paard op 1000 m²?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:06

Sammyoo schreef:
Wij hebben 4 paarden op 1500 meter staan, in een actiefstal, tevens rijbak. In mijn profiel kan je zien hoe we de ruimte hebben ingedeeld. De paarden en ik zijn erg tevreden. Veel beter dan de pensionstaal waar ze drie uur per dag buiten stonden. Had leuk geweest als ik ook een stuk weide had, maar dat is schaars en onbetaalbaar waar ik woon. Nu mogen ze af en toe het gras van onze tuin maaien.

Dat is wel erg weinig hoor. Zo hebben de paarden toch geen plaats om eens lekker goed gek te doen?
Moet er niet aan denken dat bij ons zo'n 3000 m2 aan weide 4 paarden staan. 2 shetten gaat wel maar paarden?
Maar goed als jij daar tevreden mee bent. Het lijkt dan misschien beter dan een pensionstal maar er is meer keus dan een pensionstal waar ze maar 3 uur buiten komen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:15

ik heb persoonlijk liever niet dat ze gek doen in de wei... Ze lopen dan mijn gras en bodem stuk en zien soms de draad over het hoofd of glijden uit... Ik heb liever dat ze rennen en spelen in de bak of paddock, die sleep ik zo weer vlak als ze uitgespeeld zijn en de bodem is veiliger voor ze...
Als ik hun wei te groot maak gaan ze zo uit hun dak dat ik mijn hart vast houdt! Nee, heb liever dan ze rustig staan te grazen O:) Daar voel ik me veel prettiger bij...

Ik heb een pad langs de wei lopen, als ze zelf heen en weer mogen kunnen ze ontzettend hard galoperen. gelukkig komt het pad uit in de bak, die hebben ze wel nodig om te remmen :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:22

joyce B schreef:
ik heb persoonlijk liever niet dat ze gek doen in de wei... Ze lopen dan mijn gras en bodem stuk en zien soms de draad over het hoofd of glijden uit... Ik heb liever dat ze rennen en spelen in de bak of paddock, die sleep ik zo weer vlak als ze uitgespeeld zijn en de bodem is veiliger voor ze...
Als ik hun wei te groot maak gaan ze zo uit hun dak dat ik mijn hart vast houdt! Nee, heb liever dan ze rustig staan te grazen O:) Daar voel ik me veel prettiger bij...

Ik heb een pad langs de wei lopen, als ze zelf heen en weer mogen kunnen ze ontzettend hard galoperen. gelukkig komt het pad uit in de bak, die hebben ze wel nodig om te remmen :P

Tja dat is nu eenmaal wat paarden doen. Bedoel beetje raar dat je ze gaat beperken daarin. Daarbij weten ze echt wel waar ze hun benen weg zetten en de kans dat ze echt zo hard onderuit gaan of door de draad vliegen is bij een grote ruimte veel kleiner dan als je ze daar in beperkt.
Mijne gaat ook weleens onderuit tja ze moeten zich gewoon eens goed uit kunnen leven.

Daarbij so what als ze de weide kapot lopen als je die daarna weer de kans geeft om te herstellen is er niets aan de hand!
Gaat toch om je paarden?
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 08-09-10 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:26

joyce B schreef:

Tuurlijk gaan ze uit hun dak, wat zou jij doen als je eindelijk de ruimte zou hebben?

Ik vind dat je wel erg IK IK en IK overkomt in je post. Denk eens na wat paarden nodig hebben. Dat ze zich okay voelen wil niet zeggen dat het niet beter kan.

superpony

Re: paard op 1000 m²?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:49

Wij zijn bezig met een huis met bijna 2000m2. Ik heb dan een rijbak van 19 bij 40 en maak een inloopstal met een stuk bestraat.
Het is idd saai om alleen in de bak te staan, maar na jaren pension ben ik toch wel klaar daarmee.
Bij bijna alle pensionstallen of maneges worden paarden buiten gezet en veel te vroeg binnen. Ze staan in een weide zonder schuilmogelijkheden zowel in de hitte als de storm.
Gras is heel snel op en zit lang niet voldoende in als voeding.
Op een stal moet je afwachten of er leuke maatjes zijn en het voeren is gewoon slecht. Slechte kwaliteit hooi/kuil en een verkeerde volgorde, te weinig porties etc etc.
Door vele jaren heen dit erg veel meegemaakt, dus niet van 1 stal en kom ook niet net kijken.

