6,5 uur in paddock zonder water en hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:26

denice schreef:
Ahaa, maar bij ons wordt het gewoon erg lastig om hooi dag en nacht te geven, of donder je gewoon hele balen hooi in het land?

Dat kun je doen.
Nadeel is dan wel dat ze er op gaan staan, lopen, liggen, plassen en poepen :D en het hooi bij harde wind weg kan waaien.

Er zijn hooinetten, hooiruiven en hooibakken, waardoor er èn veel minder hooi verspild wordt èn de paarden langer met het hooi doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:26

denice schreef:
Ahaa, maar bij ons wordt het gewoon erg lastig om hooi dag en nacht te geven, of donder je gewoon hele balen hooi in het land?

Als ze op het land lopen kunnen ze toch ook gras knabbelen?
Met 2 volle kleinmazige hooinetten per paard per dag kom je een heel eind met continue ruwvoer tot hun beschikking hebben...

Ik voer ook 3 a 4 keer per dag in de winter, in de zomer niet of 1, hoogstens 2x per dag. Ze eten dan immers gras, dus hoef ik alleen bij te voeren als ik ze langer op de paddock wil hebben.

Ik kan met 2x voeren per dag onbeperkt voeren, anderen doen dat met 1x per dag, of zetten gewoon een hele baal in het land of in een ruif in een paddock.

Op een manege staan paarden vaak op stro, dat is ook ruwvoer wat ze op kunnen knabbelen. Daarnaast wordt er een aantal keren voordroog of hooi gevoer en nog meestal 2x krachtvoer.
Niet elke manege of pensionstal voert voldoende hooi, maar toch ook een boel stallen wel.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:28

denice schreef:
Ja, maar hele maneges voeren gewoon 3/4 keer per dag en zeker niet 24/7 beschikking tot hooi. Ik ken hier bijna niemand die dit waarmaakt voor hun paarden?

Ja krachtvoer pleuren ze dan in de voerbakken maar geen hooi!Althans niet 3 tot 4x per dag!
Das nou wat ik bedoel een manege ruiter zal dit niet opvallen.
En de dieren moeten de kaslade vullen. |(

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:28

Ik ga morgen inderdaad wat hooinetten kopen, daar zullen ze al langer mee doen dan gewoon op de grond leggen zoals ik nu doe. Normaal kunnen ze overdag ook wel het land op, maar dat is nu gewoon zo verschrikkelijk nat met die veengrond en laaggelegen weilanden. Maar feit blijft dat ze niet de hele nacht door kunnen hooi eten maar altijd wel een paar uur zonder zullen zitten.

Joyce; ik heb hier 5 paarden in de paddock staan, om die allemaal van hooi te voorzien zou ik tien netten moeten ophangen := waar ze ook nog in kunnen gaan staan. Ik ga eens kijken naar zon bak, misschien kunnen we die zelf wel maken? Ik ga geen hooi in het zand leggen!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:29

denice schreef:
Ja, maar hele maneges voeren gewoon 3/4 keer per dag en zeker niet 24/7 beschikking tot hooi. Ik ken hier bijna niemand die dit waarmaakt voor hun paarden?

Maar dat wil toch niet zeggen dat dit gezond is? Ik zie wel meer dingen gebeuren op sommige maneges waaruit blijkt dat paardenbelang niet voorop staat in de bedrijfsvoering.

geerke

Re: 6,5 uur in paddock zonder water en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:35

net als mijn dierenarts zegt...iets wat je al twintig jaar doet wil nog niet zeggen dat het goed is...en dat het nog nooit nadelige gevolgen heeft gehad kan ook een kwestie van geluk zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:38

geerke schreef:
net als mijn dierenarts zegt...iets wat je al twintig jaar doet wil nog niet zeggen dat het goed is...en dat het nog nooit nadelige gevolgen heeft gehad kan ook een kwestie van geluk zijn.

Haleluja! _/-\o_

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:45

denice schreef:

Bij ons wel, ze zijn hier erg goed bezig met het welzijn van de dieren. Zowel de pensionpaarden als de manegepaarden lopen allemaal 24/7 buiten in grote paddocks in groepsverband met onbeperkt ruwvoer en een afgesloten drinksysteem (dus altijd schoon en vers water van redelijk constante temperatuur).
Daarnaast natuurlijk nog de mogelijkheid om snachts op stal te zetten, dan gaan de paarden om 5 uur op stal met hooi en krijgen savonds laat nog hooi en worden sochtends om 7 uur weer buitengezet waar ze dus weer kunnen eten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:57

Ideaal dus jou manege! Erg jammer dat veel paardenhouders dit vertikken!

