Beter een te dik paard dan een te dun paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

psychiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:47

tja,iedereen ze eigen redenen ik zie er liever wat dikker om meerdere redenen mijn paardje heeft al flink wat te voorduren gehad ze was toen al aan de slanke kant en door haar ziekte fel overbeen geworden woog nog maar 465 kilo moest dus aardig wat bij nu 6 maanden verder is ze weer bijna op gewicht zie haar graag nog wat voller zodat ze reservers heeft in het geval zij een terug val krijgt dus ik ga er niet vanuit dat ze ziek wordt vibabu maar voor het geval dat...snap je

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:52

Ik vind te dik niets, en te dun niets. TE dik vind ik een paard, waarbij je overal vet ziet zitten, vaak hebben deze paarden ook amper spier, omdat dit "opgegeten" wordt door al het vet dat ze hebben.

TE dun vind ik een paard waarbij de botten uitsteken, en waar de ribben duidelijk te zien zijn.

Een paard waarbij de ribben licht te zien zijn, zie ik vaak graag iets meer vlees erop.

Mijn mening: (is ook mijn pony als voorbeeld)
te dik(na 1 jaar rust ivm blessure): http://www.mijnalbum.nl/Foto-G74IUYZF-D.jpg
te dun(heel de dag op een kaal land, en at bijna niks als ik hem voerde): http://www.mijnalbum.nl/Foto-NR4HMPGF-D.jpg
normaal: http://www.mijnalbum.nl/Foto-XFILOSOX-D.jpg

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 18:54

psychiater schreef:
tja,iedereen ze eigen redenen ik zie er liever wat dikker om meerdere redenen mijn paardje heeft al flink wat te voorduren gehad ze was toen al aan de slanke kant en door haar ziekte fel overbeen geworden woog nog maar 465 kilo moest dus aardig wat bij nu 6 maanden verder is ze weer bijna op gewicht zie haar graag nog wat voller zodat ze reservers heeft in het geval zij een terug val krijgt dus ik ga er niet vanuit dat ze ziek wordt vibabu maar voor het geval dat...snap je

Ik zeg toch ook niet dat het nooit een rede heeft. Het gaat mij er over dat dik geassocieerd wordt met gezond terwijl ik het idee heb dat mensen die dik gezond vinden niet op de hoogte zijn van de gevaren/gevolgen van te dik zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:30

Ben het helemaal met Vibabu eens.

Even toepassen op ons, de mens. Ik ben zelf ook een slankie en toen ik vorig jaar 6 weken ernstig ziek was, ben ik enorm afgevallen en ik had al geen reserves. Ik was een gratenpakhuis na die periode. Tja, dat is vervelend, maar toen ik eenmaal beter was, trok het vrij snel weer bij, hoor.

Het is voor mij in elk geval geen reden om me nu maar wat 'dikker' te eten. Ik ben liever slank dan te dik en voor paarden is dat ook beter. Zeker voor de mijne, met zijn insuline resistentie. Hij is weer wat aangekomen doordat het gras enorm groeit momenteel. Ben daar echt niet blij mee!!! Zie het er maar af te krijgen. Is echt moeilijk, want ik heb niet elke dag uren de tijd om het er af te trainen. :n

psychiater

Re: Beter een te dik paard dan een te dun paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:03

bij mensen gaat het iets sneller om weer op gewicht te komen als bij een paard een paard krijg je niet aan zn verstand dat ie moet eten om te overleven.Ik persoonlijk blijf erbij liever iets te dik heb het niet over honderden kilo s hoor als jullie dat denken .Ze moet niet overal vet hebben zitten of niet mee om kunnen rollen omdat ze mega vet zijn en cellulitis hebben zo is het niet jammer dat ik jullie geen foto kan laten zien van haar dan snap ie wat ik bedoel met iets dikker

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:11

Dan heb je het over dik en niet te dik.
Dik is nl al dikker dan "normaal". Té dik staat echt wel voor ongezond dik.
Jij hebt je paard dus liever dik. Je kunt ook zeggen flink, dat klinkt al een stuk gezonder :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:36

Ik heb mijn paarden liever iets te stevig, bij koudbloeden staat dat een stuk beter dan wanneer de ribben zichtbaar zijn. En qua gewicht meeslepen zal ze dat denk ik een zorg zijn... daar zijn ze echt wel sterk genoeg voor. Of mijn grote nu 1050 of 1100 kilo weegt... dat verschil doet het hem ook niet meer.

