Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
psychiater schreef:tja,iedereen ze eigen redenen ik zie er liever wat dikker om meerdere redenen mijn paardje heeft al flink wat te voorduren gehad ze was toen al aan de slanke kant en door haar ziekte fel overbeen geworden woog nog maar 465 kilo moest dus aardig wat bij nu 6 maanden verder is ze weer bijna op gewicht zie haar graag nog wat voller zodat ze reservers heeft in het geval zij een terug val krijgt dus ik ga er niet vanuit dat ze ziek wordt vibabu maar voor het geval dat...snap je
Lamar schreef:Mensen die iets meer wegen dan zou moeten gaan ook niet allemaal eerder dood dan mensen die superslank zijn.
Ik vraag me trouwens af hoeveel van de bokkers, die van mening zijn dat een paard goed slank moet zijn, zelf ook goed slank zijn?
Fiffill schreef:Er is ook wel een verschil tussen "iets meer wegen" en zwaar overgewicht hebben.

vibabu schreef:Op het forum kom ik vaak paarden tegen die nogal aan de dikke kant zijn. Hierop zegt men: wat ziet hij er lekker vol uit! op het moment dat een paard wat aan de dunne kant is en je ribben een beetje ziet (het gaat dus niet om de extreme gevallen) moet die op het land en volgepropt worden.
Nu vraag ik me af, zijn er mensen die wel eens nadenken wat teveel gewicht meesjouwen eigenlijk voor nadelen heeft? Paard kan minder makkelijk bewegen, gewrichten slijten sneller etc. Ben ik nou echt de enige die liever een slank paard ziet en niet een waar de vetbulten op zit? Een paard waar de botten bij uitsteken is zeker niet goed maar een paard wat met moeite nog vooruit komt vind ik net zulke dierenmishandeling.
Lamar schreef:Ik vraag me trouwens af hoeveel van de bokkers, die van mening zijn dat een paard goed slank moet zijn, zelf ook goed slank zijn?
En degenen die zich zorgen maken over artrose bij paarden, maar hun paarden wel op ijzers hebben staan, doen er beter aan ze van de ijzers af te halen, die bezorgen het paard namelijk veel eerder artrose dan een klein beetje overgewicht door de hoge frequentie trillingen die door de benen gaan tijdens het lopen op harde ondergrond.
) en ik heb zelf zowel 42 kilo als 82 kilo gewogen in de tijd dat ik paarden heb (vanaf mijn 16e). Dus het gaat bij mij in elk geval niet op dat het samengaat met hoe ik zelf eruit zie of zelfs denk dat ik zou moeten zijn, want ik ben gelukkig in elk gewicht. Alleen heb ik wel meer last van mijn diverse kwalen als ik te zwaar ben. Voor de duidelijheid, ik ben nu op mijn ideale gewicht voor mijn leeftijd, tussen die extremen in.
Lusitana schreef:We hebben het niet over een beetje overgewicht, maar behoorlijk overgewicht en in verhouding. Anders staat er geen té voor dik.
En we gaan hier beter geen al of niet ijzers onder discussie aan, want er komt natuurlijk wel wat meer bij kijken dan het simpele feit dat een paard ijzers hééft.
Lamar schreef:Het lijkt me dat er niet veel mensen zijn die bewust hun paard graag te dik hebben, of ze moeten erg onwetend zijn.
Lusitana schreef:De Nederlandse weides zijn over het algemeen niet geschikt voor paarden. Ze zijn aangelegd voor lacterende koeien.
). Het is wel even wat werk en een investering maar het scheelt je een hoop ellende en kopzorgen wat de gezondheid van je paard betreft.

, tja dat vel rekt niet meer terug als ze 20 jaar oud zijn)

_Sammy_ schreef:Hoe ging het gezegde nou?
Pas als de buurman gaat klagen dat het paard te dun is, dan is hij goed ofzo
Tegenwoordig zie je op wedstrijd ook alleen maar te dikke paarden, het is een drama! Die van mij ook hoor en die krijgen heus niet veel. Die van mij kasn je nou eenmaal niet 3 uur rijden. Mensen denken tegenwoordig 1x half uurtje beweging dan is hij moe, maar nee natuurlijk niet! Zet hem lekker 2x aan het werk hup 3 uur kunnen ze makkelijk aan, zie die manege pony's die mankeren nooit wat en lopen 5 uur per dag.. :)