mag niet bouwen toch een schuilplaats voor de paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: mag niet bouwen toch een schuilplaats voor de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:35

Het stopt iig de willekeur van diverse Gemeentes, dat is al heel wat.

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:04

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:20

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:22

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:25

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:27

kvulden schreef:
Wie heeft er een goed idee. Ik heb een erf waar niet op gebouwd mag worden ook niet een vergunning vrij bouwwerk. Wie heeft er een idee of ervaring met zo iets en toch een oplossing gevonden om een schuilplaats te creëren voor de paarden. Ik heb 1 paard en een shet . Ik zat te denken aan iets met balen of planten ofzo.

Hoop iets te horen.

Een schuilstal op wielen :D elke drie dagen een stukje verplaatsen want dan is het geen vaste stal/bouwwerk :P

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:29

Xantaatje schreef:
Een schuilstal op wielen :D elke drie dagen een stukje verplaatsen want dan is het geen vaste stal/bouwwerk :P

Er is al meerdere malen in dit topic aangegeven dat dat ook niet meer mag :)

mijnponynero schreef:
Dat heb ik al gedaan *D

Dan doe je het niet goed. Want ze weten het niet eens zeker in het bericht ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:52

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:08

Evelli schreef:
Xantaatje schreef:

Er is al meerdere malen in dit topic aangegeven dat dat ook niet meer mag :)

mijnponynero schreef:
Dat heb ik al gedaan *D

Dan doe je het niet goed. Want ze weten het niet eens zeker in het bericht ;)

Ah zonde, sorry overheen gelezen :o

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 20:41

Evelli schreef:
Klopt :) maar dan hoeft de TS niet weer naar de gemeente om te vragen wat er veranderd ;)
Vertel mij wat over de WABO :+

Hmmm was toch een voorstel van de gemeente zelf!

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:48

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:49

waarom wordt het topic niet doorgelezen??? is dat nou echt zo moeilijk... er staat al zo'n 100 keer hetzelfde in...

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:23

TS wat een drama!
Hier het zelfde probleem. Bij een andere gemeente was het al lang gelukt, waarschijnlijk. Wij hebben een vriend erop gezet. Die werkt bij de betreffende afdeling bij een andere gemeente en vindt dat ze hier heel erg moeilijk doen! Overal staan stalletjes en hele schuren. Wij willen enkel een klein schuilstalletje... That´s it!
Ik hoop dat het je nog gaat lukken. Ga je topic zeker even volgen!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 15:43

Tal1977 schreef:
TS wat een drama!
Hier het zelfde probleem. Bij een andere gemeente was het al lang gelukt, waarschijnlijk. Wij hebben een vriend erop gezet. Die werkt bij de betreffende afdeling bij een andere gemeente en vindt dat ze hier heel erg moeilijk doen! Overal staan stalletjes en hele schuren. Wij willen enkel een klein schuilstalletje... That´s it!
Ik hoop dat het je nog gaat lukken. Ga je topic zeker even volgen!

Ik ga nog wel een keer weer naar de gemeente...misschien volgende week al. Ik heb een beschrijving gelezen over de nieuwe regeling die dus in oktober 2010 van kracht gaat en het kon wel eens zijn dat er toch een voordeeltje in zit. Dus dat laat ik me nog even weer uitleggen.

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:44

Ja, volgens onze 'hulp' ook, hoor!
Wij blijven het ook proberen :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:35

Bij ons is de gemeente ook heel erg streng. We hebben een hoop schuilstallen staan ( al 10 jaar ) maar ook deze moeten er waarschijnlijk binnenkort af.

Ik heb zelf lang nagedacht en wilde persee een schuilgelegenheid hebben. En ik denk dat ik nu de oplossing heb. Helaas ben ik er wel achter gekomen dat ik mijn schuilplaats niet slim heb neergezet ( in de winter heel erg nat ) helemaal achter in de weide.

Ik heb een U vorm van coniferen gemaakt ( achterin de weide ) in de U vorm heb een schuttinkje gemaakt van houten latten ( je mag tot 1m de hoogte in ;) ) boven dit schuttinkje heb ik windbreekgaas gespannen ( zodat ze niet van de coniferen kunnen eten ). In deze U vorm staan in totaaal 6 dikke vierkante palen van ongeveer 2.50 hoog. ( de U-vorm is 10x5x10 meter).
heb ooit ergens tekeningen gemaakt in paint ga die eventjes zoeken.

