staan en dagelijks een knuffeltje krijgen dan is voor die dieren wel prima hoor !

Staan ze samen met minimaal 1 vriendje , hebben ze genoeg schoon water en goed ruwvoer , kunnen ze lekker wat rondlopen en ergens droog staan , wordt hun gezondheid en welzijn in de gaten gehouden , dan is er niks aan de hand.

Het enige dat me stoort in je verhaal is de modderige paddock.

Dat heb je soms nu eenmaal , dat is jammer , maar ik hoop wel dat ze nog ergens WEL droog kunnen staan op een stuk bestrating / onder een afdakje ? Dat is toch wel het minimale hoor. Eigenlijk vind ik een goed begaanbare paddock ter grootte van een longeercirkeltje toch ook wel het minimale dat ze moeten hebben op de slechtere dagen.

Hier was de paddock een paar dagen erg slecht , alleen het middenstuk was nog droog gelukkig , daar moet dus ook nodig wat zand bij komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:15

In de winter, wanneer alles bevroren is, kan ik ook maar weinig met mijn paarden doen qua rijden en trainen.
Mijn paarden worden daar echt niet verdrietig van ofzo. :+
MilleniumK schreef:
Maar ik blijf erbij dat elke pony, elk paard dagelijks zijn aandacht moet krijgen. Zelf kies ik voor dagelijkse beweging erbij.. Gewoon omdat dat er naar mijn mening bij hoort. Dan heb ik het wel over werkwillige sportpaarden...

Aandacht krijgen ze van mij volop. In de zin van een aai of een knuffel en een babbeltje en het feit dat ik ze een paar keer op een dag hooi geef en de waterbakken vul en na twee hooivoerbeurten altijd even gezellig bij ze ga zitten. Zo nu en dan een borstel over hun dikke vacht, maar niet te vaak en zeker niet te grondig, omdat ze hun beschermlaag goed kunnen gebruiken in de kou. En de nodige hoefverzorging krijgen ze natuurlijk ook.

Dagelijkse beweging krijgen ze volop, ze lopen namelijk 24/7 buiten.

Of een paard nou een "werkwillig sportpaard" :? is of een "ander soort paard", ik zie het verschil niet. <:)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:16

MilleniumK schreef:
Een jong paard vind ik een heel ander verhaal dan 1 die al wat ouder is en wel gewoon op niveau traind. Maar ik heb blijkbaar een andere kijk op dit soort dingen als jullie. Mag toch, lijkt mij?!

Tuurlijk mag je er een andere kijk op hebben maar ik was eigelijk gewoon benieuwd of je dat wat meer kunt onderbouwen.
En dan in de zin van het paard niet vanuit ruiter oogpunt want daar ging het hier toch om.
Want er worden allerlei agrumenten genoemd waarom het niet zielig is als ze gewoon op het land staan en de dingen hebben de ze echt nodig hebben.
Dus ik was gewoon benieuwd naar jouw argumente waarom het zo belangrijk is dat ze dagelijks in handen komen en gepoets worden of gereden of iets in die aard.
Dagelijkse controle spreekt natuurlijk voorzich.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 30-11-10 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:18

Dames, een beetje rustig tegen MilleniumK. Ik ben het ook niet met haar eens, maar ze is pas 16 jaar. Discussieren is iets wat op die leeftijd best moeilijk is.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 16:19

pmarena schreef:
Ik ken het probleem , heb het al jaren dat ik eigenlijk alleen maar aan het werk ben bij / voor het paard in plaats van er lekker mee op pad ga :o

Maar zolang de beestjes er maar goed bij staan en dagelijks een knuffeltje krijgen dan is voor die dieren wel prima hoor !

Staan ze samen met minimaal 1 vriendje , hebben ze genoeg schoon water en goed ruwvoer , kunnen ze lekker wat rondlopen en ergens droog staan , wordt hun gezondheid en welzijn in de gaten gehouden , dan is er niks aan de hand.

Het enige dat me stoort in je verhaal is de modderige paddock.

Dat heb je soms nu eenmaal , dat is jammer , maar ik hoop wel dat ze nog ergens WEL droog kunnen staan op een stuk bestrating / onder een afdakje ? Dat is toch wel het minimale hoor. Eigenlijk vind ik een goed begaanbare paddock ter grootte van een longeercirkeltje toch ook wel het minimale dat ze moeten hebben op de slechtere dagen.

Hier was de paddock een paar dagen erg slecht , alleen het middenstuk was nog droog gelukkig , daar moet dus ook nodig wat zand bij komen :)

ja hoor ze hebben een stal die altijd open staat, waar ze ook het hooi en water krijgen. Ik heb ook al geprobeerd met hooinetten op andere plaatsen maar de mazen zijn te fijn en ze trekken alles op de grond :-)
Voor de stal is een afdakje met een stukje beton. Waar het beton over gaat in de wei, daar is veel modder. Volgende zomer (na de verbouwingen) ben ik wel van plan een klein zandpaddockje aan te leggen, waar ik dan ook kan rijden

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:25

Ik heb dat met rijden dat er iedere keer bij inschiet. Mijn paard staat in volpension komt iedere dag zo'n 5 uur buiten. Met pensionklanten hebben we onderling geregeld dat de paarden 's avonds ook nog even in de stapmolen komen. Hij komt er dus al twee keer uit op een dag, krijgt eten, drinken en een schone stal. Hij heeft een ruime stal waarin hij met zijn buurvrouw kan snuffelen.
Ik kom zo'n vijf keer per week maar de laatste tijd schiet het rijden er bij in, zeker met die kou ondanks dat ik zelfs een binnenbak ter beschikking heb. Dus dan kom ik vooral om wat te poetsen, tutten, te wandelen, paard nog 20 min extra aan de hand te laten grazen etc. Terwijl ik 2 jaar terug superfanatiek was met rijden (Z1 dressuur). Volgens mij vind mijn paard het niet heel erg. hij wordt volgend jaar ook al weer 19, ben achteraf wel blij dat ik niet een heel jong paard heb, dan zou het echt zonde zijn geweest.
Vanavond wordt mijn paard geschoren en dan heb ik me wel voorgenomen hem toch weer 3-4 keer per week te rijden, scheelt in ieder geval een hoop tijd met uitstappen en opdrogen.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:33

