Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:42

Trennie schreef:
[
Deze tendens zie ik dus in onze regio ook ontstaan.
Het jammere is helaas wel dat veel mensen intussen hun paard noodgedwongen hebben moeten verkopen tegen de tijd dat pensionstalhouders de prijzen gaan verlagen tot eerlijkere bedragen om toch hun stal weer vol te krijgen.
De markt wordt naar mijn idee echt wel kapot gemaakt.

Eerlijkere bedragen? Reken jij hypotheek en afschrijvingen wel mee? De binnenbak, de bodem het onderhoud enz enz.
Die pensioneigenaren doen het voor hun beroep, het zou toch prettig zijn dat ze er iets aan verdienen.

En aan 350 euro per maand per paard worden die mensen in de verste verte niet rijk!!!!

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:43

Wij betalen:
220
Daar voor krijgen wij:
- Wormenkuren
- Binnenbak (eb&vloed) 20x60
- Buitenbak 20x80
- 6 Paddox
- Weiland voor zo lang het mogelijk is.
- Spuitplaats

Heel verschil voor ons we betaalde eerst het zelfde maar dan zonder wormenkuren en zonder binnenbak.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:46

bietjuhh schreef:
Wij betalen:
220
Daar voor krijgen wij:
- Wormenkuren
- Binnenbak (eb&vloed) 20x60
- Buitenbak 20x80
- 6 Paddox
- Weiland voor zo lang het mogelijk is.
- Spuitplaats

Heel verschil voor ons we betaalde eerst het zelfde maar dan zonder wormenkuren en zonder binnenbak.

"Jaja jij weer met je mooie stal (it's not fair |( )

<3 <3 <3

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:47

Ik vind het helemaal niet vreemd dat de prijzen stijgen. De pensionhouder moet er tenslotte ook nog een boterham aan over houden. Die zal zelf ook meer geld kwijt in deze economie zijn aan onderhoud, weidebeheer, reserveringen, water en energiekosten en ook de kosten voor dienstverlening zullen omhoog gaan willen ze zelf nog een inkomen over houden waarmee je in deze tijd goed kan leven.

killerbee84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:50

z0rr0 schreef:
ik betaal 385 euro
maar dat is inclusief ontwormen en hoefsmid.
alles word gedaan en je paard gaat zelfs overdag een uurtje los

Dat kost de stalling hier ook .
Ik heb inmiddels geen paard meer maar mijn zusje
staat er nog steeds !

Excl ontwormen en hoefsmid en ze
zetten je paard ook echt niet buiten .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:50

Hoveel mensen in dit topic hebebn werkelijk inzicht in de financieele situatie van pensionstallen?

Ik heb het idee dat veel mensen een erg onreeele beeld hebben..

Moeni11

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:53

Dan heb ik nog een puntje. Ik heb de laatste tijd veel rondgekeken op pensionstallen in de regio Randstad. Maar alle goedkopere stallen is wel wat mee. Of ze staan er smerig bij, of het ruwvoer is van zeer matige kwaliteit, of de bodem van de bakken is dramatisch. Of de pensioneigenaar heeft totaal geen verstand van een paard.

Dit zijn voor mij allemaal redenen om liever wat meer te betalen, zodat mijn paard dik in het stro met goed kwalitatief ruwvoer erbij staat. Dat ik altijd kan rijden en dat het paard er dagelijks uit komt.

Het is nou eenmaal enorm duur, dus de goedkopere pensionstallen moeten ergens op besparen en dat gaat 9 van de 10 keer een besparing worden waar je paard niet beter van worddt.

Vankje

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:02

Het is ook gewoon de vraag waarvoor je kiest. Ik heb een stal zonder stapmolen, zonder binnenbak, zonder kantine en daar heb ik voor gekozen omdat ik andere dingen belangrijker vind :) Mijn stalhouder zal ook minder kosten hebben dan die grote pensionstellen en dus ben ik goedkoper uit.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:05

fransje23 schreef:
Hoveel mensen in dit topic hebebn werkelijk inzicht in de financieele situatie van pensionstallen?