Ja, ik ben verantwoordelijk, dus wil beter. Ik heb een bepaald budget en idee over paarden houden.

Met de stal zou ik ze schuil mogelijkheid geven ten alle tijden. Als ik ze besluit op stal te zetten, dus deur dicht te doen, kan ik licht aanlaten zodat ze niet donker staan vanaf de middag.
Ik kan het gehele jaar door zorgen voor een stabiele kwaliteit ruwvoeder gedurende gehele dag. Dus niet de ene keer dit en de andere keer dat.
Ik kan ze daarnaast naar eigen behoefte bijvoeren.
Al het onderhoud en de rest van verantwoordelijkheden zoals schoon drinkwater, veilige omheining en hygiene kan ik zelf in de hand houden wat ik erg belangrijk vind!
Wij kunnen ook meer tijd aan de pony's besteden en de gehel zorg. Ik hoef verder als ik rij of train met niemand rekening te houden.
Ik vind een stuk bestraat erg belangrijk en als je de bak afsluit is dat zelfs meer ruimte dan en box van amper 3x3.

Paarden houden is niet ideaal vaak, omdat er gewoon weinig echt goede stallen zijn waar echt aan de paarden wordt gedacht.
feitelijk ook deels onze eigen schuld, omdat de meeste mensen niet teveel pensionkosten willen betalen. Maar pensionhouders zijn ook nog niet vaak bezig met kwaliteit.
Ik verkoop goed voer en pensionhouders vinden het te duur, dat is hun enige gedachte. Niet de kwaliteit is belangrijk. net als dat men zelf amper iets te zeggen heeft over de verzorging en omstandigheden.
Je zoekt een stal en de stal zegt hoe ze dat doen. dat is dan nemen en slikken of verder kijken. Ik moet al bijna 20km reizen en sta niet perfect. Maar ik heb ook weleens op 40 en 55 km gestaan om de pony's buiten te hebben het hele jaar door of goede mogelijkheden om te rijden etc etc....

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:27

Shanna schreef:
4 paarden op 1500 meter?! Dat is wel erg veel paard voor erg weinig grond!! Dan ga je toch failliet aan het bijvoeren..? Ik hoop dat je 15000 meter bedoeld..

als je 2 pakken hooi per dag voert dan is dat maar € 2500 per jaar extra ofzo...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:03

Sancha schreef:
Tuurlijk gaan ze uit hun dak, wat zou jij doen als je eindelijk de ruimte zou hebben?

Ik vind dat je wel erg IK IK en IK overkomt in je post. Denk eens na wat paarden nodig hebben. Dat ze zich okay voelen wil niet zeggen dat het niet beter kan.

Tja, dan komt het maar over als IK IK en IK...
Denk dat het ook in paardenbelang is dat er goed onderhouden weidegang is zodat ze er zo lang mogelijk het hele jaar van kunnen genieten. dat ze goed ruwvoer krijgen en niet in de blubber soppen...

Helaas niet zulke goede ervaringen mee met vliegende paarden...
half of helemaal afgetrapte ijzers, en als je dat wilt voorkomen met springschoenen de hoefballen kapot, zichzelf aantikken met schiefels tot gevolg, over en door de draden springen omdat ze het zo in hun bol hebben dat ze daar echt niet meer op letten (en ik doe aan strookbegrazing omdat ik veel gras/weide heb en ze anders veel te dik worden, dus er staat altijd ergens een draad tussen laag en hoog gras)

Daarbij woon ik op veengrond dus als ze rennen, nu zelfs in augustus al na die maand regen, dan trappen ze gaten tot 30cm diep in de grond met gevaarlijke ongelijke structuur in de bodem met kans op blessures of zelfs botbreuken als ze niet snel genoeg uit hun eigen voetstappen kunnen komen of ineens verder wegzakken dan ze verwachten. Je merkt aan ze dat ze het zelf ook niet fijn vinden rennen aan de manier hoe ze lopen. Ze lopen het zo stuk dat het een moeras wordt en alleen in de modder kunnen zompen tot (voor)kniediep! Je raakt er zelf ook je evenwicht en laars door kwijt, laat staan dat je nog met een kruiwagen water of hooi kunt brengen of mest de wei uit kunt halen. Het wordt dan bijna water met vezeltjes op sommige plekken...

