Gezeur omdat pony geen deken heeft? zielig?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

peer2005

Re: Gezeur omdat pony geen deken heeft? zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:18

Eh oke.... waarom ken ik dan genoeg sportpaarden die MINSTENS 12 uur pd buiten lopen, óf geschoren en voorzien van adequate dekens, óf deels geschoren (hals-borst) zodat ze de warmte beter kwijt kunnen...? Dat je alleen kan presteren als je je paard in een hokje opsluit is echt zoooooo passé.....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:20

Pony's (en veel paarden ook, maar dat weten hun eigenaren niet altijd) kunnen prima zonder deken, in mijn ehm.. jonge jaren was ik lid van een ruitervereniging waar de ponies altijd buiten liepen, ze hadden een open stal, maar ze waren liever buiten. Zo'n wintervacht is een geweldige uitvinding, dat wisten we vroeger al! :)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 09:23

Mercedes1969 schreef:
:( Even voor iedereen die zo panisch op mijn berichtje reageerde !!!!

Ik dacht dat jullie fanatieke wedstrijdruiters waren ,heb mijn vergist }>

Wij hebben hoog geklasseerde wedstrijdpaarden en pony's , en die laat je
echt niet 24/7 buiten lopen hoor.
Stel je voor kom je de ZZ licht ring in met je overbehaarde paard ,welke niet in
topconditie kan zijn omdat hij/zij al veel energie moet verbruiken om zijn/haar
lichaam op temperatuur tehouden ,ha ha
laat me niet lachen zeg :(
Buitenritjes maken en lichte trainingen zal wel geen kwaad kunnen en ze dan
weer de kou in de gooien..........

Ze komen in bij ons met zulke weersomstandigheden 3× per dag uit de
box voor beweging/dollen en de training.

En inderdaad heb het ook tedoen met de "wilde dieren" in extreme winters.
Hebben zelf herten in ons bos en die voer ik ook bij , of is dat ook ten strengste verboden :D

:D :D :D :D

En als nog ik train mijn pony ook gewoonelke dag hoor, en dan is ze wel nat en stoomt ze en dan is ze binnen 10 minuten gewoon weer droog. En een behaard paard is niets mis mee, beter zelfs! En mijn pony die is ook zeker niet enrgie loos door het warm houden vaan haa lichaam in tegen deel zelfs :+
Maargoed alsnvind ik hoe jij de boel frmuleerd erg zielig voor jullie paarden, sorry hoor...

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:43

Livanna schreef:
Mercedes1969 schreef:

Stel je voor kom je de ZZ licht ring in met je overbehaarde paard ,welke niet in

Hebben zelf herten in ons bos en die voer ik ook bij , of is dat ook ten strengste verboden :D

En als nog ik train mijn pony ook gewoonelke dag hoor, en dan is ze wel nat en stoomt ze en dan is ze binnen 10 minuten gewoon weer droog. En een behaard paard is niets mis mee, beter zelfs! En mijn pony die is ook zeker niet enrgie loos door het warm houden vaan haa lichaam in tegen deel zelfs :+
Maargoed alsnvind ik hoe jij de boel frmuleerd erg zielig voor jullie paarden, sorry hoor...

Even tussendoor,mijn paarden zijn beslist niet zielig hoor.
Zijn in topconditie en presteren top :D
Krijgen juist complimenten over hoe ze presteren en de conditie waarin
ze altijd verkeren :D

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:29

Mercedes1969 schreef:

wat minder smileys mag ook, dit komt kinderachtig over.
En heus, stel je eens voor dat je hooggeklasseerde wedstrijdpaard een paard zou wezen op de weide !!!!!!!
Ik ken mensen wiens paard hoog in de sport loopt, maar 24/7 buitenstaat. Wel geschoren weliswaar, is wat fijner voor het paard.
En die paarden presteren zeer goed. Vind het kort van de bocht van je dat zodra een paard hoog in wedstrijden loopt hij maar op stal moet blijven. Het paard KIEST daar niet voor, jij als ruiter wel maar als je dan toch zonodig paarden wil houden biedt ze dan een paardwaardig bestaan, met minimum 8 uur op de weide mét maatjes. Anders moet je maar dr niet aan beginnen als je het paard zijn behoeften niet eerst plaatst maar de jouwe wel..