Denk het ook:
Heb het zelf beetje uitgerekend: aanname = 1 hectare land per paard + stal (5 bij 6 meter) en een rijbak gedraineerd + zand.
Aan aanschaf 1 hectare grond (hypotheek) en bouw stal + bouwvergunning (bouwvergunning op landbouwgrond maakt de grond 2x zo duur)…. zit je op €50.000,-- (WOZ-waarde dan €45.000,--)
Hypotheek daarop inclusief aflossing is gemiddeld €450,--
Op de €450,-- nog aanschaf en afschrijving tractor, aanleg rijbak, onderhoud rijbak en OK ook nog ruwvoer + bodembedekking stal = €600,-- per maand per paard. En dan heb ik het krap berekent ;-)

Zijn vast nog kosten die ik vergeten zijn zoals bijv gemeentelijke belastingen over je grond e.d.

Vienna2007

Wij moesten bij grote afname 4.50 per baaltje hooi betalen! Echt belachelijk...

Vienna2007

scoxxx schreef:
fransje23 schreef:

Denk het ook:
Heb het zelf beetje uitgerekend: aanname = 1 hectare land per paard + stal (5 bij 6 meter) en een rijbak gedraineerd + zand.
Aan aanschaf 1 hectare grond (hypotheek) en bouw stal + bouwvergunning (bouwvergunning op landbouwgrond maakt de grond 2x zo duur)…. zit je op €50.000,-- (WOZ-waarde dan €45.000,--)
Hypotheek daarop inclusief aflossing is gemiddeld €450,--
Op de €450,-- nog aanschaf en afschrijving tractor, aanleg rijbak, onderhoud rijbak en OK ook nog ruwvoer + bodembedekking stal = €600,-- per maand per paard. En dan heb ik het krap berekent ;-)

Zijn vast nog kosten die ik vergeten zijn zoals bijv gemeentelijke belastingen over je grond e.d.

Dan heb je maar 1 pension gast? :D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:09

Klopt, ligt aan de locatie en wat je wilt..
Ik moet zeggen dat ik geluk heb dat ik kan staan waar ik nu sta. Heb geen binnenbak dat is het enige maar opzich mis ik dat niet eens zo erg.
Ik betaal € 150,- incl. hooi, stro,brok, uitmesten, paarden worden buiten gezet voor 9.00 's ochtens en binnen gehaald rond 7-8 uur 's avonds. In de winter eerder ivm het licht.
Maar de weides zijn super groot, heb een allweather bak, longeercirkel, poetsplek. Dichtbij de bossen, ik ben blij dat ik er sta voor mijn paarden. Voel me zelf ook niet erg prettig op een manege dus blijf lekker op de boerderij :)

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:09

Mijn paarden staan ook aan huis.. (2 grote paarden)
Er gaan ongeveer 8 balen van 100 kilo hooi per maand er doorheen doordat ze onbeperkt hooi krijgen aangezien wij bijna geen gras hebben, zeker nu niet meer. Dat kost 17,50 per baal dus per maand ben ik daar al 140 euro aan kwijt.
Voor stro hebben we 1x per maand zo'n hele grote baal en daar ben ik 40 euro aan kwijt.
Voer (muesli's en biks) koop ik altijd wat groter in zodat het goedkoper is en daar ben ik per maand 30 euro aan kwijt.
Per maand kosten de paarden bij mij aan huis dus 210 euro :)

En dat scheelt een hoop met pensionstalling hier in de buurt waar ik mijn paarden zou stallen, zou ik rond de 400 euro per paard per maand kwijt zijn, dus dat scheelt zo'n 600 euro voor mij dus ben er allang blij mee :D

Ik heb zelf wel een paddock, rijbak en dan een stukkie weiland..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:11

Vankje schreef:
Het is ook gewoon de vraag waarvoor je kiest. Ik heb een stal zonder stapmolen, zonder binnenbak, zonder kantine en daar heb ik voor gekozen omdat ik andere dingen belangrijker vind :) Mijn stalhouder zal ook minder kosten hebben dan die grote pensionstellen en dus ben ik goedkoper uit.