Mensen die iets meer wegen dan zou moeten gaan ook niet allemaal eerder dood dan mensen die superslank zijn.
Ik vraag me trouwens af hoeveel van de bokkers, die van mening zijn dat een paard goed slank moet zijn, zelf ook goed slank zijn?

En degenen die zich zorgen maken over artrose bij paarden, maar hun paarden wel op ijzers hebben staan, doen er beter aan ze van de ijzers af te halen, die bezorgen het paard namelijk veel eerder artrose dan een klein beetje overgewicht door de hoge frequentie trillingen die door de benen gaan tijdens het lopen op harde ondergrond.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:32

*steekt hand op* ik ben een bokker met een slank figuur en het (voor mijn lengte etc.) ideale BMI. ;)

Dan nog denk ik dat het weinig te maken heeft met je paard, je ziet vaak genoeg dat mensen beter voor hun dieren of een ander zorgen dan voor zichzelf.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:37

Ik heb een paard waarbij ik al 3 jaar probeer hem dikker te laten worden, en dat wil je echt niet. Altijd extra voeren en liever niet veel rijden want dan valt hij nog meer af..en inpakken in de dekens omdat anders teveel energie in zn vacht steekt.
Mijn nieuwe paard wordt juist snel te dik en dat heb ik veel liever! Die laat ik wel gewoon zonder deken en je hoeft je geen zorgen te maken dat hij dun wordt. Maar ik vind het wel beter voor het beest zelf als hij niet te dik is, dat geeft meer slijtage of insulineresistentie e.d.
Er was onderzoek gedaan bij muizen en daarbij bleek dat de dikke muizen eerder dood gingen dan de dunnere.

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:41

ik zie geen van beiden graag

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:07

Lamar schreef:
Mensen die iets meer wegen dan zou moeten gaan ook niet allemaal eerder dood dan mensen die superslank zijn.
Ik vraag me trouwens af hoeveel van de bokkers, die van mening zijn dat een paard goed slank moet zijn, zelf ook goed slank zijn?

Mensen die te dik zijn krijgen vaak wel een hoop medische kwalen op latere leeftijd. :j
Het is gewoon niet gezond om echt te dik te zijn.

Ik ben zelf heel erg slank zelfs. En zou willen dat mijn paard ook weer wat slanker wordt, want er is amper tegen aan te werken met al dat gras nu na de regen met zon. ;)
Ben net nog druk bezig geweest, maar dan nog...... Nee hoor, geef mijn halve koudbloed maar wat minder kilo's. Die wordt van twee grassprieten al dik. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:09

Er is ook wel een verschil tussen "iets meer wegen" en zwaar overgewicht hebben. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:51

Fiffill schreef:
Er is ook wel een verschil tussen "iets meer wegen" en zwaar overgewicht hebben. ;)

Klopt, hoor. ;)
Mijn paard valt gelukkig onder 'iets meer wegen', maar dan nog is het voor zijn gezondheid absoluut beter om af te vallen.
En dat is niet makkelijk bij de mijne. Overigens zie ik ook niet graag te magere paarden, hoor, maar ietsje te dun, is vaak beter dan ietsje te dik. ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:31

vibabu schreef:
Op het forum kom ik vaak paarden tegen die nogal aan de dikke kant zijn. Hierop zegt men: wat ziet hij er lekker vol uit! op het moment dat een paard wat aan de dunne kant is en je ribben een beetje ziet (het gaat dus niet om de extreme gevallen) moet die op het land en volgepropt worden.

