hoe gevaarlijk is onwee voor paarden op de weide?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:13

Vala schreef:
Dus als je het nooit meemaakt kan het ook niet gebeuren? Jeetje das wel kop in het zand steken zeg!
Die 2-jarige hier 500 meter verderop was dus echt op slag dood en ik heb meerdere malen meegemaakt dat een koe getroffen werd door de bliksem, ik woonde vroeger aan de weilanden en het was bij noodweer gewoon prijsschieten!
En een aantal jaar geleden is mijn kat ook overleden door blikseminslag in een boom waar hij onder zat, doordat de elektriciteit via de grond verdwijnt kreeg hij dus een opdonder en was ook op slag dood.
No way dat 1 van mijn dieren buiten blijft als het noodweer is!

Dat is zo ik denk dan weer anders als je het al een keer meegemaakt hebt gebeurt het geen tweede keer. Dan heb je wel heel erg pech. Maar goed is ook niet erg realistisch natuurlijk. Moet zeggen dat ik persoonlijk meer stallen in brand heb zien vliegen door onweer dan dieren die daardoor omgekomen zijn. Maar goed blijft beide gewoon een risico en gewoon hopen dat er niets gebeurt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:16

Reken maar dat het een tweede keer zo weer kan gebeuren. Bliksem zoekt namelijk niet alleen hoogste punten maar punten met minste weerstand. Dat zijn dus ook bijvoorbeeld leidingen onder de grond. Daarom kan het in de grond inslaan terwijl er toch hoge punten zijn.

Plek waar het inslaat is dus een fijne plek voor de bliksem en dus een grote kans dat bij weer een hevige onweersbui het op precies dezelfde plek inslaat.

Vala

Re: hoe gevaarlijk is onwee voor paarden op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:17

Dus is het gewoon heel erg gevaarlijk!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:18

Ja ontzettend! Ben niet voor niks doods benauwd dat het vanavond weer inslaat bij de paarden. Daarom blijven ze ook buiten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:18

LADPR schreef:
Reken maar dat het een tweede keer zo weer kan gebeuren. Bliksem zoekt namelijk niet alleen hoogste punten maar punten met minste weerstand. Dat zijn dus ook bijvoorbeeld leidingen onder de grond. Daarom kan het in de grond inslaan terwijl er toch hoge punten zijn.

Plek waar het inslaat is dus een fijne plek voor de bliksem en dus een grote kans dat bij weer een hevige onweersbui het op precies dezelfde plek inslaat.

Hé waarom moet je nouw me geruststellende gedachte verpesten :P

Tuurlijk weet ik dat maar moet me ergens mee geruststellen hé

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:19

Haha nou als iemand mij nog kan geruststellen na een gesprek met een expert is dat heel knap maar heel welkom.

margriet**

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:21

Gevaarlijk? wat is gevaarlijk?
die van mij hebben altijd buiten gestaan met onweer en blijven dat ook, heb al eerder 2 dooie veulens gehad door onweer maar toch blijven ze buiten.
Als ze binnen staan en er ontstaat daar paniek heb je nog veel grotere problemen, paarden die over de stal deuren willen gaan en dat soort ongein, buiten als ze schrikken kunnen ze lekker gaan rennen, en als ze wel geraakt worden is het in 1x gebeurd je wil niet weten hoe lang het wel niet kan duren als ze zichzelf binnen in de stal gaan ophangen...(sorry beetje grof van mij maar dit is wel zoals ik er over denk)
Wat ik wel doe met onweer is het stroon eraf halen want dat is natuurlijk 1 grote aantrekking bron, en verder laat ik ze lekker lopen kijk af en toe een xtje maar verder niet.

(K) margriet

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:22

LADPR schreef:
Bliksem kan net zo goed in stal inslaan, dan kunnen je paarden ook op slag dood zijn.