Inderdaad. En niet iedereen heeft de mogelijkheid om een paard aan huis te houden, dat is hier in het westen ook bijna onbetaalbaar. Reken daar ook bij de tijd die je kwijt bent aan verzorging, die ik nu uitbesteed aan mijn pensionstal. Ik sta prima voor 270 euro in de maand en klaag dan ook niet (stapmolen, 20x40 buitenbaan met agterbergbodem en verlichting, iedere dag worden ze uitgemest, 2x per dag kuil en sportbrok, onbeperkt weidegang zomers, s winters indien mogelijk, paddock met verlichting, eigen zadelkast en dekenstang, spuitplaats met solarium en warm water).

Ik woon overigens in Rotterdam.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:15

Moeni11, ik ben het helemaal met je eens. Als je een paardenpension wilt beheren dan word je echt niet rijk. De huisvesting kost het nodige aan hypotheeklasten en als je het pacht, dan moet je maandelijks een behoorlijke huur betalen. Dan heb ik het nog niet over de personeelskosten gehad. Dat loopt ook behoorlijk in de papieren. (en dan heb ik het nog niet over het risico bij ziekte en arbeidsongeschiktheid van een personeelslid) Ook moet je rekening houden met afschrijvingen. Er gaat regelmatig iets kapot en er moet onderhoud worden gepleegd. Daarnaast wil een pensionhouder er ook nog een (belegde) boterham aan overhouden, wat natuurlijk ook heel redelijk is.

Je kunt dus niet zomaar uitgaan van de kosten van een baal hooi of stro en een zak voer. Van 350 euro per paard wordt dus echt geen stalhouder rijk.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:17

Vienna2007 schreef:
Dan heb je maar 1 pension gast? :D

Ikke wel, de rest is van mij zelf ;-)
Maar goed, is een aanname natuurlijk. En je zet geen 10 stuks paard op 1 hectare. Doe je dat wel, heb erg veel kosten in bodemverbetering (HIT-stallen bijv) daar komt dan zeker nog eens €50.000,-- aan investering bovenop.
Enig idee wat een loods vol stallen kost? Begin maar bij €500.000,-- in aanschaf en + vergunning voor het houden van paarden, maakt het complex nog duurder. Komt daar de grond nog bij hopla 1 a 2 miljoen in aanschaf.
Beetje John Deer tractor kost je nieuw €100.000,--
Vloeistofdichte vloer voor je mest-afval .... €9.000,--???
Ehmm.... verder weet ik zo 1-2-3 niet meer te verzinnen, oh ja, rijbak laten aanleggen €15.000,--

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:24

Voor mij hoeft al die luxe niet. Mijn paarden hebben een groot weiland met schuilstal. Er is een bak (gras) en een goede buitenbak op loopafstand. Verder prachtige uitrijmogelijkheden.
Ik betaal 75 euro per maand voor 1 E pony en een Shet. Dit is excl hooi. Hooi hebben we net ingekocht voor 75 euro per paard. Hier kunnen we waarschijnlijk tot januari/februari mee. Als ik alle kosten zoals hoefsmid, wormkuren, enten, brok, enz meereken zit ik op € 120 euro per maand samen.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:26

scoxxx schreef:
Enig idee wat een loods vol stallen kost? B

Ja, de paarden staan aan huis. Maar de loods was geen 500.000 euro hoor.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:28

scoxxx schreef:
Komt daar de grond nog bij hopla 1 a 2 miljoen in aanschaf.
Ehmm.... verder weet ik zo 1-2-3 niet meer te verzinnen, oh ja, rijbak laten aanleggen €15.000,--

Waar baseer jij je kosten op? Volgens mij schat je veel te ruim. Ik weet niet over hoeveel pension gasten jij het hebt natuurlijk...
Wij gebruiken overigens een container voor het mest, die 1 keer in de maand word opgehaald. Nu zeg jij dat het aanschaffen van een huis met wat paardjes aan huis je ongeveer 2 miljoen kost.