Misschien moet ik dan voortaan gewoon erg vroeg op gaan staan voor mn paarden, tot ik een goede stal gevonden heb die dit wel biedt.

Macholover19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:45

funnyhorses schreef:
denice schreef:

Ja krachtvoer pleuren ze dan in de voerbakken maar geen hooi!Althans niet 3 tot 4x per dag!
Das nou wat ik bedoel een manege ruiter zal dit niet opvallen.
En de dieren moeten de kaslade vullen. |(

Bij onze manege voeren ze 2 tot 3x per dag biks en ze krijgen gwn 3 tot 4 x per dag een flinke pluk hooi hoor! en de tijd dat ze geen lessen lopen gaan ze naar de wei ;) En bij ons wat echt wel gekeken hoeveel ze lopen en of ze niet kreupel zijn ofzo hoor, niet bij alle maneges daariit het alleen maar om geld hoor!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:49

aankomende vrijdag ga ik zorgen voor foto's van binnenkanten van paardenmagen.
Gaan we het eens van binnen bekijken, of er dieren tussenzitten met oneffenheden in de maag.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:51

Hoi Denice,

Ben nu thuis en heb alles gelezen.... :o maar om nog ff terug te komen op dat je pensionstalhouder er een handje van heeft s'avonds vroeg te voeren en s'ochtend laat te voeren (19.00 - 9.00) wat ik persoonlijk belachelijk lang vind = 14 uur, was mijn volgende gedachte ook hoe het met de controle is. Komt je pensionstalhouder later op de avond ook niet meer in de stal kijken?

Persoonlijk ga ik altijd nog naar de paarden toe voor het slapen gaan, dat is meestal tussen 23.30 en 24.00 uur zodat ik ze nog ruwvoer voor de nacht geef en waarbij ik alle paarden nog controleer. De volgende ochtend voer ik weer voor acht uur.
Ik weet dat ik ook niet alles kan uitsluiten maar om zo lang niet te gaan kijken zou mij persoonlijk niet lekker zitten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:57

helaas voeren veel stallen makkelijk
op mijn vorige stal word nu s`avonds rond 1700 uur gevoerd en dan de andere ochtend rond 830u
en de paarden staan in de winter hele dagen binnen op stro

en waar ik nu sta word er om 730 , 1130, 1530 en 1930 gevoerd hooi en dan de rest van de nacht stro
het is niet anders
ik ken geen 1 stal [ op eigen stallen na ] die s `avonds laat nog voeren voor de nacht

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:01

Jolliegirl schreef:
aankomende vrijdag ga ik zorgen voor foto's van binnenkanten van paardenmagen.
Gaan we het eens van binnen bekijken, of er dieren tussenzitten met oneffenheden in de maag.

+:)+ Ben heel benieuwd!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:02

denice schreef:
Ik ga morgen inderdaad wat hooinetten kopen, daar zullen ze al langer mee doen dan gewoon op de grond leggen zoals ik nu doe. Normaal kunnen ze overdag ook wel het land op, maar dat is nu gewoon zo verschrikkelijk nat met die veengrond en laaggelegen weilanden. Maar feit blijft dat ze niet de hele nacht door kunnen hooi eten maar altijd wel een paar uur zonder zullen zitten.

Joyce; ik heb hier 5 paarden in de paddock staan, om die allemaal van hooi te voorzien zou ik tien netten moeten ophangen := waar ze ook nog in kunnen gaan staan. Ik ga eens kijken naar zon bak, misschien kunnen we die zelf wel maken? Ik ga geen hooi in het zand leggen!

Hoe ziet jouw paddock er uit?
Die 2 hooinetten per dag per paard is voor 24 uur onbeperkt eten ;)
Als jullie 5 paarden in de paddock hebben kun je met 5 a 6 hooinetten of voerplekken prima uit de voeten.