Helaas heb ik dat het eerste jaar mogen ervaren, en als je dat 1x mee hebt gemaakt, dan bedenk je je wel voor je het een 2e keer zover laat komen. Ervaring leert!

Verder herstelt de bodem zich niet goed meer wanneer eenmaal de zode kapot is. Er blijft niets van de zode over, de grond wordt ongelijk waardoor het water slechter wegloopt en in de kuilen blijft staan en ze lopen de bodem het jaar erop nog sneller stuk. Daarbij kost het veel tijd en geld om alles herstelt te krijgen. En je ruwvoerwinning gaat ook flink achteruit. (ben nu zelfvoorzienend)
Nu kunnen ze halve tot hele dagen gras eten van maart tot december en met wat geluk die natste maanden ook nog een paar uurtjes per dag. Gras is om te eten en voor de afwisseling en tegen de verveling, het zand kunnen ze lekker op spelen en rennen, in de paddock graven, rollen en dollen... (Als ze voldoende werken onder het zadel of aan de longe zijn ze overigens veel rustiger in de wei is mijn ervaring.)

Leuk als mensen zo makkelijk over denken en praten over het stuk laten lopen van je land en grote percelen gebruiken (niet handig met dikke paarden die door blijven eten)... Vaak mensen met een andere grond(soort), of mensen die niet zelf het land hoeven te onderhouden...

Het is niet voor niets dat veel stallen/maneges/boeren geen weidegang aanbieden in de winter, en dat mensen hun paarden in de bak of paddock houden in de winter! Dat is echt niet om paardje te pesten...

En verder kunnen de paarden hier 10 tot 12 van de 12 maanden dag en nacht buiten lopen op verhard erf en zandpaddock, aangevuld met bak en/of wei, dus dat zijn al vele uurtjes meer dan al die paarden die van hun baasjes voor de nacht op stal moeten in de winter, of zelfs ook nog in de zomermaanden... 12 uur op 9 tot 12 m2...
Dus volgens mij, als je eerlijk en realistisch kijkt, valt dat egoïsme nogal mee hier...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:14

Sorry Joyce B, maar dergelijk gedrag krijg je enkel bij paarden die te weinig beweging hebben/krijgen.
Een paard dat elke dag echt buiten komt vliegt niet meer als een zot in het rond. Soms door een prikkel kunnen ze wel eens aan de show gaan, maar ze weten normaliter donders goed waar de draden staan, de plekken die glad zijn etc.
En ik heb ook niet bepaald de nuchterste paarden. Ik kan er van genieten om ze soms eens met de staart in de lucht, snurkend paraderend een show te zien weggeven. Laatst was dat met het inwikkelen van het voordroog en de reactie op de machines.
Tja soms verliest er eens eentje een ijzer, of ja er kan eens een klein wondje zijn. En ook hier al eens grotere problemen meegemaakt. Maar dat zijn dingen die je niet in de hand hebt en zeker niet iets waar ik ze in hun bewegingsvrijheid door zou willen beperken. Blessures of ongemak liggen vaak in een klein hoekje, dat is ook een beetje eigen aan werken met dieren.
Als er iets moet gebeuren gebeurt dat toch.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:35

Ik wil dat mijn paarden lekker de benen kunnen strekken en sprintjes kunnen trekken met hun vriendjes.
En aangezien dat niet past in een 20x40 bak, zou ik dus nooit op zo'n manier paarden willen houden.
Het idee alleen al dat een paard nooit langer dan zo'n 35m kan lopen zonder weer de bocht om te moeten of in de ankers te moeten voor weer een hek... hoeveel galopsprongen zijn dat voor een rijpaard?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:40

Wij hebben hier aan huis 1800m2 excl de stallen.
900m2 bak en 900m2 weide. Is echt weinig hoor!
En dan hebben wij 3 pony's.

Wij hebben dan nog verderop aan de weg 7500m2 weiland.

Het zou wel kunnen, maar dan moet je wel op loopafstand nog minimaal een halve hectare grasland hebben. Ik zou paarden niet houden zonder gras!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:15

eeuh Joyce B, doe jij dat met je kinderen ook dan? vooral niet rennen kindjes, stel dat jullie vallen! Niet te wild spelen met andere kindjes, stel dat jullie je pijn doen! niet in de tuin met je schone kleding! niet naast de verharde paadjes in de tuin, want dan doe je het gras kapot!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:40

bulck schreef:
Sorry Joyce B, maar dergelijk gedrag krijg je enkel bij paarden die te weinig beweging hebben/krijgen.
Een paard dat elke dag echt buiten komt vliegt niet meer als een zot in het rond. Soms door een prikkel kunnen ze wel eens aan de show gaan, maar ze weten normaliter donders goed waar de draden staan, de plekken die glad zijn etc.
En ik heb ook niet bepaald de nuchterste paarden. Ik kan er van genieten om ze soms eens met de staart in de lucht, snurkend paraderend een show te zien weggeven. Laatst was dat met het inwikkelen van het voordroog en de reactie op de machines.
Tja soms verliest er eens eentje een ijzer, of ja er kan eens een klein wondje zijn. En ook hier al eens grotere problemen meegemaakt. Maar dat zijn dingen die je niet in de hand hebt en zeker niet iets waar ik ze in hun bewegingsvrijheid door zou willen beperken. Blessures of ongemak liggen vaak in een klein hoekje, dat is ook een beetje eigen aan werken met dieren.

Laat ik dat nu eens ontkennen :D
mijn veulen en haar 4 jarige vriendinnetje staan dag en nacht buiten, nu op een stuk van goed 5000 M²
maar iedere keer ik in de weide kom, beginnen ze te rennen bokken en dom doen (zie onderschrift), ook als ze net gevoerd zijn en weer naar buiten gaan (ze staan dus max 15 minuten op stal per dag) doen ze zo, als ze de extra grote wei ingaan, als ze gewoon dom willen doen, etc.

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:51

Sammyoo schreef:
Wij hebben 4 paarden op 1500 meter staan, in een actiefstal, tevens rijbak. In mijn profiel kan je zien hoe we de ruimte hebben ingedeeld. De paarden en ik zijn erg tevreden. Veel beter dan de pensionstaal waar ze drie uur per dag buiten stonden. Had leuk geweest als ik ook een stuk weide had, maar dat is schaars en onbetaalbaar waar ik woon. Nu mogen ze af en toe het gras van onze tuin maaien.

amai! ziet er verbazend ruim en leuk uit! Wat een luxe zo een computer! Zit die chip dan in hun huid? Wel duur in de aanschaf waarschijnlijk?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:52

Duhelo schreef:
bulck schreef:

mijn veulen en haar 4 jarige vriendinnetje staan dag en nacht buiten, nu op een stuk van goed 5000 M²
maar iedere keer ik in de weide kom, beginnen ze te rennen bokken en dom doen (zie onderschrift), ook als ze net gevoerd zijn en weer naar buiten gaan (ze staan dus max 15 minuten op stal per dag) doen ze zo, als ze de extra grote wei ingaan, als ze gewoon dom willen doen, etc.