Dat is onzin.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:40

Aanschaf van grond verschilt per regio, hier betaal je al snel € 6,- per m2 en dan heb je alleen nog maar grasland waar je niets op mag neer zetten, nog geen schuilstal!
Dan verval je al weer in de duurdere kavels, reken maar uit wat je dan per maand alleen al kwijt bent aan je hypotheek.
Dan nog alle materialen om de stal neer te zetten, bestrating, aanleg van je rijbak + omheining.
Eventuele kosten voor aanvraag van dat alles bij de gemeente.
Aanleg van je mesthoop.
Aankoop van spullen, klein tractortje om de bak-weide te slepen is ook wel erg handig.
Dan heb je al een aardige kostenplaatje waar nog niet eens de kosten bij inzitten voor brok-hooi-stro enzovoorts.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:42

Vienna2007 schreef:
. Nu zeg jij dat het aanschaffen van een huis met wat paardjes aan huis je ongeveer 2 miljoen kost.

Dat is onzin.

We hebben het over pensionstallen. Op pensionstallen staan gemiddeld 25 paarden. Ik neem aan dat jij geen 25 paarden in de achtertuin heb staan.
Ik baseer de cijfers op de boekhouding die ik heb ingezien van pensionstallen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:55

Vienna2007 schreef:
scoxxx schreef:
Komt daar de grond nog bij hopla 1 a 2 miljoen in aanschaf.

Waar baseer jij je kosten op? Volgens mij schat je veel te ruim. Ik weet niet over hoeveel pension gasten jij het hebt natuurlijk...
Wij gebruiken overigens een container voor het mest, die 1 keer in de maand word opgehaald. Nu zeg jij dat het aanschaffen van een huis met wat paardjes aan huis je ongeveer 2 miljoen kost.

Dat is onzin.

Schatting is van Scoxx is niet zo heel raar hoor, gaat ook niet over paarden aan huis maar bedrijfsmatig paarden houden.

Een goede eb- en vloedbodem in de bak kost je ook € 25.000-30.000
Een binnenbak zonder boxen is zo een € 280.000

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:56

Tarn schreef:
Mijn paarden staan ook aan huis.. (2 grote paarden)
Er gaan ongeveer 8 balen van 100 kilo hooi per maand er doorheen doordat ze onbeperkt hooi krijgen aangezien wij bijna geen gras hebben, zeker nu niet meer. Dat kost 17,50 per baal dus per maand ben ik daar al 140 euro aan kwijt.
Voor stro hebben we 1x per maand zo'n hele grote baal en daar ben ik 40 euro aan kwijt.
Voer (muesli's en biks) koop ik altijd wat groter in zodat het goedkoper is en daar ben ik per maand 30 euro aan kwijt.
Per maand kosten de paarden bij mij aan huis dus 210 euro :)

Reken je het bedrag aan extra hypotheek, waterschapslasten, ozb etc voor het stuk grond en de stallen bij huis nog niet mee. ;)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:57

Dat zijn eenmalige kosten die je maakt. Die zijn er vaak al snel uit, door middel van een hoge pension stalling prijs.

Ik stond op een stal waar ik 420 euro betaalde in de maand. Maar een beetje onderhoud kon er niet vanaf, maar twee dikke nieuwe auto's voor de deur wel.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:59

Ik betaal voor mij stalling 160 euro in de maand voor een paard
Hier krijg daar voor hooi en stro /vlas
binnen en buiten zetten bijna geheel jaar door buiten
eventueel deken wisselen of medicijnen geven afspuiten
Goede bak net opnieuw aangelegd
alleen het voer moeten we zelf kopen
en zelf mesten
en dit is in gelderland
Laatst bijgewerkt door linda212 op 07-10-10 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt