Prijs verhoging stal per 1 januari

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:23

Chaos schreef:
Sonja schreef:
Voor wie er van overtuigd is dat een pensionhouder maar 5 euro per uur verdient:

Ik ben werkzaam in de zakelijke dienstverlening. Als ik onvoldoende klanten scoor danwel onvoldoende diensten in de markt zet, heb ik ook geen omzet en gaat het dus ook niet goed met me.
Pensionhouders met een inkomen van 5 euro per uur zijn dus gewoon geen goede ondernemers en pakken het niet slim aan. Heel simpel.

Hahahahaha.
Begin zelfs eens een stal.
Als je een beetje reeel bent weet je dat paardensector nauwlijks opbrengt. Je mag blij zijn als je quitte staat, laat staan er winst op maken.

Toe nou toch even.

Zelf vind ik een verhoging van stalgeld van €40,00 een beetje teveel van het goede maar natuurlijk ben je vrij om dit te betalen of een andere stal te zoeken.

Toevallig kreeg ik vandaag de rekening van onze voerleverancier en de prijs van het voer was, in vergelijking met 6 weken daarvoor met € 0,03 cent per kilo gestegen.Dat wil zeggen dat, als ik gemiddeld 3 kilo per dag voer, ik bijna €3,00 extra per maand opvoer en zal dat toch moeten gaan doorberekenen.
Ook heb ik de rekeningen van de loonwerkers even vergeleken met vorig jaar en ook hier toch een prijsverhoging.Stro koop ik voor mijn klanten en mezelf in groot in en reken daar niets extra's voor (mijn klanten mesten zelf uit).
Verder hebben mijn man en ik ,naast de stal, beiden nog een baan (man 32 uur in de avonduren, ik 22 uur in de ochtend)
Wij zouden niet kunnen leven van alleen de stal!

knstmstvrk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:17

wij gaan in januari 10 euro omhoog. Vind ik wel acceptabel!

Amy77

Re: Prijs verhoging stal per 1 januari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:55

Sjemig, met alle respect, maar 40euro omhoog is veel, erg véél.
Weet niet hoe het op jouw stal geregeld is en of ze het gemiddelde verbruik aan stro hebben genomen, plus een beetje in hun prijsverhoging..
Ik ga straks even voor je op zoek, maar naar mijn weten mag het niet meer dan 10% per jaar verhoogd worden, of eens per 2 jaar met 20%.
Stro heb ik niet, maar het hooi is hier met 15euro a 20euro per grote rondbaal omhoog gegaan, terwijl er net zoveel al dan niet minder in zit en de paarden net zoveel eten..
Zou het dus even goed uitzoeken en eens met alle klanten en de pensionhouder om tafel gaan zitten, want stel volgend jaar zijn de prijzen gunstiger, meestal gaat het niet omlaag dan hoor.
Ik zit overigens ook in NH, randstad.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:33

Ik betaal 140 per maand
Daar zit zomers weidegang bij, in een super mooi land! Worden s'ochtends buiten gezet en s'avonds weer binnen.
Een buitenbak van 20x60 die het hele jaar door te rijden is
binnenbak van 20x45 met kantine
Paddock
warm water douche
Kuil, hooi, stro en bix/muesli
trailerstalling

Moeten alleen zelf uitmesten en staan in totaal maar 10 pensionklanten.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:34

Das wel veel zeg de vorige stal waar ik stond ging het met 5 euro per jaar omhoog.
waar we nu staan ging het laatst zelfs omlaag van 225 naar 195 das nog is wat anders haha.
al snap ik het niet helemaal goedkoper de meesten worden duurder maar ik vind dat niet erg natuurlijk :D

Ellen91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 01:38

De prijzen verschillen ook per regio, in de ene regio is stalling sowiezo duurder als in de andere regio. Vraag me niet waarom, waarschijnlijk heeft het te maken, met de natuur/het landschap en de hoeveelheid stallen/maneges er in de regio zijn. En met hooi en kuil is ook bij de één duurder als bij de ander, de één koopt het in een speciaalzaak die sowiezo al duur zijn, de ander koopt het bij een boer daar zijn de prijzen vaak redelijk en je hebt mensen die op een boerderij wonen, dus het van hun eigen land kunnen halen en het dus gratis hebben.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:40

De eigenaar van de stal waar mijn zusje staat met haar paard heeft al in geen vijf of zes jaar dat zij daar staat de prijzen verhoogd. Ondanks dat zijn kosten ook hoger zijn geworden. Incl. uitmesten, binnen en buitenzetten, hooi en stro, gebruik van de bak, het blijft op 200 euro per maand.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:51

Cryssie schreef:
De eigenaar van de stal waar mijn zusje staat met haar paard heeft al in geen vijf of zes jaar dat zij daar staat de prijzen verhoogd. Ondanks dat zijn kosten ook hoger zijn geworden. Incl. uitmesten, binnen en buitenzetten, hooi en stro, gebruik van de bak, het blijft op 200 euro per maand.

Dan is het toch wel goed te doen als hij er verlies op zou maken zou de prijs wel verhoogd worden.
Ik vind het vrij lastig altijd een eigen stal hebben zul je zeker niet rijk van worden als je al je eigen uren gaat rekenen maar dat is een blijft toch een beetje hobby hé. Je kunt nu eenmaal niet elke minuut rekenen die je aan de paarden besteed, dat moet je als stalhouder van te voren toch wel rekening mee houden maar ze houden er vast wel wat aan over ze zullen er niet van kunnen leven waarschijnlijk maar ze zullen er echt wel een leuk zakcentje aan overhouden hoor zeker als je ziet hoeveel verschil er in kan zitten bij verschillende pensionstallen, tuurlijk is de ene regio gewoon duurder als de andere maar sommige prijsverschillen vind ik wel drastisch hoor zover ik meegekregen heb in het topic sta je in friesland het goedkoopst en kun je voor zo'n 150 euro erg luxe staan nou hier betaal je dan toch zeker al 250 voor zelfs nog stallen die 350 durven vragen en ze toch redelijk in de zelfde regio zitten end. Dusja wat moet je ervan denken blijft gewoon ontzettend lastig tis maar wat je zelf voor over hebt en als je het zelf prima vindt is het goed toch als zou ik bij een prijsverhoging van 40 euro toch op zoek gaan naar een ander dan merkt de pensionhouder vanzelf dat het te veel was. Ookal zou ik op een ander hetzelfde moeten betalen vind niet dat je zomaar alles kunt pikken.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:54

Ik betaal nu 37 euro per maand voor een containerstal bij onze rijvereniging en ponyclub. Incl gebruik grote buitenbak met verlichting en weidegang. Verder moet ik alles zelf doen, zoals voeren, mesten, binnen/buitenzetten. Ook het terrein netjes houden. Af en toe sleep ik de bak met de trekker (leuk werk).
Mestafvoer betaalt de vereniging.

Ik heb er een paard en een pony staan en heb berekend dat ik voor 2 paarden incl. voer, stro en hooi ong 225 euro p.maand kwijt ben.

Per 1 januari gaat bij ons de huur omhoog naar 45 euro. Dus 8 euro verhoging. Het is al jaren niet verhoogd, maar ivm nieuwe investeringen en de investeringen die al zijn gedaan, gaat het nu jaarlijks met max. 5 euro omhoog (kan dus ook minder zijn).

Ik sta dus wel lekker goedkoop. Dus een beetje verhoging maakt me niet zoveel uit. Als ik ergens anders heen moet, betaal ik die 225 euro per paard.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:11

Ellen91 schreef:
en je hebt mensen die op een boerderij wonen, dus het van hun eigen land kunnen halen en het dus gratis hebben.

Grappig, zijn er werkelijk mensen die denken dat wanneer je op een boerderij woont je het land gratis hebt? Wat denken jullie van € 1200,= pacht per hectare per jaar, ruilverkavelingskosten, waterschapslasten, bemesting, onderhoud etc. Het is toch logisch dat dit doorberekend wordt in de pachtprijs. In het noorden zijn de pachtprijzen veel lager, dus zouden de pensionprijzen ook lager kunnen zijn.
Hooi dat je van eigen land haal reken ik ook door. Als ik het had verkocht, had ik de hogere prijs in mijn zak kunnen steken. Volgens mij noemen ze dit ondernemen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:44

Tigra_ schreef:
Cryssie schreef:

Dan is het toch wel goed te doen als hij er verlies op zou maken zou de prijs wel verhoogd worden.
Ik vind het vrij lastig altijd een eigen stal hebben zul je zeker niet rijk van worden als je al je eigen uren gaat rekenen maar dat is een blijft toch een beetje hobby hé. Je kunt nu eenmaal niet elke minuut rekenen die je aan de paarden besteed, dat moet je als stalhouder van te voren toch wel rekening mee houden maar ze houden er vast wel wat aan over ze zullen er niet van kunnen leven waarschijnlijk maar ze zullen er echt wel een leuk zakcentje aan overhouden hoor zeker als je ziet hoeveel verschil er in kan zitten bij verschillende pensionstallen, tuurlijk is de ene regio gewoon duurder als de andere maar sommige prijsverschillen vind ik wel drastisch hoor zover ik meegekregen heb in het topic sta je in friesland het goedkoopst en kun je voor zo'n 150 euro erg luxe staan nou hier betaal je dan toch zeker al 250 voor zelfs nog stallen die 350 durven vragen en ze toch redelijk in de zelfde regio zitten end. Dusja wat moet je ervan denken blijft gewoon ontzettend lastig tis maar wat je zelf voor over hebt en als je het zelf prima vindt is het goed toch als zou ik bij een prijsverhoging van 40 euro toch op zoek gaan naar een ander dan merkt de pensionhouder vanzelf dat het te veel was. Ookal zou ik op een ander hetzelfde moeten betalen vind niet dat je zomaar alles kunt pikken.

Ik woon in Friesland en je hebt hier net zoveel prijsverschil als door heel Nederland.
In sommige gebieden op het platteland betaal je misschien 100 euro voor een stal met buitenbak of 150/175 euro met binnenbak, maar meestal betaal je hier prijzen die je in de rest van Nederland ook vaak betaald. 125 tot 175 euro per maand voor stalling met buitenbak, met enkele uitzondering die €200,- vraagt, en 175 tot 250,- per maand voor stalling met binnenbak, met enkele uitzondering die €275,- tot €325,- (Wargea?) vraagt
En hier kom je niet vaak een agterbergbodem of eb en vloed bodem tegen hoor! Niet in buitenbak, en zeker niet in een binnenbak. Dat is heel zeldzaam. Net als sproei-installaties. Het is hier over het algemeen iets minder professioneel en wat gewoontjes, enkele professionele stallen/maneges uitgesloten.

wellytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 01:09

hier 5 euro.
ik vind 40 euro ook erg veel!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 08:24

Ik haal altijd hooi en stro rechtreeks bij de boer weg, maar ook dan heb je wel te maken met stijgingen hoor. Alleen dit jaar dus helemaal niets. En heb fantastisch goed hooi

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:32

Lotte1990 schreef:
TinekeHorses schreef:
Idd wel stom zoiets..
Wat dacht je van elk jaar 1,- verhoging van lesgeld?
Vind ik net zo achtelijk!

Dit is niet achterlijk, dat is gewoon inflatie!
1 euro per jaar is echt niet veel om voor inflatie te corrigeren..

sorry voor de late reactie
Ja, allemaal leuk voor hun maar in januari is het lesgeld 18,- per uur. Vind het wel een beetje te gek worden..

pandora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:35

wow wat een dure hoek van Nederland zeg.
Hier in de achterhoek is € 200,- heel normaal.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 02:14

Oplossing is om bij een boer te gaan staan die stalling aanbiedt. Hij heeft vaak geen kosten aan hooi/kuil omdat het van eigen land komt. Ik vindt dit dus ook zo'n absurde regel het wordt namelijk ook niet omlaag gedaan als de prijzen omlaag gaan. Daarom regel ik dus ook mijn eigen hooi en stro. Hooi is van kennissen en krijg ik gratis mijn stalgenoot moet er wel 56 euro per maand voor betalen, als strooisel heb ik rapsodi kost 7,40 per baal en ik gebruik er per week 1 baal van, in een lege stal 4-5 balen en dan na 3 maanden helemaal leeg en op nieuw.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 05:04

aikon schreef:
De oude stal waar ik stond betaalde ik in gulden tijd 100,- gulden/box. Met de komst van de euro is dit 50,- euro geworden en sinds dien niet meer verhoogt. We kregen wel massaal gezeur van de verhuurders dat alles duurder werd, maar verhoging ho maar. Snij je je in je eigen vingers dacht ik zo.

Waar ik nu sta "all-in" kost het mij 150,-/pony/maand (onderhuur) Per 1 dec. verhuizen mijn pony's naar de verhuurder van mijn verhuurder en betaal dan 90,-/pony/maand all-in. Heb ik dan een huur verlaging?

Nee geen huurverlaging maar een tussenverhuurder minder die al die tijd 60,=bovenop zijn basisverhuur heeft gezet,om zo waarschijnlijk het onderhoudt van zijn eigen paarden te drukken. ;)

Zo TS 40,=verhoging is ook geen kattepis!Persoonlijk zou ik zo'n verhoging niet aanvaarden.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 05:27

liberia schreef:
Ellen91 schreef:
en je hebt mensen die op een boerderij wonen, dus het van hun eigen land kunnen halen en het dus gratis hebben.

Grappig, zijn er werkelijk mensen die denken dat wanneer je op een boerderij woont je het land gratis hebt? Wat denken jullie van € 1200,= pacht per hectare per jaar, ruilverkavelingskosten, waterschapslasten, bemesting, onderhoud etc. Het is toch logisch dat dit doorberekend wordt in de pachtprijs. In het noorden zijn de pachtprijzen veel lager, dus zouden de pensionprijzen ook lager kunnen zijn.
Hooi dat je van eigen land haal reken ik ook door. Als ik het had verkocht, had ik de hogere prijs in mijn zak kunnen steken. Volgens mij noemen ze dit ondernemen.

Wanneer je land pacht ben je volgens mij geen eigenaar en is het niet je eigen land maar betaal je "pacht" een soort van huur aan de eigenaar om zijn land te mogen gebruiken/pachten.
Wat betreft de overige kosten voor het land,zijn er nogal wat aftrekposten die je kunt terugvorderen via de belasting.
Dan heb je nog afschrijvingen op je machine's wanneer je die in bezit hebt en zijn ook weer aftrekposten voor.

Je zou i.p.v.stro ook vlas of zaagsel kunnen gebruiken,lijkt misschien duur maar wanneer je het uitrekend en zorgvuldig gebruikt ben je goedkoper uit en het werkt nog makkelijker ook,plus dat de paarden schoner en droger blijven.
Maar de meesten willen dat niet i.v.m de mestafvoer en de afspraken die ze bij de mestophalers gemaakt hebben vind men het moeilijk daarvan af te wijken of zich te verdiepen hoe het anders zou kunnen,omdat ze het zo al jaren doen en gewend zijn.

tosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 07:37

ik sta ook op een boerderij en betaalde eerst €.500,00.
nu hebben wij ook te horen gekregen dat het hooi kuil en stro erg duur is geworden.

ik ga nu €. 565,00 betalen. (3 stallen en een container voor 5 paarden).
paarden staan een halve dag buiten in de paddock in de winter.
hebben een ruime stal ,zomers de hele dag op de wei, en een buitenbak.
bij ons geen gezeur over lessen want er staan meer oudjes bij ons.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 07:57

tosha schreef:
ik sta ook op een boerderij en betaalde eerst €.500,00.
nu hebben wij ook te horen gekregen dat het hooi kuil en stro erg duur is geworden.

ik ga nu €. 565,00 betalen. (3 stallen en een container voor 5 paarden).
paarden staan een halve dag buiten in de paddock in de winter.
hebben een ruime stal ,zomers de hele dag op de wei, en een buitenbak.
bij ons geen gezeur over lessen want er staan meer oudjes bij ons.

:wow: Dat is echt veel zeg!! :wow:

edit: sorry zie net dat je wel 3 paarden hebt :D

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:59

Grappig om te lezen dat iedereen eigenlijk maar vind dat de pension houder er niks op mag verdienen. We willen niet teveel betalen, maar wel dat er goed gezorgd wordt voor ons paard. Draai de rollen eens om. Sta een in de schoenen van de stal houder. Wat doet hij allemaal als jij er niet bent.

De kosten in onderhoud wordt door de pensiongasten altijd zwaar onderschat. Met alleen het hooi en de stro een beetje geld voor de stal ben je er niet hoor. Je wilt toch ook dat de stal en de wei waar je paard in staat veilig blijft. Dan zal het onderhouden moeten worden en dat kost geld.

Typisch Nederland, voor een dubbie op de eerste rang..

Een paard houden is nu eenmaal een dure aangelegenheid. Als je het niet kan of niet wil betalen is er maar 1 andere oplossing. Geen paard kopen of je paard verkopen.

Maar daar mogen we niet over beginnen, want dat is vloeken in de kerk...

Ik heb jaren bij mensen op pension gestaan en heb nu sinds 4/5 jaar alles aan huis. Ik kan je vertellen dat dat niet zo goedkoop is als je zou denken. Ik vind het nog steeds wonderbaarlijk dat ik voor 150,- in de maand daar heb kunnen staan. Want dat ben je maandelijks over het hele jaar gerekend ook echt wel kwijt. Als het al niet meer is.

Het is een afweging die je maakt. Wat wil ik betalen en wat wil ik daar voor terug. Dan kan je in de omgeving kijken wat je wilt. Voor een stal met alles erop en eraan betaal je nu eenmaal meer voor. Kleinschalige prive stallingen zijn goedkoper. Maar die mensen houden vaak geen cent over aan de stalling die ze verhuren. En eigenlijk is dát te gek voor woorden

MNMN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:14

Ik volg dit topic al een tijdje, en ik kan me allen maar aansluiten bij WinBinChes.
Ik snap niet dat mensen een baan hebben waar ze qua salaris uit willen halen wat erin zit, (het liefst zo veel mogelijk, we willen in deze maatschapij namelijk allemaal een luxe auto, 2x per jaar op vakantie, een eigen huisje, veel leuke dingen doen in onze vrije tijd en het paard moet ook iedere maand weer betaald worden)in in een 36 urige werkweek, als daartegenover de pensionhouder zich van 7 uur 's-morgens tot 23 uur 's-avonds een breuk moet werken voor een hongerloontje. En dat vinden wij, paardenmeisjes, heel normaal???

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:17

Ben blij dat er mensen zijn die het ook inzien...
Zo goedkoop als mijn oude stalhouder het aan kon bieden, kan voor ons niet uit... Eigen duur gekochte grond in de euro tijd ipv goedkope pachtgrond voor eigen ruwvoerwinning van natuurstichting, duur nieuw te bouwen stallen, hoge gemeentelijke- en waterschapslasten, hoge onderhoudskosten, dure loonwerker, veel kosten voor aanleg bak/paddock/bestrating, noem maar op, want dat was er nog niet...
Duur voer en strooisel inkopen als je onvoldoende land hebt omzelf te hooien, dure loonwerkkosten als je wel eigen landhebt, maar een loonwerker in moet huren om te maaien/persen/wikkelen en op de plek te zetten...
En geen belasting-aftrekposten/BTW teruggave omdat je kleinschalig particulier bent...

Pensionhouders worden niet rijk van pensionstalling, en particulieren die een stalletje over hebben al helemaal niet!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:57

WinBinChes schreef:
Grappig om te lezen dat iedereen eigenlijk maar vind dat de pension houder er niks op mag verdienen. We willen niet teveel betalen, maar wel dat er goed gezorgd wordt voor ons paard. Draai de rollen eens om. Sta een in de schoenen van de stal houder. Wat doet hij allemaal als jij er niet bent.

De kosten in onderhoud wordt door de pensiongasten altijd zwaar onderschat. Met alleen het hooi en de stro een beetje geld voor de stal ben je er niet hoor. Je wilt toch ook dat de stal en de wei waar je paard in staat veilig blijft. Dan zal het onderhouden moeten worden en dat kost geld.

Typisch Nederland, voor een dubbie op de eerste rang..

Een paard houden is nu eenmaal een dure aangelegenheid. Als je het niet kan of niet wil betalen is er maar 1 andere oplossing. Geen paard kopen of je paard verkopen.

Maar daar mogen we niet over beginnen, want dat is vloeken in de kerk...

Ik heb jaren bij mensen op pension gestaan en heb nu sinds 4/5 jaar alles aan huis. Ik kan je vertellen dat dat niet zo goedkoop is als je zou denken. Ik vind het nog steeds wonderbaarlijk dat ik voor 150,- in de maand daar heb kunnen staan. Want dat ben je maandelijks over het hele jaar gerekend ook echt wel kwijt. Als het al niet meer is.

Het is een afweging die je maakt. Wat wil ik betalen en wat wil ik daar voor terug. Dan kan je in de omgeving kijken wat je wilt. Voor een stal met alles erop en eraan betaal je nu eenmaal meer voor. Kleinschalige prive stallingen zijn goedkoper. Maar die mensen houden vaak geen cent over aan de stalling die ze verhuren. En eigenlijk is dát te gek voor woorden

Hier ben ik het wel mee eens. Iedereen zegt altijd dat de kostprijs van een paard op 50-70 euro, nou forget it. Ik betaal per maand voor: de stalling 60 euro, krachtvoer 30 euro, hooi 56 euro(ik heb mazzel ik hoef niet te betalen), hoefsmid 24 euro(1x per 2 maanden is 48 euro) strooisel 25,90(dit leg ik in de zomer opzij, paard staat van 1 mei tot 1 oktober dag en nacht buiten)

Zonder stalling en hoefsmid is dat dus 111,90 euro per maand.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:58

Bij ons gaat de stalling ook met 10 euro omhoog. Op zich vind ik het een redelijk bedrag, maar ik vind ook dat het in verhouding moet blijven staan met wat je krijgt.

Tuurlijk mag een stalhouder eraan verdienen, lijkt me logisch, ieder zijn werk, maar ik vind niet dat je tot op het bot moet worden uitgeknepen en een stijging van 40 euro vind ik dan toch echt aan de forse kant!