zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zou jij je paard mee laten lopen in de manegelesen?

ja maar wel met een maximun van 3 keer
33 (6%)
ja lekker makkelijk toch hoef ik niet te rijden
6 (1%)
ja het scheeld een hoop in de kosten
16 (3%)
nee er komt geen ander op mn paard vanwege persoonlijke training
369 (70%)
nee anders gaan al mn spullen kapot
13 (2%)
nee ik wil dat mn paard weet wie zn baasje is
89 (16%)

Totaal aantal stemmen: 526

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 00:13

Chaos schreef:
Ik vindt het frappant dat iedereen altijd roept nee, mijn pony daar kan niemand anders op, of nee mijn pony luisterd alleen naar mij, wat een onzin. Dit geldt voor enkele paarden en pony's maar het gros heeft geen problemen met een ruiterwissel hoor.

De problemen liggen dan bij de eigenaar! :)

Haha ja, veel lastige paarden en pony's in nederland... :+

Ik zou zelf mijn paard niet in manegelessen laten lopen. Omdat ik gewoon liever niet heb dat iemand anders erop rijd. Hij is van mij en het is mijn maatje. Daar hoort niemand anders op :)

Ik denk wel dat die van mij een goed paard voor de gevorderde manege les zou zijn.
Hij is hoog opgeleid, koel in zijn hoofd en alle knoppen zitten erop. Hij is goudeerlijk naar de ruiter toe, maar als de hulpen niet goed zijn gebeurt er ook helemaal niks.

Zal nooit bokken of steigeren. Maar het is geen luiwammes, dus de ruiter moet hem wel aan het werk zetten, anders gaat ie spatjes uithalen..

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 00:22

Bijna elke pony kan wel in een manege les.
Ik had een pony die nooit wou lopen langs de weg, of op wedstrijd.
Uiteindelijk is die verkocht, en daarna doorverkocht aan een manege.
Liefling van iedereen.
Hij is nu super braaf en er rijden zelf gehandicapten op...
Bij ons was het altijd bokken, stijgeren, niks doen, of je gewoon tegen werken..

Mijn pony's laat ik wel andere op rijden (vind ze zelf niet lekker rijden) maar die rijd ik verder alleen voor de kar.
Mijn paard mogen wel andere op, maar niemand durft 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 00:28

sashafierce schreef:
Chaos schreef:
Ik vindt het frappant dat iedereen altijd roept nee, mijn pony daar kan niemand anders op, of nee mijn pony luisterd alleen naar mij, wat een onzin. Dit geldt voor enkele paarden en pony's maar het gros heeft geen problemen met een ruiterwissel hoor.

De problemen liggen dan bij de eigenaar! :)

Haha ja, veel lastige paarden en pony's in nederland... :+

Verklaart ook gelijk waarom de paardenhandel zo slecht gaat.. De paarden zijn gewoon te moeilijk allemaal! B-)

xcharlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:40

Ik heb geen eigen paard ofso. Maar als ik er 1 zou hebben dan zou ik het niet doen. Want je weet niet echt hoe die mensen rijden.

Dilan1993

Re: zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:13

Ligt er aan. Ik denk niet dat mijn paard rustig in een lesje gaat lopen. Denk dat ie d'r een rodeoshow van maakt := Maar als ik een rustig paardje zou hebben, zou ik het wel doen. Maar wil er dan wel zelf bijzijn

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:21

Op zich als ik er geen tijd voor zou hebben zou een ander paard best in de lessen mee mogen lopen, maar dan maar 1 keer en met een vaste persoon die ik wil. Mijn huidige durf ik niemand op te zetten omdat ie voor een vreemde niet te vertrouwen is en ik veelste bang ben dat iemand in het ziekenhuis of in een rolstoel eindigd.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:24

ik zou het nooit doen,
als een vriendin (die goed rijd) van me met mijn pony zou willen lessen dan zou het wel mogen,
maar dan wil ik zelf graag bij zijn.

een vriendin van mij heeft een keer haar pony met de lessen mee laten lopen 4 keer per week,
en op zaterdags ging ze er zelf op, die pony is helemaal veranderd (er gingen allleen beginners op),
en als die dan weer een beetje goed liep werdt hij die maandag weer gebruikt voor de lessen,
en zo gign het steeds op nieuw bij haar.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:32

Nope :P de optie 'ja dat is veel goedkoper' is volgens mij ook uiterst fout, maar dat er nooit iemand anders op mijn paard zou kunnen komen is nu ook weer niet waar, enkel echt niet in een manegeles (zonder dat ik er zelf bij ben en 'veto' heb).

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:34

Al sta ik niet op een manege maar gewoon thuis. Maar als mijn paarden op een manege stonden had ik dat niet gedaan. Het is en blijft toch je eigen paard die je voor jezelf traint en daar laat in geen manege ruitertjes op rijden. Sowieso zou ik mijn paarden niet op een manege stallen maar dat kiest iedereen zelf.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:50

Boterfliegje schreef:
Voor mij nog liever geen paard dan een paard waar zomaar iedereen op rijd.
Het trek en stamp-werk van bijna alle manege ruiters hier wil ik absoluut niet op mijn paarden!
Ook het gebruik van m'n materiaal... Nee, echt niet.

Je hoeft je eigen matraal niet uit te lenen hoor, tenminste hoefde bij mij niet. Ook had ik afspraken met de manege wat voor ruiters er op zaten.

Je ent zelf ook manege ruiter geweest (de meeste wel tenminste) en vind het dan erg laagdunkend dat je er z over spreekt. Op zulke paarden leer je tenminste nog iets.

