Stapmolen, jullie mening...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:47

Chaos schreef:
En die hekken wegen voor een paard niet heel veel hoor. Maar ze kijken meestal wel uit als ze weten dat er stroom op staat. Deze hengst wipte hem op zijn hals en kon dan snel doorlopen haha! Erg slim.

Die buizen zijn zelfs heel ligt, die kan ik ook wel omhoog wippen.

Chaos

Re: Stapmolen, jullie mening...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:50

Welke buizen?

Bij mij op het werk hadden we eerdergenoemde 8paards molen met speciaal voor de hengsten die staven in een dubbele rij, maar die waren echt niet heel bewegelijk. Wel wat, maar niet voldoende om er onderdoor te kunnen. Ja kan ws wel. Maar ik denk dat ze dan afbraken. :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:25

Ik heb gewoon 1 rij staven en die is wel heel bewegelijk als geheel, juist zodat wanneer ze bijv vallen ze geen schade kunnen veroorzaken en dan over het paard heen gaan. Bij mij gaan ook alleen mijn paarden erin en geen hengsten of vreemde paarden ;)
Meestal zet ik de stroom er ook niet op. Alleen soms als ik hem wat harder zet en sommige een beetje lui zijn :P

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:30

Ik heb niets tegen een stapmolen. Wij hebben een trainingsmolen, overdekt met zandbodem voor 6 paarden (wat de loopcirkel groot maakt) Ze staan er nooit alleen in en er is voldoende te zien en te beleven op het erf en met de koeien-paddock naast de molen.
Ik vind het fijn dat we terug kunnen vallen op de molen, ze gaan er standaard 3x per week in en staan de rest van de dag buiten. De paarden bij ons op stal lijken het ook niet erg te vinden, ze weten hoe het werkt en zoals afgelopen winter, toen er zoveel sneeuw/ijs lag, konden ze nadat we het pad hadden vrijgemaakt gewoon de molen in, heel fijn :) (paddocks waren ijzel en dus geen optie, zo kwamen ze er toch even fijn uit tussendoor)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:19

als je verder een leuk trainings schema hebt kan een keertje in de week in de stapmolen geen kwaad! Je moet het niet gaan zien als ,,makkelijk want zo krijgen ze ook beweging en kan ik op mijn luie krent blijven zitten in de kantine,,

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:41

Ik zou het risico toch niet durven nemen. We hebben het laatste jaar al teveel pech gehad.
Ik ben alleszinds tevreden dat er bij ons gebruik wordt van gemaakt, nog nooit iets mee voorgehad en er is ook geen enkel paard dat er een probleem van maakt. :)
Chaos schreef:
Oja, struikelen wel. En ik heb al eens meerdere paarden in hetzelfde vak gehad. De ene keer liet ik ze lopen -waren vriendjes- en de andere keer heb ik ze heel snel uit elkaar gehaald -ruzie-. En bokken, omdraaien, steigeren, springen noem het maar op.. Maar liggen, nee. Maar ik denk dat dat ook komt juist ómdat er stroom op staat, dan zijn ze zich vaak toch wel wat bewuster.

En die hekken wegen voor een paard niet heel veel hoor. Maar ze kijken meestal wel uit als ze weten dat er stroom op staat. Deze hengst wipte hem op zijn hals en kon dan snel doorlopen haha! Erg slim.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:03

Ik volg het even niet meer. :P
Gebruik je hem nou wel of niet?
En heb je nou wel of geen ongelukken gehad met de molen? :)

Ben ik gewoon even nieuwsgierig naar.

Superwoman! Ahzo. Ja vaak is de buis waar de staven aanhangen wel bewegelijk ja. Ik dacht dat je de staven afzonderlijk van elkaar bedoelde, ik wou zeggen, dat lukt hier niet. :)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:52

Bij ons gaan de paarden er in terwijl de stallen gedaan worden.
En nee nog geen ongelukken gehad, maar zou er geen stroom op zetten :p

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:07

Mijn paard loopt dagelijks in de stapmolen meestal 2x per dag 20 minuten, dit omdat zijn spieren snel verzuren ( Krijgt hij nu ook medicatie voor) en op aan raden van de dierenarts moet hij veel stappen. Aan de hand is hij een drama, happen etc, en in de molen kijkt hij vrolijk in het rond terwijl hij stapt. En afgelopen winter vond ik het toch wel echt een uitkomst!

Failleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 00:32

Ik heb niks tegen stapmolens, ik denk dat het geestdodende effect wel meevalt als je je paard er niet te vaak/te lang in zet. En als er andere paarden bijlopen hebben ze het soms best naar hun zin. Je dwingt ze inderdaad constant tot het lopen van hetzelfde rondje maar dan kan je beter alles laten vallen met paarden want je dwingt ze tot zoveel dingen.

Nou vind ik het wat anders als iemand puur uit luiheid zijn paard erin gooit, uitstappen kan best aan de hand. Is wat anders als je even weg bent, of écht geen tijd hebt.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:07

Ik vind het een ideaal ding. Na het rijden gaat die van mij 10 minuten in de molen, in die tijd kan ik de stal uitmesten (staat ze tenminste ook niet met de neus in het stof)
We hebben wel een fijne molen, 6-paards, dak erboven, bodem is goed, en ze hebben wat te kijken. Heb weinig paarden gezien die er een hekel aan hebben. (degene die er niet graag in gaan zijn over het algemeen de paarden die onder het zadel en in ander werk ook vrij lui zijn)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:15

Stapmolen is ideaal ! Alleen vind ik 3 kwartier wel heel lang !
Ik doe max een half uur.
Het is super handig om een paard van een ander er even uit te halen, hebben ze toch weer even gelopen, of om je paard na het longeren ofzo in te zetten, dan ruim ik ondertussen de spullen op, etc.

Saai ? Ja misschien wel maar ik vind de beweging dan belangrijker dan het eventuele saai zijn. Zeker als het extra beweging betreft (paard er een keer extra uit)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:37

Je hebt wel gelijk ja.
Als je het toch wilt doen.
Kan je dan niet 10 minuten op de linkerhand en 10 op de rechterhand?

En misschien kan je het alleen gebruiken voor als je poy en paar dagen heeft stil gestaan ( als dat voor komt ) om even de spieren te strekken?
Of in dat soort dagen even in de stapmolen?

Alleen gebruiken als het ECHT nodig is :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:30

Mijn paard zet ik er eigenlijk nooit in, ik ben altijd bang
dat er iets misgaat :o , heb ook het idee dat ze het een beetje
saai vindt. In de winter gebruik ik hem wel vaker :j
Dus ik ben er wel positief over, zeker voor mensen die werken
op een handelstel oid. zo komen de paarden er toch
weer een keer uit :)