Of ze staan eerst nog in een brandende stal. Dan maar liever op slag dood in de wei. Maar ze werden hier vorige week wel heel onrustig met het onweer (vooral door de opstekende wind denk ik). Dat is dan wel weer minder.

ArnoBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:24

Je paard zal maar hete bliksem heten :-) Dan vraag je erom !

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:27

margriet** schreef:
Wat ik wel doe met onweer is het stroon eraf halen want dat is natuurlijk 1 grote aantrekking bron
(K) margriet

De stroom heeft mijn paarden juist gered. Apparaat is wel overleden natuurlijk.

margriet**

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:30

ja oke maar zoals ik al zei heb al 2 dooie veulens gehad en vorig jaar is het hier ingeslagen op het huis en de stallen(door het stroom draad)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:32

Hoe kan dat door het stroomdraad dan? Het kastje gaat toch gewoon stuk door de inslag. Zelfs het stopcontact waar hij in zat was nog heel.

Het is alleen twee keer ingeslagen bij ons. Een keer op het stroomdraad en een keer in de grond bij het huis

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:36

Ben in ieder geval blij dat ik deze meneer niet ben :

Roy Cleveland Sullivan (7 februari 1912 – 28 september 1983) was een parkwachter in de Verenigde Staten.

Hij werd in totaal zeven keer in zijn leven getroffen door de bliksem en staat hierdoor bekend als "lightning man" of "survivor lightning".

Voor zover bekend is Sullivan de recordhouder van "Meest getroffen persoon".

De zeven blikseminslagen
1942: Sullivan werd voor het eerst geraakt toen hij in een uitkijkpost stond. De bliksem sloeg in in zijn been en hij verloor de nagel van zijn grote teen.
1969: De tweede bliksemschicht raakte hem in zijn truck terwijl hij over een bergweg reed. Hij verloor het bewustzijn en verbrandde zijn wenkbrauwen.
1970: De derde inslag verbrandde zijn linker schouder toen hij in zijn voortuin stond .
1972: Nummer 4 was in het huisje van de parkwachters. Deze inslag stak zijn haar aan. Vanaf dat moment nam hij altijd een kannetje water mee.
7 augustus 1973: Een bliksemschicht, blies hem uit zijn auto, en stak zijn haar weer aan.
5 juni 1976: Sullivan werd voor de zesde keer geraakt, hij hield er slechts een enkelprobleem aan over.
25 juni 1977: De laatste keer gebeurde toen hij aan het vissen was. Hij moest naar het ziekenhuis voor een verbrande borst en buik.

Het is in ieder geval flink pech/geluk? hebben

margriet**

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:37

het is op het huis in geslagen, op de dakgoten, en het is ingeslagen op het stroomdraad wat idd het stroom kastje kaopt heeft gemaakt en terug is geslagen naar huis in die 2 bijelkaar hebben ervoor gezorgd dat allen kapot was
maar hoevaak zie je niet dat onweer inslaat op stroom draad... en waarom?? omdat stroom stroom aantrekt.... daarom zie je vaak boven steden, grote evenementen en dergelijke dat het daar heviger onweert...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:41

Ja oke maar dan komt het toch neit door het stroomdraad.

Hier is het dus twee keer ingeslagen. De inslag op het draad heeft alleen het kastje gesloopt. De inslag bij het huis heeft inderdaad alles in het huis gesloopt zo n beetje.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:19

mensen er komt heel zwaar weer aan , brabant en gelderland en limburg

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:21

wij zitten er midden in, het stormt mega hard, bliksem onweer, alles, als ik een paard had heb ik dat in dit weer niet graag buiten staan :o

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:26

Beide is gevaarlijk.
Je loopt bij beide risico.

Ik kan mijn paard naar binnen doen maar daar is kans dat het inslaat eigenlijk net groot als de kans dat het in de wei inslaat.

Ze blijven buiten staan. Niet op een open veld maar met allemaal bomen langs de kanten. Tja binnen is het ook gevaarlijk. Als de stallen geraakt worden en je paarden staan erin....

