hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wolkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:23

Bij ons op stal gaan mijn fjord en een haflinger van 9-17 naar buiten.. Een kwpn'er van welsh blijven soms wat langer binnen, die staan altijd de schrapen bij 't hek van de wei loop van de middag omdat ze het weer zat zijn.
In de zomer gaat mijn fjord 24/7 naar buiten. Het liefst zou ik dat nu ook al hebben, maar dit is helaas niet mogelijk.

Ze rennen altijd als een gek in de wei, dus beweging genoeg naar mijn weten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:24

Daar heb je zeker een goed punt hoor wheaty, 24/7 buiten in een blubberland zonder hooi, is ook niet echt een fijne oplossing om ze maar kost wat het kost buiten te hebben.

Net zoals bij veel dingen gaat het om de juiste balans.

@knollentuin: om op je vraag in te gaan, als mijn paard dan nog maar een uurtje per dag in een paddock zou kunnen en ik zou er elke dag heen moeten om m 'uit te kunnen laten', dan zou ik voor een langere reistijd met 24/7 buiten gaan. Kun je m tenminste zonder gewetenswroeging eens een dagje laten staan :D Of ik nu een uur in de auto moet zitten en daarna lekker kan rijden en m weer buiten kan gooien, of dat ik een uur moet wachten tot ie buitengespeeld heeft en dan nog rijden, maakt dan ook niet uit ;)

knollentuin

Re: hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:26

juist ,maar als je nou sreieus aan het trainen bent voor de wintercompetitie ? snap je dan dat mensen hun paard niet zo een dagje kunnen laten staan en voor het andere kiezen,want daar gaat het mij om ,dat mensen elkaar gaan snappen waarom er keuzes gemaakt worden zonder elkaar meteen uit te maken voor egoistisch enzo

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:27

@Knollentuin: ik vind dat iedereen lekker met z'n paard moet doen wat hij/zij wil zolang die persoon er zelf 100% achter staat en in een topic zoals dit met goede argumenten kan komen als gevraagd wordt naar het hoe en waarom.
Ik sta naast een pensionstal waar de paarden 's winters misschien 1 uur los buiten komen en ik sta daar heus niet elke dag met spanddoeken te zwaaien en anti-stal preken te houden alleen maar omdat mijn pony wel 24/7 buiten staat. :D
Iedereen heeft het recht om te doen waarvan hij/zij denkt dat het goed is voor het paard, maar ik blijf me afvragen of die mensen écht van mening zijn dat het paard gelukkig is met de manier waarop het gehouden wordt of dat ze zelf gewoon lekker makkelijk vinden.
Om je vraag te beantwoorden; als je een stukje naar boven scrollt zie je dat de situatie die je schetst nu op mij van toepassing is en ik de 2e optie kies.

En je hebt er ook gelijk in dat er naast 24/7 buiten staan nog genoeg compromissen zijn.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:28

zeker zo dat je de juiste balans moet vinden, in de blubber staan is ook niets.
Denk ook dat daar juist een probleem zit: er zijn te weinig plaatsen waar je ze buiten zonder blubber kunt zetten, en om dan een goed alternatief te zoeken. Ik ben nog maar 2 stallen in de buurt tegen gekomen die een voor mij goed alternatief bieden, vind ik best jammer. Vandaar dat het misschien direct in de extremen gaat: voor de een is het normaal dat een paard 23/24 binnen staat, de andere wil zo graag wat meer ademruimte en gaat dan maar opzoek naar compleet het tegenovergestelde.

sijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:30

mijn paarden willen altijd graag naar binnen maar dat komt omdat ze dat gewend zijn maar als paarden het niet gewend zijn dan vind ik het beter dat ze dag en nacht buiten staan maar ik vind vooral dat iedereen lekker moet doen wat hij / zij altijd al deed en gewoon moet doe wat hij / zij denk dat goed is
Laatst bijgewerkt door sijs op 05-11-10 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:30

Eliine schreef:
Daar heb je zeker een goed punt hoor wheaty, 24/7 buiten in een blubberland zonder hooi, is ook niet echt een fijne oplossing om ze maar kost wat het kost buiten te hebben.

Net zoals bij veel dingen gaat het om de juiste balans.

@knollentuin: om op je vraag in te gaan, als mijn paard dan nog maar een uurtje per dag in een paddock zou kunnen en ik zou er elke dag heen moeten om m 'uit te kunnen laten', dan zou ik voor een langere reistijd met 24/7 buiten gaan. Kun je m tenminste zonder gewetenswroeging eens een dagje laten staan :D Of ik nu een uur in de auto moet zitten en daarna lekker kan rijden en m weer buiten kan gooien, of dat ik een uur moet wachten tot ie buitengespeeld heeft en dan nog rijden, maakt dan ook niet uit ;)

je kan toch ook op zo een grote stal regelen dat je met elkaar de paarden buiten zet,zo komen ze dan vaker de box uit als jij niet kan bv overdag en dan kan jij het weer voor degene doen die er 's avonds niet is ,met elkaar voor elkaar?

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:31

Eliine schreef:
Dat zeg ik niet, maar er wordt zoveel gezeurd over paarden, tuurlijk als het kan moet een paard zoveel mogelijk naar buiten.
Nou zijn er mensen die gewoon niet hun paard meer kunnen geven, ze proberen al zoveel mogelijk te doen voor hun paard. En nóg worden ze afgekraakt. Mijn huisdieren hebben het qua ruimte nooit slecht gehad. Mijn Nijn (net zo belangrijk als een knol) had 2 uur per dag de hele tuin en woonkamer tot beschikking en zelf een hok van 2m lang bij 50cm breed en een ren van 2m lang, 1m breed en 1m hoog. Nijn is dood en nu hebben we een nieuwe hond, een grote en dat kan alleen vind ik omdat ik een mega tuin heb en natuur gebied voor me huis. Paard komt er denk ik nooit gewoon te weinig tijd voor, en voor mij zou het het goedkoopst zijn dat hij lekker 24/7 op land gaat puur omdat ik in Drenthe woon en hier gewoon weide zat is. Maar ik ken ook andere paarden veel op stal met liefde volle bazen die echt goed voor hun paarden zijn. Ik snap gewoon niet dat altijd iedereen maar wordt aangevallen, paarden hebben het steeds beter er wordt steeds meer tijd aan besteed en nog kan er NOOIT een compliment van af.
Of je moet een 24/7 weide hebben met schuilstal liefst nog paradis (hoe het ook heet) weide....
[/quote]

Het is zeker zo dat echt de meesten het goed bedoelen met hun paard . Mijn ervaring is dat vooral mensen die al lang in de paarden zitten erg stug zijn in het aannemen van informatie over de basisbehoefte van een paard , namelijk , buitenlucht soortgenoten voeding ruimte .
Ik snap bv ook best wel dat er voorzichtig gedaan wordt met de sportpaarden , maar toch , er zijn mogelijkheden om ook die paarden aan hun basisbehoefte te voorzien .
En al staat een paard dan s'nachts in zijn stal , als hij dan overdag al die dingen krijgt waar hij behoefte aan heeft , ben je al een goede stap in de richting .
ik ken mensen die zijn echt van die Naturals , ook daar zijn extremen waarvan je de tenen krom gaan staan , maar ..... die mensen bedoelen het goed ,
zo ook natuurlijk in de wedstrijdsport , er zijn van die extremen , maar ik ken er die zeer zeker hun sportpaarden alle ruimte , voeding en soortgenoten gunnen ,
wat ik wil zeggen , je kunt niemand een stempel opduwen , en iedereen bedoelt het goed , maar staat ook iedereen open voor verandering mbt tot de basisbehoefte van paarden ?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:32

knollentuin schreef:
juist ,maar als je nou sreieus aan het trainen bent voor de wintercompetitie ? snap je dan dat mensen hun paard niet zo een dagje kunnen laten staan en voor het andere kiezen,want daar gaat het mij om ,dat mensen elkaar gaan snappen waarom er keuzes gemaakt worden zonder elkaar meteen uit te maken voor egoistisch enzo

Met onze Shetlandpony's wordt absoluut serieus getraind, voorheen is mijn zusje nog op alle Regionale wedstrijden verschenen, en zelf train ik ook op wedstrijd niveau aan de Lange Teugel. Dus ja ik weet wat je bedoelt. Onze pony's zijn geschoren, en staan toch altijd buiten. Ik weet wat het is om naar een wedstrijd toe te trainen, en toch gaat dat allemaal prima samen hoor. En nee niet iedereen heeft die luxe/mogelijkheden. Maar ik blijf bij mijn mening. Ik zit liever zelf wat langer in de auto, met een paard die daardoor lekker buiten kan lopen, ook in de winter.