Nu vraag ik me af, zijn er mensen die wel eens nadenken wat teveel gewicht meesjouwen eigenlijk voor nadelen heeft? Paard kan minder makkelijk bewegen, gewrichten slijten sneller etc. Ben ik nou echt de enige die liever een slank paard ziet en niet een waar de vetbulten op zit? Een paard waar de botten bij uitsteken is zeker niet goed maar een paard wat met moeite nog vooruit komt vind ik net zulke dierenmishandeling.

Mijn twee kleinste zie ik graag wat dunner, ze worden enorm snel dik.
Mijn andere oudje zie ik daarintegen graag wat aan de dikke kant, ze is altijd al snel te mager geweest. Zeker afgelopen winter was een drama, op dit moment ziet ze er mooi uit voor haar doen, maar wat mij betreft mag ze nog wat dikker zijn. Afgelopen winter was het net een wandelend skelet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:16

Lamar schreef:

En degenen die zich zorgen maken over artrose bij paarden, maar hun paarden wel op ijzers hebben staan, doen er beter aan ze van de ijzers af te halen, die bezorgen het paard namelijk veel eerder artrose dan een klein beetje overgewicht door de hoge frequentie trillingen die door de benen gaan tijdens het lopen op harde ondergrond.

We hebben het niet over een beetje overgewicht, maar behoorlijk overgewicht en in verhouding. Anders staat er geen voor dik.
En we gaan hier beter geen al of niet ijzers onder discussie aan, want er komt natuurlijk wel wat meer bij kijken dan het simpele feit dat een paard ijzers hééft.

Verder ben ik dus iemand die vind dat een paard slank of normaal moet zijn (maar heb er een van de twee die dik is op het moment ;) ) en ik heb zelf zowel 42 kilo als 82 kilo gewogen in de tijd dat ik paarden heb (vanaf mijn 16e). Dus het gaat bij mij in elk geval niet op dat het samengaat met hoe ik zelf eruit zie of zelfs denk dat ik zou moeten zijn, want ik ben gelukkig in elk gewicht. Alleen heb ik wel meer last van mijn diverse kwalen als ik te zwaar ben. Voor de duidelijheid, ik ben nu op mijn ideale gewicht voor mijn leeftijd, tussen die extremen in.

Voor mij is alles tussen te mager en te dik okee, net als voor de onderzoekers. Het is alleen te mager en te dik dat niet goed is. Te mager omdat het dan waarschijnlijk te korten oploopt of heeft gelopen en te dik niet vanwege de vetophoping rond hart en in de lever, buiten wat het met de gewrichten doet.
Maar er zit dus best heel wat tussen te mager en te dik. Schraal, slank, normaal, flink en dik. Dat zijn nog vijf hokjes waar je je paard in kunt passen voordat hij onder te mager of te dik valt :D
En er zijn er wellicht nog meer te bedenken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:54

Lusitana schreef:
We hebben het niet over een beetje overgewicht, maar behoorlijk overgewicht en in verhouding. Anders staat er geen voor dik.
En we gaan hier beter geen al of niet ijzers onder discussie aan, want er komt natuurlijk wel wat meer bij kijken dan het simpele feit dat een paard ijzers hééft.

Met die ijzers wilde ik zeggen dat mensen zich vaak druk maken over het één, maar vervolgens de andere dingen niet zien.
Het lijkt me dat er niet veel mensen zijn die bewust hun paard graag te dik hebben, of ze moeten erg onwetend zijn.
Toen ik mijn fjord ruim een jaar geleden kreeg was hij moddervet en 19 jaar oud. Hij had in een weiland gestaan zonder krachtvoer en zonder beweging. Ik heb hem toen niet op dieet gezet maar ben heel voorzichtig zijn beweging gaan opvoeren. Hij had natuurlijk ook totaal geen conditie. De foto van hem in mijn profiel is van een half jaar geleden, daar was hij al de helft van zijn vetjes kwijt. Nu, ruim een jaar verder is hij strak gespierd met een dikke hooi/grasbuik. Hij krijgt heel veel beweging!! Hij heeft een topconditie en sjeest zo urenlang door het bos, heuvel op en af... en nog hoor ik soms van mensen... wat is die fjord dik. En dan wijzen ze naar zijn buik ;(
Arrhhgg....

dijhsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:37

jée, voor paarden geld het zelfde als voor mensen mijns inziens..: overgewicht is funest, op lange termijn kunnen de gewrichten er onder lijden ( artrose..), denk aan spier en hoefbevangenheid, suikerresistentie gaan ontwikkelen, en gewoon het simpele feit dat ze zó 50 kg of meer mee moeten dragen, en als er dan ook nog eens een stevige ruiter op zit..
dus ik zeg: liever een dunner (niet te dun natuuurlijk..) paard dan een rond paard met applebud en suikernek.. :o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:45

Ik heb ze liever niet te dik en niet te dun.
Ze mogen wel wat steviger zijn dat heb ik liever dan dunner.

Bedoel een vergelijking van een veel te dik paard met een iets te mager beestje is dan natuurlijk geen vergelijking de vergelijking moet dan wel in de zelfde mate zijn. Dusja liever iets te dik dan iets te dun.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:48

Ik heb ze ook graag wat dunner, zeker in de sport, je gaat namelijk zelf ook geen marathon lopen als je een tientonner bent. En je eigen gewicht helpt natuurlijk daarin ook mee, anders kan het nog soms moeilijk worden voor sommige paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:06

Lamar schreef:
Het lijkt me dat er niet veel mensen zijn die bewust hun paard graag te dik hebben, of ze moeten erg onwetend zijn.

Waar, de meeste paarden worden te dik door weidegang en mensen weten niet zo goed hoe dat te voorkomen, helemaal die het belangrijker vinden dat een paard 24/7 buiten is dan wat dan ook.
De Nederlandse weides zijn over het algemeen niet geschikt voor paarden. Ze zijn aangelegd voor lacterende koeien.
Maar er komt wel bij kijken dat mensen in Nederland gewend zijn aan dikke dieren om zich heen en een paard dus ook niet zo snel té dik vinden. En dus ook niet op tijd ingrijpen.
Dik en te dik worden gaat niet van de ene dag op de andere, maar heel geleidelijk en vaak zien eigenaren het niet eens zo.
Mijn vriendin heeft bv een moddervet paard, dat nu veel meer last heeft van de artrose aan 1 achterbeen, die ze heeft van een oude blessure trouwens, niet van het overgewicht op zich.
Ze dacht altijd dat ze wel wat bol was, maar niet zo erg, tot ze vergeleek met oude foto's en toen schrok ze zich rot. Zij wil alleen maar goed zijn voor haar paard en had niet door dat alle verwennerij uiteindelijk schadelijk kon zijn.
Dit paard ging op ene gegeven moment trouwens melk geven. Dat komt meer voor bij merries met overgewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:48

Lusitana schreef:
De Nederlandse weides zijn over het algemeen niet geschikt voor paarden. Ze zijn aangelegd voor lacterende koeien.

Inderdaad, en dat zie ik hier heel veel gebeuren met shetlanders. Die worden vaak gehouden door mensen die totaal geen benul hebben van paarden omdat ze het veldje dat ze "over" hebben zo mooi kort houden. Ach en ze zijn zo leuk voor de (klein)kinderen. Al het oude brood van de hele familie wordt er vaak nog bij in gegooid en het groente afval van (o)ma gaat er ook gewoon bij. Beweging krijgen ze niet en omdat ze meestal veel te weinig bekapt worden strompelen ze op een gegeven moment nog maar minimaal wat rond. Wanneer ze uiteindelijk hoefbevangen raken is het weer tijd voor een nieuwe en begint het verhaal van voren af aan.