Hier is nu nog niks. Meestal valt het wel een beetje mee hier maar weet het niet. Ik hoop tenminste dat het mee gaat vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:29

Afgelopen zaterdag bij ons in de wei ingeslagen...ik denk omdat ik daar een lichtmast heb staan voor mijn bbak, maar gelukkig had ik de paarden binnengehaald. Het was behoorlijk noodweer, nu begint het ook hier te razen en weer paarden op stal....nu met onweer doe ik ze dus nooit meer buiten....zo zie je maar. De kabel die de wei raakte was enorm dik en als een deken over heel de wei, door de sloot naar de buren en naar hun baklantaarnpaal. Het was dus een behoorlijke rijkwijdte wat die inslag heeft gedaan.......

Dus heel erg gevaarlijk.....

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:29

Ik denk dat beiden gevallen zowel binnen als buiten dus gevaarlijk kunnen zijn, maar toch staat mijn paard binnen met dit weer..
Waarom? Zijn weide is namelijk een open plek zonder bomen of wat dan ook er om heen.
Tuurljik ben ik me er van bewust dat er ook een inslag op de schuur kan zijn ( zijn stal staat in een grote schuur) maar op de een of andere manier is die kans voor mijn gevoel minder klein als dan een inslag op de weide.
Mocht het toch gebeuren dat er ingeslagen wordt dan ben ik er binnen 2 tellen, of dit genoeg is geen idee ik hoop van wel. ( mijn paard staat aan huis)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:33

Mijn pony's blijven gewoon buiten met onweer als het gewoon 'zomer' is.
Zafier, Donna en midzomer gaan wel op stal.

Maar die pony's die buiten blijven maken er ook helemaal niks van dus. En het kan op de wei (de pony's) inslaan maar ook in de stal dus eigenlijk maakt het weinig uit.

En het klinkt mischien wat stom maar als het inslaat op de stal ben je wel meerdere paarden kwijt dan dat er inslaat op een pony in de wei al maakt dat het natuurlijk niet minder erg maar toch..
Laatst bijgewerkt door R0oszs op 14-07-10 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:34

Hier in de buurt ken ik helaas meerdere verhalen van paarden die in de weide getroffen zijn door de bliksem dus bij mij gaan ze naar "binnen", ze staan dan in een paddock met schuilstal achter het huis.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:36

Tigra_ schreef:
Vala schreef:
Dus als je het nooit meemaakt kan het ook niet gebeuren? Jeetje das wel kop in het zand steken zeg!
Die 2-jarige hier 500 meter verderop was dus echt op slag dood en ik heb meerdere malen meegemaakt dat een koe getroffen werd door de bliksem, ik woonde vroeger aan de weilanden en het was bij noodweer gewoon prijsschieten!
En een aantal jaar geleden is mijn kat ook overleden door blikseminslag in een boom waar hij onder zat, doordat de elektriciteit via de grond verdwijnt kreeg hij dus een opdonder en was ook op slag dood.
No way dat 1 van mijn dieren buiten blijft als het noodweer is!

Dat is zo ik denk dan weer anders als je het al een keer meegemaakt hebt gebeurt het geen tweede keer. Dan heb je wel heel erg pech. Maar goed is ook niet erg realistisch natuurlijk. Moet zeggen dat ik persoonlijk meer stallen in brand heb zien vliegen door onweer dan dieren die daardoor omgekomen zijn. Maar goed blijft beide gewoon een risico en gewoon hopen dat er niets gebeurt.

Vaak worden getroffen dieren ook niet in het nieuws vermeld want hier zijn al heel wat koeien, schapen en paarden er aan onder door gegaan (woon in een dorpje)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:37

Mijn pony's staan gewoon buiten,buiten kunnen ze vluchten,op stal niet.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:38

Vluchten voor de bliksem kan niet.....