Dat komt omdat ze jouw nog als prikkel zien en daardoor nog opgewonden geraken. Heb ik toch ook vermeld.
En is dat dan erg als ze zo doen?

het is zoals Kynshiri zegt, je kan een kind toch ook niet onder een glazen stulp houden om ze zo van alle het kwade te behoeden.
Als er iets gebeurd gebeurd dat toch.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:07

Duhelo schreef:
bulck schreef:

Maar er is een verschil tussen rennen en bokken.
En echt gewoon weg helemaal los gaan. De paarden hier hebben ook dagelijks hun ren/speel kwartiertje dat is niet ongewoon hoor.
Hier flippen de paarden nogal als ze een andere wei bij krijgen ze zien in een keer die grote ruimte nou dan gaan ze echt compleet los.
Voor de rest ging het er volgens mij over dat paarden mits ze voldoende ruimte hebben ze zich niet zo snel blesseren omdat ze echt wel weten waar de draad staat en voldoende ruimte hebben om geen te korte bochten te draaien en dan dus onderuit gaan. Dus dat de kans op blessure's en andere fratsen echt niet zo groot is als ze dus voldoende beweging krijgen en niet in een keer van een kleine paddock/wei op een voor hun megawei komen te staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:09

Jullie vergeten dat als je rijdt je paard ook nog eens beweging krijgt. En je kan ook zo nu en dan het bos in om echt de benen te strekken. Die van mij doen echt nooit gek, dus hebben die behoefte niet of ze nou 1 uur of 12 uur buiten staan.

Ik vind het ook naar ze na het rijden op stal te moeten zetten, maar kan ook niet uren op de manege blijven en ze mogen niet alleen in de bak blijven staan. Ik laat ze altijd nog even rollen, want na het rijden en inspanning op een bvox vind ik 10x niks. dan liever aan huis en nog de benen strekken.

Voor een paar paarden is een kleine wei ook niet voldoende en je moet het erg goed weten te onderhouden. En nogmaals gras in Nederland is niet voedzaam en met de regen veelaal een glad en modder geheel. De ene keer krijgen ze teveel gras binnen en daarna te weinig. De ene keer voer je iets bij en de andere keer niets, dat is ook niet oke, echt niet. En ik kan me voorstellen dat sommige paarden beter niet los kunnen op gladde of modderige grond.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:15

bulck schreef:

blessures door slechte bodem kun je zoveel mogelijk voorkomen door ze niet op slechte bodem los te laten als ze te veel energie hebben.
IJzers vlogen er bij mijn merrie zo vaak (half en krom) af dat ik het niet meer verantwoord vond om haar op ijzers te laten staan.
Ze is meestal heel rustig in de wei en paddock, maar af en toe gaat ze uit haar dak en kan ze op de plek staan springen, bokken en steigeren en vervolgens hogeschool sprongen maken. Heel mooi om te zien, maar liever in de bak en zonder ijzers ivm veiligheid...

Als ze te weinig beweging krijgen rennen ze ook in de bak en een kleinere wei. Alleen hebben ze in een kleinere wei meer begrenzing voor hun gevoel waardoor ze minder vaart maken en er meer rekening mee houden dat ze ergens de bocht om moeten of moeten stoppen.
Als het hard waait en ineens kouder wordt, of er slecht weer dreigt, zijn ze drukker dan normaal. Als ze een tijdje alleen op de paddock hebben gestaan en ze mogen weer de wei op zijn ze ook blij en gaan ze even wat verkennen en rond rennen. Bij een nieuwe wei meer naar achteren, vinden ze het ook altijd even weer spannend en kunnen ze druk doen, schrikachtig zijn of gewoon vrolijk.
Hier hebben ze verder nog regelmatig hun dolle 5 minuten.

Of rennen ze van achter van de wei naar voren over het pad als ze geplaagd worden door de dazen of mugjes of het leuk vinden om te schrikken van iets en elkaar op zitten te jutten. Er zit 1 onruststoker tussen die graag wat leven in de brouwerij brengt. Daarbij wil hij ook de 2 lageren in rang wel pesten door ze te bijten of te dreigen om ze aan het lopen te krijgen zodat hij weer een reden heeft om er achteraan te gaan... Die verveelt zich inderdaad omdat die meer aandacht en bewegingen uitdaging kan gebruiken.
Of ze vinden iets spannend, zoals van de zomer een aantal avonden tegen de schemering dat een groep klepperende ooievaars op de lantaarnpalen kwamen zitten en steeds laag overvlogen...

Ik heb normaal gesproken geen last van steeds rennende paarden maar als ze het dan wel eens in hun bol krijgen dan is de schade in korte tijd heel groot.
99% van de tijd stappen ze gewoon, of staan ze te grazen of liggen ze uit te rusten. Het draven en galopperen is nu meestal bij het naar de wei gaan en weer opgehaald worden.

Paarden die uit hun dak gaan is alleen leuk om te zien als dat op een veilige manier gaat... Funniest Homevideo's zijn aan mij niet besteedt...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:28

bulck schreef:

Daar moet ik je toch ongelijk i geven. Mijn paard loopt endurance en stond op een erg grote weide 750m x 250m en daar had ze elke dag een moment van een gekke bui. Ondanks dat ze ook in een training zat. de oppervlakte maakt daar echt niet in uit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:32

kynshiri schreef:
eeuh Joyce B, doe jij dat met je kinderen ook dan? vooral niet rennen kindjes, stel dat jullie vallen! Niet te wild spelen met andere kindjes, stel dat jullie je pijn doen! niet in de tuin met je schone kleding! niet naast de verharde paadjes in de tuin, want dan doe je het gras kapot!

Mag ik vragen hoe groot jouw stuk wei is waar ze nu in lopen? En welke oppervlakte in de winter? En met hoeveel paarden? En hoe is jouw bodem in de winter?

Kinderen kun je dingen uitleggen. Je kunt met ze oefenen door eerst er bij te zijn om te helpen en het samen te oefenen met hulp, dan samen oefenen en alleen er bij te staan en tenslotte komt het moment dat ze het alleen zouden moeten kunnen. Ondertussen probeer je ze uit te leggen waar ze op moeten letten om zo min mogelijk gevaar te lopen...

Bij paarden gaat dat iets anders.
Bij paarden probeer je te voorkomen dat ze niet meer nadenken of dat ze te veel risico nemen door geschikte levensomstandigheden te creëren.
Dus een paard wat niet alleen in de wei achter kan blijven omdat ze dan gaat rennen van de zenuwen, gaat bij mij mee naar voren. In de paddock waar ze zich wel veilig voelen en minder schade aanrichten als ze toch onrustig worden en gaan gek doen. Daar kennen ze de grenzen.

Een paard wat de ijzers aftrapt krijgt springschoenen om (of de ijzers er dus maar af als het toch steeds mis gaat), desnoods peesbeschermers erbij als ze vanwege omstandigheden een tijdje niet de ruimte hebben gehad en je verwacht dat ze heel erg tekeer zullen gaan, en als ze zich dan uitgeleefd hebben, kan alles er weer af...

Komen ze in een ruim nieuw stuk waar ze de grenzen niet weten, dan eerst aan de hand een paar rondjes door de wei langs de draden, pas loslaten als ze gekalmeerd zijn en dan het liefst bij het gras zodat ze hun kop naar de grond willen hebben om te eten. Dat scheelt al heel veel gedonder.
Zijn ze een tijd de paddock niet uitgeweest en mogen ze de wei weer in, dan eerst even uitrazen in de bak tot ze hun energie kwijt zijn en dan pas de wei op...

Zijn er dazen dan niet opsluiten in een wei waar ze niet uit kunnen, maar zorgen dat ze zelf terug kunnen naar de bak en paddock met schuilstal om daar te schuilen. Heb het eerste jaar een keer 30cm diepe sporen binnenlangs de draad gehad met zeiknat doorweekte paarden van het zweet met pompende flanken en neusgaten omdat ze belaagd werden en nergens heen konden dus rondjes waren gaan rennen tot ze niet meer konden...

En ja, als je niet wilt dat je kinderen (of je huisdieren) je plantjes kapot trappen doe je er een hek omheen, en als je niet het risico wil lopen dat ze in de sloot vallen of de weg op rijden, dan zet je die ook af, en als je bang bent dat ze van de trampoline vallen, doe je er een veiligheidsnet omheen. Logisch toch? Net als een cap en bodyprotector met paardrijden, je kind op buitenrit op pony aan een halstertouwtje meenemen zodat de pony er niet ineens van tussen kan gaan. Oh ja, en over die kleren: daar heb je oude kleren voor toch? En laarzen of klompen of oude schoenen...