Ik baal er ook van dat ik swinters toch niet zo vaak rijd als ik zou willen. De bak is nu gewoon te hard om lekker te rijden. En het is te koud vind ik om er met mijn dochters te zijn. IK kan dus ook niet elke dag rijden al zou ik willen. Niet dat ik daar behoefte aan heb. Mijn paarden staan smorgens al tegen een uur of negen op het land en komen tegen vijf uur weer binnen. Denk niet dat ze het vervelend vinden om niet aan het werk te hoeven. Heb er zelf meer problemen mee denk ik. Heb ook geen vervoer om even naar de manege te gaan om daar in de binnenbak te rijden.

TS ik denk niet dat je paardjes klagen hoor en ze vinden het denk helemaal niet erg om niet aan het werk te hoeven.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:51

Tigra_ schreef:
MilleniumK schreef:

Tuurlijk mag je er een andere kijk op hebben maar ik was eigelijk gewoon benieuwd of je dat wat meer kunt onderbouwen.
En dan in de zin van het paard niet vanuit ruiter oogpunt want daar ging het hier toch om.
Want er worden allerlei agrumenten genoemd waarom het niet zielig is als ze gewoon op het land staan en de dingen hebben de ze echt nodig hebben.
Dus ik was gewoon benieuwd naar jouw argumente waarom het zo belangrijk is dat ze dagelijks in handen komen en gepoets worden of gereden of iets in die aard.
Dagelijkse controle spreekt natuurlijk voorzich.

Oh oke, naja ik zat op mijn blackberry dus kon niet alles prima lezen ;) .
Ik vind dat het belangrijk is om een paard dagelijks te borstelen en zijn aandacht te geven, omdat ik merk dat de paarden waar ik mee omga dit nodig hebben. Ik begrijp dat je ze niet dagelijks wilt poetsen als ze geen deken op hebben en hun huidvet en dikke vacht hard nodig hebben.. Maar ik rij/verzorg geen paarden in die situatie..

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:55

Dorienn schreef:
MilleniumK schreef:

Ik heb ook een zeer werkwillig paard, maar als ik hem elke dag zou poetsen en mee rijden.. Nee dat gaat ie niet fijn vinden. Als we toch gaan vermenselijken: ik doe absoluut niet graag elke dag sport, dus waarom zou ik dat van mijn paard verwachten? Ik ga elke dag kijken, en mijn vriend gaat ook eens. Dus ze krijgen hun dagelijkse 'aandacht'. Maar voor de rest kan hij lekker paard zijn op het land..
Momenteel staat hier ook een 6jarige onbeleerde anda, die probeer ik wat meer aandacht te geven want hij moet nog veel leren. Maar hij gaat vooruit, wandelt zelfs al mee als je gewoon een touwtje op zijn nek legt terwijl hij toen hij hier pas was met moeite meeliep aan het halster. En ik ben er absoluut niet elke dag mee bezig ;)

Het ligt toch ook per paard verschillend? Net als dat jij zelf zegt niet van dagelijks sporten te houden, dat is ook ieder voor zich. Ik vind dat namelijk wel fijn. Ik denk dat het er heel erg aan ligt wat jou doel is met je paard, en op basis daar van moet je kijken wat goed voor jou paard is.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:55

Sammyoo schreef:
Dames, een beetje rustig tegen MilleniumK. Ik ben het ook niet met haar eens, maar ze is pas 16 jaar. Discussieren is iets wat op die leeftijd best moeilijk is.

Dankje :) . Ik vind discussieren leuk, maar opzich nog best wel lastig...

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:01

Discussiëren is ook lastig. Ook voor mensen die ouder zijn dan 16 ;)

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:31

Toad schreef:
Je kunt je paarden toch longeren? Dit kun je in een halfuur makkelijk doen. Kwartier longeren en nog een kwartier voor poetsen en op af aftuigen(in geval van gebruik van pessoa o.i.d.)

Wat heeft dat voor nut? Een kwartier longeren, en een kwartier poetsen? Dat doe je dus gewoon weer voor de mens (zodat de mens het idee krijgt dat ze iets doet met het dier), niet voor het paard. Haar paarden lopen op het land, krijgen beweging genoeg... en een kwartier poetsen in de winter? Niet doen... je haalt hun natuurlijke vetlaag ermee weg...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:38

wat heeft het voor jullie voor nut om uberhoupt een paard te hebben dan??
je mag hem niet poetsen want dan tast je de vetlaag aan, je mag niet een kwartiertje longeren want dat doe je voor je eigen plezier enz, enz
Als ik jullie moet begrijpen hebben jullie je paard voor de sier staan!?

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:41

MilleniumK schreef:

Nou dit is dus echt klinkklare onzin! Mensen toch! Waarom moet een paard dagelijks in handen zijn van mensen? Mag jij het me uitleggen. De mens heeft van een paard een rijdier gemaakt. Had net zo goed koeien kunnen zijn.... En poetsen in de winter...als ze 24/7 in de wei staan? Niet doen! Denk aan de natuurlijke vetlaag!

Hoe komt men er nu bij dat paarden gelukkiger zijn als ze in de handen zijn van mensen dan lekker met zijn soortgenoten (die hem volledig begrijpen etc) in de wei?