Sha_r0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:32

Die van mij gaat altijd rond een uur of 12 naar buiten en tegen 4 a 5 uur weer naar binnen.. Vindt ze heerlijk.. Hoe ik dit weet? Ze rent altijd heel vrolijk naar de stal :D Als het slecht weer is of extreem nat in het weiland is gaat ze iets minder naar buiten. Dit komt omdat ik wedstrijden met haar rijdt en ze geschoren is. Dus dan zou het veel te koud voor haar worden. Maar mijn paard is super tevreden. Ze rent altijd 's middags vrolijk met haar weidemaatje buiten!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:33

Het liefst 24/7 met een schuilstal, maar dat is hier helaas niet te realiseren.
Mijn paard staat elke dag met een vriendje in een (altijd) droge paddock van half 9 tot half 1 en ik kom 's avonds om hem te longeren/rijden.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:36

xApple schreef:
Tja mensen die maar roepen dat mensen die hun paarden niet 24/7 buiten kunnen houden
maar geen paard moeten nemen.. Dat vind ik echt te sneu voor woorden.
Er zijn ook mensen die veel trainen, wedstrijden starten, en door willen trainen
in de winter (mensen zoals ik dus) en dan zoek ik naar een plekje waar een
binnenbak is. Als paardlief dan 5 tot 10x per jaar een dag niet buiten komt, kan ik
daar prima mee leven. Net zo goed als dat ze nu in de winter rond de 5 uur buiten
in de paddock staat. Daar is naar mijn idee niets mis mee.

Ik zie veel minder graag paarden en pony's tot hun knieen in de blub staan, 24/7 in de
regen. Die 2x per week worden gereden in een verzopen buitenbakje. Dat idee staat
mij dan weer niet aan.

Helemaal mee eens.
Ik zit net via PM met Rien te babbelen. Ik ken een KWPN staat 24/7 buiten en nog een luchtzuiger is. Hij staat in kudde verband kan gewoon niet beter heerlijk leven zouje zeggen nou meneer vind van niet. Ik kan er helemaal mee leven dat een paard max 5 uur buiten komt in de winter. En soms zelfs een dag op stal staat. Ik zal wel geen dierenvriend zijn :+

Als een paardje maar vrolijk is

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:37

In de zomer staan mijn paarden dag en nacht buiten en in de winter staan de van 9:00 tot 16:00 uur buiten, soms gaan ze eerder naar buiten of later naar binnen als het lekker weer is.
Maar sommige mensen zeggen dat paarden tegen kou kunnen dat is niet altijd zo want één van mijn paarden word doodziek als ik haar in de kou en de regen laat staan, en ze heeft gewoon in de winter een winterdeken op. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:39

Mijn bijna 2 jarige heeft tot nog toe altijd 24/7 buiten gestaan.
Echter betekende dat waar hij stond wel in de blubber helaas en flink ook..
In de randstad is het erg moeilijk iets te vinden waar ze 24/7 buiten en niet in de blub staan (in mijn budget).

Nu staat hij 's nachts binnen (paarden kunnen in de stallen ook met elkaar snuffelen), maar heeft wel een prachtige grasweide overdag tot zijn beschikking en voor de nacht lekker ruwvoer.

24/7 ligt voor mij aan de omstandigheden of dit beter is. Naar mijn idee heeft hij het nu beter met deze 12/7 buiten, dan de 24/7 buiten van eerder.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:40

Hier staat mijn merrie in de zomer 24/7! in de winter staat ze van 10 tot 5 buiten, met kuddegenootjes.
Een boeman omdat je knol op stal staat :D? nee vind ik niet!
Een paard die 24/7 buiten staat, maar geen droge plek heeft om te liggen, dat vind ik wel zielig :j
En geloof me, niet alle schuilstalletjes hebben een droge bodem ;)

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:41

Mijn paard staat in de zomer van 8 tot 5 buiten en met hele warme dagen 24/7.
In de winter gaan ze een paar uur per dag in de paddock en verder staan ze de hele dag op stal.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:42

@ Suze, in jouw geval bijvoorbeeld snap ik niet dat mensen dan zouden zeggen dat
je op de oude plekje had moeten blijven? Nu staat ie snachts lekker droog en warm met
zn eigen voer. Ipv 24/7 in de blub en regen. Voor je paardje veel fijner lijkt me.

Gefeliciteerd btw :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:46

xApple dank je :)
Ik ben zelf ook pro 24/7 buiten, dus ik heb ook wel wat van mijn eigen stokpaardje af moeten stappen hiermee.