Wat je zou kunnen doen is in elke hoek met behulp van 2 palen in de grond en de hoekpaal en stevige planken (tot zo'n 80/100 cm) er tegenaan een driehoekige bak timmeren en als je dan de planken met wat tussenruimte vastmaakt, kun je met het touwtje tussen de planken door om een paal het hooinet in de bak vastmaken. zo kunnen ze er niet met hun benen bij komen en kunnen ze het hooi ook niet uit de bak gooien en moeten ze langzaam eten. Als je de bodem niet aftimmert zou je er een (rubber)vloermat onderin kunnen leggen zodat ze geen zand gaan eten als ze de restjes proberen op te eten.
Het 5e net zou dan aan het hek vastgebonden kunnen worden als dat een weidehek is, en anders nog een losse bak langs 1 van de lange zijdes.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:09

Mirgino: Wonen de stalhouders dan wel bij de paarden in de buurt, dus ook op het erf?
Dan lijkt het mij toch een kleine moeite om voordat je naar bed gaat nog een laatste ronde te doen ter controle en dan de paarden nog wat ruwvoer voor te schuiven...

Kom op zeg stalhouder's in Nederland je hebt met dieren te maken en dat is geen 9 tot 5 baan!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:14

zwanepol schreef:
Mirgino: Wonen de stalhouders dan wel bij de paarden in de buurt, dus ook op het erf?
Dan lijkt het mij toch een kleine moeite om voordat je naar bed gaat nog een laatste ronde te doen ter controle en dan de paarden nog wat ruwvoer voor te schuiven...

Kom op zeg stalhouder's in Nederland je hebt met dieren te maken en dat is geen 9 tot 5 baan!

Zo ist!!!!

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:17

Nou sorry hoor maar ik geef de staleigenaar groot gelijk dat hij 's nachts niet meer gaat voeren. Als je je paarden zelf thuis hebt staan doe je dat ook maar een week..
Ik heb mijn paarden aan huis en ik geef ze 's avonds ( +/- 20.00) voldoende hooi/gras en 's ochtends gaan ze optijd buiten ( paddock).
Daar krijgen ze allebei een kruiwagen gras en we hebben een automatische drinkensbak.
Ik denk ( en meerdere volgens mij) dat daar helemaal niks mee is! Als we met een volle vrachtwagen op wedstrijd gaan dan krijgen ze ook niks.. Daar gaat je paard echt niet dood van.
Een watervoorziening is oke maar als ze met maatjes buiten staan en op stal gewoon voldoende gevoerd krijgen vind ik het oké.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:23

Ja en blijkbaar zijn er meer mensen die dus niet langer dan 1 week de dicipline kunnen opbrengen... :+

Ik doe dit al jaren zo en het gaat niet om 2 paarden maar om 14 paarden.
Als mijn vriend de hond uitlaat voor het slapen gaan, ga ik nog even bij mijn paarden kijken, een kwestie van 5 minuten, hoe moeilijk kan dat zijn....

Hoe lang ga jij dan weg als je naar een wedstrijd toe gaat?
Zelf neem je zeker ook geen eten mee of je haalt niets in de kantine?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:33

zwanepol schreef:

nee, mijn stalhoudster woont niet bij de stallen en diegene die voert op mijn vorige stal ook niet

maar mijn paard en de andere op deze stal doen het prima met dit voer schema
ze gaat aankomende winter vlakbij stal wonen,en dan wil ze wel later nog hooi geven
en 5 paarden op stal zijn van haar en 2 pensionpaarden

ik ben van 2x voeren naar 4x voeren gegaan en paddock de hele winter overdag
beter dan dit kan ik hier nergens vinden

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:36

ik voer ook 's avonds af, al zo lang ik de paarden 's avonds in de paddock heb en we de paarden aan huis hebben. 4 jaar dus inmiddels... En dan haal ik meestal ook nog de mest uit paddock en stallen... Ben er vaak een half uur mee bezig, met slecht weer, of als het niet klaar staat soms langer. Ik voer af tussen 21:30 en 23:30, en als we een feestjes hebben soms zelfs midden in de nacht... (dan voer ik begin van de avond voor we weg gaan een keertje extra) En 's ochtends uitslapen na een feestje tot de middag kan hier ook niet. Uiterlijk 10 uur hebben ze weer voer na een avondje doorfeesten... En dat valt heel erg mee als je rond 1 of 2 uur in de nacht nog gevoerd hebt :P

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:42

zwanepol schreef:
Hoi Denice,

Ben nu thuis en heb alles gelezen.... :o maar om nog ff terug te komen op dat je pensionstalhouder er een handje van heeft s'avonds vroeg te voeren en s'ochtend laat te voeren (19.00 - 9.00) wat ik persoonlijk belachelijk lang vind = 14 uur, was mijn volgende gedachte ook hoe het met de controle is. Komt je pensionstalhouder later op de avond ook niet meer in de stal kijken?

Persoonlijk ga ik altijd nog naar de paarden toe voor het slapen gaan, dat is meestal tussen 23.30 en 24.00 uur zodat ik ze nog ruwvoer voor de nacht geef en waarbij ik alle paarden nog controleer. De volgende ochtend voer ik weer voor acht uur.
Ik weet dat ik ook niet alles kan uitsluiten maar om zo lang niet te gaan kijken zou mij persoonlijk niet lekker zitten.

Klopt, de paarden staan gewoon snachts op een stuk stenen en het zand, ze mogen zelf kiezen. Hij gaat niet meer kijken daarna en ik vind dat geen probleem. Ik sta al bijna tien jaar hier en de paarden hebben serieus nog nooit koliek oid gehad. Zijn in superconditie en nooit ziek met uitzonderingen daargelaten.

Bij de meeste stallen wordt er trouwens maar 2x per dag ruwvoer gegeven, en hier krijgen ze dan wel een flinke hoeveelheid en overdag hebben ze bijna altijd hooi. Alleen snachts dan niet. Om zeven uur krijgen ze het laatste hooi, daar doen ze dan wel even mee natuurlijk. Ik ga het bespreken met hem,maar hij is al oud en ik woon momenteel niet in de buurt, anders zou ik de avondronde kunnen overnemen bijvoorbeeld, en deze naar wat later verplaatsen.

Het bijft lastig!

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:44

geerke schreef:
ik vind toch de kans op een maagzweer vrij groot bij geen water en ruwvoer 6,5 uur.

maar, die van mij krijgt ook alleen maar s`avonds en s`ochtonds hooi.
wel heeft hij een uitloopstal dus kan hij altijd naar binnen of buiten om gras te eten.
dus, ik ben het niet helemaal met u eens.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:45

Dat er geen hooi op de paddock gevoerd wordt kom ik wel vaker tegen. En gezien mijn ervaring snap ik dat best. Ook met een fijnmazig hooinet (3x3 mazen) morst er een deel. Op een zand ondergrond geeft dat een hoop rommel en is de structuur van je paddock en dus de waterdoorlaatbaarheid en de begaanbaarheid rap foetsie. Elk jaar een nieuwe zandlaag storten kost een smak geld, zeker als je een geschikte zandsoort neemt.
Hooisprieten uit je zand peuteren is een vrijwel onmogelijke en zeer tijdrovende klus (heb ervaring) Enige manier is hele stuk afgraven en dan heb je snel een gatenpaddock ipv een zandpaddock. Delen verharden helpt wel, maar dat is ook niet goedkoop en qua ruimte ook lang niet altijd mogelijk.
Daarnaast zullen sommige paarden dat hooi juist uit het zand peuteren en daarbij flink zand binnenkrijgen, ook dat is een flink gezondheidsrisico.

Ik weet niet hoeveel kg's hooi er in die 2 genoemde hooinetten per paard gaan, maar veelvraat hier doet daar geen 24 uur mee (i wish). Meer voeren geeft rolmops, voor stro heb ik geen opslag en niet alle paarden kunnen stro goed verteren. Denk dat je altijd wel blijft schipperen tussen ideaal, mogelijkheden en individuele beperkingen. Blijven zoeken naar oplossingen en aanpassingen om de situatie te verbeteren is wel een voorwaarde, maar soms moet je kiezen tussen ideaal houden en zo gezond mogelijk voor dat individu.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:47

Het lijkt me sterk dat er in de paddock helemaal geen eten is? Want hier eten ze langs de randen gewoon kleine plukjes gras. Water is echt een heel kleine moeite. Wij hebben hier in de gewone buitenbak ook een grote ton staan, in de zomer moet je hem vullen, maar staat er wel een laag water in.