Mijn paard had er nooit iets aan over gehouden.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:15

ik sta bij en boer, en heb daar mijn stalletjes, maar als ik op een manege zou staan, (wat in never zou doen) zou ik hem nooit in manege lessen laten lopen, zelf geef ik wel 6 uur per week kindjes op mijn pony les.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:48

dominiquesr schreef:
ik sta bij en boer, en heb daar mijn stalletjes, maar als ik op een manege zou staan, (wat in never zou doen) zou ik hem nooit in manege lessen laten lopen, zelf geef ik wel 6 uur per week kindjes op mijn pony les.

en wat is het verschil hierin?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:07

Nou goh, dat daar verschil in zit snap je toch zeker wel?

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:18

Van mij mogen ze op mijn draakje rijden maar tot op heden nog geen kandidaten gevonden...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:19

Nies_ schreef:
Nou goh, dat daar verschil in zit snap je toch zeker wel?

Nee, eigenlijk niet. Of je er nu zelf les mee geeft of een andere gediplomeerde instructeur.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:16

Mijn paarden staan niet op een manege, mijn pony heeft de eerste maanden dat ik hem had wel op een manege gestaan maar niet meegelopen in de lessen.
Ik zou echt niet rustig thuis zitten als ik niet weet wat voor soort ruiter erop mijn paard zit. ALS er een ander op mijn paard rijd wil ik erbij zijn. Zodat ik kan zien wat er gebeurd.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:25

PBA_ schreef:
Boterfliegje schreef:
Voor mij nog liever geen paard dan een paard waar zomaar iedereen op rijd.
Het trek en stamp-werk van bijna alle manege ruiters hier wil ik absoluut niet op mijn paarden!
Ook het gebruik van m'n materiaal... Nee, echt niet.

Je hoeft je eigen matraal niet uit te lenen hoor, tenminste hoefde bij mij niet. Ook had ik afspraken met de manege wat voor ruiters er op zaten.

Je ent zelf ook manege ruiter geweest (de meeste wel tenminste) en vind het dan erg laagdunkend dat je er z over spreekt. Op zulke paarden leer je tenminste nog iets.

Mijn paard had er nooit iets aan over gehouden.

Ik geef lesjes aan kinderen van 8j die soms al 3j manege ervaring achter de rug hebben.
De pony waar ik deze lesjes op geef is bomproof en kan iedereen mee wegrijden. Maar zelfs die lieve pony word er soms gek van.
Ze stampen ze vooruit alsof het een raket is dat moet vertrekken.

De lesjes die ik gekregen heb vroeger waren met zo weinig mogelijk teugelhulp en beenhulpen om de basis te leren.
In zo'n lesjes, mag mijn paard direct meerijden. Maar, die vind je helaas niet in de buurt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:09

Dat kan ik volledig begrijpen, Mijn paard liep enkel mee met de gevorderde les met met ruiters die al wat konden (moest ook wel want hij was niet de makkelijkste), hierdoor nooit problemen gehad. Ja was er erg vaak bij om te kijken of alles nog steeds volgens afspraak ging hoor.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:06

PBA_ schreef:
Dat kan ik volledig begrijpen, Mijn paard liep enkel mee met de gevorderde les met met ruiters die al wat konden (moest ook wel want hij was niet de makkelijkste), hierdoor nooit problemen gehad. Ja was er erg vaak bij om te kijken of alles nog steeds volgens afspraak ging hoor.

Helaas zijn 'de gevorderden' hier zo goed dat ze nog niet kunnen wegrijden met een pony waar mijn nichtje van 6 op rijd.
Ze leren enkel 'volgen' hier...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:17

ik laat ook liever een beginner op mijn paard (die zitten gewoon een beetje)
dan een manegeruiter die denkt dat ze gevorderd is en perse mijn paard in een krul wil trekken...

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 01:25

ik laat alleen maar anderen op mijn paard rijden die ik ken en kan vertrouwen en anders ben ik er zelf bij, zodat ik kan ingrijpen als iets gebeurt dat niet oké is. ;)

@ Duhelo: ga ik echt wel mee akkoord, minder schade van iemand die nog aarzelend rijdt, dan van het brute geweld...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 01:58

Op mijn wedstrijd paarden rijd niemand anders behalve ikzelf. Maar afgelopen jaar heb ik wel een paard gedoneerd aan een manege.

Hij is niet makkelijk (correct) te rijden, maar hij verdraagt alles en alle knoppen zitten erop. Is toch juist leuk als die kinderen daar ook eens een changement of een pirouette kunnen voelen? En paard heeft het super naar z'n zin, hij hoeft lang zo hard niet te werken. Hij vind alle aandacht geweldig :)

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:35

Mijn paard rijd weleens mee in de manegelessen. Heb er geen problemen mee. Met een enkele keer een lesje mee rijden is mijn paard niet meteen verpest hoor. Ik ga ook zeker niet aan de kant toe staan kijken, ik besteed mijn paard juist uit als ik echt niet kan anders kan ik er net zo goed zelf op zitten!

Niet dat het een heel makkelijk paard is maar zolang je er niet teveel van vraagt kan iedereen er wel op rond hobbelen! Paard zelf vind het geloof ik wel gezellig tussen de manegepaardjes ;)

miiprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:57

als ik zelf les zou geven zou het mischien wel een optie zijn, maar mijn paard komt nu niet in een manege te lopen, ik wil het zelf ook niet, we zijn erg gehecht aan elkaar, en met de trainingen gaat het nu ook er goed. mn zusje rijd er wel is op, maar dat vindt ik anders, en dan ben ik er zelf bij, en mn zusje heeft ook wel ervaringen, maar een onervaren ruiter zou ik zelf niet op mn paard zetten.

goudlokjes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:00

Mijn vriendin rijd er wel eens op, als ik op vakantie ben, of als ik er bij ben, maar voor de rest wil ik liever niet dat er een ander op rijd. :)