Ik heb in maart mijn nieuwe weiland laten omploegen en helemaal opnieuw laten inzaaien met Pavo paardengraszaad met kruiden. Door het lage fructaan en eiwitgehalte kunnen ze daar best veel van eten zonder snel dik te worden. Ook laat ik het gras, nadat het met de klepelmaaier gemaaid is, eerst weer behoorlijk lang groeien voordat ze erop mogen. Dan heeft het nog minder voedingswaarde. Daarbij is de grond in 3 weides verdeelt en krijgen ze steeds een deel van een weide ter beschikking (soort brede stripbegrazing, ze moeten ook nog lekker kunnen rondrennen :D ). Het is wel even wat werk en een investering maar het scheelt je een hoop ellende en kopzorgen wat de gezondheid van je paard betreft.

Dit was mijn fjord een jaar geleden toen ik hem kreeg :o
Afbeelding

En dit is hij nu (met cellulitis := , tja dat vel rekt niet meer terug als ze 20 jaar oud zijn)
Afbeelding

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:53

Hoe ging het gezegde nou?

Pas als de buurman gaat klagen dat het paard te dun is, dan is hij goed ofzo :D

Tegenwoordig zie je op wedstrijd ook alleen maar te dikke paarden, het is een drama! Die van mij ook hoor en die krijgen heus niet veel. Die van mij kasn je nou eenmaal niet 3 uur rijden. Mensen denken tegenwoordig 1x half uurtje beweging dan is hij moe, maar nee natuurlijk niet! Zet hem lekker 2x aan het werk hup 3 uur kunnen ze makkelijk aan, zie die manege pony's die mankeren nooit wat en lopen 5 uur per dag.. :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 13:37

_Sammy_ schreef:
Hoe ging het gezegde nou?

Pas als de buurman gaat klagen dat het paard te dun is, dan is hij goed ofzo :D

Tegenwoordig zie je op wedstrijd ook alleen maar te dikke paarden, het is een drama! Die van mij ook hoor en die krijgen heus niet veel. Die van mij kasn je nou eenmaal niet 3 uur rijden. Mensen denken tegenwoordig 1x half uurtje beweging dan is hij moe, maar nee natuurlijk niet! Zet hem lekker 2x aan het werk hup 3 uur kunnen ze makkelijk aan, zie die manege pony's die mankeren nooit wat en lopen 5 uur per dag.. :)

Inderdaad! ze worden er echt niet slechter van :)

Pak soms mijn paard ook wel eens sochtends en savonds. Alsof hij weet of er 24 uur voorbij zijn :z

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:21

Ik zie ze liever te dik dan te dun.
Het is natuurlijk allebei niet goed!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:15

hoi allemaal, ik vind dit een interessant onderwerp. ik heb een tinkertje van ruim 1.5 en hij heeft wel een dikke buik. kan zijn ribben nognet voelen maar hi heeft wel een beetje van die appelbillen. hij krijgt vrij veel hooi op het land. moet ie wel voor lopen. hij kreeg een halve kg kruidenmix pavo per dag maar daar ben ik mee gestopt. maar hij valt dan natuurlijk niet af. hij krijgt 3 keer per dag 1 kruiwagen met hooi ( ze staan met 7 paasrden dit delen ze) op het land en sávonds laat krijgt hij flink hooi voor de nacht. moet hij dan ook minder hooi? en als hij niks naast hooi krijgt krijgt hij dan voldoende voedingsstoffen binnen?? wil niet dom klinken maar vraag me dat echt af. ik loop 1 tot 2 keer per week een eindje met hem(half uurtje) aande handen wil toch eiegenlijk niet meer met hem doen vind ik hem te jong voor tips zijn welkom
http://i1231.photobucket.com/albums/ee5 ... G_0494.jpg dit was hij in de zomer. hij heeft nu veel vacht maar is wel iets zwaarder dan daar denk ik niet veel. iemand tips