Is daar wat mis mee?

ps: we hebben het hier over paarden die 24/7 buiten lopen, aan huis, dus veel zicht er op, dus niet een paard wat op stal staat en af en toe even los mag in een (al dan niet grote) weide.
Dit zijn paarden die bij vorst voorzichtig over de harde bodem en hobbels lopen, en dat heel braaf 2 maanden volhouden, maar wanneer ze dan ontdekken dat een deel van de wei of bak zacht is, die schade ook graag weer even inhalen...
En als ze in de winter niet in de wei kunnen maar wel gewoon hun dagelijkse beweging krijgen met rijden in de bak of buiten of longeren, dan zijn ze heel rustig in de paddock. Worden ze niet gereden en gaan ze zich vervelen, dan gaan ze meer stoeien en spelen of ruziemaken. Afwisseling is voldoende arbeid is dan belangrijk. Dat geldt dus ook voor diegene die zijn paard op 1000m2 wil houden...
En gras is echt een traktatie!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:36

PBA_ schreef:
bulck schreef:

Daar moet ik je toch ongelijk i geven. Mijn paard loopt endurance en stond op een erg grote weide 750m x 250m en daar had ze elke dag een moment van een gekke bui. Ondanks dat ze ook in een training zat. de oppervlakte maakt daar echt niet in uit.

Wederom leer eens lezen, je leest 1 zinnetje en daar basseer je een verhaal op. Mijn paarden hebben ook elke dag een gekke bui, maar die gaan niet meer totaal over de zeik als ze buiten komen, dus echt gevaarlijk toestanden zoals eerder beschreven kom je echt niet tegen (tenminste als je paard de plek heeft)
En ja dan kan dat ook heftig zijn, maar ze weten goed de gladde stukken (die vermijden ze dan) en de afrastering staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:19

mijn paarden gaan niet over de zeik in de zin van stress door gebrek aan beweging, mijn paarden denken: Joepieeeeee!!!!!!! En zijn dan zo enthousiast en maken zo'n snelheid dat ze de rantsoendraadjes over het hoofd zien en niet meer kunnen beremmen en tegelijkertijd mijn land omploegen waardoor het een gatenkaas wordt en gevaarlijk sompig als het gaat regenen...

En ze hebben bijna elke dag een dolle 5 minuten, en lopen voor de rest heel relaxed rond...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:29

@Tigra: mijn paarden kunnen prima gek doen hoor, op die 1500 vierkante meter. Daarbij ligt ons perceel in het bos, dus ze trekken regelmatig een sprintje over een langere afstand. Daarbij worden twee van onze vier paarden snel te dik. In de actiefstal is dat goed te reguleren. Mijn paarden komen niks tekort hoor. De foto's in mijn profiel zeggen genoeg.

@Nathalieke: De chip zit in de halsspier, vlakbij die andere chip. Het systeem is inderdaad niet goedkoop. We hadden er ook mooie boxen van kunnen laten plaatsen.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:19

ik heb een winterpaddock van 30x37m met inloopstal en een weide van 30a er naast voor een kleine en een grote pony (op zandgrond), toen daar ook nog een paard bij stond had ik speciaal voor de winter een halve hectare met inloopstal voor de winter (met iets minder droge ondergrond; vooraan altijd modder en achteraan hoger en droger). voor de zomermaanden is er een weide van 1.2 HA waar ook nog eens een stuk of 3 jaarlingen bij op mogen. (nattere ondergrond, met sloten) (en zeg nu niet 'ja maar jij hebt meer plaats', ik heb er ook lang naar moeten zoeken, veel werk in gestoken en betaal er genoeg voor, speciaal omdat ik ze niet het hele jaar op een postzegel wil houden)

en met je paarden eerst de omheining rond stappen en al? zijn die van jouw dan zo lomp ofzo? ik gooi ze gewoon allemaal samen de wei op hoor en dan rennen en springen ze wat met zn allen en dan is gaan ze meestal binnen de 5 min vreten.
mijn ruin vond het trouwens ook geweldig om de ponies op te jagen, maar laat ze toch doen... als ze nu graag 'tikkertje' spelen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:34

ja, ze zijn zo lomp blijkbaar :P
Vergeet niet dat het geen vaste omheining is maar een rantsoendraadje. Dat is minder zichtbaar dan een vaste omheining van breed lint of hout of beoband, en er is ook geen natuurlijke bariere zoals sloten of een houtwal.

Ik ben er zelf ook wel eens tegenaan gelopen in het donker, of met tegenlicht van de oude bakverlichting. Vooral met een nieuw stuk, wat ze spannend en interessant vinden, of als ze een tijdje niet de wei in konden vanwege het weer (natte wintermaanden) is zo'n groot stuk dus risicovol. Met de enorme snelheid die ze dan genereren is hun remweg vanaf het moment dat ze het draadje zien te kort. Staan ze er langer, dan zien ze het beter, maar lopen ze het in de winter zo erg kapot dat ik dat niet zie zitten. Dan houd ik geen wei meer over binnen zeer korte tijd.

In de zomermaanden heb je daar minder last van, maar dan heb je weer snel teveel gras, dus als je dan om moet weiden heb ik soms eerst maar een klein stukje zodat ze dat kaal kunnen eten (wel zelf doorlopen via pad naar bak en/of paddock) en dan krijgen ze er elke dag een strookje bij. Dat gaat niet zo snel...
Wanneer het dan zo'n 2000 tot 5000m2 is (afhankelijk hoe het gras er bij staat en hoe dik de paarden zijn), haal ik er aan de korte kant weer wat af.

Ik heb geen gebrek aan grond en gras, wel aan goede stevige grond voor in de winter. Ik woon hier, dus paarden ergens anders neerzetten is toch echt geen optie met 4 paarden op 3ha, een paddock van 500m2 en een bak van ruim 1200m2. Ben alleen zuinig op mijn wei en volgens de boer die hier maait nog lang niet zuinig genoeg... :(

Verder vind ik dit een rare discussie, want er zijn ontzettend veel mensen die maar een halve tot een hele hectare weidegrond hebben en die dat ook in stukjes verdelen, en in de winter de paarden ook niet in de wei laten, maar alleen in de bak, dus een beetje vreemd dat jullie vallen over het feit dat ik mijn paarden geen reuzegrote wei bied...

Iedereen heeft zo zijn eigen uitdagingen waar hij tegenaan loopt. Die van mij is slechte bodem en teveel aan gras, waardoor ik maatregelen neem om mijn paarden zo lang mogelijk en zo veilig mogelijk te kunnen laten genieten van zoveel mogelijk vrijheid, keuzemogelijkheden en ruimte wat op dat moment mogelijk is binnen die beperkingen.

Een paard houden op 1000m2 is niet ideaal, maar bij goede indeling is het voor de natte maanden van het jaar een prima alternatief voor een gebied waar men op pensionstallen en maneges geen weidegang kan bieden en je de paarden slechts een dagdeel of minder in een vaak nog kleinere paddock, kunt (laten) zetten. Voor de zomermaanden is bijhuren van weidegang makkelijker en aan te raden, en als ik het goed begrepen heb heeft de ts zo'n stukje al, en daar mogen ze ook blijven komen om het gras bij te houden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:27

Joyce b, ik viel enkel over je uitleg als poppenkastpaardjes.
Een vraagje dan. Ik heb zelf ook voldoende grond en snap je dus ergens wel. maar waarom splits je dan een weide niet op?
Ik heb weides waar ze van november tot mei niet opgaan Maar de 'winter'weides (60x40 elks), ja die halen ze helemaal kaal, maar bon ze hebben er tijden de wintermaanden wel wat peuzelwerk aan (naast uiteraard hooi) en de ruimte. En ja die wei krijgt dan weer rust vanaf mei tot november.