Maar als ik dacht aan een heel jaar in een kudde echt op gras en dan de nacht binnen met ruwvoer, contact met andere paarden, buitenluik grote box... of 24/7 buiten in de zomer op weinig gras en winter in de blub.. besloot ik voor mezelf dat altijd buiten ook niet zaligmakend is en de helft van de tijd buiten de leefomstandigheden ook echt wel kunnen verbeteren.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:47

Rienn schreef:
Als je een auto en één paard hebt is het te doen.
Ik geef toch al toe dat dit niet de beste manier is, maar ik kan niet anders.

Ik ga dit niet hier uitvechten, stuur maar een PB. Ik ben eerlijk en krijg nu al gezeik over me heen.

Het is wel sneu om zo een paard te houden , maar jij ziet dat tenminste nog in , en doet hem zoveel mogelijk uit de stal. Ik ken er wel een paar die hun paard altijd op stal hebben en die gewoon zeggen "oh dat vind ie juist fijn "
Ik zelf zou dus geen paard willen houden op deze manier omdat ik daar dan teveel overin zou zitten ,ik houd dieren op een manier die bij hun natuurlijk gedrag past , of ik hou ze niet. Maar ik snap dat er mensen anders over denken .

Konijnen alleen in een hok
kanaries in een kooitje , papegaaien in huis ,en ga zo maar door , zou allemaal verboden moeten worden ....... maarja dat gebeurt echt niet.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:47

suze_ schreef:
xApple dank je :)
Ik ben zelf ook pro 24/7 buiten, dus ik heb ook wel wat van mijn eigen stokpaardje af moeten stappen hiermee.

Maar als ik dacht aan een heel jaar in een kudde echt op gras en dan de nacht binnen met ruwvoer, contact met andere paarden, buitenluik grote box... of 24/7 buiten in de zomer op weinig gras en winter in de blub.. besloot ik voor mezelf dat altijd buiten ook niet zaligmakend is en de helft van de tijd buiten de leefomstandigheden ook echt wel kunnen verbeteren.

ook mee eens

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:48

Ik vind dat een paard lekker veel buiten hoort. Maar ik kwam een maand geleden op een stal... Zonder weidegang, maar wel met 4 paddocks. ik zou zo verhuist zijn. Het was een beetje ver weg en geen pensionstal maar anders.

Betrevende persoon had alle paarden in koppels van 2 in een stal van 4 x 10 staan. Stallen hadden open voorkanten met een eetluik voor onbeperkt ruwvoer en luiken naar de buitenkant.
Elk paard kwam per dag maar 4 uurtjes per keer op de paddock. Maar zo erg vond ik dat niet.

Het grote nadeel/ellende/minheid van paarden op stal vind ik het gebrek aan frisse lucht en bewegingsruimte. Daarbij komt vaak de enorme eenzaamheid. Maar feit is dat ik steeds meer paarden ook alleen of met 2 in de wei zie. Alleen in de paddock is gewoon al normaal. Een arm hooi is al veel... Tja misschien is de vraag niet hoe hoog is de kwantiteit. Maar hoe hoog is de kwaliteit.

En mocht iemand zich het afvragen... Tja mijn paard staat lekker overdag in het land en 's avonds in de paddock en 's nachts op stal. En dat is voor haar prima.
Overigens zijn er ook bij ons met de mogelijkheden die we hebben, mensen die hun paard niet buiten zetten. Die dus inderdaad 23/7 op stal staan.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:50

Altijd buiten :D (met schuilstal en stukje droge grond natuurlijk)

Mensen hebben de neiging een paard te vermenselijken, alsof hij een 'huis' nodig heeft tegen de regen/kou.
Volgens mij doen de paarden het ook prima zonder ons :+

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:56

Elk paard is anders zoals elk mens anders is, iedere stal anders en iedere omgeving anders.
Simple as that.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:56

Rider01 schreef:
Altijd buiten :D (met schuilstal en stukje droge grond natuurlijk)

Mensen hebben de neiging een paard te vermenselijken, alsof hij een 'huis' nodig heeft tegen de regen/kou.
Volgens mij doen de paarden het ook prima zonder ons :+

Je hebt ook mensen die gewoon geen andere keus hebben :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:58

Rienn schreef:
Ik wist dat jij hier op zou reageren. Als je had gelezen zag je staan dat hier geen ruimte is in de omgeving. Moet ik dan maar geen paarden nemen? Ze komen er genoeg uit, alleen geen 24/7.

Hoezo ik? :') Omdat mijn paard wel elke dag buiten komt? Had ik ergens gewoond waar dat niet kon, dan had ik inderdaad geen paard genomen