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:30

Niks om geven, ze moeten niet zeuren

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 21:05

Mercedes1969 schreef:
Even tussendoor,mijn paarden zijn beslist niet zielig hoor.
Zijn in topconditie en presteren top :D
Krijgen juist complimenten over hoe ze presteren en de conditie waarin
ze altijd verkeren :D

Is het alleen belangrijk als je paarden in top conditie zijn en top presenteren?
Ik vind de welzijn en de tijd die ze hebben toch echt belangrijker...
Een paard is een beest geen 1 of andere top sporter helaas maken wij dat er wel van...

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 21:08

Dorienn schreef:
Mercedes1969 schreef:

wat minder smileys mag ook, dit komt kinderachtig over.
En heus, stel je eens voor dat je hooggeklasseerde wedstrijdpaard een paard zou wezen op de weide !!!!!!!
Ik ken mensen wiens paard hoog in de sport loopt, maar 24/7 buitenstaat. Wel geschoren weliswaar, is wat fijner voor het paard.
En die paarden presteren zeer goed. Vind het kort van de bocht van je dat zodra een paard hoog in wedstrijden loopt hij maar op stal moet blijven. Het paard KIEST daar niet voor, jij als ruiter wel maar als je dan toch zonodig paarden wil houden biedt ze dan een paardwaardig bestaan, met minimum 8 uur op de weide mét maatjes. Anders moet je maar dr niet aan beginnen als je het paard zijn behoeften niet eerst plaatst maar de jouwe wel..

jij verwoord het zoals ik het bedoelde :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 03:22

Mercedes1969 schreef:

Nuanceer je verhaal dan wat meer en zeg er bij dat je het over jouw eigen persoonlijke situatie hebt, maar dat er nog TIG andere situaties zijn, zonder de onzin te verkopen dat buitenpaarden per definitie stakkers zijn in dit weer. Want dat is nogal overdreven, vind je niet? Mits de paarden een lekkere vacht hebben, beschutting hebben en goed te eten/drinken. ;)
Er zijn nou eenmaal meerdere manieren om een paard te houden en ik snap jouw verhaal niet helemaal in vergelijking met het verhaal en de vraag van TS. :+

Oh, en ik vind het helemaal niet ten strengste verboden om de wilde dieren bij te voeren, hoor. Ben ik zelfs voor. Ieder dier wat je deze winter door kunt helpen is meegenomen. :)

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:42

.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 20:47

wat een gezeur zeg, maar even btw ik heb besloten haar gewoon zonder deken te laten zijn

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:05

ben het hier ook niet mee eens,bij ons maken we geen verschil tinker of eng.volbloed beide hebben wij zonder deken 24/7 buiten lopen met inloop stal .en de volbloed mag dan wel niet zoveel haren hebben als een tinker die uit ziet als een beer,toch worden deze paarden niet ziek en hebben ze het ook niet koud(wel voldoende ruw voer geven).
DendroFleur schreef:
Ik denk dat er toch wel verschil zit tussen tinkers, fjorden of andere paarden. Bij het paard wat nu sinds kort een deken op heeft, is geen verschil te zien tussen zomer en wintervacht. Daarbij staan ze hier overdag onbeschut in de buitenbak. Als zij dus staat te rillen (met de wind van vorige week zelfs op stal) dan lijkt me een dek niet overbodig. Haar moeder heeft net zo'n dunne vacht en die laat ik ook zo lang mogelijk zonder lopen zodat ze toch iets van wintervacht ontwikkeld. Pas daarna krijgt ze een dek. Ze heeft echter 1 dochter die van een ponyhengst afstamt en dat is nu bijna een ijslander. Die hoeft dus echt geen dek want die heeft haar genoeg om te kunnen isoleren.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:15

dierenbeul!!!!!! presteren en nog eens presteren,ontspannen zit er dus niet bij voor jou paarden/pony's jammer zeg,ben blij dat ik geen paard van jou ben!!!!!
Mercedes1969 schreef:

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:25

Tja :+ , lekker 'belangrijk' dat je paard continu in 'topconditie' moet zijn. :roll:
Geef dan gewoon toe dat je paard het buiten niet redt, omdat JIJ (Mercedes) wil dat ze presteren. ;)

Ik vind heel eerlijk gezegd mijn buitenpaard juist in topconditie :D . Juist omdat 'ie het buiten prima kan redden, ook in extreme omstandigheden. In combinatie met goed bijvoeren en iemand die hem heel goed in de gaten houdt.
Overbehaard??? Meid, het is de natuur!!! En de natuur heeft het erg mooi gemaakt. ;)
Oh, en het image van 'sloom zijn door wintervacht' gaat ook niet bepaald op, hoor.
Je zou nog verbaasd staan..... :D

TS, groot gelijk dat je die deken lekker laat zitten. :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:30

zeker niet zielig... dier is het gewend en dr vacht past zich daaraan aan...niks mis mee!

een paard met een vacht zoals de jouwe..als je die nu een deken oplegt word ze geheid ziek en heeft het veel kouder, want je verpest haar natuurlijke warmteregelaar (vacht) haren worden plat geduwd door deken, beteken dat ze geen warme isolerende lucht meer heeft tussen de haren... dan ben je dus snel met 2 a 3 dekens bezig voor tzelfde effect!

zou ze het nu ooit toch echt koud krijgen zeg ik, GEEN DEKEN (als ze het al niet opheeft!!) en gewoon meer hooi voeren voor energie.

Als je dr nu net helemaal glad geschoren hebt..ja dan heeft ze ook geen natuurlijke warmteregelaar meer... dan moet er wel een deken op ja ;)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 08:54

Twiggy2008 schreef:
Tja :+ , lekker 'belangrijk' dat je paard continu in 'topconditie' moet zijn. :roll:
Geef dan gewoon toe dat je paard het buiten niet redt, omdat JIJ (Mercedes) wil dat ze presteren. ;)

Ik vind heel eerlijk gezegd mijn buitenpaard juist in topconditie :D . Juist omdat 'ie het buiten prima kan redden, ook in extreme omstandigheden. In combinatie met goed bijvoeren en iemand die hem heel goed in de gaten houdt.
Overbehaard??? Meid, het is de natuur!!! En de natuur heeft het erg mooi gemaakt. ;)
Oh, en het image van 'sloom zijn door wintervacht' gaat ook niet bepaald op, hoor.

TS, groot gelijk dat je die deken lekker laat zitten. :)

Precies! ben met je eens verschrikkelijk als je een paard bent van Mercedes... 8)7 :n %)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:35

Livanna, ik heb niet gezegd dat het verschrikkelijk is als je een paard bent van Mercedes, hoor. ;)
Al hoewel mijn paard vast niet met ze wil ruilen, maar dat terzijde. :D

Het gaat mij meer om de insteek en dat ietwat arrogante 'toontje'.
Mercedes nogwat kan beter een toontje lager zingen, denk ik :) ....... En misschien gaan beseffen wat qua natuur pas echt een goede conditie is. Daar moet je soms wat minder menselijk voor denken, volgens mij.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:04

Laat lekker zonder deken staan :) Op manege's is het vaak toch meer om de mooiste deken te krijgen dan dat een deken ook echt nuttig is.
Ik kreeg ook al de vraag of mijn haf geen deken op kreeg aangezien ze toch wel op de wei staat overdag.
Maar spekkie en hooi genoeg om zich warm te houden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:20

Twiggy2008 schreef:

Er zijn paarden die wel 'sloom worden van hun wintervacht', maar dat zijn er maar heel weinig en meestal hebben die ook een echt overdreven jas gemaakt. Meestal is dat te verhelpen door een simpele racestreep te scheren ;)