Uiteindelijk hebben we aan 4 van deze palen een schaduwdoek gehangen, helaas was de overbrugging te groot en de grond te zacht en ging het schaduwdoek hangen. Met de strenge winter ( en veel sneeuw ) is er een grote paal gebroken en kwam het schaduwdoek naar beneden. Maar de U vorm staat gelukkig nog.

De stal staat er nu een beetje ongebruikt bij, moet hem weer ff opknappen. Mocht iemand interesse hebben ik heb dus een schaduwdoek van 5x5 meter in de aanbieding. Ook ideaal om tussen bomen te spannen als je deze in je weide hebt staan.

ik zit er nu aan te denken om een partytent te kopen en de palen tussen de coniferen en het gaas te zetten ( kunnnen ze niet schuren ) maar dit moet ik allemaal nog uitzoeken omdat ik de u-vorm nu gewoon niet praktisch vind staan. Helaas is verzetten geen optie, de coniferen hebben al heel erg veel wortels.

ik ga nu even zoeken naar de tekeningen. Ik hoop dat dit wat ideeën geeft. Heb er zelf ook heel lang over zitten dubben.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:41

gevonden :D :o
Afbeelding

Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:56

Bij ons in het buitengebied mag je niet zomaar planten/bomen/(hoge) palen neerzetten.
Begroeiing mag ook alleen op het bouwblok en zelfs dan zijn er nog veel regels aan verbonden.
Zodra iets overkapt wordt (ook al is het met doek) wordt dit als bebouwing gezien.
Ook het opslaan van spullen (balen kuil/hooi/trailer ed.) mag alleen op het bouwblok.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 11:34

Brainless schreef:
Bij ons in het buitengebied mag je niet zomaar planten/bomen/(hoge) palen neerzetten.
Begroeiing mag ook alleen op het bouwblok en zelfs dan zijn er nog veel regels aan verbonden.
Zodra iets overkapt wordt (ook al is het met doek) wordt dit als bebouwing gezien.
Ook het opslaan van spullen (balen kuil/hooi/trailer ed.) mag alleen op het bouwblok.

Hooi opslaan mag ik dan weer wel. Ohh het is zo verwarrend allemaal.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:28

ik heb toen bij ons alles nagechekt en zoals ik het nu heb ik het toegestaan, alleen over het schaduwdoek was ik niet helemaal zeker, maar die is nu weg ;)!

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:33

hoi hoi mijn nichtje mocht ook geen schuil stal voor haar paarden .maar als je de schuilstal op wielen maakt mag het wel . :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:37

nanjaluna, lees het topic eerst eens door voor je wat roept...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:10

Investeren in dure, waterdichte dekens.
Mijn paarden hebben inloopstallen, maken er geen gebruik van: claustrofobische arabieren -haha-
Veel dekens en droge grond... en mijn arabieren hebben geen stuilmogelijkheid nodig. En het zijn kouwkleumen hoor, eergisterochtend stonden ze te bibberen van de kou.
Gemeentens hebben niet in de gaten hoor grondverbetering ;-) zolang er maar geen witte hekjes omheen staan.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 01:26

Een schuilstal mag je in principe zonder vergunning bouwen. Als je in een buitengebied woont, dan is bouwen < 100 m2 (zonder architect) onder voorwaarden toegestaan, mits je dit wel aanmeldt. Je moet ook opletten: buitengebieden vallen vaak onder de provincie, niet onder de gemeente. Overigens lijkt het me het beste om even met de betreffende ambtenaar een kopje koffie te gaan drinken en hem het probleem voor te leggen.
Nodig hem desnoods even uit zodat hij de situatie ter plaatse kan beoordelen. Als hij er positief tegenover staat, dan is een eventuele vergunning geen probleem, als dat in de gemeenteraad of door de provinciale staten goedgekeurd moet worden. Kijk ook in het kadaster hoe de bouwgrenzen liggen.
Vaak zijn er ook nog bepalingen opgenomen dat je 10% van weidegrond mag bebouwen met bijv. een loopstal. Dit kunnen ze ook bij het kadaster vertellen. De bouwgrenzen staan daar ook aangegeven.
Een andere tip: Alle wetten en verordeningen kennen een hardheidsclausule. Deze clausule is bedoeld om in afwijkende of bijzondere situaties van de wet of verordening af te wijken. Let wel even op: Vaak moet je hier expliciet beroep op doen. Geef daar in aan dat het om dierenwelzijn (en dus noodzakelijk is om je paarden te kunnen houden) gaat.
Succes ermee!