Op zich kan ik me wel voorstellen dat als je wedstrijden rijdt het zinvol is om je paard te scheren en dan dus ook met dekens te werken. In het winterseizoen zijn die wedstrijden vaak in binnenbakken waar een paard het behoorlijk warm kan krijgen tijdens het rijden, zeker als dat richting Z-niveau (of hoger) gaat. Dat anderen een andere keuze maken ligt voor de hand, als je hobby niet bij wedstrijden ligt stel je andere eisen aan je paard en het paard heeft zijn bestaansrecht in de hobby van de baas. Dat klinkt niet heel aardig, maar uiteindelijk is het wel zo. Als je geen wedstrijden meer zou kunnen rijden, zouden een heleboel paarden "overbodig" zijn en drie keer raden wat daar dan mee gebeurt. ;(
Een gemiddelde wedstrijdruiter doet op z'n eigen manier ook z'n best voor het welzijn van het paard, net als de gemiddelde recreatieruiter/buitenruiter. Dat gaat de ene beter af dan de ander, maar over het algemeen doet iedereen zijn best ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:24

Ik heb alleen eerste pagina gelezen.

Pfff wat een bemoeienissen van buitenaf he, je moet zelf weten wat je doet met je pony, als ie altijd al buiten heeft gestaan en nu op een manege staat gestald nou dan heeft ie zeker geen deken nodig.

Doe gewoon wat je denkt dat het beste is voor je paardje, het is jouw paard en niet van de anderen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:52

Waratje schreef:
Er zijn paarden die wel 'sloom worden van hun wintervacht', maar dat zijn er maar heel weinig en meestal hebben die ook een echt overdreven jas gemaakt. Meestal is dat te verhelpen door een simpele racestreep te scheren ;)

Op zich kan ik me wel voorstellen dat als je wedstrijden rijdt het zinvol is om je paard te scheren en dan dus ook met dekens te werken. In het winterseizoen zijn die wedstrijden vaak in binnenbakken waar een paard het behoorlijk warm kan krijgen tijdens het rijden, zeker als dat richting Z-niveau (of hoger) gaat. Dat anderen een andere keuze maken ligt voor de hand, als je hobby niet bij wedstrijden ligt stel je andere eisen aan je paard en het paard heeft zijn bestaansrecht in de hobby van de baas. Dat klinkt niet heel aardig, maar uiteindelijk is het wel zo. Als je geen wedstrijden meer zou kunnen rijden, zouden een heleboel paarden "overbodig" zijn en drie keer raden wat daar dan mee gebeurt. ;(
Een gemiddelde wedstrijdruiter doet op z'n eigen manier ook z'n best voor het welzijn van het paard, net als de gemiddelde recreatieruiter/buitenruiter. Dat gaat de ene beter af dan de ander, maar over het algemeen doet iedereen zijn best ;)

Daar ga ik ook van uit, hoor, maar ik viel even over het ´toontje´ en nog wat andere onzinnigheden in haar posts. ;)

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:21

Lekker laten staan :o .
Ik heb een jong paard en die red het gewoon prima zonder deken.
We vergeten vaak dat paarden geen mensen zijn en tegen veel meer dingen kunnen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:32

sefanja schreef:
Als het nog nooit een deken heeft gehad, zou ik er ook niet aan beginnen. Echter wanneer de temperaturen extreem in de min is zou ik het misschien wel overwegen om een deken op te staan.

En dan kun je altijd nog een lichte deken op doen ^^.

Maar zoals de rest al zegt: Als je pony al zn hele leven zonder deken buiten staat, dan kan dat echt geen kwaad dat dat zo blijft, haha. Misschien als je pony wat ouder wordt dat je er wel aan moet gaan beginnen, maar tot dan gewoon zonder deken buiten laten staan.

jilldrost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:01

Nou lekker zo laten!
Heerlijk zo'n vacht voor je beestje.
Waarom zou je het opeens gaan veranderen
omdat anderen het 'zielig' vinden!

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:04

is niet zielig mits het paard veel ruwvoer krijgt en het kan schuilen voor sneeuw, wind enz.

lekker zo laten staan! <3